رییس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس لایحه بودجه ۱۳۹۳ را پس از ۱۲ سال، بدون تاخیر و در موعد مقرر تحویل بهارستانی‌ها داد.

به گزارش مشرق، یکصدوشصتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 196 تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد. پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح تشکیل سازمان مدیریت ، برنامه‌ریزی و بهره‌وری، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره انتقال پایتخت، گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی و سؤال قاسم جعفری و فرهاد بشیری نمایندگان بجنورد و پاکدشت از وزیر امور اقتصادی و دارایی.

در ادامه آیاتی از قرآن کریم تلاوت و ترجمه آن قرائت شد و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان نطق پیش از دستور پرداخت.

**لاریجانی: نژادپرستی فاشیستی مدرن در سیمای رژیم صهیونیستی ظهور کرده است

علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به 16 آذر روز دانشجو اظهار داشت: در سال‌های گذشته که با کودتای آمریکا در ایران عملاً همه جریان‌های ملی و مذهبی به‌نحوی سرکوب و منزوی شده بودند، این حرکت غیرت‌مندانه دانشجویان در مقابل آمریکا، استعمار و استبداد، هم آغاز تحرکی جدید در شرایط یخ‌زده سیاسی داخلی بود و هم به نیکسون و آمریکا فهماند که با کودتای آمریکایی در ایران مبارزه با استبداد را به مبارزه با استبداد وابسته و استعمار آمریکا بدل کرده‌اند.

وی ادامه داد: حرکت 16 آذر گرچه خونین شد، اما توانست رنگ جهادی را در طول مبارزات دانشجویی تا پیروزی انقلاب اسلامی حفظ کند و عملاً تفکر مجاهدانه استقلال‌طلبانه و ضداستعماری و ضداستبدادی به‌عنوان جوهر حرکت انقلابی دانشجویان نهادینه شد. یاد شهدای دانشجو را گرامی می‌داریم و به دانشجویان عزیز این روز عزت‌آفرین را تبریک می‌گوییم.

رئیس مجلس افزود: نکته دوم که باید به آن متذکر شوم رحلت مبارز مشهور "نلسون ماندلا" است. او که سال‌ها با حکومت نژادپرست آفریقای جنوبی مبارزه کرد و با سازماندهی مبارزان به افشاگری علیه این حکومت در سطح بین‌المللی پرداخت؛ گرچه حدود 3 دهه زندان پرمشقت را تحمل کرد، اما در نهایت مقاومت آنها نهضت "ضدآپارتاید" را به پیروزی رساند.

لاریجانی با بیان اینکه ملت ایران و انقلاب اسلامی مستمراً از حرکت انقلابی نلسون ماندلا حمایت کرد، گفت: آزادی آنان از زندان و پیروزی بر نژادپرستان و به دست گرفتن حکومت برای ملت ایران نیز پیروزی بزرگی محسوب شد. یکی از تأسف‌آورترین حوادث قرن معاصر، حکومت نژادپرست آفریقای جنوبی بود و تأسف‌بارتر حمایت غرب از این وحشی‌گری مدرن بود که جز با مقاومت و مقابله و ایستادگی، غرب حاضر به تغییر موضع و دست کشیدن از این جنایت بزرگ نشد.

وی ادامه داد: این درس بزرگ را نباید فراموش کرد که فاصله زمانی ما با این جنایت بزرگ زیاد نیست؛ ما با این جنایت نه چند قرن، بلکه چند دهه فاصله داریم؛ همین غرب که هرروز میلیون‌ها بار از حقوق بشر و برابری انسان‌ها حرف می‌زند و سازمان ملل را برای حفظ حقوق انسان‌ها و برابری آنها تأسیس کرد، از یک حکومت جنایتکار ده‌ها سال حمایت کرد و فقط زمانی عقب‌نشینی کرد که نیروهای مبارز سال‌ها در مقابل آن مقاومت و ایستادگی کردند و غرب چاره‌ای جز تغییر موضع نداشت.

رئیس مجلس افزود: امروز تاریخ مجدداً تکرار شده است و به‌قول مارکس ابتدا به‌صورت تراژیک و پس از آن به‌صورت کمدی تکرار شده است؛ چند دهه است که رژیم صهیونیستی رفتاری خشن‌تر از رژیم نژادپرست در آفریقای جنوبی را نسبت به فلسطینیان اعمال کرده است. نه‌تنها خشونت، زندان و داغ و درفش را نسبت به فلسطینی‌ها هرروز انجام می‌دهد، بلکه بارها فلسطینی‌ها را قتل‌عام و این مظلومان تاریخ را بیش از 6 دهه است که از سرزمین مادری اخراج کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه نژادپرستی فاشیستی مدرن در سیمای رژیم صهیونیستی ظهور یافته است، گفت: اتفاقاً باز هم می‌بینیم غرب و آمریکا سال‌ها است که خود را مدیون این رژیم می‌دانند و خود را متولی حمایت همه‌جانبه از اسرائیل کرده‌اند و این کمدی مضحک تکرار شده است، با همان قیافه مسخره حمایت از حقوق انسان‌ها در سطح بین‌المللی و کشتار ملت فلسطین در خانه‌های آنها.

وی ادامه داد: امروز قهرمانان این مبارزه جدید ضدنژادپرستانه علیه صهیونیست‌ها مجاهدانی هستند که در صفوف حزب‌الله، حماس و جهاد می‌توان آنها را یافت؛ آنها رهبرانی چون سیدحسن نصرالله دارند. آنها آموخته‌اند که غرب جز با مقاومت خود حقوق فلسطینی‌ها را نمی‌دهد و دلخوش کردن به رفت و آمدهای دیپلماتیک و مانورهای آنها جز فرسایش عمر و نیرو ثمره‌ای ندارد. آنها یافته‌اند که کلید پیروزی در مقاومت است و این همان کاری بود که نلسون ماندلا در مبارزات خود یافته بود و بدان عمل می‌کرد.

رئیس مجلس با اشاره به شهادت یکی از فرماندهان حزب‌الله گفت: شهادت حاج حسان یکی از فرماندهان حزب‌الله که اخیراً به شهادت رسید، نماد چنین مقاومتی در مقابل صهیونیست‌ها است. مجلس شورای اسلامی یاد آن مبارز نستوه را گرامی می‌دارد و یاد نلسون ماندلا را نیز به‌عنوان یک مبارز قهرمان گرامی می‌دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید با مردم آفریقای جنوبی در این مصیبت ابراز همدردی کرد و به اعضای پارلمان این کشور عرض تسلیت و تعزیت داریم.

