سخنگوی فارسی زبان کاخ سفید در گفت و گویی با روزنامه ایران مدعی شد تا اواخر تیرماه سال جاری به توافق جامع با ایران خواهیم رسید.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.


***

تمام ایرانیان با رهبری همصدا هستند

روزنامه کیهان در اخبار ویژه خود نوشت: "صادقانه باید گفت ایرانی‌ها هیچ توافقی را که حاوی شرایط سخت‌ آمریکا باشد، امضا نخواهند کرد".
روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست با اشاره به مذاکرات وین نوشت: دولت اوباما موضع خود را در مورد مفاد توافق هسته‌ای پیش‌رو با ایران سخت‌تر کرده است. در حالیکه مذاکرات هسته‌ای با ایران وارد مرحله حساسی شده که می‌تواند موجب موفقیت یا شکست توافق شود، واشنگتن خواسته‌های خود را افزایش داده و در برابر دادن امتیازات بیشتر مقاومت از خود نشان می‌دهد. اوباما با این سخت‌گیری‌ها می‌تواند ناقوس مرگ مذاکرات را به صدا دربیاورد.

این گزارش می‌افزاید: خواست‌های آمریکا شامل کنترل شدید بین‌المللی بر برنامه موشکی ایران، کاهش شدید تمام فعالیت‌ها در نیروگاه‌های هسته‌ای ایران، افزایش نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای  است. صادقانه باید گفت ایرانی‌ها هیچ توافقی را که شامل این شرایط باشد امضاء نخواهند کرد. تمام ایرانیان، از جمله رهبر این کشور، قبول چنین توافقی را تحقیر ملی قلمداد خواهند کرد که شوکت و تمامیت کشور را زیر سوال خواهد برد. چنین امتیازهایی را هیچ کشوری نپذیرفته است.
هافینگتون‌پست می‌نویسد: این شرایط هیچ ربطی به تاکتیک‌های چانه‌زنی و روش‌های توافق ندارد. باید دید که آیا آمریکا و متحدانش می‌خواهند به توافق دست یابند یا خیر.

این روزنامه معتقد است: اوباما جرأت جنگ ندارد هر چند که اکنون همه می‌دانیم تحریم‌های اقتصادی تاثیری نخواهد داشت. از آنجا که بسیاری از کشورها خواستار تجارت انرژی با ایران هستند بازگشت به وضعیت تحریم‌ها غیرممکن است. در آخر حمایت پیشین روسیه و احتمالا چین هم وجود نخواهد داشت. قراردادهای بین تهران و مسکو نشان از تحول در روابط این دو کشور دارد. در ماجرای اوکراین، ولادیمیر پوتین نشان داد که اوباما در سیاست جدی جهانی تازه‌کار است. حالا او دست بالا را دارد و بصورت غریزی می‌داند چطور از آن استفاده کند. وی مسلما نخواهد گذاشت پیشنهادهای آمریکا در مورد ایران این فرصت‌ها را از بین ببرد.

هافینگتون‌پست‌ خاطر نشان کرد: آمریکا نمی‌تواند با دستور و فرمان آمرانه بر دنیا حکومت کند. موفقیت، مخلوق اراده آمریکا به تنهایی نیست. حالا حتی اگر پوتین را کنار بگذاریم، حامد کرزی، پاکستانی‌ها، المالکی، السیسی، پیش از آن مرسی، طیب اردوغان، دیلما روسف و حتی محمود عباس «نه» را گفته‌اند.

