کد خبر 279463
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۷

مرحومه فروتن دو دقیقه و 28 ثانیه در لبه پنجره قرار می گیرد که اگر 15 ثانیه دیرتر پلت زیر پای وی شکسته می شد وی بوسیله نردبان دوم نجات می یافت.

 به گزارش مشرق، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره آتش سوزی اخیر در خیابان ابوریحان تهران گفت:‌ ماموران آتش نشانی در فاصله 3 دقیقه و دو ثانیه به محل وقوع این حادثه رسیدند.
خوش زاد افزود:‌ مرحومه فروتن دو دقیقه و 28 ثانیه در لبه پنجره قرار می گیرد که اگر 15 ثانیه دیرتر پلت زیر پای وی شکسته می شد وی بوسیله نردبان دوم نجات می یافت.
وی ادامه داد: وضع کارگاه پس از خاموش کردن آتش اینگونه بود که همه چرخ خیاطی ها ،سبد های پلاستیکی و دوک های نخ سالم مانده بود.
خوش زاد افزود: کانون حریق در طبقه چهارم و در پشت درب کارگاه و پاگرد پلکان طبقه چهارم به سمت پشت بام بوده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفت: پس از نقص فنی نردبان اولی که به محل وقوع آتش سوزی اعزام شده بود نردبان دوم به سرعت به محل اعزام می شود و 5 نفر باقیمانده در کارگاه خیاطی را در 95 ثانیه نجات می دهد.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران نیز در این برنامه گفت:‌ نیروهای 4 ایستگاه حریق و یک ایستگاه نجات به محل آتش سوزی خیابان ابوریحان تهران اعزام شدند که در همان لحظه نخست که نیروهای ما وارد ساختمان برای اطفای حریق از طریق پلکان شدند، خانمی خود را از پنجره به بیرون پرتاب می کند.
فتح الله تیموری افزود: زمانی که ماموران آتش نشانی به محل حادثه می رسند نزدیک پنجره ها کسی دیده نشده است.
وی اضافه کرد: نردبان نجاتی که در این حادثه دچار نقص فنی شد ساعت 7 صبح همان روز آزمایش شده بود.
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفتگوی تلفنی گفت:‌ این ساختمان که حریق در آن روی داد در 11 تیر امسال به علت 6 مورد غیرایمنی از سازمان آتش نشانی اخطار کتبی گرفته ،اما به آن توجهی نکرده است.
معصومه آباد افزود:‌ هر دو گروه آتش نشان در زمان استاندارد و قابل قبول به محل حادثه رسیده اند و هیچ خطای انسانی انجام نشده است.
وی علت کارنکردن نردبان آتش نشانی را در این حادثه، نقص فنی این وسیله دانست .
خانم آباد افزود: از این نردبان در حادثه ای مشابه درتاریخ 18 آذر امسال استفاده شده بود .
وی گفت:‌اپراتور نردبان نیز از آتش نشانان مجرب بوده که بارها با این وسیله کار کرده است.
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران افزود: ‌گزارش نهایی این کمیته تا سه شنبه تحویل این شورا می شود.
خانم آباد گفت:‌ سازمان ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران روزانه 160 عملیات انجام می دهد.
وی افزود: تعداد تلفات حوادث از 37 نفر در سال 90 به 21 نفر در سال 91 و 12 نفردر سال 92 کاهش یافته است.
خانم آباد گفت:‌ سالانه 30 درصد کاهش تلفات داریم .
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: 99 درصد ساختمان های منطقه 11 و 12 آمادگی بروز حوادثی مانند حادثه خیابان ابوریحان را دارند.
وی گفت:‌زمان رسیدن گروه های آتش نشانی به محل حادثه از 4 دقیقه و 55 ثانیه به 4 دقیقه و 26 ثانیه کاهش یافته که کمتر از استانداردهای جهانی است.
نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکشنبه آینده بررسی حادثه خیابان ابوریحان تهران دراین کمیسیون نهایی می شود.
محمد جواد کولیوند افزود: ‌نباید تا مشخص شدن نتیجه نهایی دستگاهی را زیر سوال ببریم.