**روحانی برای تقدیم لایحه بودجه 93 وارد مجلس شد

در ادامه لاریجانی به دلیل حضور حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور در مجلس خیر مقدم گفت. وی امروز برای ارائه نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شده بود. محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول، پورمحمدی وزیر دادگستری، سردار دهقان وزیر دفاع، بیژن زنگنه وزیر نفت، طیب نیا وزیر اقتصاد و سیف رییس کل بانک مرکزی رئیس‌جمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردند. همچنین حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر نواب رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان به هنگام ورود رئیس جمهوربه استقبال وی رفتند.

**روحانی: افزایش بودجه عمومی سال آینده به 195هزار میلیارد تومان

پس از آن حجت‌الاسلام روحانی پشت تریبون رفت و اظهارات خود پیرامون لایحه بودجه 1393 را ایراد کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که صبح امروز به مناسبت تقدیم لایحه بودجه 93 به مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، در صحن علنی مجلس ضمن ابراز خوشحالی از ارائه بودجه در موعد مقرر قانونی خود گفت: مطابق با اصل 52 قانون اساسی لایحه بودجه کل کشور سال 1393 را به عنوان اولین بودجه دولت یازدهم در موعد مقرر قانونی و در راستای برنامه‌ای که در زمان انتخابات با مردم ایران در میان گذاشتم تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کنم.

وی با اشاره به اهمیت نطق بودجه در بیان جزئیات آن افزود: نطق بودجه به عنوان یک مقدمه توضیحی قبل از بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی حداقل به 2 دلیل حائز اهمیت است و از همین رو مورد توجه افکار عمومی، فعالان اقتصادی و مردم قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در تشریح دلیل اول اهمیت نطق بودجه خاطرنشان کرد: دلیل اول آن است که بودجه خود در بردارنده اطلاعات مفیدی در مورد چگونگی عرضه خدمات عمومی و ایجاد زیرساخت‌ها از جانب دولت است و لذا همه آنهایی که از فعالیت‌های دولت تاثیر می‌پذیرند، از طریق آشنا شدن با جهت‌گیری‌های تخصیص منابع برآوردی از نتایج مترتب بر آن به دست می‌آورد، اما از طرف دیگر بودجه در کلیت خود و جدا از چگونگی توزیع منابع میان فعالیت‌های مختلف به عنوان یکی از ابزارهای اقتصاد کلان مورد توجه قرار می‌گیرد.

روحانی ادامه داد: بنابراین در چارچوب تصویری از اقتصاد کلان سال پیش رو تنظیم و تدوین می‌شود. لذا لایحه بودجه علامت‌های اولیه را در مورد چگونگی وضعیت اقتصاد کلان کشور سال آینده از نگاه دولت ارائه می‌کند.

وی در این ارتباط خاطرنشان کرد: دلیل دوم اهمیت نطق بودجه آن است که این از معدود مناسبت‌هایی است که رئیس‌جمهور نظرات رسمی دولت را در مورد کلیت اقتصاد و نه صرفا در محدوده بودجه برای نمایندگان و ملت عزیز تبیین می‌کند. بر این اساس به طور معمول به دلیل مقبولیت و اعتبار دولت نطق بودجه مأخذی برای اتخاذ تصمیم صاحبان سرمایه و کار قرار می‌گیرد و با دقت زیاد مورد توجه عموم واقع می‌‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: درجه اهمیت نطق بودجه به ویژه در سال آغازین کار دولت در هر دو محور ذکر شده دوچندان خواهد بود، لذا اینجانب تلاش می‌کنم با توجه به اهمیت زیاد این مناسبت با دقت و تا حدی با تفصیل درخور توجه به بیان مطالب بپردازم.

**روحانی نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم را تقدیم مجلس کرد

حجت‌الاسلام روحانی پس از ارائه سخنان خود، لایحه بودجه سال 1393 کل کشور را تقدیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کرد و از مجلس خارج شد.

**لاریجانی: تعیین بودجه 190 هزار میلیارد تومانی قابل تامل است

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از سخنان و توضیحات رئیس جمهور در مورد لایحه بودجه 93، اظهار داشت: از گزارش دقیق رئیس جمهور محترم سپاسگزاری می‌کنیم و از گزارش وی خصوصا در بخش توجه به کنترل واردات بی‌رویه و بهبود فضای کسب و کار و برخی از مشکلاتی که تکالیف زیادی بر بانک‌ها در نظام بودجه‌ریزی ایجاد کرده بود و همچنین عدم اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی، این موارد از نکات مهم مشکلات اقتصادی کشور است، تشکر می‌کنم.

وی افزود: ما امیدواریم که این نکات در بودجه ارائه شده به نحو درستی تجلی پیدا کرده باشد؛ از اینکه دولت مصمم است رشد نقدینگی را کنترل کند و آن را به سمت تولید سوق دهد و توجه به بهبود فضای کسب و کار را حرکت با ارزشی می‌دانیم.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: تلاش دولت آنطور که گزارش شد برای اینکه واگذاری‌ها به بخش خصوصی در راه درست قرار گیرد و از ظرفیت فاینانس ارزی استفاده بهینه شود، دو مسیر صحیح برای بهبود شرایط اقتصادی کشور است و ما خوشحال شدیم که در بیانات رئیس جمهور تجدیدنظر و سازماندهی درست‌تری در مورد سهام عدالت منعکس شد.

لاریجانی اضافه کرد: امیدواریم این موارد در بررسی بودجه کشور در مجلس نیز مورد توجه قرار گیرد. البته اینکه سقف بودجه 190 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، یک مقداری قابل تامل است و باید به صورت دقیق‌تر مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد ولی به هر حال از تلاش‌های دولت در ارائه بودجه در موعد مقرر تشکر می‌کنیم و آن را یک مسیر درست برای تحقق شرایط بهتر برای وضع اقتصاد کشور می‌دانیم.

وی اظهار داشت: از حضور رئیس‌جمهور و همراهانشان سپاسگزاری می‌کنیم و از ارائه بودجه و سخنانشان قدردانی می‌کنیم.

**بررسی طرح تشکیل سازمان مدیریت ، برنامه‌ریزی و بهره‌وری

در ادامه نمایندگان گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح تشکیل سازمان مدیریت ، برنامه‌ریزی و بهره‌وری را مورد بررسی قرار دادند.

