کد خبر 270616
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹

هجدهمین همایش بین‌المللی جوانان و دانشجویان با همکاری و مشارکت سوریه در اکوادور برگزار شد.

گروه بین‌الملل مشرق - هجدهمین همایش ضداستکباری جوانان و دانشجویان با همکاری سوریه در "کیتو" پایتخت اکوادور با عنوان "اتحاد جوانان علیه امپریالیسم برای ایجاد جهانی سرشار از صلح و همبستگی اجتماعی" برگزار شد.

کنفرانس جهانی جوانان و دانشجویان، کنفرانسی بین‌المللی با سابقه‌ای 66 ساله است که از سال 1947میلادی توسط "فدراسیون جهانی جوانان دموکراتیک" و "اتحادیه بین‌المللی دانشجویان" برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این همایش‌ها مبارزه با استعمار، استکبار و امپریالیسم جهانی بوده است. پیش از فروپاشی بلوک شرق، این کنفرانس با گرایش‌های کمونیستی و چپ نیز همراه بود و بیشتر هدف آن تقابل تفکرات سوسیالیستی و کمونیستی شرق با لیبرال دموکراسی غرب بود. اما این کنفرانس پس از فروپاشی بلوک شرق هدف خود را به انتقاد از امپریالیسم آمریکا و مبارزه با استکبار غرب معطوف کرد.

فدراسیون جهانی جوانان دموکراتیک بر این باور است که امپریالیسم عامل اصلی جنگ، ظلم و استعمار است. این اتحادیه در اعلامیه هجدمین کنفرانس خود اعلام کرده است که "همانطور که برای شکست دادن نازیسم تلاش کرده است، به تلاش خود برای ایجاد صلح پایدار و اتحاد میان مردم تلاش خواهد کرد. امپریالیسم تا کنون چهره‌ها و روش‌های بسیاری را آزموده است اما ماهیت حقیقی آن برگرفته از همان سیستم اقتصاد امپریالیستی است".

اولین همایش ضداستکباری جوانان در سال 1947 در پراگ پایتخت کشور چک‌اسلواکی سابق با حضور بیش از 17 هزار نفر از 71 کشور جهان برگزار شد و از آن سال، هر 2 سال تا 5 سال در کشورهای مختلف ادامه پیدا کرد.

مراسم افتتاحیه اولین همایش در پراگ

دومین دوره این همایش با استقبال بیشتر جوانان مخالف با استعمار و امپریالیسم در بوداپست مجارستان و با حضور بیش از 20 هزار نفر از 82 کشور جهان برگزار شد. اما رکورد بزرگترین همایش، مربوط به ششمین دوره این کنفرانس در سال 1975 در مسکو است که 34 هزار نفر از 131 کشور جهان در آن حضور پیدا کردند. اما رکورد بیشترین تعداد کشور شرکت‌کننده در این گردهمایی جوانان، در سال 1989 شکسته شد که در شهر پیونگ‌یانگ کره‌شمالی، 22 هزار نفر از 177 کشور جهان در این همایش حاضر شدند.

دیگر دوره‌های این همایش عبارتند از: سال 1947 پراگ (چک‌اسلواکی)، 1949 بوداپست (مجارستان)، 1951 برلین (آلمان شرقی)، 1953 بخارست (رومانی)، 1955 ورشو (لهستان)، 1957 مسکو (شوروی)، 1959 وین (اتریش)، 1962 هلسینکی (فنلاند)، 1968 صوفیه (بلغارستان)، 1973 برلین (آلمان شرقی)، 1978 هاوانا کوبا)، 1985 مسکو، 1989 پیونگ‌یانگ (کره‌شمالی)، 1997 هاوانا، 2001 الجزیره (الجزایر)، 2005 کاراکاس (ونزوئلا)، 2010 پرتوریا (آفریقای جنوبی) و 2013 کیتو (اکوادور).

راهپیمایی پایانی شرکت‌کنندگان در همایش هفدهم در آٰفریقای جنوبی

مقاومت مردم سوریه در برابر تروریسم، محور همایش هجدهم

هجدهمین همایش جوانان و دانشجویان روز گذشته در شهر "کیتو" پایتخت اکوادور برگزار شد که نزدیک به 10 هزار نفر از 80 کشور جهان در آن شرکت کردند. نکته ویژه همایش هجدهم، محوریت مقاومت مردم سوریه در برابر تروریسم است که با مشارکت فعال جوانان و سازمان‌های سوریه برگزار شد.

یک روز از این همایش، به مقاومت ملت سوریه در برابر امپریالیسم جهانی و قدرت‌های مرتجع و تروریسم مورد حمایت کشورهای منطقه و غرب اختصاص یافت.

در این همایش مسائل مهمی درخصوص سازمان‌های پنهان شده تحت عناوین دینی مطرح شود که به نام دین به دنبال اهداف امپریالیستی و سلطه یافتن بر کشورهای عربی و اقتصاد این کشورها هستند.

در این همایش چند سازمان فعال در امور جوانان از کشورهای مختلف حضور داشتند.گروهی از جوانان سوری به ریاست دکتر عمار الساعاتی رئیس دفتر امور جوانان سوریه در این همایش حضور داشتند.

این همایش در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد که روز اول آن به بحث درباره مسأله فلسطین و صلح خاورمیانه اختصاص یافت و تحلیل‌گران کشورهای مختلف به سخنرانی پرداختند.

مسأله سوریه محور روز دوم این همایش بود که دکتر مهدی داریوش ناظم‌الرعایا محقق ایرانی مرکز تحقیقات جهانی‌سازی کانادا در آن به سخنرانی پرداخت.

نورمن گری فینکل‌اشتاین نویسنده، محقق و کارشناس آمریکایی نیز از جمله سخنرانان و شرکت‌کنندگان در این همایش بود.