تردیدهای اصلاح‌طلبان درباره روحانی به روایت روزنامه اعتماد

گفت و گوی روزنامه اعتماد با غلامحسین کرباسچی، از فاصله‌گذاری و تردیدهای جدی اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور حکایت می‌کند.
کرباسچی البته در پاسخ سوال‌های تردیدآمیز روزنامه اصلاح‌طلب، به شکل جدلی پاسخ داده و تصریح کرده که مگر خاتمی به همه شعارها و وعده‌ها عمل کرد که از روحانی توقع داشته باشیم.
خبرنگار می‌پرسد «آیا فردایی که روحانی به تدریج از برخی مواضع اصلاح‌طلبانه فرضا فاصله گرفت، صدای اعتراض و انتقاد از درون خیمه اصلاح‌طلبان بلند نمی‌شود که نباید به این گزینه تن می‌دادیم؟» و کرباسچی در پاسخ می‌گوید حجاریان در جلسات انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌گفت اصلاح‌طلبی را رها کنید و باید شعارمان کاهش آلام مردم باشد.
روزنامه اعتماد مجددا می‌پرسد «در صورتی که روحانی به خاطر عملکردش شکست بخورد، شکست روحانی صددرصد به حساب شکست اصلاح‌طلبان هم گذاشته خواهد شد در حالی که روحانی صددرصد اصلاح‌طلب نیست و نباید در این مورد تعارف سیاسی کنیم. به همین دلیل هم این هشدار از بدنه اصلاح‌طلبی شنیده می‌شود که وقتی ما در قدرت سهمی نداریم چرا باید در شکست‌های احتمالی روحانی سهیم شویم و هزینه این شکست را در انتخابات مجلس بعد بپردازیم معتقدند وقتی در قدرت سهم نداریم در شکست نباید شریک باشیم. می‌گویند که روحانی حاضر نیست برای اصلاح‌طلب‌ها هزینه بدهد و عینیت آن را در انتخابات مجلس آینده و عملکرد رحمانی فضلی ارزیابی می‌کنند».
کرباسچی در پاسخ گفت: یعنی دولت خاتمی که صددرصد از او حمایت کردیم در همه کارهایش موفق بود یا به سرازیری افتاد؟ وقتی به سرازیری افتاد و اصلاح‌طلبان هم‌چنان در کنارش ماندند، آیا اشتباه کردند و شکست خوردند؟ چه فرقی هست بین اینکه روحانی شکست بخورد با وقتی که خاتمی شکست خورد؟
وی ادامه می‌دهد: قطعا هیچ اصلاح‌طلبی نمی‌تواند بگوید که ما در دوره خاتمی تمام برنامه‌های کلان و جزیی را قبول داشتیم. یادمان باشد نخستین تهاجم به خاتمی از دفتر تحکیم و حامیان او در دانشگاه بود. تا جایی که ایشان عصبانی شدند و گفتند که دستور می‌دهم بیرون‌تان کنند.
دبیرکل کارگزاران همچنین در پاسخ این پرسش که «اگر یک سال آینده برخی وزرای دولت روحانی عملی انجام دادند که 180 درجه خلاف مرام اصلاح‌طلبی بود، آیا بدنه اصلاح‌طلبان هزینه‌اش را می‌دهند؟» گفت: به هر حال از الان نمی‌توانیم یک سال بعد را پیش‌بینی کنیم اما با وضع موجود فکر می‌کنیم که روحانی مشورت‌پذیر است. از دوره انتخابات تا امروز، رفتار روحانی، رفتار قابل دفاعی است. نمی‌گویم طوری رفتار کرده که من به عنوان عضو کارگزاران انتظارش را داشتم یا همان رفتاری را داشته که آقای محمدرضا خاتمی انتظار داشته است اما ببینید همین الان آقای تاج‌زاده از زندان بیشتر از هر فرد اصلاح‌طلب دیگری دولت روحانی و عملکردش را تایید می‌کند.
کرباسچی همچنین گفت: نمی‌توان هر روز به پهلوی یک وزیر زد و بگوییم این طوری رفتار کن و آن طوری رفتار نکن.

وی درباره این سوال که آیا کارگزاران بدنه اجماعی دارد می‌گوید: بدنه به این معنا که کارت عضویت به دست افراد بدهیم، نداریم... ما دنبال گسترش تشکیلات‌مان هستیم و شورای مرکزی را گسترش دادیم و جایگزینی افرادی که رفتند را انجام داده‌ایم در استان‌ها هم نیروهای کارگزارانی را منسجم کرده‌ایم و انتخابات مجدد در نیروهای استانی داشته‌ایم و ممکن است اواسط سال آینده کنگره را برگزار کنیم.