در جریان بررسی کلیات این طرح، حسینعلی حاجی نماینده مردم شاهینشهر در مجلس به عنوان مخالف نخست کلیات طرح مذکور گفت: در اصل 126 قانون اساسی وظایف امور اداری و استخدامی کشور برعهده رئیس‌جمهور گذاشته که براین اساس اگر دولت مایل بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل شود، باید به صورت یک لایحه آن را به مجلس ارائه می‌داد.

وی افزود: کار درستی نیست که مجلس طرحی را برای تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه دهد، چرا که این سازمان وظایف بسیار مهمی دارد و دولت باید نسبت به تشکیل آن اقدام کند.

این نماینده مجلس در پایان سخنان خود با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال آینده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس گفت: براساس ماده 213 آیین‌نامه رئیس‌جمهور باید هنگام ارائه بودجه پیشرفت برنامه پنجم را توضیح دهد.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر نیز گفت: آقای رئیس‌جمهور چنین گزارشی را از پیشرفت یک ساله برنامه پنجم تهیه کردند که در آینده ارائه می‌شود.

**علیمردانی: انحلال سازمان به‌هم ریختگی مدیریتی را افزایش داد

در ادامه محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس به عنوان موافق نخست کلیات طرح مذکور گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مغز متفکر دستگاه‌های اجرایی است و با فقدان این نهاد و به‌طبع آن زیاده‌خواهی‌های قوه مجریه در استفاده از بیت‌المال، شاهد معضلات جدی در کشور خواهیم بود و در واقع باید بگوییم پس از انحلال سازمان مدیریت به هم‌ریختگی در اکثر حوزه‌ها افزایش می‌یابد.

**خسروی: احیای سازمان مدیریت، استانداران را بیکار می‌کند

همچنین علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان به عنوان مخالف دیگر کلیات طرح تشکیل سازمان مدیریت گفت: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی 6 دهه پیش توسط آمریکایی‌ها به وجود آمد و توسط شهید رجایی منحل شد.

وی افزود: اکنون دعوا بر سر تشکیل یا عدم تشکیل فرماندهی اقتصاد ایران است، لذا باید در ساختار این نهاد تفکر کنیم، چرا که تجربه نشان داده هر زمان که پول داشتیم و منابع درآمدی در اختیار ما بود، در فکر احیای سازمان مدیریت بودیم و هرگاه که درآمد نفتی بالا می‌رود دولت نمی‌خواهد که کسری بودجه‌ای در آن ایجاد شود. لذا دولت نهم و دهم که با افزایش قیمت نفت مواجه بود، نمی‌توانست منتظر سخت گیری سازمان مدیریت باشد و آن را منحل کرد.

خسروی با اشاره به تدوین برنامه چهارم توسعه از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی گفت: در برنامه چهارم که توسط اعضای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه شد، اصلا به عدالت توجه نشد و اعضای این سازمان صریحا گفته بودند که ما با عدالت کاری نداریم و اول باید تولید ثروت کرد و سپس آن را توزیع کرد.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز در جریان بررسی کلیات طرح تشکیل سازمان مدیریت در اخطاری با استناد اصل 126 قانون اساسی گفت: در اصل 126 قانون اساسی رئیس‌جمهور مسئول امور برنامه و بودجه و استخدامی کشور است و احمدی‌نژاد که خودسرانه سازمان برنامه‌ریزی را منحل کرد، اگر روحانی می‌خواست که این سازمان مجددا تشکیل شود، باید لایحه آن را به مجلس ارائه می‌داد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به سخنان قاضی‌پور گفت: بهتر بود که دولت لایحه تشکیل سازمان مدیریت را به مجلس می‌آورد، اما این موضوع مشکل قانون اساسی ندارد و طبق این اصل هم دولت می‌تواند لایحه ارائه دهد و هم می‌تواند طرح داده شود. ضمن اینکه آقای نوبخت دنبال طرح بود و می‌خواست که سازمان مدیریت برنامه ریزی تشکیل شود. حالا باید ببینیم که نظر دولت چیست.

همچنین محمد علی‌پور نماینده مردم ماکو در موافقت با کلیات تشکیل سازمان مدیریت گفت: طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجرایی کردن اصل 126 قانون اساسی است چرا که یکی از معضلات جامعه امروز عدم برنامه‌ریزی درست در امور استخدامی و بودجه‌ای کشور است. همچنین از آنجایی که برنامه و بودجه و امور استخدامی لازم و ملزوم یکدیگر هستند، لذا باید تحت عنوان یک سازمان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین سازمان مدیریت برنامه‌ریزی می‌تواند در رفع معضل بیکاری موثر باشد، چرا که این سازمان مسئولیت برنامه‌ریزی و تعیین تکلیف اشتغال برای بیکاران را برعهده می‌گیرد و اگر این سازمان نباشد، هیچ دستگاهی متولی این موضوع نمی‌شود. همچنین سازمان برنامه‌ریزی می‌تواند در مورد میزان امکانات، تعداد نیروهای موردنیاز و... برای مقابله با بیکاری برنامه‌ریزی کند.

**جعفری: در صورت تشکیل سازمان مدیریت استانداران هیچکاره می‌شوند

در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز در مخالفت با کلیات طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: اگر سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت تشکیل شود، استانداران دیگر در استان هیچکاره می‌شوند و تمام اختیارات آنها به ادارات کل‌های سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در استانها محول خواهد شد.

در ادامه حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه در مجلس به عنوان موافق آخر کلیات طرح مذکور گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همواره مسئولیت برنامه‌ریزی برای امور مهم کشور را در کشورهای پیشرفته برعهده دارد. البته برخی از مخالفین گفتند که سازمان مدیریت را 60 سال پیش آمریکایی‌ها تاسیس کردند که براین اساس باید گفت نخستین برنامه جامعه شهری را هم آمریکایی‌ها تنظیم کردند. آیا ما هم نباید امروز برای شهرهایمان برنامه جامع تنظیم کنیم؟ لذا اینکه آمریکایی‌ها 60 سال پیش یک کاری را انجام دادند نمی‌تواند دلیلی باشد که ما دیگر این اقدام انجام ندهیم.

وی ادامه داد: در تمام شهرهای پیشرفته جهان سازمانهایی برای توسعه شهرها وجود دارند که در عین حال انجام برنامه‌ها و ارزیابی سنجش برنامه‌های اجرا شده یا در دست اجرا را برعهده دارند تا بتوانند برای برنامه‌های آینده طرح‌ریزی کنند. بنابراین سازمان مدیریت در کشورهای مختلف تجربه کارکردی مهمی دارند و می‌توانند به عنوان قلب برنامه‌ریزی ملی عمل کنند.

