به گزارش مشرق، روزهاي نخست دي ماه 89 زماني كه دولت عزم خود را جزم كرده بود تا فاز نخست هدفمند كردن يارانه ها را كه به زعم كارشناسان اقتصادي جراحي بزرگ اقتصاد ايران بود، اجرا كند مديرعامل وقت گروه صنعتي ايران خودرو به جمع خبرنگاران آمد و رسما اعلام كرد كه قيمت محصولات توليدي اين گروه صنعتي را 3 الي 5 درصد كاهش خواهد داد تا مردم نگراني از بابت اجراي فاز نخست هدفمند كردن يارانه ها و تاثير آن بر اين صنعت مادرتخصصي را رد كند. امري كه تنها چند ماه دوام آورد و با ورود به سال 90 و پشت سر گذاردن ماه هاي نخست اجراي اين طرح صنعت خودرو روالي نو به خود گرفت و استارت گراني خودرو در بازار زده شد به گونه يي كه ديگر افسار قيمتي بازار خودرو هم از دست دلالان و هم از دست مسوولان وقت خارج شد.
اين روال ادامه يافت تا پاي سازمان جديد به نام شوراي رقابت به بازار خودرو باز شد و مباحث قيمتي خودرو وارد فازي شد كه نه بهبود شرايط را شاهد بوديم و نه ثبات قيمتي را. با اين حال بعد از تغيير دولت و روي كار آمدن دولت يازدهم بازار خودرو با جميع شرايطي كه برايش متصور بود و البته ثبات در تصميم گيري ها تقريبا به ثبات مقطعي قيمت رسيد به گونه يي كه در ماه هاي پس از حضور دولت يازدهم شاهد نوسانات كمتر قيمتي در بازار خودرو بوديم.
با اين حال از آنجا كه اين بازار همواره با كوچك ترين تصميم مديريتي دچار تغيير خواهد شد زمزمه افزايش قيمت خودرو از ماه هاي پاياني سال گذشته (سال 92) زماني شدت گرفت كه دولت عزم خود را براي اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها بيش از گذشته نشان داد و رسما خبر ها حكايت از اجراي فاز دوم اين جراحي بزرگ در حالي مي دادند كه بر همه مسجل بود اجراي فاز دوم مي تواند بازارهاي مختلف را متاثر كند.
بر اين اساس بود كه در هفته هاي پاياني سال 92 اغلب كارشناسان خودرويي كه بيم گراني خودرو در سال جديد را مي دادند به متقاضيان خريد خودرو پيشنهاد كردند كه خودروي خود را در روزهاي باقيمانده از سال بخرند.
با اين حال و در شرايطي كه دولت يازدهم قصد دارد فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها را در دومين ماه سال جديد آغاز كند اما مديران خودرويي با دستاويز قراردادن افزايش دو درصدي ماليات بر ارزش افزوده قيمت محصولات خود را افزايش داده و به طور رسمي اعلام كرده اند.
اين در حالي است كه پيش از اين نيز و در روزهاي نخست سال جاري تغيير نرخ ديه و افزايش آن بيم افزايش قيمت خودرو را نيز خبر داده بود كه اين امر در اظهارات عبدالله بابايي، مدير فروش و بازاريابي گروه صنعتي ايران خودرو نيز مشهود است.
وي در رابطه با افزايش دو درصدي قيمت خودرو در سال 93 اظهار داشت: امسال با در نظر گرفتن افزايش ماليات بر ارزش افزوده كه دولت هر ساله از بخش هاي مختلف دريافت مي كند قيمت خودروها نيز معادل با آن دو درصد افزايش يافته است. علاوه بر پرداخت ماليات بر ارزش افزوده امسال احتمالاقيمت ديه نيز افزايش پيدا مي كند كه اين امر تاثيرات خود را بر قيمت خودرو خواهد گذاشت. دريافت اين هزينه ها از خودروسازان تحت عنوان حقوق دولتي است ولي دولت هنوز تصميم نهايي را در مورد قيمت خودرو در سال 93 نگرفته است.
