کد خبر 279414
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵

آیت الله جوادی آملی گفت: باید با عقلانیت فرهنگ عاشورایی را ترویج و تبلیغ کنیم و در عزاداری‌های سیدالشهدا (ع) عقلانیت را محور قرار دهیم.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم،  آیت‌الله عبدالله جوادی آملی عصر امروز در دیدار حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان، با بیان اینکه تعلیم و تعلیل دو عنصر مهم حوزه و دانشگاه است، اظهار کرد: پیشرفت جوامع مشروط بر این است که بفه‌مند و علت پیشرفت را بدانند.

این مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر عقلانیت افزود: نبود عقلانیت در جامعه سبب می‌شود که تبلیغ جای تعلیم را بگیرد و اداره جامعه منوط به عقلانی شدن است، عقلانیت جامعه را تاثیرگذار می‌کند تا تاثیرپذیر.

این مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه تعداد کمی از مردم در حوزه و دانشگاه با تعلیم و تعلیل سروکار دارند، تصریح کرد: دانشمند شدن در حوزه زمانی امکان پذیر است که فرد عالم باشد یعنی بفهمد و دلایل را درک کند.

وی با تاکید بر اهمیت توسل و توجه به مقام سیدالشهدا (ع) خاطرنشان کرد: هر چه از عظمت سیدالشهدا (ع) و جریان کربلا بگوئیم کم است آنچه این نظام و کشور را حفظ کرده و می‌کند عظمت اباعبدالله (ع) است که این سرمایه را باید با عقلانیت همراه کنیم.

آیت الله جوادی آملی با انتقاد از برخی مداحی‌های بی‌محتوا گفت: برخی مداحی‌های بی‌محتوا درشان فرهنگ عاشورا نیست در هیئت‌های مذهبی متدین‌ها باید بدانند علک و کتل ثوابی ندارد و باید با عقلانیت فرهنگ عاشورایی را ترویج و تبلیغ کنیم و در عزاداری‌های سیدالشهدا (ع) عقلانیت را محور قرار دهیم.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: در جوامعی که عقل حاکم است خیانت بیگانه‌ها خیلی زود آشکار می‌شود از طرفی اداره این جوامع کار سختی نیست، غربی‌ها و در راس آن سازمان ملل با پس گرفتن دعوت ایران در نشست ژنو 2 بی‌عرضگی خود را نشان دادند و دیگر نیازی نیست درباره خیانت آن‌ها بگوئیم.