**انصاری: دولت موافق کلیات طرح ادغام 2 سازمان و تشکیل سازمان مدیریت است

حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز یکشنبه طی سخنانی در مخالفت با تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری با ادغام معاونت‌های برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور گفت: بنا به دلایلی که اشاره می‌کنم، دولت با این طرح به صورتی که ارائه شده موافق نیست.

وی ادامه داد: مطابق اصل 126، رئیس‌جمهور مستقیماً مسئولیت امور برنامه‌ریزی و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را بر عهده دارد و می‌تواند آنها را بر عهده فرد دیگری بگذارد و مطابق اصل 124 قانون اساسی، رئیس‌جمهور برای انجام وظایف قانونی خود معاونینی می‌تواند اختیار کند و در برنامه‌های رئیس‌جمهور این بود که سازمان برنامه و بودجه را احیا کند ولی نحوه احیاء این سازمان، شرح وظایف آن و چگونگی عملکرد آن را تبعا، طبق قانون اساسی باید رئیس‌جمهور طراحی کند و اگر در جایی نیاز به قانون داشته باشند، در قالب لایحه تقدیم مجلس خواهند کرد.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور ادامه داد: اساس طرح مذکور این است که سازمان امور اداری و استخدامی در سازمان برنامه و بودجه ادغام شود، یعنی 2 معاونت فعلی راهبردی رئیس‌جمهور در یکدیگر ادغام شوند و یک سازمان تشکیل شود که دولت هنوز در این مورد به جمع‌بندی نرسیده است لذا به لحاظ کارشناسی، هم در دولت و هم در مجلس 2 نظر وجود دارد.

به گفته وی، برخی کارشناسان معتقدند که امور اداری و استخدامی با امور برنامه و بودجه یک ماهیت دارد و باید در یک سازمان باشند و برخی دیگر نیز معتقدند ادغام این 2 در یک سازمان موجب تضعیف هر کدام از آنها می‌شود کما اینکه در گذشته نیز این 2 سازمان جدا بودند و در مرحله‌ای ادغام شدند و دوباره از یکدیگر تفکیک شدند از این رو، همیشه امور اداری و استخدامی کشور تحت‌الشعاع مسائل سخت بودجه قرار گرفته و این برای کشور مشکلاتی ایجاد می‌کند.

انصاری ضمن تشکر و قدردانی از طراحان این طرح، با بیان اینکه نظر دولت این است که به این علت که بر روی طرح ادغام این 2 معاونت کار کارشناسی صورت نگرفته است، لذا با این طرح مخالفیم، گفت: این طرح موجب بار مالی خواهد شد و با اصل 75 قانون اساسی در تعارض است اما از آنجایی که هم دولت و هم طراحان این طرح بر احیای سازمان مدیریت و برنامه نظر دارند لذا دولت با کلیات این طرح موافق است اما همانطور که جمعی از نمایندگان پیشنهاد داده‌اند، اگر یک فوریت این طرح سلب شود و فقط کلیات آن در مجلس تصویب و به کمیسیون ارجاع شود، در این فاصله دولت بحث کارشناسی خود را در این زمینه انجام می‌دهد و نظر خود را در موضوع این سازمان، قلمرو و اختیارات و وظایف آن و احیانا ادغام احتمالی این 2 دو سازمان را ارائه می‌کند.

علی لاریجانی نیز خطاب به انصاری گفت: پس دولت با احیای سازمان موافق است اما به این صورت که 2 معاونت در یک سازمان ادغام شوند، مخالف است.

انصاری نیز گفت:‌ تشکیل سازمان از اختیارات رئیس‌جمهور بوده و رئیس‌جمهور نیز می‌تواند این سازمان را احیا کند.

**کلیات طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصویب شد

 نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان در نهایت با 126 رای موافق، 52 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با کلیات طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موافقت کردند.

**سلب فوریت از تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رای نیاورد

در ادامه بررسی تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری از ادغام معاونت‌های برنامه‌ریزی و وزارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، تعدادی از نمایندگان پیشنهاد سلب یک فوریت از این طرح دو فوریتی را ارائه کردند.

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در توضیح این پیشنهاد گفت: ادغام این 2 سازمان باعث می‌شود این سازمان دچار روزمرگی شده و دست‌وپای سازمان مدیریت برای برنامه‌ریزی بسته شود، لذا پیشنهاد سلب یک فوریت از این طرح را مطرح کردیم تا نمایندگان اجازه کار کارشناسی و پژوهشی بیشتری را برای این طرح بدهند.

وی ادامه داد: با تعجیل در ادغام این 2 سازمان، یک سازمان چاق و فربه‌ای تشکیل خواهد شد که هر 2 قسمت را از انجام ماموریت‌های خود دور می‌کند.

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این طرح با 219 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و رئیس‌جمهور نیز در شعارهای انتخاباتی خود بر احیای سازمان مدیریت تاکید می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه دولت را باید کوچک کنیم، اما اکنون چگونه قصد داریم 2 معاونت و 2 سازمان را اضافه کنیم و اگر این 2 سازمان با یکدیگر ادغام شوند، از نظر ساختار و نیروی انسانی همپوشانی دارند و باعث هم‌افزایی می‌شوند و در گذشته نیز که این 2 از یکدیگر جدا بودند برای هر 2 کارهای فراوان و بیهوده‌ای پیش می‌آمد.

نماینده مردم بجنورد گفت: 3 کمیسیون مجلس روی این طرح کار کرده‌اند و در هر 3 کمیسیون نظرات دولت اعمال شده و حتی در خود دولت نیز در این زمینه اختلاف‌نظر وجود دارد و نظر برخی این است که برای چابک‌سازی و بهبود در روندها و جلوگیری از کارهای بیهوده این 2 سازمان باید در یکدیگر ادغام شوند. با توجه به اینکه قبل از دولت یازدهم این طرح ارائه شده و بعد از استقرار دولت یازدهم دیدگاه‌های دولت در این طرح اعمال شده است، لذا ضرورت دارد که سازمان تشکیل شود و هر 2 مورد نیز ادغام شوند لذا تقاضا داریم به سلب فوریت رای ندهند تا شاهد استقرار یک سازمان چابک، فعال و ناظر باشیم.

پس از سخنان موافقان و مخالفان، این پیشنهاد به رای نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با 94 رای موافق، 79 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع از 205 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد مخالفت کردند.

