۹۵ درصد عمليات ساخت پايگاه ملي پرتاب ماهواره به اتمام رسيده و هم اکنون اين پايگاه در آستانه بهره برداري است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سيدمهدي فرحي رئيس سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در گفت وگویی اختصاصی با اعلام اين مطلب افزود: پايگاه ملي پرتاب داراي چهار بخش اصلي «سکوي آذرخش»؛ «سايت تکنيک»، «اتاق کنترل زميني (جي.سي.سي)» و «سايت تست موتور» است.

وی اضافه کرد: اين پايگاه در منطقه چابهار ساخته شده است و به تجهيزات مورد نياز از جمله تجهيزات مربوط به نصب و استقرار ماهواره تجهيز مي شود، هم چنين تست هاي مربوط به سازگاري و پرتاب ماهواره نيز در اين مرکز انجام خواهد شد.

فرحی ادامه داد: اين پايگاه يک مرکز علمي بسيار مهم در حوزه هوا فضا است که در زمينه پرتاب موجود زنده، پرتاب ماهواره هاي سنجشي و ماهواره مخابراتي در مدار ژئو فعاليت خواهد کرد.

رئيس سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع با بيان اين که اجراي پروژه ساخت پايگاه ملي پرتاب ماهواره امام خميني(ره) از چند سال پيش و بر اساس مصوبه شوراي عالي فضايي؛ آغاز و مديريت کلان اين پايگاه نيز بر عهده سازمان فضايي است، به خراسان گفت: تاکنون هزينه بسيار زيادي براي تکميل اين پروژه صرف شده است اما اکنون ديگر در مراحل نهايي اجراي اين طرح و در آستانه بهره برداري از آن هستيم که با آماده سازي اين پايگاه؛ ماهواره طلوع به عنوان نخستين ماهواره مدار زمين آهنگ (ژئو) کشور توسط پرتابگر سيمرغ از اين پايگاه پرتاب مي شود.