گرد و خاک یک تنه نماینده اصلاح‌طلب

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس مدعی شد فراکسیون متبوع وی حتی با 10 عضو هم که شده فراکسیون حامیان دولت موسوم به اعتدال را تشکیل می‌دهد.
عابد فتاحی در گفت‌وگو با «تدبیر» می‌گوید من یکی از پیگیرترین نمایندگان اصلاح‌طلب هستم که حتی با 10 نماینده نیز فراکسیون اعتدال را تشکیل می‌دهم.
تشکیل فراکسیون حامی دولت طی 5-6 ماه گذشته، تبدیل به محور تبلیغاتی چند نماینده حامی دولت در مجلس شده اما با وجود ادعای همراهی 100 نماینده، در عمل امکان تشکیل فراکسیون مذکور به خاطر عدم همراهی نمایندگان فراهم نشده است. هم اکنون دو فراکسیون اصلی رهروان ولایت و اصولگرایان در مجلس فعالیت می‌کنند. فراکسیون رهروان حول محور علی لاریجانی رئیس مجلس تشکیل شده است.
عابد فتاحی در مصاحبه مذکور می‌گوید: «نمایندگانی که به دنبال تأسیس فراکسیونی معتدل در مجلس هستند زمانی دست از تشکیل این فراکسیون می‌کشند که آقای لاریجانی بتواند ما را قانع کند که چرا نباید این فراکسیون را تشکیل دهیم.»
وی می‌افزاید: «با آقای لاریجانی و حداد هیچ نشستی نداشتیم البته از گوشه و کنار شنیده‌ایم که آقای لاریجانی مخالف تشکیل فراکسیون نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل در مجلس است. حتی از بیرون از مجلس نیز فشار بر ما زیاد است، اما معتقد هستیم که فراکسیون افراد مستقل، اصلاح‌طلب و دگراندیشی که بتوانند فعالیت خود در مجلس را افزایش دهند باید وجود داشته باشد.»
برخلاف این اظهارنظر تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس حتی به عدد 10 نیز نمی‌رسد، ضمن اینکه کسی جلوی تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلب را نگرفته بلکه اصلاح‌طلبان مجلس از همان بدو تشکیل مجلس نهم، سنگین‌تر دیدند که رسماً اعلام تشکیل فراکسیون نکنند.
اصرار بر تشکیل فراکسیون حامی دولت در حالی است که طیف مذکور طی سال‌های گذشته، از وکیل‌الدوله بودن برخی نماینده‌ها انتقاد می‌کردند.

المانیتور: کارشکنی غرب بدبینی ایرانیان را افزایش داده است
«شاید دشواری‌های پیش روی تهران در بهره‌مندی از منافع لغو تحریم‌ها اهرمی برای غرب در چانه‌زنی‌های هسته‌ای با ایران باشد، اما در عین حال اعتماد مقامات تهران را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود آنها به این نتیجه برسند که آمریکا و متحدان‌اش توانایی عمل به تعهدات‌شان را ندارند.»
وبسایت المانیتور ضمن انتشار این تحلیل نوشت: «ایران در مقایسه با آنچه که طبق توافق هسته‌ای مقدماتی ژنو تعهد شده بود، منافع اقتصادی کمتری را به دست آورده است گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که ایران در به سرانجام رساندن مبادله‌هایی که توافق ژنو مجوز آن را صادر کرده است نیز دچار مشکل است».

المانیتور می‌افزاید: این مشکلات می‌توانند اهرم غرب را در مذاکرات هسته‌ای به منظور دستیابی به توافق نهایی افزایش دهند. اما در عین حال می‌تواند موجب سلب اعتماد مقامات ایرانی شود که هم‌اکنون نیز در مورد نیت واقعی غرب دچار تردید هستند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که تهران به سوی طرح ب خود حرکت کند. یعنی قراردادهایی که موجب دور زدن تحریم‌ها می‌شوند. مانند تهاتر 20میلیارد دلاری نفت در برابر کالای تهران و مسکو که اخیرا گزارش‌هایی در مورد آن منتشر شده است.
سوزان ملونی، کارشناس امور ایران در موسسه بروکینگز به المانیتور گفت که ایرانیان می‌دانند که طبق توافق مقدماتی تنها بخش اندکی از تحریم‌ها رفع شده و از سوی دیگر ایرانیان در دسترسی به همین دارایی آزاد شده نیز دچار مشکل هستند.

دعوت ملک عبدالله از هاشمی به کجا رسید؟!
مشاور هاشمی‌رفسنجانی گفت ممکن است وی امسال به عربستان سفر کند.
غلامعلی رجایی می‌گوید: برای حضور در کشور عربستان از آیت‌الله هاشمی دعوت به عمل آمده و ممکن است ایشان امسال به عربستان سفر کنند، اما مقدمات این موضوع باید فراهم شود.
یادآور می‌شود غلامعلی رجایی که با فتنه‌گران در ارتباط است، اوایل مهرماه سال گذشته نیز با لحنی ذوق‌زده از دعوت ملک عبدالله برای سفر هاشمی به عربستان خبر داده و نوشت: نکته مهمی که نظر مرا جلب کرد این بود که ملک عبدالله که علاقه و اعتماد خاصی به هاشمی دارد، در تعبیری بسیار عاطفی و کم‌نظیر در پای نامه خود نوشته و امضا کرده است «اخوک عبدالله (برادر تو عبدالله). باید قدر این اعتمادها را بسیار دانست. افسوس که بعضی نمی‌دانند.»!
در همین حال سیدمحمد موسوی بجنوردی عضو مجمع روحانیون اسفند سال گذشته تصریح کرد: عربستان به القاعده در سوریه پول می‌دهد و برادر ملک عبدالله آدم کثیفی است اما خود او با هاشمی و خاتمی رابطه خوبی دارد!
وی در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای آرمان گفته بود: ما در ماجرای سوریه گیر کرده‌ایم.(!) القاعده و... این طرف هستند و رسما با شیعه بد هستند. الان عربستان و قطر پول بی‌حساب می‌دهند. برادر عبدالله آدم کثیفی است، خود عبدالله با ما به ویژه! آقای هاشمی و خاتمی خیلی خوب است.
ملک عبدالله چند سال پیش  با هشدار درباره بیداری اسلامی گفته که سر مار در ایران است و باید سر مار را کوبید.
گفتنی است خاتمی نیز پیش از فتنه سال 88 سفری به عربستان داشت. همچنین مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات که اکنون در لندن اقامت دارد، چند بار به عربستان رفته و مورد توجه مقامات سعودی قرار دارد.


