کد خبر 278744
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

هدف از پیش‌نویس قانون موسوم به «ایران عاری از سلاح هسته‌ای»، اعمال فشارهای شدیدتر علیه ایران در صورت عدم اجرای برداشت‌های آمریکا از تعهدات ایران طبق توافق هسته‌ای ژنو است.

گروه جنگ نرم مشرق- گروه نئومحافظه‌کار «ابتکار سیاست خارجی» (Foreign Policy Initiative (FPI اخیرا نامه سرگشاده دیگری خطاب به رهبران کنگره آمریکا منتشر کرده و از پیش‌نویس قانون موسوم به «ایران عاری از سلاح هسته‌ای» که توسط سناتورهای تندرو تهیه شده، حمایت کرده است.

هدف از پیش‌نویس قانون موسوم به «ایران عاری از سلاح هسته‌ای»، اعمال فشارهای شدیدتر علیه ایران در صورت عدم اجرای برداشت‌های آمریکا از تعهدات ایران طبق توافق هسته‌ای ژنو است.

در حالی که کنگره آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره این طرح با مخالفت دولت اوباما روبرو است، انتشار نامه گروه نئومحافظه‌کار «ابتکار سیاست خارجی» قابل تامل است.

این نامه به امضای 72 تن از مسئولان سابق دولت آمریکا و کارشناسان سیاسی این کشور رسیده که اکثر آنها به گروه موسوم به نئومحافظه‌کاران تعلق دارند که در دولت بوش نقش محوری در حمله به عراق داشتند. تقریبا حدود 25 تن از امضاکنندگان این نامه،‌همان امضاکنندگان همیشگی بیانیه‌های سازمان منحله «پروژه قرن جدیدآمریکایی» هستند Project for the New American Century (PNAC)که طی دهه پیش با موضوع عراق و خاورمیانه منتشر می‌شدند. سازمان پروژه قرن جدیدآمریکایی جدید در سال 1997 توسط «راب کاگان» و «بیل کریستول» تاسیس شد و در سال 2005 تعطیل گردید و گروه محافظه‌کار ابتکار سیاست خارجی توسط همین افراد و در دولت دوم جرج بوش بنا نهاده شد که به نوعی جایگزین سازمان پروژه قرن جدیدآمریکایی محسوب می‌شود.


در بین امضاکنندگان نامه فوق، نام نئومحافظه‌کاران مشهور و حامیان پر و پا قرص موسسه امریکن اینترپرایز همچون دانیل پلتکا، مایکل رابین، فرد کاگان، گری اشمیت و جو لیبرمن به چشم می‌خورد. دیگر امضاکنندگان نامه مذکور افرادی چون جوشوا موراوچیک و رئول مارک گرچ هستند که از حامیان جنگ عراق هستند که اکنون همچون مایکل لدین به «بنیاد دفاع از دموکراسی» Foundation for Defense of Democracies  FDDنقل مکان کرده‌اند. بنیاد دفاع از موکراسی از سازمان‌های حامی حزب لیکود اسرائیل است. از دیگر اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی که نامه مذکور را امضا کرده‌اند می‌توان به کلیفورد می (امضاکننده نامه‌های سازمان پروژه قرن جدیدآمریکایی)، مارک دوبوویتز (شهروند کانادایی که نقش مهمی در طراحی قوانین تحریمی شدید علیه ایران در آمریکا به عهده داشته و دائما بر «جنگ اقتصادی» علیه ایران اصرار دارد) و جان حنا (مشاور امنیت ملی دیک چنی در دولت دوم بوش) اشاره کرد.

همچنین گروهی از اعضای موسسه هادسون Hudson Institute نیز در میان امضاکنندگان نامه ایران عاری از سلاح هستند. این عده که از حامیان جنگ علیه ایران هستند، عبارتند از: رئیس موسسه هادسون کن وینشتیان، ست کروپسی، جک دیوید، لی اسمیت و داگ فیت.