**بررسی سؤال از دو نماینده از وزیر اقتصاد

سؤال قاسم جعفری و فرهاد بشیری نمایندگان بجنورد و پاکدشت از وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور کار بعدی نمایندگان بود. ابتدا 10 دقیقه علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد به ارائه اظهارات خود پرداخت و پس از آن جعفری نماینده مردم بجنورد و در ادامه طیب‌نیا و پس از آن مجدداً جعفری به ایراد سخنان خود پرداختند.

**طیب‌نیا: نگرانی دولت تغییرات تند نرخ ارز است

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی، امروز در صحن علنی مجلس در جریان بررسی سوال قاسم جعفری و فرهاد بشیری طی سخنانی اظهار داشت: از رای اعتماد استثنایی که نمایندگان به من دادند، تشکر می‌کنم؛ این رای اعتماد وظیفه من را در انجام وظایف قانونی سنگین‌تر می‌کند، ضمن اینکه سوال حق طبیعی نمایندگان است و پاسخگویی به سوال نیز وظیفه قانونی وزرا است.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز در شرایطی خدمت شما هستم که به نظر می‌رسد اقتصاد کشور در مسیر مناسبی قرار گرفته است و شاخص‌ها در شرایط مطلوب قرار دارد و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از بهبود شرایط کشور دیده می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: تورم که در خردادماه به اوج 45 درصد رسیده بود، در آبان به 31/9 درصد رسیده است که نشان‌دهنده کاهش معناداری است. خوشبختانه این روزها شاهد آرامش در بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز هستیم و پس از چند سال التهاب و جهش‌های مکرر در نرخ ارز، بخش عمده‌ای از بازار ارز در آرامش نسبی و روند تنازلی قرار گرفته است به نحوی که نرخ دلار که به 3800 تومان رسیده بود، هم‌اکنون به زیر 3000 تومان کاهش یافته است.

طیب‌نیا افزود: اقبال به بازار ارز برای سفته‌بازی به شدت کاهش پیدا کرده است و پس از مدتها بازار روی آرامش را به خود دیده است، البته هنوز در بازار ارز با مشکلاتی مواجه هستیم و این از تبعات نظام چندنرخی ارز و نبود شفافیت است که از آن رنج می‌بریم.

وی با بیان اینکه مهمترین دستاوردهایی که در دهه گذشته در زمینه اصلاحات ساختاری کشور تجربه کردیم، یکسان‌سازی نرخ ارز بود، گفت: در دهه 80 این اقدام صورت گرفت و زمینه رانت‌خواری را از بین برد و قیمت‌های نسبی را اصلاح کرد و همچنین نظام تخصیص منابع کشور را در این زمینه اصلاح کرد. حفظ این دستاورد بزرگ مستلزم رعایت الزاماتی مانند انضباط بودجه‌ای، کنترل نقدینگی و پایین نگه داشتن نرخ تورم بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اما در عمل متاسفانه این الزامات رعایت نشد. در سیستم نرخ شناور مدیریت‌ شده حفظ ارزش پول ملی مستلزم این است که اقتصاد در مسیر مناسبی از رشد و تورم قرار داشته باشد، اما متاسفانه در دهه 80 ما شاهد رشد مستمر و بالای نقدینگی و تورم مستمر بودیم. در شرایطی که قیمتها با نرخ‌های 2 رقمی افزایش پیدا می‌کردو پول ملی ارزش خود را از دست می‌داد، نرخ برابری ریال در برابر پول‌های خارجی کم‌وبیش ثابت باقی ماند.

طیب‌نیا اظهار داشت: در اقتصادهایی که از شرایط طبیعی برخوردار هستند، تورم داخلی موجبات کاهش ارزش پول ملی در برابر پول‌های خارجی را فراهم می‌کند، اما در ایران به دلیل برخورداری از درآمدهای نفتی و عرضه درآمدهای سرشار نفتی نرخ اسمی ارز ثابت باقی ماند علیرغم اینکه تورم به صورت شتابان در جریان بود. نتیجه امر این بود که قیمت کالاهای خارجی برای ایرانی‌ها به نحو معناداری کاهش پیدا کرد و زمینه افزایش واردات و ورود بی‌رویه کالاهای خارجی به کشور و آسیب به تولید ملی و اشتغال کشور را فراهم کرد.

وی افزود: در شرایط تورمی وفور درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت زمینه‌ساز تثبیت نرخ ارز شد و این امر باعث شد که پتانسیل شدیدی برای جهش یکباره نرخ ارز در مقایسه با سایر  قیمتها فراهم شود؛ این روند ادامه داشت تا زمانی که تحریم‌های خارجی شدت گرفت. تشدید تحریم‌ها عرضه ارز را در داخل کشور با محدودیت شدید روبرو کرد و زمینه انعکاس تورم سنگین در نرخ ارز را فراهم آورد. نرخ ارز که همانند یک فنر برای یک مدت طولانی تحت فشار قرار گرفته بودT تحت تاثیر کاهش درآمدهای ارزی و کاهش عرضه ارز به شدت افزایش پیدا کرد و شاهد افزایش جهش‌وار در نرخ ارز بودیم.

وزیر اقتصاد گفت: اگر ما در دهه گذشته شاهد افزایش بی‌سابقه و بی‌تناسب حجم پول نمی‌بودیمT طبیعتا تحریم‌ها و کاهش عرضه ارز موجبات افزایش سنگین و جهش‌وار نرخ ارز را فراهم نمی‌کرد. خوشبختانه دولت یازدهم طی این مدت موفق شده است که جلوی رشد انفجاری بازار ارز را بگیرد و انتظارات تورمی مردم را که تغذیه‌کننده فرآیند افزایش نرخ ارز است را کنترل کند. پایداری این تحولات مثبت بسیار مهمتر و اساسی‌تر است. برای دولت ثبات نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات کوتاه‌مدت شدید و غیرقابل پیش‌بینی مهمتر است.

طیب‌نیا اظهار داشت: اولویت کلیدی دولت آن است که از تغییرپذیری نرخ ارز در میان مدت به نحو محسوسی بکاهد و بازار ارز را سامان بخشد و با تقویت قدرت مداخله بانک مرکزی مجددا پاسخگوی کلیه مصارف ارزی باشد. مواضع بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر متمرکز بر ثبات‌بخشی و بازار ارز بوده است. البته طی ماه‌های گذشته پول ملی به صورت اسمی و واقعی در حال تقویت بوده است و امید می‌رود با تداوم کاهش نرخ تورم در ماه‌های آتی، حیثیت پول ملی بیش از پیش اعاده شود.