وي با بيان اينكه اين افزايش قيمت مربوط به هزينه هاي دولتي بوده و مربوط به خودروساز نيست، خاطرنشان كرد: خودروسازان ماليات بر ارزش افزوده را از خريداران دريافت و به حساب دولت واريز مي كنند.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر قيمت اكثر كالاهاي مصرفي مردم نسبت به ماه هاي گذشته افزايش پيدا كرده است، گفت: حال اين پرسش مطرح است كه چرا با افزايش هزينه هاي توليد مردم توقع كاهش قيمت خودرو را دارند.
قيمت جديد محصولات ايران خودرو با احتساب رشد دو درصدي ميزان ماليات بر ارزش افزوده در سال 1393، به شرح زير است:
وانت باردو جديد بنزيني با ترمز ضد قفل و يورو 4 معادل 12 ميليون و 595 هزار تومان: وانت باردو جديد دوگانه سوز با ترمز ضد قفل معادل 14 ميليون و 546 هزار تومان: پژو 405 بنزيني (GLX) با ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و تريم بژو و يورو 4 معادل 27 ميليون و 480 هزار تومان: پژو 405 دوگانه سوز (GLX) با ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و تريم بژ و يورو 4 معادل 29 ميليون و 110 هزار تومان: پژو 405 بنزيني (SLX) با موتور 16 سوپاپ (TU5) و ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و يورو 4 معادل 29 ميليون و 8200 تومان: پژو پارس سال با ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و تريم بژو و يورو 4 معادل 32 ميليون و 554 هزار تومان: پژو پارس معمولي دوگانه سوز با ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و يورو 4 معادل 34 ميليون و 81 هزار تومان: پژو پارس LX با موتور 16 سوپاپ (TU5) و ترمز ضد قفل و كيسه هواي راننده و سرنشين و غربيلك چرم و هندزفري و ايموبيلايزر و يورو 4 معادل 35 ميليون و 99 هزار تومان: پژو 206 تيپ 5 با كيسه هواي راننده و سرنشين و سنسور دنده عقب معادل 35 ميليون و 225 هزار تومان: پژو 206 صندوق دار (V8) با كيسه هواي راننده و سرنشين و سنسور دنده عقب معادل 35 ميليون و 739 هزار تومان: سمند ال ايكس سال بنزيني با كيسه هواي راننده و سرنشين و رينگ فولادي و يورو 4 معادل 27 ميليون و 127 هزار تومان: سمند ال ايكس EF7 پايه گازسوز با كيسه هواي راننده و سرنشين و رينگ فولادي و يورو 4 معادل 29 ميليون و 865 هزار تومان: سمند ال ايكس EF7 بنزيني با كيسه هواي راننده و سرنشين و رينگ فولادي و يورو 4 معادل 28 ميليون و 430 هزار تومان: تندر 90 E2 با كيسه هواي راننده و سرنشين و يورو 4 معادل 36 ميليون و 152 هزار تومان: تندر 90 E2 اتوماتيك با كيسه هواي راننده و سرنشين و يورو 4 معادل 46 ميليون و 474 هزار تومان: رانا LX با تريم مشكي و يورو 4 معادل 30 ميليون و 756 هزار تومان: سوزوكي گرند ويتارا اتوماتيك 2400 سي سي معادل 133 ميليون و 739 هزار تومان: سوزوكي گرند ويتارا دستي 2400 سي سي معادل 127 ميليون و 572 هزار تومان.
علاوه بر اين شركت ها ديگر خودروسازان داخلي و شركت هاي واردكننده خودرو نيز قيمت محصولات خود را به دليل رشد ماليات بر ارزش افزوده به ميزان دو درصد افزايش داده اند.
دو شركت سايپا و پارس خودرو نيز در بخشنامه يي به نمايندگي هاي فروش خود اعلام كرده اند با توجه به افزايش نرخ عوارض و ماليات بر ارزش افزوده از شش به هشت درصد قيمت فروش محصولات از تاريخ اول فروردين 1393 تا اطلاع ثانوي به شرح زير است: سايپا 131 SL معادل 14 ميليون و 762 هزار تومان: سايپا 131 SX معادل 15 ميليون و 255 هزار تومان: سايپا 132 SL معادل 14 ميليون و 879 هزار تومان: سايپا 132 SX معادل 15 ميليون و 370 هزار تومان: سايپا 111 SL معادل 15 ميليون و 64 هزار تومان: سايپا 111 SX معادل 15 ميليون و 556 هزار تومان: سايپا 141 SL معادل 14 ميليون و هشت هزار تومان: سايپا 141 SX معادل 14 ميليون و 501 هزار تومان: سايپا 151 SL معادل 14 ميليون و 415 هزار تومان: تيبا SX معادل 19 ميليون و 150 هزار تومان.
