کد خبر 269092
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اصولگرایان متوجه شده‌اند که چقدر می‌توانند از ۱۶ آذر بهره‌برداری سیاسی کنند و لذا این روز را مصادره به مطلوب کردند.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مناظره با علی خضریان عضو سابق انجمن مستقل در همایش بزرگ جنبش دانشجویی؛ 60 سال مرگ بر آمریکا که امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد در خصوص نقش جریان 16 آذر و جریان‌های انقلاب اظهار داشت: من این موضوع را با ذکر خاطره‌ای از سالروز 16 آذر آغاز می‌کنم. سال 61 بنده مدیرکل روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و مسئول روابط عمومی این دانشگاه بودم و در روز 16 آذر اطلاعیه‌ای به مناسبت این روز نوشته و به مطبوعات فرستادم.

وی ادامه داد: در آن مقطع زمانی روزنامه‌های اصلی بعدازظهرها منتشر می‌شد و بعدازظهر همان روز که اعلامیه‌ای که بنده نوشته بودم، در روزنامه چاپ شد، اما یک ساعت بعد توسط رؤسای دانشگاه به اتاق آنها احضار شدم و آنها مراتب ناراحتی خود را در خصوص این اعلامیه به بنده منتقل کردند. مرحوم ابوالقاسم گرجی به من گفت که این اطلاعیه چیست و چه ربطی به انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی دارد؟ شما به اجازه چه کسی این اطلاعیه را نوشته‌اید؟ مگر 16 آذر جز نهضت اسلامی ما است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: حرف آنها درست بود؛ چرا که 16 آذر در دهه 60 می‌آمد و می‌رفت، ولی کسی از آن خبری نمی‌گرفت و مثل الان نبود که همه روی 16 آذر موج‌سواری کنند؛ در سال 1332 که 16 آذر اتفاق افتاد، عمده‌ترین نیروهای مبارز علیه رژیم، چپ مارکسیستی، حزب توده و طرفداران دکتر مصدق بودند و آن 3 شهید ربطی به نهضت اسلامی نداشتند. بنابراین مسئولان دانشگاه درست می‌گفتند و مدیریت دانشگاه تهران نیز صحیح می‌گفت که اینها چه ربطی به نهضت اسلامی دارند.

16 آذر ربطی به نهضت اسلامی نداشت

زیباکلام اظهار داشت: در نهایت این ماجرا من استعفا دادم. در سالهای نخست انقلاب هم 16 آذر ربطی به نهضت اسلامی نداشت و 16 آذر نه در دهه 60 و نه در اوایل دهه 70 مهم نبود. 16 آذر از بعد از دوم خرداد مطرح و احیا شد. فقط بحث جنبش دانشجویی نبود که بعد از دوم خرداد احیا شد. 16 آذر روز مهمی شد، بلکه جناح و جریان و طیف راست و اصولگرا متوجه شده بودند که چقدر می‌توانند از 16 آذر بهره‌برداری سیاسی کنند و این روز را مصادره به مطلوب کنند.

وی ادامه داد: اصولگرایان 16 آذر را برای جنبش دانشجویی نمی‌خواهند و اصلا نمی‌خواهند که سر به تن جنبش دانشجویی باشد و اصولگرایان 16 آذر را می‌خواهند برای برافراشتن پرچم آمریکا ستیزی.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در جواب مناظره با خضریان گفت: من نمی‌خواهم با آقای خضریان مجادله کنم و آنچه گفتم تاریخ معاصر ایران بود. شما آمار بگیرید در سال 1332 چه کسانی بازداشت شده‌اند و چند درصد این بازداشت‌ شده‌ها مبارزان اسلام‌گرا بودند. اسلام‌گرایان به عنوان جریان اجتماعی از اواخر دهه 30 و 40 شکل گرفت. جریان اسلام‌گرایی دهه 20 فدائیان اسلام بودند و آنها پایگاهی میان قشر فرهیخته و دانشجویی نداشتند.