وی گفت: دولت به موضوع سازماندهی بازار ارز به مثابه یک اقدام جامع می‌نگرد و اجزای این برنامه جامع رعایت انضباط بودجه‌ای، مدیریت مناسب پولی و انجام برنامه اصلاحات در بازار ارز در کنار بهره‌مندی از اثرات توافق‌‌های سوم آذر و رفع تدریجی انسدادهای پولی است که امیدواریم با این برنامه ظرف ماه‌های آینده زمینه گذار به نرخ واحد و یکسان ارزی فراهم شود.

وزیر اقتصاد گفت: آنچه برای دولت مهم است برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز و جلوگیری از تکانه‌های شدید، گذرا و ناپایدار است. در حال حاضر بانک مرکزی دخالت مستقیمی در تعیین نرخ ارز ندارد و خوشبختانه با برقراری آرامش در بازار کنترل رشد نقدینگی و مهار شدن انتظارات تورمی و اعاده اعتماد مردم به دولت و بانک مرکزی نرخ برابری پول ملی به صورت تدریجی و پایدار کاهش یافته و در آستانه برقراری نرخ واحد ارز هستیم.

طیب‌نیا در ادامه سخنان خود ادامه داد: تغییرات گذرا و موقتی جز تشدید عدم اطمینان‌ها و تاثیر منفی بر تصمیمات کارگزاران اقتصادی و مردم ندارد. کاهش‌های دفعی، تند و ناشی از عوامل روانی، زودگذر و کوتاه مدت هستند و تنها دارای آثار منفی برای خانوارها و بنگاه‌ها بوده و به سود سفته‌بازان و سوداگران است. وگرنه دولت با تغییراتی تدریجی و مستمر نرخ ارز در جهت کاهش و تقویت پول ملی کاملا هم‌راستا و هم‌داستان است.

وی در ادامه پس از اظهارات قاسم جعفری نماینده بجنورد اظهار داشت: جهش نرخ ارز به دوران قبل از تصدی دولت حاضر باز می‌گردد که نرخ ارز به رقم 3800 افزایش پیدا کرد. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید روند تغییرات ارز در جهت نزول بوده و نرخ ارز به زیر 3000 تومان تنزل یافته است که کاهش قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود. مهمتر از کاهش این است که نرخ ارز به مرحله ثبات، اطمینان و آرامش رسیده است و این برای دولت بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وزیر اقتصاد افزود: ما نیز مانند نمایندگان مجلس به دنبال تقویت ارزش پول ملی هستیم. منتهی تقویت پول ملی را از طریق راهکارهای اقتصادی یعنی مهار حجم پول، انضباط مالی و اتخاذ سیاست‌های ارزی مناسب دنبال می‌کنیم. آنچه مورد نگرانی ما است و ما از آن پرهیز می‌کنیم تغییرات شدید، تند و گذرای نرخ ارز در جهت افزایش و کاهش است. ما در آستانه مذاکرات خارجی این نگرانی را داشتیم که برای یک دوره کوتاه‌مدت و به دلیل اثرات روانی شاهد کاهش در نرخ ارز باشیم.

طیب‌نیا ادامه داد: این کاهش موقتی بود و بعد از چند روز به روند قبلی خود بازگشت، اما اگر در نظر بگیریم که در سال‌های گذشته مردم بخش قابل توجهی از سپرده‌های خود را به ارز تبدیل کردند و رقم قابل ملاحظه‌ای از سپرده‌های ارزی نزد مردم تخمین زده می‌شود، این کاهش شدید و کوتاه مدت ارز می‌توانست به ضرر خانواده‌های فقیر و محروم جامعه تمام شود و قطعا هم با دوام و پایدار نبود و به روند گذاشته باز می‌گشت.

وی افزود: دولت قویا از کاهش مستمر و پیوسته نرخ ارز و تقویت پول ملی استقبال می‌کند و این را وظیفه ذاتی خود می‌داند و با ابزاری که در اختیار دارد سعی می‌کند این وظیفه را محقق کند. ما امیدواریم در پرتو انضباط مالی کنترل رشد نقدینگی که در این چند ماه به خوبی به آن دسترسی پیدا کرده‌ایم شاهد کاهش مستمر و مداوم در نرخ ارز باشیم. آقای جعفری به محل سخنرانی دکتر سیف اشاره کرد. همانطور که می‌دانید مجلس در قوانین متعدد دولت را مکلف به حضور در شورای گفت‌وگو و مذاکره مستمر با بخش خصوصی و اتاق تعاون و بازرگانی کرده است. من حضور دولت در این جلسات را به فال نیک می‌گیرم و به تبعیت از احکامی که مجلس تصویب کرده این کار صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: آنچه مسلم و قطعی است دولت حفظ ارزش پول ملی را از وظایف روشن خود می‌داند. آنچه موجب نگرانی تیم اقتصادی دولت بود تغییرات تند و سریع و موقت است، وگرنه یقینا دولت از تقویت پول ملی و اعاده حیثیت برای پول ملی استقبال می‌کند و قطعا همراهی دولت با مجلس و راهنمایی شما کمک‌حال ما در جهت تقویت ارزش پول ملی خواهد بود. امیدوارم به دولت اعتماد کنید چرا که عملکرد دولت در این مدت کوتاه آثار مثبتی را در پیش داشته و اعتماد به بخش خصوصی و مردم بازگشته است و آثار و نتایج مثبت آن را مشاهده کرده‌ایم. یقینا حمایت مجلس از دولت ضمانتی است که اعتماد مردم به دولت پایدار و نهادینه شود.

**جعفری: دولت اظهارات سیف را قبول داشت، نرخ ارز را در لایحه بودجه 3 هزار تومان تعیین می‌کرد

قاسم جعفری نماینده بجنورد در مجلس و سؤال‌کننده وزیر اقتصاد در صحن علنی امروز مجلس پس از اظهارات طیب‌‌نیا در سخنانی، گفت: اینکه آقای وزیر پذیرفت باید سؤال را پاسخ دهد، نکته مثبتی است. زیرا وی در کمیسیون اعلام کرده بود که پاسخ‌اش به سؤال نمایندگان مانند بازی در آفساید است.