البته اين گروه خودروسازي در بخشنامه خود قيمت آپشن فوق را به ترتيب به اين شرح اعلام كرده است: رنگ متاليك (X100 و تيبا) معادل 260 هزار تومان: ايربگ راننده (X100) معادل 800 هزار تومان: ايربگ سرنشين (X100 و تيبا) معادل 450 هزار تومان: موتور ارتقا يافته معادل 350 هزار تومان: پايه گازسوز (X100 و تيبا) معادل يك ميليون و 500 هزار تومان: رينگ آلومينيومي (X100) معادل 500 هزار تومان: رينگ آلومينيومي (تيبا) معادل 600 هزار تومان: موتور جديد M13 با قابليت يورو 4 (X100) معادل دو ميليون و 200 هزار تومان: - موتور جديد M15 با قابليت يورو 4 (تيبا) معادل سه ميليون و 200 هزار تومان: RX فاقد تهويه هواي اتوماتيك (تيبا) معادل 900 هزار تومان.
قيمت جديد محصولات شركت پارس خودرو نيز به شرح زير اعلام شده است: نيسان تيانا XV كلاس HIGH معادل 138 ميليون و 159 هزار تومان، مگان 2000 سي سي با گيربكس اتوماتيك يورو 4 (جديد) معادل 76 ميليون و 589 هزار تومان: مگان 1600 سي سي يورو 4 (جديد) E2 معادل 64 ميليون و 776 هزار تومان: پارس تندر يورو 4 مجهز به كيسه هواي راننده معادل 37 ميليون و 994 هزار تومان: 5- تندر 90 E2 لوكس بنزيني يورو 4 مجهز به كيسه هواي راننده معادل 35 ميليون و 957 هزار تومان: كوليوس تيپ 2 معادل 165 ميليون و 610 هزار تومان: كوليوس تيپ 1 معادل 155 ميليون و 420 هزار تومان: پيكاپ دو كابين DX يورو 4 معادل 86 ميليون و 457 هزار تومان: پيكاپ ريچ دو كابين دو ديفرانسيل معادل 65 ميليون و 72 هزار تومان.
علاوه بر اين شركت ها ديگر خودروسازان داخلي و شركت هاي واردكننده خودرو نيز قيمت محصولات خود را به دليل رشد ماليات بر ارزش افزوده به ميزان دو درصد افزايش داده اند.
منبع: روزنامه اعتماد
اين روال ادامه يافت تا پاي سازمان جديد به نام شوراي رقابت به بازار خودرو باز شد و مباحث قيمتي خودرو وارد فازي شد كه نه بهبود شرايط را شاهد بوديم و نه ثبات قيمتي را. با اين حال بعد از تغيير دولت و روي كار آمدن دولت يازدهم بازار خودرو با جميع شرايطي كه برايش متصور بود و البته ثبات در تصميم گيري ها تقريبا به ثبات مقطعي قيمت رسيد به گونه يي كه در ماه هاي پس از حضور دولت يازدهم شاهد نوسانات كمتر قيمتي در بازار خودرو بوديم.
با اين حال از آنجا كه اين بازار همواره با كوچك ترين تصميم مديريتي دچار تغيير خواهد شد زمزمه افزايش قيمت خودرو از ماه هاي پاياني سال گذشته (سال 92) زماني شدت گرفت كه دولت عزم خود را براي اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها بيش از گذشته نشان داد و رسما خبر ها حكايت از اجراي فاز دوم اين جراحي بزرگ در حالي مي دادند كه بر همه مسجل بود اجراي فاز دوم مي تواند بازارهاي مختلف را متاثر كند.
بر اين اساس بود كه در هفته هاي پاياني سال 92 اغلب كارشناسان خودرويي كه بيم گراني خودرو در سال جديد را مي دادند به متقاضيان خريد خودرو پيشنهاد كردند كه خودروي خود را در روزهاي باقيمانده از سال بخرند.