زیباکلام ضمن انتقاد از دوران 8 سال گذشته با طرح این پرسش که صرف 8 سال گذشته 16 آذر چقدر مهم بود و دکتر احمدی‌نژاد در کدام دانشگاه سخنرانی کرد؟ گفت: آنچه بیشتر مربوط به بحث ما می‌شود، نفس 16 آذر است. 16 آذر در حقیقت یک بهانه، یادآوری و مستمسکی برای جریانات مخالف رژیم شاه و اپوزیسیون بود که کینه و نارضایتی خود را نسبت به رژیم شاه نشان می‌دادند. چرا که همواره 16 آذر مشکل‌ساز و دردسر آفرین برای رژیم شاه بوده و کمترین کار دانشجویان در این روز تعطیلی کلاسها بود.

وی در پاسخ به این پرسش که جریان اصلاح‌طلبی که هم‌اکنون طرفدار رابطه با آمریکا است چطور می‌تواند مدعی جریان 16 آذر باشد، گفت: سوال اساسی این است که آیا آمریکاستیزی و مرگ بر آمریکا بخشی از ذات انقلاب اسلامی است؟ من معتقد هستم که انقلاب اسلامی برای آزادی زندانی‌های سیاسی، انتخابات، نبود سانسور و حاکمیت قانون بود. فضایی که در سال 57 انقلاب در آن پیروز شد، ملهم از ادبیات مارکسیستی است. ضمن اینکه گفتمان مطرح در انقلاب اسلامی گفتمان سیاسی، فکری و فرهنگی متاثر از ادبیات مارکسیستی بود.

فرض کنید به جای جاسبی از رئیس سازمان سیا تندیس گرفتم

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این انتقاد خضریان که مبنی بر اینکه زیباکلام از مدیریت جاسبی دفاع کرده و از او تندیس گرفته است، تاکید کرد: من از جاسبی تندیس نگرفته‌ام بلکه فرض کنید از رئیس سازمان سیا تندیس گرفتم.

زیباکلام گفت: در ماه‌های نخست انقلاب مبارزه جدی میان دانشجویان مارکسیست و مسلمان خط امام (ره) که به اسلام و رهبری پایبند بودند، ایجاد شد و در دانشکده فنی درگیری وجود داشت. بعد از انقلاب مشخص شد مذاکراتی بین انقلابیون و سفارت آمریکا صورت گرفته و مارکسیست‌ها می‌گویند اینها انقلابیون واقعی نیستند و وابسته هستند. بعد از این ماجرا روزنامه آیندگان لحنش سوپرانقلابی شده بود و طرفداران سازمان مجاهدین به این دعوا وارد شدند و ان‌قلت‌هایی روی سلامت انقلاب آوردند و می‌گفتند انقلاب ساخت و پاخت با آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: جدای از فرهنگ چپ‌گرایی که در بین نیروهای اسلام‌گرا بوجود آمد، تضاد را بین جریانات اسلام‌گرا و مارکسیست ایجاد کرد و دلیل اصلی برای اشتغال سفارت آمریکا این بود که در دهن بچه‌های چپی بزنند و بگویند اگر شما شعار مرگ بر امپریالیسم می‌زنید، ما آن را عملی می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه رهبران نظام جمهوری اسلامی بعد از سال 58 قرص و محکم شنل آمریکا‌ستیزی و مرگ بر آمریکا را چسبیدند و معتقد بودند با این شنل می‌توانند به راحتی دهان مارکسیست‌ها بزنند و جبهه ملی را ببندند.

آمریکا ستیزی بخشی از هویت جمهوری اسلامی است

زیباکلام با اشاره به مرحله کنونی و نامگذاری این مرحله به نام هویت انقلاب اسلامی گفت: آنقدر مسئله دشمنی با آمریکا در طی این 35 سال به هویت جمهوری اسلامی بدل شده است که اگر شما استکبارستیزی را از جمهوری اسلامی جدا کنید، چیزی برای جمهوری اسلامی باقی نمی‌ماند. چرا که آمریکاستیزی، غرب‌ستیزی و استکبارستیزی به بخشی از هویت جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