ثبت نام مجدد یارانه با تغییر درآمد

روزنامه جام جم در گزارش اقتصادی امروز خود نوشت: سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، دیروز از برقراری امکان ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی در صورت تغییر وضع درآمدی افراد خبر داد.
نرگس نجفی در گفت و گو با ایسنا، درباره‌ گروهی از افراد که قصد دارند پس از مرحله جدید شناسایی متقاضیان یارانه نقدی ، انصراف دهند یا ثبت‌نام کنند، تصریح کرد: دولت کاملا بر سیال‌ بودن شرایط اقتصادی ـ اجتماعی خانوارها اشراف دارد به همین دلیل قطعا پس از پایان این مرحله شرایطی فراهم خواهد شد تا خانواده‌هایی که به دلیل تغییر وضع اقتصادی خانوار در ماه‌های آتی ممکن است در گروه درآمدی پایین‌تر یا بالاتر از وضع فعلی‌شان قرار بگیرند، بتوانند نسبت به ثبت‌نام مجدد یا انصراف اقدام کنند.
اظهارات این مقام مسئول به این معنی است که در آینده اگر در وضع درآمدی افراد تغییری ایجاد شود، یعنی برخی افراد از شرایط مالی بهتری نسبت به امروز برخوردار شوند یا برعکس شرایط مالی برخی دیگر روبه افول بگذارد ، امکان ارائه تقاضا برای انصراف از دریافت یارانه یا دریافت یارانه وجود خواهد داشت.
این در حالی است که دولت قبلا پایان مهلت مقرر برای ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی در سی‌ام فروردین ماه جاری را به منزله پایان دریافت هرگونه تقاضا برای تغییر در وضع یارانه ای افراد اعلام کرده بود، به این معنی که حتی اگر امکان انصراف از دریافت یارانه نقدی پس از تاریخ یاد شده وجود داشت، امکان ارائه تقاضا برای دریافت یارانه منتفی بود، اما اکنون سازمان هدفمندی یارانه ها با درنظر گرفتن وضع سیال درآمدی افراد و امکان تغییر مثبت یا منفی در آن در آینده چنین امکانی را درنظر گرفته است، هرچند به زمان ثبت نام یا انصراف مجدد برای یارانه نقدی اشاره ای نشده است.

نجفی با بیان این‌که فعلا امکان ویرایش اشتباهات ثبت شده از سوی خانوارها در سامانه وجود ندارد، تاکید کرد: مردم با دقت و حوصله فراوان فرم‌ها را پر کنند تا اشتباه سهوی یا عمدی در درج اطلاعات صورت نگیرد.
وی افزود: درباره ویرایش اشتباهات هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و فعلا امکان تصحیح آنها وجود ندارد، از این رو از متقاضیان درخواست داریم فرم‌های ثبت‌نامی را در نهایت صبر و حوصله و با دقت فراوان پر کنند تا اشتباهی در سامانه ثبت نشود، زیرا در صورت نهایی‌ شدن این اشتباهات فعلا امکان ویرایشی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

نجفی با بیان این‌که برای سامانه رفاهی پیغام «ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد» به منزله‌ نهایی‌شدن نام‌نویسی است، تصریح کرد: حتی اگر پیامکی که قرار است بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام به شماره تلفن همراه سرپرست خانوار ارسال شود، با تاخیر به دست سرپرست برسد، همین که افراد در پایان ثبت‌نام با پیغام «ثبت نام شما با موفقیت انجام شد» مواجه شوند به منزله تکمیل فرآیند ثبت‌نام آنهاست.وی افزود: از این‌رو تمامی سرپرستان خانواری که این پیغام را در زمان نام‌نویسی روی سامانه دریافت کرده‌اند نگرانی از ثبت‌نام نشدن نداشته باشند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره‌ شرایط محل‌های ثبت‌نام حضوری متقاضیان دریافت یارانه نیز اظهار کرد: در کشور شش درگاه رسمی ثبت‌نام یعنی دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر پلیس +10، دفاتر ict روستایی، دفاتر سازمان بهزیستی، دفاتر کمیته امداد و ادارات پست و پست‌بانک از متقاضیان به صورت حضوری ثبت‌نام می‌کند. نجفی اضافه کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته به منظور رفاه حال متقاضیان تمامی این دفاتر حتی در روزهای تعطیل نیز به‌صورت شبانه‌روزی در اختیار هموطنان خواهد بود و کسانی که نام‌نویسی‌شان در روزهای جمعه صورت می‌گیرد نباید هیچ نگرانی از این موضوع داشته باشند.