با اين حال و در شرايطي كه دولت يازدهم قصد دارد فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها را در دومين ماه سال جديد آغاز كند اما مديران خودرويي با دستاويز قراردادن افزايش دو درصدي ماليات بر ارزش افزوده قيمت محصولات خود را افزايش داده و به طور رسمي اعلام كرده اند.
اين در حالي است كه پيش از اين نيز و در روزهاي نخست سال جاري تغيير نرخ ديه و افزايش آن بيم افزايش قيمت خودرو را نيز خبر داده بود كه اين امر در اظهارات عبدالله بابايي، مدير فروش و بازاريابي گروه صنعتي ايران خودرو نيز مشهود است.
وي در رابطه با افزايش دو درصدي قيمت خودرو در سال 93 اظهار داشت: امسال با در نظر گرفتن افزايش ماليات بر ارزش افزوده كه دولت هر ساله از بخش هاي مختلف دريافت مي كند قيمت خودروها نيز معادل با آن دو درصد افزايش يافته است. علاوه بر پرداخت ماليات بر ارزش افزوده امسال احتمالاقيمت ديه نيز افزايش پيدا مي كند كه اين امر تاثيرات خود را بر قيمت خودرو خواهد گذاشت. دريافت اين هزينه ها از خودروسازان تحت عنوان حقوق دولتي است ولي دولت هنوز تصميم نهايي را در مورد قيمت خودرو در سال 93 نگرفته است.
وي با بيان اينكه اين افزايش قيمت مربوط به هزينه هاي دولتي بوده و مربوط به خودروساز نيست، خاطرنشان كرد: خودروسازان ماليات بر ارزش افزوده را از خريداران دريافت و به حساب دولت واريز مي كنند.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر قيمت اكثر كالاهاي مصرفي مردم نسبت به ماه هاي گذشته افزايش پيدا كرده است، گفت: حال اين پرسش مطرح است كه چرا با افزايش هزينه هاي توليد مردم توقع كاهش قيمت خودرو را دارند.
قيمت جديد محصولات ايران خودرو با احتساب رشد دو درصدي ميزان ماليات بر ارزش افزوده در سال 1393، به شرح زير است:
وانت باردو جديد بنزيني با ترمز ضد قفل و يورو 4 معادل 12 ميليون و 595 هزار تومان: وانت باردو جديد دوگانه سوز با ترمز ضد قفل معادل 14 ميليون و 546 هزار تومان: پژو 405 بنزيني (GLX) با ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و تريم بژو و يورو 4 معادل 27 ميليون و 480 هزار تومان: پژو 405 دوگانه سوز (GLX) با ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و تريم بژ و يورو 4 معادل 29 ميليون و 110 هزار تومان: پژو 405 بنزيني (SLX) با موتور 16 سوپاپ (TU5) و ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و يورو 4 معادل 29 ميليون و 8200 تومان: پژو پارس سال با ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و تريم بژو و يورو 4 معادل 32 ميليون و 554 هزار تومان: پژو پارس معمولي دوگانه سوز با ترمز ضد قفل و ايموبيلايزر و كيسه هواي راننده و سرنشين و يورو 4 معادل 34 ميليون و 81 هزار تومان: پژو پارس LX با موتور 16 سوپاپ (TU5) و ترمز ضد قفل و كيسه هواي راننده و سرنشين و غربيلك چرم و هندزفري و ايموبيلايزر و يورو 4 معادل 35 ميليون و 99 هزار تومان: پژو 206 تيپ 5 با كيسه هواي راننده و سرنشين و سنسور دنده عقب معادل 35 ميليون و 225 هزار تومان: پژو 206 صندوق دار (V8) با كيسه هواي راننده و سرنشين و سنسور دنده عقب معادل 35 ميليون و 739 هزار تومان: سمند ال ايكس سال بنزيني با كيسه هواي راننده و سرنشين و رينگ فولادي و يورو 4 معادل 27 ميليون و 127 هزار تومان: سمند ال ايكس EF7 پايه گازسوز با كيسه هواي راننده و سرنشين و رينگ فولادي و يورو 4 معادل 29 ميليون و 865 هزار تومان: سمند ال ايكس EF7 بنزيني با كيسه هواي راننده و سرنشين و رينگ فولادي و يورو 4 معادل 28 ميليون و 430 هزار تومان: تندر 90 E2 با كيسه هواي راننده و سرنشين و يورو 4 معادل 36 ميليون و 152 هزار تومان: تندر 90 E2 اتوماتيك با كيسه هواي راننده و سرنشين و يورو 4 معادل 46 ميليون و 474 هزار تومان: رانا LX با تريم مشكي و يورو 4 معادل 30 ميليون و 756 هزار تومان: سوزوكي گرند ويتارا اتوماتيك 2400 سي سي معادل 133 ميليون و 739 هزار تومان: سوزوكي گرند ويتارا دستي 2400 سي سي معادل 127 ميليون و 572 هزار تومان.
