گروه سیاسی مشرق – در سالروز 16 آذر، حجت‌الاسلام "حسن روحانی" برای دومین بار در جمع دانشجویان حاضر شد که این حضور حاشیه‌هایی در حین سخنرانی و بعد از سخنراني رئیس جمهور در پی داشت که خبرنگار مشرق به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌کند.

روحانی در هنگام ورود به سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی جهت سخنرانی در جمع دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با تشویق حضار مواجه شد، در هنگام ورود رئیس‌جمهور دانشجویان حاضر در سالن با شعارهای "سلام بر روحانی، درود بر خاتمی"، "مرگ بر آمریکا"، "روحانی زنده باد! هاشمی پاینده باد!"، "روحانی مچکریم" از رییس جمهور استقبال کردند.

هنگام سردادن "شعار مرگ بر آمریکا"، تعدادی از دانشجویان داخل سالن، اقدام به هو کردن اين شعار کردند که بلافاصله تبدیل به شعار "روحانی مچکریم" شد.

در این لحظه برخی دانشجویان "شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و "موسوی و کروبی آزاد باید گردند" سر دادند و در مقابل نیز تعدادی دیگر از دانشجویان شعار "فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد" سر دادند.

رییس‌جمهور بلافاصله در واکنش به این شعارها با بیان اینکه "دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده، پایبند است"، گفت: ما برای دستیابی به اهداف‌مان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم. ما نیازمند اجماع و همدلی هستیم و البته ایشان مشخص نکردند کدام قسمت از وعده‌هایی که به مردم داده‌اند را مد نظر قرار داده‌اند.

انتهای جلسه روحانی، سه گروه شدن دانشجویان

گزارش خبرنگار مشرق حاکي از آن است که بعد از اتمام جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس جمهور، دانشجویان در خارج از سالن محل سخنرانی، به سه گروه تماشاچی، حامی فتنه و مخالف فتنه تقسیم شدند و اقدام به سردادن شعارهای مختلف کردند.

دانشجویان حامی فتنه به صورت نمادین با گره‌زدن پرچم سبز با پرچم بنفش (رنگ انتخاباتی حسن روحانی) شعارهایی نظیر "شعار ما روشنه! حصر، باید بشکنه!"، "روحانی زنده باد! خاتمی پاینده باد" پرداختند.

گره خوردن پرچم بنفش با پرچم سبز (دانلود)

مشرق

شعارهای هنجارشکنانه حامیان فتنه(دانلود)
مشرق


شعارهای دانشجویان مخالف فتنه(دانلود)

مشرق

در گوشه دیگری از فضای دانشگاه، جمع دیگری از دانشجویان مخالف فتنه، شعارهایی از قبیل "مرگ بر آمریکا"، "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد" فتنه‌گر عاشورا اعدام باید گردد"، "شهید شهریاری! راهت ادامه دارد" می‌دادند.


در ادامه دانشجویان با در دست‌داشتن پرچم سبز، همراه با کف و جیغ، شروع به خواندن سرود "یار دبستانی" کردند و در سوی دیگر، قسمتی از دانشجویان با خواندن نوحه "این فتنه‌گران راه عزادار تو بستند، علمدار کجایی؟/ در ظهر عزا، حرمت ارباب شکستند، علمدار کجايي؟"، جواب کف و جیغ دانشجویان حامی فتنه را دادند.

سرود یار دبستانی همراه با کف و سوت (دانلود)
مشرق


نوحه خوانی دانشجویان مخالف فتنه (دانلود)

مشرق

بر اساس گزارش خبرنگار مشرق، تعداد دانشجویان تماشاچی بیش از دو دسته شعاردهنده بود و بیشتر تماشاچیان و به خصوص خبرنگاران و عکاسان، اقبال بیشتری به تماشای دانشجویان حامی فتنه داشتند که این مسئله مورد اعتراض دانشجویان دیگر واقع شد.

در ادامه شعارها، دانشجویان خانم مخالف فتنه که تعدادشان از دانشجویان آقا بیشتر بود، با شعار "الله اکبر" مخالف خود را با شعارهای هنجارشکنانه اعلام کردند.

در سوی دیگر، دانشجویان موافق فتنه درباره اینکه به سمت خارج از دانشگاه و زندان اوین حرکت کنند یا در داخل دانشگاه به شعارهای خود ادامه دهند، به این تصمیم رسیدند که در فضای دانشگاه علیه ریاست آقای طهرانچی شعار بدهند و اعلام کنند "رئیس انتصابی نمی‌خوایم نمی‌خوایم" و همچنین شعار یار دبستانی من را همراه با کف زدن، خواندند.

نشستن دانشجویان حامی فتنه و خواندن سرود یار دبستانی (دانلود)
مشرق