تشریح فرمول محاسبه متوسط درآمد خانوار
سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها همچنین با تشریح فرمول محاسبه متوسط درآمد خانوار، گفت: خانوارها باید مجموع درآمد همه اعضای خانوار در سال 92 شامل درآمد ناشی از سود سهام، سود سپرده و عایدی از مستغلات را محاسبه و تقسیم بر 12 ماه کنند.
نرگس نجفی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از آنجا که این امکان وجود داشت که درآمد خانوار در یک ماه خاص کمتر یا بیشتر از دیگر ماه‌ها باشد، برای جلوگیری از اجحاف قرار شد میانگین درآمد ماهانه طی یک سال در نظر گرفته شود.
وی گفت: به عنوان مثال روزهای گذشته برخی خانوارهایی که دارای دو فرد شاغل بوده‌اند مجموع درآمد را تقسیم بر دو کرده‌اند که این روش محاسبه اشتباه است یا این‌که برخی خانوارها مجموع درآمد ماهانه را تقسیم بر تعداد اعضای خانوار کرده‌اند که این روش هم اشتباه است.
سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها امکانات فنی سامانه ثبت تقاضای یارانه را مطلوب اعلام کرد و گفت: امکانات فنی این سامانه به میزانی مهیاست که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها توانست گروه چهار میلیون نفری را که آخرین شماره سمت راست کد ملی آنها «یک» بود به دلیل بالا بودن جمعیت این گروه و تامین آرامش روانی آنها جهت ثبت‌نام بموقع از ساعت 22 چهارشنبه شب آغاز کند و این در حالی است که این ساعات با ثبت‌نام گروه قبل (آخرین رقم سمت راست کد ملی صفر) همزمان بود.

نجفی تصریح کرد: شرایط سامانه ثبت‌نام یارانه‌ها امکان ورود 25 هزار نفر در هر ثانیه را برای ثبت‌نام مهیا کرده است و به همین دلیل ثبت‌نام کنندگان می‌توانند براحتی و با فراغ بال ثبت‌نام خود را انجام دهند.
وی درباره ثبت‌نام در روستاهای صعب‌العبور و از عشایر کشور نیز گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت پست 7800 واحد سیار کار ثبت‌نام از این روستا‌ها و عشایر را انجام می‌دهند، ضمن آن‌که 2600 واحد دیگر آمادگی کامل دارند تا در صورت نیاز اقدامات لازم را برای ثبت‌نام انجام دهند.وی با بیان آن‌که متاسفانه در روزهای گذشته افرادی به صورت غیرمجاز به این مناطق مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام از این روستاییان و عشایرکرده‌اند، گفت: به همین دلیل توصیه می‌شود روستاییان و عشایر در زمان مراجعه تیم‌های سیار معرفی‌نامه‌های پست را بررسی و سپس نسبت به ارائه اطلاعات خود اقدام کنند.