علاوه بر اين شركت ها ديگر خودروسازان داخلي و شركت هاي واردكننده خودرو نيز قيمت محصولات خود را به دليل رشد ماليات بر ارزش افزوده به ميزان دو درصد افزايش داده اند.
دو شركت سايپا و پارس خودرو نيز در بخشنامه يي به نمايندگي هاي فروش خود اعلام كرده اند با توجه به افزايش نرخ عوارض و ماليات بر ارزش افزوده از شش به هشت درصد قيمت فروش محصولات از تاريخ اول فروردين 1393 تا اطلاع ثانوي به شرح زير است: سايپا 131 SL معادل 14 ميليون و 762 هزار تومان: سايپا 131 SX معادل 15 ميليون و 255 هزار تومان: سايپا 132 SL معادل 14 ميليون و 879 هزار تومان: سايپا 132 SX معادل 15 ميليون و 370 هزار تومان: سايپا 111 SL معادل 15 ميليون و 64 هزار تومان: سايپا 111 SX معادل 15 ميليون و 556 هزار تومان: سايپا 141 SL معادل 14 ميليون و هشت هزار تومان: سايپا 141 SX معادل 14 ميليون و 501 هزار تومان: سايپا 151 SL معادل 14 ميليون و 415 هزار تومان: تيبا SX معادل 19 ميليون و 150 هزار تومان.
البته اين گروه خودروسازي در بخشنامه خود قيمت آپشن فوق را به ترتيب به اين شرح اعلام كرده است: رنگ متاليك (X100 و تيبا) معادل 260 هزار تومان: ايربگ راننده (X100) معادل 800 هزار تومان: ايربگ سرنشين (X100 و تيبا) معادل 450 هزار تومان: موتور ارتقا يافته معادل 350 هزار تومان: پايه گازسوز (X100 و تيبا) معادل يك ميليون و 500 هزار تومان: رينگ آلومينيومي (X100) معادل 500 هزار تومان: رينگ آلومينيومي (تيبا) معادل 600 هزار تومان: موتور جديد M13 با قابليت يورو 4 (X100) معادل دو ميليون و 200 هزار تومان: - موتور جديد M15 با قابليت يورو 4 (تيبا) معادل سه ميليون و 200 هزار تومان: RX فاقد تهويه هواي اتوماتيك (تيبا) معادل 900 هزار تومان.
قيمت جديد محصولات شركت پارس خودرو نيز به شرح زير اعلام شده است: نيسان تيانا XV كلاس HIGH معادل 138 ميليون و 159 هزار تومان، مگان 2000 سي سي با گيربكس اتوماتيك يورو 4 (جديد) معادل 76 ميليون و 589 هزار تومان: مگان 1600 سي سي يورو 4 (جديد) E2 معادل 64 ميليون و 776 هزار تومان: پارس تندر يورو 4 مجهز به كيسه هواي راننده معادل 37 ميليون و 994 هزار تومان: 5- تندر 90 E2 لوكس بنزيني يورو 4 مجهز به كيسه هواي راننده معادل 35 ميليون و 957 هزار تومان: كوليوس تيپ 2 معادل 165 ميليون و 610 هزار تومان: كوليوس تيپ 1 معادل 155 ميليون و 420 هزار تومان: پيكاپ دو كابين DX يورو 4 معادل 86 ميليون و 457 هزار تومان: پيكاپ ريچ دو كابين دو ديفرانسيل معادل 65 ميليون و 72 هزار تومان.
علاوه بر اين شركت ها ديگر خودروسازان داخلي و شركت هاي واردكننده خودرو نيز قيمت محصولات خود را به دليل رشد ماليات بر ارزش افزوده به ميزان دو درصد افزايش داده اند.
منبع: روزنامه اعتماد