کد خبر 270235
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

به نظر می‌رسد نوع بودجه‌نویسی دولت یازدهم و عدم اختصاص منابع مالی به مناطق محروم بیش از آنكه ناشی از محدودیت‌های مالی دولت باشد.

به گزارش مشرق،  روزنامه وطن امروز نوشت:  نمایندگان شهرستان‌ها همچنان نسبت به رویکرد دولت در بودجه 93 و نحوه تخصیص اعتبارات معترضند. در ادامه اعتراضات نمایندگان به بودجه سال 93 که از روز سه‌شنبه و با استعفای نمایندگان چند استان کلید خورده بود، روز گذشته و به‌دنبال استعفای 18 نماینده استان خوزستان به‌دلیل حذف ردیف‌های بودجه این استان در لایحه بودجه سال آینده توسط دولت، آنها جلسه علنی دیروز پارلمان را ترک کردند. جواد سعدون‌زاده، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در این باره گفت: مجمع نمایندگان استان خوزستان روز گذشته نامه استعفای‌شان را به‌طور رسمی به باهنر، نایب‌رئیس مجلس ارائه کردند. ما منتظریم این نامه در صحن علنی اعلام وصول شود.

حبیب آغاجری، دیگر نماینده این استان نیز «رعایت نشدن عدالت در تخصیص بودجه به استان خوزستان» را دلیل استعفای نمایندگان خوزستان در مجلس برشمرد و با اشاره به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی تصریح کرد: آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود 3 درصد از درآمدهای نفتی را به استان خوزستان اختصاص دهد اما امروز شاهدیم این امر محقق نشده است. به گفته وی، دولت در تنظیم لایحه بودجه 93 عدالت را در بودجه تخصیص‌یافته به استان خوزستان رعایت نکرده است. طوری که در مقایسه بین استان‌های هم‌ردیف با استان خوزستان، اختلافات بسیاری از لحاظ بودجه‌ای وجود دارد. طبق این گزارش، پس از این اقدام نمایندگان خوزستان، محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس از طرف علی لاریجانی رئیس مجلس نزد این نمایندگان رفته و وساطت کرد تا در جلسه علنی ديروز حضور یابند. نمایندگان خوزستان نیز به این خاطر به جلسه پارلمان بازگشتند.

کردها هم استعفا كردند

همانطور که انتظار می‌رفت اعتراض به شیوه بودجه‌نویسی مسؤولان دولتی برای سال93 محدود به نمایندگان استان خوزستان نماند و عضو مجمع نمایندگان استان کردستان نیز از تقدیم نامه استعفای نمایندگان این استان به هیات رئیسه مجلس خبر داد.سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با تسنیم از استعفای اعضای مجمع نمایندگان استان کردستان خبر داد و گفت: متن کامل این استعفا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.وی در ادامه ضمن تکذیب برخی اخبار مبنی بر عدم استعفای یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان کردستان، افزود: تمام 6 عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در اعتراض به بودجه‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 93 که توسط دولت تنظیم شده است، استعفا کرده‌اند که متن کامل آن به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.عضو مجمع نمایندگان استان کردستان با بیان اینکه ما خواهان اعلام وصول استعفای خود هستیم، خاطرنشان کرد: احتمالا دیداری با آقای لاریجانی، رئیس مجلس پیرامون بیان دغدغه نمایندگان استان برای تخصیص بودجه‌های نامناسب در لایحه بودجه 93 داشته باشیم اما تشکیل این جلسه به نظر هیات رئیسه مجلس بستگی دارد.

مازنی‌ها: حقمان را می‌گیریم

پس از نمایندگان خوزستان و کردستان نوبت به اعتراض نمایندگان مازندرانی رسید تا مخالفت خود را با لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت ابراز کنند. البته نمایندگان این استان حرفی از استعفا نزدند اما تاکید کردند که حق این استان را از بودجه سال 93 کشور خواهند گرفت.قاسم احمدی‌لاشکی، عضو مجمع نمایندگان مازندران نیز با بیان اینکه این مجمع جلسه ویژه‌ای را درباره بودجه 93 برگزار می‌کند، گفت: استعفا نمی‌دهیم ولی حقمان را از بودجه به دست می‌آوریم. عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نیز در این باره گفته بود: در لایحه بودجه سهم استان مازندران نادیده گرفته شده است که همین باعث پدید آمدن مشکلاتی خواهد شد.