یارانه نقدی؛ همان 455 هزار ریال
از سوی دیگر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مبلغ یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها همان 455 هزار ریال به ازای هر نفر است اما به گروه‌هایی که بیشتر نیازمندند کالاهایی برای امنیت غذایی اختصاص می‌یابد.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از ستاد هماهنگی پشتیبانی فنی مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در جمع خبرنگاران افزود: برای گروه‌هایی که بیشتر نیازمند هستند و امنیت غذایی آنها جزو اولویت‌های کشور است، پیش‌بینی شده به صورت غیرنقدی کالاهایی اختصاص یابد تا مطمئن شویم که امنیت غذایی این افراد نیز مناسب است.
وی در‌ خصوص تعیین سقف درآمدی برای حذف یارانه در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز گفت: هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده اما به اطلاعات مناسبی دسترسی خواهیم یافت و دولت بنا را بر دریافت اطلاعات دقیق از مردم گذاشته است.
جهانگیری در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی مصرف درآمدهای ناشی از انصراف دریافت یارانه‌ها، اظهار کرد: معتقدیم بیماران فقط باید رنج بیماری را داشته باشند، اما هم‌اکنون بیش از بیماری مساله هزینه‌ها مورد دغدغه است و به همین دلیل از سال 93 یکی از اولویت‌های اصلی دولت رسیدگی به حل مسائل درمان است.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت در بودجه سال 93 براساس میزان درآمدها به بخش درمان توجه ویژه‌ای داشته و تخصیص برای این بخش را افزایش داده، البته قرار است به صورت خاص نیز ارقام دیگری را به این بخش تخصیص دهیم. وی گفت: برهمین اساس 3000 میلیارد تومان به مناطق حاشیه شهرها و روستاها و 4800 میلیارد تومان از منابع حاصل از هدفمندی برای این امر در نظر گرفته شده است.
جهانگیری ادامه داد: بیمه‌های درمانی و همگانی نیز از دیگر موارد صرف منابع حاصل از انصراف است و علاقه‌مندیم فردی در کشور وجود نداشته باشد که به دلیل هزینه‌ها و حق بیمه، دفترچه بیمه نداشته باشد.
وی بخش تولید و اشتغال را جزو موارد کلیدی در این زمینه دانست و اظهار کرد: تعدادی از نیروهای تحصیلکرده که می‌توانند برای کشور سرمایه و تولید ایجاد کنند، هم‌اکنون به‌دلیل کمبود شغل بیکار هستند و امیدواریم از این محل برای افزایش میزان اشتغال و تولید نیز بهره‌گیری کنیم.

نیازمندان به یارانه از گردونه حذف نمی‌شوند
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مردم مطمئن باشند تصمیم‌گیری دولت به گونه‌ای است که نیازمندان به یارانه از دریافت آن حذف نخواهند شد و هر فردی که فکر می‌کند به یارانه نیاز دارد به وی پرداخت می‌شود و از گردونه حذف نخواهد شد.
وی افزود: به مردم این اطمینان داده می‌شود که دولت هیچ قدمی که برای مردم نگرانی ایجاد کند، انجام نمی‌دهد و در این زمینه براساس تدبیر و علم رفتار خواهد کرد.
جهانگیری تصریح کرد که برخی از بانک‌های اطلاعاتی خط قرمز دولت است و دولت حاضر نیست که اقتصاد کشور را با بهره‌گیری از این بانک‌ها با مشکل مواجه کند که یکی از آنها حساب‌های مردم در بانک‌هاست.
وی با بیان آن‌که اطلاعات در اختیار دولت محرمانه‌ترین اطلاعات است و دولت خود را صاحب اسرار مردم می‌داند، تاکید کرد که می‌دانیم بهره‌گیری از اطلاعات محرمانه به مصلحت دولت و مملکت نیست.

بانک ملی نیز به مراکز ثبت‌نام یارانه اضافه شد
همزمان با آغاز ثبت‌نام یارانه نقدی در مرحله دوم، بانک ملی اعلام کرد: تمامی واحدهای این بانک همه‌روزه به‌طور یکسره تا ساعت ۱۸ (بیستم تا بیست‌و‌نهم فروردین ماه جاری) آماده قبول ثبت‌نام از متقاضیان در مهلت تعیین‌شده است. ضمناً روزهای جمعه نیز از ساعت 8 تا 14 شعب بانک ملی ایران آماده قبول ثبت‌نام از متقاضیان است.


دولت در تله شتابزدگی افتاده است

روزنامه شرق در انتقاد خود از نحوه تبلیغات برای انصراف از یارانه می نویسد: انتقال ناموفق پیام انصراف از یارانه مردم این‌روزها مدام با این پیام مواجه می‌شوند: «اگر نیاز ندارید، از گرفتن یارانه انصراف دهید.» پیام کاملا صادق است، اگر دهک‌های پردرآمد و متوسط رو به بالای جامعه از دریافت یارانه انصراف دهند، دست دولت برای کمک به اقشار فرودست باز می‌شود و معنای واقعی «هدفمندی یارانه‌ها» تازه تحقق می‌یابد. در واقع آن‌چیزی که در سال‌های قبل و توسط دولت سابق اجرا شد، هدفمندی نبود. یارانه‌ای هم در کار نبود. دولت یکسری کالای عمومی را گران کرد و به موازات آن برای کسب مقبولیت در برهه‌های مختلف سیاسی و انتخابات، بین همه مردم، بی‌طبقه‌بندی، بی‌دسته و رسته‌بندی دریافت‌کننده‌ها، پول نقد توزیع کرد که نتیجه مستقیم آن، بالارفتن سطح تقاضا و پایین‌آمدن سطح عرضه و فربه‌شدن شدید نقدینگی و بالارفتن تصاعدی تورم شد.  اما در درخواست برای انصراف توانمند‌ها از دریافت یارانه، واقعا همین گزاره کافی است تا تمام بی‌نیازان مجاب به انصراف شوند؟چه با نیاز چه بی‌نیاز، انصراف‌دادن از دریافت یارانه از دست‌دادن بخشی از مطلوبیت بی‌هزینه‌ای است که مردم به دست می‌آورند. یک خانواده چهارنفره که نیازمند است، با 180‌هزارتومان زخم‌های اساسی زندگی‌اش را التیام می‌دهد، اما یکی شاید باک ماشینش را پر کند یا چشم‌روشنی و کادو عروسی دوستش را بخرد.