وی افزود: وزیر اقتصاد تاریخچه‌ای از نوسانات و بازار ارز را اعلام کرد، اما به سؤال بنده و آقای بشیری مبنی بر دلایل اظهارات رئیس کل بانک مرکزی برای عدم کاهش نرخ ارز پاسخ نداد. مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی جو نامناسبی ایجاد کرده است. اگر این مصاحبه با مطالعه بوده است، چرا تغییرات مکرری در نظرات آقای سیف و وزیر اقتصاد وجود داشت؟

نماینده بجنورد در مجلس با بیان اینکه وزیر اقتصاد نکاتی مبنی بر اینکه خوشبختانه اقتصاد کشور روند مثبتی را طی می‌کند، اعلام کرده است، گفت: بنده در رشته اقتصاد تحصیل نکرده‌ام اما این موضوع را متوجه می‌شوم که اقداماتی که در حوزه مسائل اقتصادی مدنظر قرار گرفته می‌شود به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسد. اگر با این اقدامات در سه ماه پایانی سال به نتیجه مثبتی در اقتصاد دست یافتیم، باید از آن به عنوان معجزه یاد کنیم.

جعفری در ادامه تصریح کرد: انتظار ما از رئیس کل بانک مرکزی این بود که تمهیدات لازم را برای کنترل نرخ ارز می‌اندیشید. یکی از وظایف رئیس کل بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است، اما مصاحبه وی در اتاق بازرگانی درباره این موضوع که نرخ ارز به کف رسیده است، در این جهت نبود.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد در جلسه کمیسیون اعلام کرد که فرض ما این است که 30 میلیارد ریال پول دست مردم است؛ آقای رئیس جمهور با آقای اوباما مذاکره می‌کند و در نتیجه آن، نرخ ارز کاهش می‌یابد. اما در اینجا دو سؤال مطرح می شود؛ اول اینکه از کجا می‌دانید این میزان پول دست مردم است و دوم اینکه آیا این پول دست مردم کوچه و بازار است یا همان افرادی که در اتاق بازرگانی هستند؟

نماینده مردم بجنورد در مجلس تأکید کرد: براساس نظر دولت، با توجه به اینکه اقتصاد ما وابسته به نفت و دلار است، اگر نرخ ارز بیش از این کاهش نیابد، برای اقتصاد کشور بهتر است اما به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان مواد اولیه‌ای که می‌بایست از سایر کشورها وارد کنیم نیز باید با همین نرخ ارز به کشور وارد شود.

جعفری در ادامه اظهارداشت: رئیس کل بانک مرکزی در نشست مطبوعاتی که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، موافق کاهش نرخ ارز نبود. البته مصاحبه‌های بعدی وی نیز جبران‌کننده این اظهارنظر نبود.

وی با بیان اینکه از اقتصاددانان و وزرای اقتصادی دولت می‌خواهم تا مصاحبه‌های کمتری انجام دهند، گفت: اگر وزرای اقتصادی دولت کمتر مصاحبه می‌کردند، در این مدت شاهد این اتفاق نبودیم، بنابراین انتظار ما این است که تیم اقتصادی دولت همگرا و در مسیر هم قرار گیرد. اگر به دنبال اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه درون‌زا هستیم باید به این مسئله توجه داشته باشیم، اگر غیر از این باشد نتیجه مثبتی نخواهیم گرفت.

 پس از بخش دوم اظهارات وزیر اقتصاد، قاسم جعفری خطاب به وی گفت: دولت یک شخصیت حقوقی است. البته باید همه خوبی‌ها و بدی‌های دولت گذشته را بپذیریم اما این موضوع که برخی موارد را به گردن دولت قبل بیاندازیم، اقدام جالبی نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: وزیر اقتصاد پاسخ صریحی به پرسش، سؤال‌کنندگان نداد. اگر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ ارز به کف رسیده و بیش از این نباید کاهش یابد درست است، چرا در لایحه بودجه 93 همان نرخ 3 هزار تومان را ارائه نکردید، آیا جهاد اقتصادی با این شرایط اتفاق می افتد؟

نماینده مردم بجنورد در مجلس در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: نیاز است دولت جدی‌تر از این، مسائل را با کارهای پژوهشی پیگیری کند. پاسخ صریحی از اظهارات وزیر اقتصاد دریافت نکرده‌ام. قطعاً نمایندگان هر تصمیمی بگیرند برای ملت، دولت و مجلس مناسب خواهد بود.

**اولین کارت زرد مجلس "اقتصادی" شد

در نهایت نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یک‌شنبه 17 آذر پارلمان در جریان سؤال قاسم جعفری نماینده بجنورد از طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، از پاسخ‌های وی قانع نشدند.

سؤال قاسم جعفری از وزیر اقتصاد در مورد علت اظهارات رئیس بانک مرکزی در تضعیف ارزش پول ملی در جلسه علنی امروز مجلس مطرح شد که در نهایت پس از توضیحات طیب‌نیا، نمایندگان با 82 رأی موافق، 101 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده، از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدند.

این اولین کارت زرد مجلس نهم به دولت یازدهم است که در آستانه 4 ماهگی دولت به کابینه روحانی داده شده است.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

پس از آن علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس کمال پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس، فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس، نیره اخوان بیطرف نماینده مردم اصفهان در مجلس و رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**پیرمؤذن: باد و باران آلودگی هوای ایران را مدیریت می‌کند

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس در نطق میان دستور در صحن علنی باز هم به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: هر ساله آمار و ارقام آلودگی هوا افزایش چشمگیر، زیانبار و نابرابری داشته است. صاحب‌منصبان کشور به هیچ وجه به این امر بسیار خطیر که از حقوق و مطالبات اساسی ایرانیان است توجه کافی نمی‌کنند و کماکان باد و باران آلودگی هوای ایران را مدیریت می‌کند.

**رهبر: پیشرفت بر حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مرهون هدایت‌های رهبری است

فاطمه رهبر در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس طی سخنانی اظهار داشت: با گذشت قریب به 60 سال از حادثه 16 آذر و سپری شدن حوادث و جریانات گوناگونی از جمله فتنه‌های 78 و 88 امروزه جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های ایران اسلامی در برابر هجوم افکار و تئوری‌های زیادی قرار گرفته است. جریان‌هایی که اگر به دقت مورد بررسی و تحلیل‌های کارشناسی قرار نگیرند حوادثی به مراتب تلخ‌تر را به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای افزود: پیشرفت و اصرار بر سر حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مرهون هدایت‌های مقام معظم رهبری و استواری و پشتیبانی ملت ایران و مسئولان کشور است. حق غنی‌سازی و ادامه فعالیت این فناوری ادامه راه شهدای هسته‌ای و حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است و مجلس نیز بر این حق محکم و استوار ایستاده است و ما نمایندگان منتظریم تا ببینیم آیا غربی‌ها بر تعهد و توافق خود در مذاکرات عمل خواهند کرد یا خیر.