استعفای 7 نماینده لر

در ادامه اعتراضات نمایندگان، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی از استعفای 7 نفر از نمایندگان استان لرستان در اعتراض به بودجه 93 خبر داد. به گفته این نماینده، طبق بودجه سال آینده، استان لرستان تحریم شده است! ابراهیم آقامحمدی در گفت‌وگو با فارس از استعفای 7 نفر از 9 نماینده استان لرستان خبر داد.وی علت استعفای این افراد را «اعتراض به بودجه تخصیص‌یافته به این استان برای سال آینده» عنوان و خاطرنشان کرد: این نمایندگان استعفای خود را تقدیم هیات ‌رئیسه مجلس کرده‌اند.

نماینده مردم خرم‌آباد با انتقاد از اعتبارات اختصاص یافته در بودجه سال 93 به استان لرستان گفت:‌ با بررسی بودجه دریافتیم بحث محرومیت‌زدایی و توجه به استان‌های کمتر توسعه‌یافته در آن لحاظ نشده است.روز گذشته همچنین بهروز نعمتی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با اشاره به لایحه بودجه گفت که واقعا شهرستان‌های کوچک در کشور در حال نابود شدن هستند و همه طرح‌ها و پروژه‌ها را در این استان‌ها نادیده گرفتند. البته اعتراضات به بودجه سال آینده مناطق محروم کشور محدود به نمایندگان نماند و حجت‌الاسلام سیدعبدالنبی موسوی، امام جمعه خرمشهر در اعتراض به بی‌توجهی به این شهر از سمت خود استعفا كرد.

واکنش دولتی‌ها

در واکنش به اعتراضات نمایندگان به لایحه بودجه سال 93 سخنگوی دولت از کاهش 33 درصدی بودجه عمرانی کشور گفت و اینکه این بودجه در سال آینده به طرح‌های عمرانی بزرگ کشور اختصاص می‌یابد. محمدباقر نوبخت روز گذشته و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 37 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال 93 که کاهش 33 درصدی داشته، به‌طور مساوی برای 246 طرح عمرانی بزرگ که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، اختصاص می‌یابد.سخنگوی دولت درباره استعفای برخی نمایندگان در اعتراض به بودجه عمرانی استان‌ها نیز گفت: اگر این منطق را بپذیرند که به طرح‌های زیر 20درصد، کمتر اعتبار اختصاص یابد، جای قهر و گلایه نمی‌ماند.به گفته وی، بودجه اکنون دست خود مجلسی‌هاست و هر طور که آنها به‌گونه‌ای که به عدالت و بهره‌وری نزدیک‌تر باشد عمل کنند، ما حمایت می‌کنیم.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز با بیان اینکه تقابلی میان دولت و مجلس نیست، به محدودیت منابع مالی دولت اشاره و تاکید کرد که اعتبارات به اولویت‌ها اختصاص یافته است.

همچنین محمدرضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز مجلس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیازی به استعفای نمایندگان نیست و آنها می‌توانند بودجه را اصلاح کنند، اظهار کرد: پروژه‌ها اولویت‌بندی شده یعنی به جای اینکه اعتبارات 37 هزار میلیاردی عمرانی قطره‌قطره بین همه پروژه‌ها تقسیم شود به پروژه‌هایی تعلق می‌گیرد که پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد داشتند.

به نظر می‌رسد نوع بودجه‌نویسی دولت یازدهم و عدم اختصاص منابع مالی به مناطق محروم بیش از آنكه ناشی از محدودیت‌های مالی دولت باشد (آنگونه که مقامات دولتی ادعا کرده‌اند) به نگاه تمرکزگرایانه کارشناسان اقتصادی دولت بازمی‌گردد. رویکردی که در دولت‌های سازندگي و اصلاحات بشدت مورد حمایت قرار گرفته و موجبات عقب‌ماندگی مضاعف مناطق محروم در اقصی نقاط کشور شده بود.