در مورد اول، یارانه نیازهای حیاتی و دست اول زندگی را سامان می‌دهد و در مورد دوم، نیازهای دست‌چندم، اما منطق اقتصادی حکم می‌کند که ازدست‌دادن یک مطلوبیت، باید با به‌دست‌آوردنی دیگر همراه باشد. چیزی مثل بیمه سلامت، یا یارانه آموزشی یا حتی یارانه سفر که درخصوص بیمه سلامت آنچنان اطلاع‌رسانی درستی انجام نشد که این پس‌دادن در ازایش آن به‌دست‌آوردن را به‌همراه دارد. از سوی دیگر، از این گرفتن و به آن دادن، فقط با تبلیغ خیرخواهی برای جامعه میسر نیست، آن‌هم در شرایطی که جامعه ایران همیشه در معرض این تبلیغات بوده است که «باید برای فرودست‌ها، کار مهمی کرد» اما مدام این شعار تکرار شده است و همیشه این بوده که امروزی‌ها، دیروزی‌ها را محکوم کرده‌اند که کوتاهی و قصور داشته‌اند. این در حالی است که مدام این پیام از رسانه ملی پخش می‌شود و در واقع، مجری اصلی این تبلیغات صداوسیماست؛ تقریبا لابه‌لای تمام برنامه‌ها که «اگر نیاز ندارید انصراف دهید... اگر نیاز ندارید...»

هوشمندانه یا غیرهوشمندانه این روش به‌ضرر اهداف دولت است. مخاطب این پیام دولت برای انصراف‌دادن از یارانه، اقشار بالادست جامعه‌اند که کمتر مخاطبان رسانه ملی‌اند و در مقابل تبلیغات مستقیم و گل‌درشت به این شکل، معمولا واکنش منفی نشان می‌دهند. این در حالی است که عمدتا پایگاه سیاسی دولت که در انتخابات 24خرداد نمود پیدا کرد همین طبقه و قشرند و پیروزشدن این دولت، خواسته طبیعی‌شان است. در واقع انتقال پیام و ایجاد گفت‌وگو با این طبقه، نه از راه صداوسیما که راه‌ها و روش‌های دیگه‌ای را طلب می‌کرد که اتفاقا امتحان شده است و در اطلاع‌رسانی از مذاکرات ژنو، خود را نشان داد، اما وقتی این پیام به‌صورت گسترده و مستقیم از رسانه ملی پخش می‌شود، مخاطبش عامه مردم می‌شوند که اتفاقا بسیاری‌شان به یارانه دولت نیازمندند. حال با این گستردگی ارسال پیام (که به نظر، هوشمندانه پوست موز زیر پای دولت انداختن است) این گمانه در بین عموم مردم شکل می‌گیرد که دولت در پی برداشتن رسم یارانه‌دادن است و متل‌ها و ضرب‌المثل‌های مختلفی که در انبان ادبیات موجود است، پیش کشیده می‌شود.

در این مرحله و دقیقه از اجرای فاز دوم هدفمندی، اصلا این مهم نیست که دولت چه برنامه‌هایی برای آینده دارد. بسیار از آینده‌های خوب و رویایی برای مردم سخن گفته شده، اما ارزنی از نتایج خوب و مطلوب بر زندگی و سفره مردم وارد نشده است، در این مورد اعتماد عمومی در حداقل‌ترین شکل ممکن است. اما مهم این است که دولت پیام این روزهایش را به مردم چگونه منتقل می‌کند. استراتژی تبلیغاتی اتخاذشده که بر خیرخواهی انصراف‌دهنده‌ها برای کل جامعه و بهترشدن رفاه فرودستان برگزیده شده، با راهبری صداوسیما، ترکیب ناسازی به‌هم‌زده که خروجی آن، بی‌اعتمادی به دولتی است که هنوز فرصت نکرده برنامه‌هایش را پیاده کند. ناهمسازی این ترکیب خیلی امر غریبی نبود. تیم رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت از قبل باید فکرش را می‌کرد، غیرقابل پیش‌بینی نبود که این بسته و این سلیقه و این اجرا به کجا می‌رسد. نه روی بسته‌های جایگزین در صورت انصراف کار خوبی شده، نه روی مخاطب‌شناسی پیام انصراف.