**اخوان:دلارهای نفتی عربستان اهداف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تأمین می‌کند

نیره اخوان بی‌طرف در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس طی سخنانی با بیان اینکه فرهنگ عاشورایی موفق به مبارزه با رژیم صهیونیستی و آمریکا شده است، گفت: این فرهنگ در فلسطین و لبنان و نقاط مختلف جهان اسلامی بروز و ظهور یافته است و به دلیل اینکه دشمن از مقابله درمانده است، گروه‌های تروریستی را تجهیز می‌کند تا با عملیات انتحاری منطقه را به خیال خود ناامن کند و در این راستا از کشتن زنان و کودکان بی‌گناه نیز ابایی ندارد و باز هم دم از حقوق بشر می‌زند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه هنوز زنان در عربستان از ابتدایی‌ترین حقوق محرومند اما از آنجایی که دلارهای نفتی عربستان اهداف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در منطقه تأمین می‌کند، مدعیان حقوق بشر خم به ابرو نمی‌آورند.

**تذکرات شفاهی وکلای ملت

در ادامه 5 تن از نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی خود در صحن را ارائه کردند.

**دهدشتی: بدهکار اصلی پرونده تامین اجتماعی مرتضوی است

سیدحسین دهدشتی عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی امروز در صحن علنی مجلس در تذکر شفاهی ضمن تبریک 16 آذر روز دانشجو اظهار داشت: اعتقاد و باور همه این است که مجلس امین مردم است و تحقیق و تفحص یکی از اهرم‌های نظارتی برای تضمین امانتداری و اجرای قانون است. تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از معدود‌ترین تحقیق و تفحص‌های بود که در طول عمر مجلس بنا به اهمیت موضوع گستردگی، سرعت‌، کم هزینه بودند و در نهایت دقت انجام شد.

وی ادامه داد: در این گزارش 84 صفحه‌ای که قریب 600 بند از تخلفات و موضوعات درج شده است، بخشی از این مستندات که آقایان ادعا دارند وجود ندارد، موجود است.

نماینده مردم آبادان در مجلس افزود: در یکی از این موارد موضوع قرارداد واگذاری 138 شرکت به شرکت قشم مطرح بود که در ویژه‌نامه تبلیغاتی خورشید که سازمان تامین اجتماعی در سال 92 به ارزش 500 میلیون تومان چاپ کرد، مشروح این قرارداد ذکر شده است.

دهدشتی تاکید کرد: ادعای آقای مرتضوی این است که ما یک چوب کبریت هم ندادیم، ولی سوال من این است که 5 فقره چک 17 هزارو 700 میلیارد تومانی چوب کبریت محسوب می‌شود؟ تیتر این روزنامه این بود که "گام بلندی که به دلیل تحریم آمریکا و اروپا به مقصد نرسید".

وی ادامه داد: مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این قرارداد را امضا کرده است، هر چند خوشبختانه جلوگیری شد. بند 27 گزارش مربوط به مبلغ 133 میلیون و 500 هزار تومانی است که سند پرداخت مالی به 37 نماینده بوده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس در پایان گفت: این مبلغ بر حسب اسناد از اختیار مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منظور شده و در پاسخ مرتضوی اعلام شده که هویت نمایندگان مشخص نیست. الان سندی که وجود دارد نشان می‌دهد که مرتضوی بدهکار اصلی است و هیچ سند و مدرکی به کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی ارائه نشده است.

**تذکر "زعفرانی" به وزیر جهاد

رجبی نماینده مردم مینودشت در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی اظهار داشت: روستاهای شهرستان کلاله، مراغه‌تپه و گالیکش از آب شرب بهداشتی برخوردار نیستند، لذا از وزیر نیرو درخواست دارم که اعتبار ویژه‌ای جهت آب شرب این روستاها اختصاص دهد.

وی همچنین خواستار آغاز عملیات سد مراغه‌تپه شد.

محمدعلی عبدالله‌زاده نماینده مردم فردوس در مجلس طی سخنانی در صحن علنی ضمن تشکر از رئیس جمهور به دلیل ارائه به موقع لایحه بودجه 93 از وزیر نیرو درخواست کرد که در انجام عملیات احداث نیروگاه حرارتی ذغال‌سوز طبس سرعت ببخشد.

غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت‌جام در صحن علنی و در تذکر شفاهی ضمن تشکر از رئیس جمهور اظهار داشت: از رئیس جمهور که بودجه را به مجلس ارائه داد، تشکر می‌کنم چرا که عمل خلاف قانونی که در سال‌های گذشته انجام می‌شد، جلوی آن گرفته شد.

وی در تذکری به رئیس سازمان صدا و سیما گفت: علی‌رغم قول‌های رئیس سازمان هنوز سیستم دیجیتال در شهرستان‌های خراسان رضوی راه‌اندازی نشده است.

نماینده مردم تربت‌جام در تذکری به رئیس دانشگاه آزاد خواستار تغییر مدیریت منطقه 8 دانشگاه آزاد خراسان شد و همچنین از وزیر کشور درخواست کرد که هر چه سریعتر مدیریت عالی خراسان رضوی را تعیین کند.

در پایان جواد هروی نماینده قائنات در مجلس در تذکر شفاهی به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار راه‌اندازی شبکه دیجیتال در شهرستان‌ زیرکوه و بخش خذری و نیم‌بلوک شد.

وی همچنین خطاب به وزیر راه گفت: از راه‌های شرق کشور غفلت شده است و راه‌آهن در حد یک رویا باقی مانده است.

نماینده مردم قائنات در پایان در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: فصل برداشت زعفران تمام می‌شود، ولی مشکلات زعفران‌کاران هنوز پایان نیافته است. رکورد زعفران 14 کیلو است ولی در قائنات این رکورد 3.5 کیلو است و در این زمینه باید پژوهشگاه مناسبی جهت تحقیقات تعبیه شود.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی، سه‌شنبه

جلسه علنی امروز در حالی به پایان رسید که به دلیل تقارن با اذان ظهر فرصت برای ارائه تذکرات کتبی و اعلام وصولی‌ها نرسید و این دو دستور کار به جلسه آینده موکول شد.  محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را سه‌شنبه 19 آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.


*تسنیم