کد خبر 294306
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰

چندی است که هر کیلوگرم سیب‌زمینی در بازار مصرف 2500 تا 3000 تومان فروخته می‌شود اما نه علت این گرانی مشخص است و نه اقدامی در راستای تعدیل قیمت این محصول استراتژیک صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، گرچه سیب‌زمینی‌کاران طی سال‌های گذشته نه‌ تنها از تولید سیب‌زمینی سود نبردند بلکه در برهه‌ای زمان (دولت دهم) این محصول برای تبلیغات به صورت رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار ‌گرفت و تعادل بازار این محصول بر هم ریخت و چاره‌ای هم برای پایان سریال تکراری گرانی و ارزانی یکسال درمیان سیب‌زمینی و پیاز اندیشیده نشد.

امسال به تبع اکران هر ساله این سریال، بازار سیب‌زمینی به نفع تولیدکنندگان شد و به ضرر مصرف‌کنندگان و پیاز با فراوانی و ارزانی مواجه شد.

سیب‌زمینی از همان ماه‌های ابتدایی سال بر اساس گزارش بانک مرکزی با افزایش حدود 28 درصدی نسبت به هفته مشابه ماه قبل از خود و با افزایش حدود 130 درصدی نسبت به هفته مشابه سال 91 مواجه شد و به مرز کیلویی 1000 تومان رسید البته این افزایش قیمت همچنان ادامه یافت تا امروز که قیمت این محصول به مرز 3000 تومان رسیده و افزایش حدود 207 درصدی را نسبت به اسفند پارسال تجربه می‌کند.

با توجه به افزایش قیمت فروش سیب‌زمینی در بازار مصرف، قیمت این محصول در مزرعه به گفته عضو انجمن سیب‌زمینی‌کاران به کیلویی 1500 تا 1800 تومان رسیده است؛ بنابراین قیمت کیلویی 2000 تا 3000 تومان در بازار مصرف منطقی به نظر می‌رسد.

به نوعی سیب‌زمینی‌کاران جبران زیان‌ سال قبل را امسال تامین کردند اما افزایش قیمت هر محصول کشاورزی تا چه حد باید موجب پایداری تولید و بر هم زدن تعادل بازار و آسیب به مصرف‌کننده شود؟

به گفته برخی برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، یکی از دلایل افزایش بیش از حد قیمت سیب‌زمینی،‌ صادرات است که علیرغم کمبود حدود یک میلیون تنی که ادعای سیب‌زمینی‌کاران است همچنان ادامه دارد و برای حفظ تعادل بازار سیب‌زمینی باید صادرات آن را محدود و کنترل کرد.

از آنجاکه وزارت جهاد کشاورزی براساس ابلاغ وظایف بازرگانی این بخش از سوی معاون اول ریاست جمهوری متولی تولید تا بازار محصولات کشاورزی است به نظر می‌رسد باید هر چه سریع‌تر ضمن محاسبه قیمت منطقی محصولات کشاورزی براساس هزینه‌های واقعی تولیدکنندگان، راهکاری مناسب برای کنترل بازار این محصولات بیندیشد.
منبع: ایسنا