گروه فرهنگی مشرق - جمال شورجه ، کارگردان سینما در مورد اینکه چگونه باید مفاهیم سینمای دفاع مقدس را در سینما نهادینه کرد، اظهار داشت: در وهله اول ضروری ترین امر این است که باید شاخک های حسی خود سینماگران و هنرمندان را نسبت به مفاهیم و مضامین دفاع مقدس حساس کرد تا بتوانند در زمینه فکر کنند، فیلمنامه بنویسند و در نهایت تولید اثر داشته باشند.اگر این دغدغه مندی و حساسیت وجود نداشته باشد قاعدتاً هنرمند به این سمت و سو نخواهد رفت.
کارگردان «33 روز» در ادامه افزود: در کنار این قضیه خود حکومت و سیاستگذاران هم می تواند با یک سیاست گذاری منطقی، دقیق و آگاهانه هنرمندان دغدغه مند و علاقه مند به این ژانر را به این سمت سوق دهد تا فعالان این عرصه به نوعی از سر گردان و بلاتکلیفی و از این شاخه به آن شاخه پریدن و به نوعی از این وضعیت انفعالی خارج شوند و بتوانند ذهن متمرکزتری داشته باشند.
وی در ادامه افزود: هنرمندان باید در این زمینه راهنمایی خوبی شود تا بتواند هنرمند دغدغه مند و علاقه مند به این حوزه فعال شوند و این کار به نظر من باید یکی از اولویت های مسئولین ما باشد تا فیلم خوب در تمام ژانرهای دینی، اجتماعی به خصوص سینمای دفاع مقدس تولید شود.
کارگردان «عملیت کرکوک» در ادامه تصریح کرد: به ویژه سینمای دفاع مقدس که نیازمند اندیشه و تفکر هنرمندان دغدغه مند است، به نظر می رسد باید در این زمینه باید حساسیت ها را بالا برد و هنرمند را تشویق به ساخت فیلم خوب کرد. از طرفی خود هنرمندان هم باید به این امر توجه ویژه داشته باشند و از مسئولین این امر را مطالبه کنند که این از ویژگی های واقعی یک هنرمند است.
کارگردان «باشگاه سری» در ادامه افزود: این نکته را هم باید در نظر داشت که به هنرمندانی که ریشه ها و باورهای اعتقادی و دینی قوی تری دارند باید بیشتر توجه کرد و بها داد و به آثار آن ها در بخش توزیع و پخش توجه بیشتری داشت چه در حوزه کتاب، نشر و چه در حوزه سینما به طور مثال اگر کتاب دفاع مقدس خوبی چاپ می شود باید بهترین روش توزیع را باید برای آن در نظر داشت تا هنرمندان در این زمینه تشویق شوند و حتی آن هایی که علاقه مند هم نیستند وسیله و زمینه ساخت آثار برایشان فراهم شود.
کارگردان «حماسه مجنون» در ادامه در مورد اینکه چرا این اتفاق در سینما کمرنگ بوده است نیز توضیح داد: به نظر من یکی از ضروری ترین کارها حمایت های دولتی ، حکومتی از تفکرات ریشه ای و اصلاح زیر ساخت ها است تا مبانی و ارزش ها مذهبی سینمایی دفاع مقدس دوباره نهادینه شود.
کارگردان «وعده دیدار» در ادامه تصریح کرد: درهمه زمینه هنر در بخش تجسمی، کتاب، شعر بحث تحقیق و پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است، الخصوص در سینما که یک هنر، صنعت است که نیازمند مباحث جانبی است از تامین سخت افزار و نرم افزار تا در اختیار داشتن مبانی تحقیق و پژوهش.
جمال شورجه در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد : سینما دیگر مانند رمان نیست که تصاویر در ذهن خواننده مجسم شود ذهن بلکه در نهایت تمام محصول باید در پرده سبز ظهور و بروز پیدا کند و همه نهادها و ارگان ها باید به همراه کارگردان و تهیه کننده بیایند. اگر من نوعی علاقه مند به این کار هستم باید زمینه و اسباب کار برایم فراهم شود تا در من ذوق و شوق ایجاد شود اما اگر حمایت های لازمه صورت نگیرد و موانعی سر راه من هنرمند باشد تعلق خاطر من به این سینما کم می شود و قاعدتاً دست از کار بر می دارم. الخصوص در حوزه سینمای دفاع مقدس که اگر امکانات نباشد کاری از دست هنرمند بر نمی آید.
هنرمند باید بتواند با چند نفر از روسای سینمایی دفاع مقدس گفت وگو کند، از تصاویر آرشیوی ناب آن مقطع هم بتواند استفاده کند اگر همکاری لازمه نشود، خود هنرمند هم بی رمق خواهد شد. اين عدم سياستگذاري و نداشتن سياست ثابت از عوامل موثر در رکورد دفاع مقدس است در حاليکه پرداختن به اين موضوع امري حياتي ميباشد.
منبع: سینما پرس
کد خبر 298080
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
کارگردان «33 روز» معتقد است: باید شاخکهای حسی هنرمندان را باید حساس و تقویت کرد تا در زمینه سینمای دفاع مقدس بتوانند فکر کنند، فیلمنامه بنویسند و در نهایت تولید اثر داشته باشند.