گروه دیگر از امضاکنندگان نامه یادشده،‌همکاران سابق دولت بوش هستند:

·         الیوت آبرامس و معاونش در  شورای امنیت ملی آمریکا مایکل دوران؛

·         فیت و جانشینش به عنوان معاون وزیر در امور دفاعی و سیاسی اریک ادلمن که هم‌اینک از مدیران گروه ابتکار سیاست خارجی است؛

·         مسئول اداره عراق پس اشغال یعنی پل برمر و سخنگوی وقت وی سنور؛

·         معاون چنی یعنی حنا؛

·         جفر گدمین رئیس سابق رادیو آزاد اروپا؛

·         حسابرس سابق پنتاگون داو زاخیم؛

·         روبرت جوزف معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل و معاونش استفن رادمیکر (همسر پلتکا)؛

·         نویسنده سابق سخنرانی‌های بوش پیتر ونر؛

·         معاون سابق وزیر خارجه در امور جهانی پاولا دوبریانسکی؛

·         و تعدادی از همکاران رامسفلد در پنتاگون همچون دان بلومنتال، روبین، مایکل ماکووسکی (رئیس کنونی موسسه یهودی امور امنیت ملی) که شعارش «امنیت آمریکا؛ تقویت اسرائیل» است.

نکته مهم در بین امضاکنندگان نامه ایران عاری از سلاح، غیبت شماری از چهره‌های مطرح نئومحافظه‌کار و حامیان جنگ عراق همچون پل وولفوویتز، ریچارد پرل، جیمز وولسی و جان بولتون است. درباره علت نبود امضای آنها در پای نامه‌ای که با افکار و اهداف آنها کاملا همخوان است، این گمانه وجود دارد که به علت سابقه خراب آنها در طراحی جنگ عراق و تندروی‌های سیاسی‌شان، آیپک (لابی یهود) از آنها خواسته نامه مذکور را امضا نکنند تا امضای آنها سبب افراطی تلقی شدن نامه و در نهایت عقیم ماندن آن نشود.

با این حال، با گذر زمان از حمایت دموکرات‌ها از طرح ایران عاری از سلاح هسته‌ای در حال کاسته شدن است. در حالی که در زمان ارائه این طرح در 19 سپتامبر 2013 توسط 26 سناتور از جمله مارک کرک و روبرت منندز، تعداد امضاکنندگان دموکرات و جمهوری‌خواه از این طرح، مساوی بود، اینک از 53 امضاکننده آن اکثرا جمهوری‌خواه هستند و این طرح دیگر از حالت دوحزبی خارج شده است. این مسئله سبب نگرانی آیپک شده که همواره به پیشبرد اهدافش از طریق حمایت توأمان دو حزبی در کنگره عادت داشته است.

 

اسامی 72 امضاکننده:

Elliott Abrams

James Kirchick

Dr. Fouad Ajami

Irina Krasovskaya

Dr. Michael Auslin

Dr. William Kristol

Congresswoman Shelley Berkley

Dr. Robert J. Lieber

Josh Block

Senator Joseph I. Lieberman

Dan Blumenthal

Tod Lindberg

Max Boot

Mary Beth Long

Ellen Bork

Dr. Thomas G. Mahnken

Ambassador L. Paul Bremer

Dr. Michael Makovsky

Dr. Eliot A. Cohen

Ann Marlowe

Senator Norm Coleman

Clifford D. May

Ambassador William Courtney

Robert C. McFarlane

Seth Cropsey

David A. Merkel

Jack David

Thomas C. Moore

James S. Denton

Dr. Joshua Muravchik

Dr. Paula J. Dobriansky

Governor Tim Pawlenty

Dr. Michael Doran

Dr. Martin Peretz

Mark Dubowitz

Danielle Pletka

Dr. Colin Dueck

John Podhoretz

Dr. Nicholas N. Eberstadt

Arch Puddington

Ambassador Eric S. Edelman

Stephen G. Rademaker

Douglas J. Feith

Dr. Michael Rubin

Dr. Jeffrey Gedmin

Randy Scheunemann

Reuel Marc Gerecht

Dr. Gary J. Schmitt

Abe Greenwald

Dan Senor

Christopher J. Griffin

Lee Smith

John P. Hannah

Henry D. Sokolski

Peter R. Huessy

Dr. Ray Takeyh

Dr. William C. Inboden

William H. Tobey

Bruce Pitcairn Jackson

Dr. Daniel Twining

Ash Jain

Peter Wehner

Dr. Kenneth D. M. Jensen

Dr. Kenneth R. Weinstein

Ambassador Robert G. Joseph

Leon Wieseltier

Dr. Frederick W. Kagan

Dr. Dov S. Zakheim

Dr. Robert Kagan

Roger Zakheim

Lawrence F. Kaplan

Robert Zarate