وی افزود: شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که وقتی 35 سال غرب‌ستیزی بر گرده جمهوری اسلامی باشد و به هویت جمهوری اسلامی تبدیل شده باشد، یکشبه بگویند آمریکا ستیزی نباشد باشد. بنابراین 16 آذر بخشی از آمریکاستیزی شده است و اصلاحات، آمریکایی می‌شود و مذاکرات هسته‌ای نیز به مبارزه با آمریکا تبدیل می‌شود و بر هر پدیده‌ای دست می‌گذاریم، به اعتبار آمریکاستیزی به این جریان می‌رسیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر در سال 65 یا 70 من می‌گفتم بالای چشم آمریکا ابرو است، دانشجویان مرا تکه تکه می‌کردند، اما هم اکنون در میان بخش قابل توجهی از اقشار و لایه‌های تحصیل کرده جامعه و حتی روحانیون و دانشجویان حنای آمریکاستیزی دیگر رنگی ندارد و چیزی که برای نسل جوان امروز دارای اهمیت است، آزادی زندانیان سیاسی، مطبوعات، آزادی انتخابات و از این موارد است.

زیبا کلام در انتقاد خضریان مبنی بر اینکه علوم انسانی در مقایسه با سایر علوم سال‌های گذشته چقدر پیشرفت داشته است، گفت: من فیزیک و شیمی و مهندسی را نمی‌دانم، ولی در علوم انسانی به طرز وحشتناکی عقب هستیم. دریاچه ارومیه جلوی چشمانمان خشک می‌شود، ولی ما به جای اینکه به درد این دریاچه برسیم، به کره ماه و مریخ موشک می‌فرستیم.

وی در ادامه گفت: در دهه 1360 تمام افرادی که مسئولیت اجرایی داشتند، آرمانهای آنها مملو از آرمانهای رادیکالی بود. یک روز بعد از 13 آبان که سفارت آمریکا اشغال شد، من در روزنامه کیهان مقاله ای با این عنوان که "چرا گفتیم بعد از شاه نوبت آمریکا است"، نوشتم. بنابراین در دهه 60 آمریکاستیزی زیادی مطرح شد و فرهنگ و فضای آن زمان اینگونه بود که اگر صحبت از آزادی و حقوق بشر می‌شد کسی به آن توجهی نمی‌کرد. اما مرحوم بازرگان از معدود افرادی بود که مقابل آن جریان ایستاد و به او گفتند که مواضع بازرگان سازش‌کارانه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: اگر در سال 68 به ابراهیم اصغرزاده یا معصومه ابتکار می‌گفتید لیبرالیسم، آزادی و دموکراسی آنها قبول نمی‌کردند و این اصطلاحات را ادبیات غربی‌ها می‌دانستند، اما ما باید سرمان به سنگ بخورد که متوجه حقیقت شویم. در دهه 60 آتش زدن پرچم برای ما مهم بود و جامعه ما، جامعه‌ای بود که توسعه سیاسی در آن به حداقل ممکن صورت می‌گرفت، البته از نظر تکنولوژی و علوم فنی پیشرفت‌هایی داشتیم.

زیباکلام خاطرنشان کرد: اگر اصلاح‌طلبان امروز همچنان مانند گذشته معتقد بودند که باید شعار مرگ بر آمریکا بدهیم، ما باید شک می‌کردیم که در این جامعه چه می‌گذرد که رشد و توسعه سیاسی صورت نمی‌گیرد. ظرف 48 ساعت گذشته نلسون ماندلا فوت شده و می‌بینید که موجی به راه افتاده. این به خاطر این بوده که تغییر و تحولات تنها در کشور ما رخ نمی‌دهد، بلکه در همه جا رخ داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از بعد از 22 خرداد سال 88 به این سو همواره از لغت و اصطلاح فتنه و محکوم کردن فتنه‌گران صحبت شده است و ساعت‌ها در رادیو و تلویزیون این موضوع مطرح شده، ولی در این 4 سال و 5 ماه یک دقیقه هم به اصحاب فتنه وقت داده نشده که نقطه‌نظرات خود را مطرح کنند.