تصویری که از دولت ساخته شده، اینگونه است که گویی در تله شتابزدگی افتاده است و فقط به کم‌شدن یارانه‌بگیران فکر می‌کند ولی جاانداختن و کم‌وکاستن از نگرانی‌های مردم و مواردی که زیر پوست این تبلیغات ممکن است علیه دولت، به آن دامن زده شود، کمتر فکر و پرداخته شده است. البته در ابتدای این مسیر هستیم و شادبختانه اینکه فرصت جبران در این فقره هست.


ابهامات یارانه‌ای دولت یازدهم

روزنامه وطن امروز درباره ابهامات یارانه ای دولت یازدهم می نویسد: مسؤولان اقتصادی دولت هیچگاه فکر نمی‌کردند تهدیدی مثل بررسی و تفتیش حساب مردم برای آنها دردسرساز شود و معاون‌اول رئیس‌جمهور بارها مجبور شود سخنان برخی همکاران خود در کابینه را تکذیب و تصحیح کند. در این روزهای ثبت‌نام یارانه بسیاری از مسؤولان درگیر ثبت‌نام و آمار گرفتن و آمار دادن هستند و برخی اظهارات جالب مانند انصراف چند هزار نفری نیز منتشر می‌شود و این در حالی است که هنوز ثبت‌نام‌ها تمام نشده و آنهایی که به هر علتی نتوانستند ثبت‌نام کنند، می‌توانند در روزهای سی‌ام و سی و یکم فروردین‌ماه نیز ثبت‌نام کنند. با وجود اینکه مسؤولان به بسیاری از سؤالات پاسخ داده‌اند و بسیاری از ابهامات را رفع کرده‌اند اما هنوز ابهامات بسیاری در این باره وجود دارد که شاید هیچ‌وقت پاسخ داده نشود. اولین ابهام اظهارات روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور درباره خط قرمز بودن بانک‌های اطلاعاتی و حساب‌های شخصی است. اسحاق جهانگیری دیروز گفت: «برخی بانک‌های اطلاعاتی خط قرمز دولت هستند و دولت حاضر نیست اقتصاد کشور را با بهره‌گیری از این بانک‌ها با مشکل مواجه کند که یکی از آنها حساب‌های مردم در بانک‌هاست. اطلاعات در اختیار دولت محرمانه‌ترین اطلاعات است و دولت خود را صاحب اسرار مردم می‌داند. بنابراین تصمیم بر این شد که از مردم درخواست شود افرادی که نیازمند یارانه نیستند یا اینکه یارانه نقدی تاثیر اندکی بر زندگی آنها دارد، نسبت به انصراف از آن اقدام کنند». اظهارات جهانگیری دقیقا برخلاف گفته‌های وزیر اقتصاد و همکاران او است که حتی در برنامه زنده تلویزیونی از بررسی حساب کسانی که اقدام به ثبت‌نام یارانه‌ها می‌کنند، سخن‌ها گفتند. اصلا یکی از موارد تهدیدی دولت برای انصراف خیلی‌ها تفتیش حساب مردم بود اما جهانگیری روز گذشته همه اینها را تکذیب کرد. جالب اینکه سخنان معاون‌اول رئیس‌جمهور تناقض آشکاری با همان صفحه اول سایت رفاهی دارد. ثبت‌نام‌کنندگان باید قبل از ثبت‌نام نوشته‌ای را تایید کنند که فقط در صورت تایید آن می‌توان روند ثبت‌نام را ادامه داد.

 در بند پنجم این صفحه اینترنتی آمده است: «موسسه‌های مالی و سایر دستگاه‌های اقتصادی می‌توانند اطلاعات مندرج در فرم تقاضای یارانه نقدی را مبنای ارزیابی توانایی مالی و رتبه‌سنجی اقتصادی اینجانب برای اعطای وام یا هرنوع تسهیلات دیگر قرار دهند». جهانگیری در حالی سخن از خط قرمز بودن بانک‌های اطلاعاتی می‌زند که در صورت اعتقاد واقعی دولتی‌ها به این موضوع، اساس طرح ثبت‌نام مجدد یارانه‌ای زیر سؤال می‌رود. اگر دولت نمی‌خواهد هیچ بانک اطلاعات اقتصادی را تفتیش کند چرا اصلا اقدام به ثبت‌نام یارانه‌ای کرد و این همه زحمت و هزینه را به خود و مردم تحمیل کرد. دولت می‌توانست بعد از انجام کارهای تبلیغاتی برای انصراف یارانه، سایتی را برای انصراف‌دهندگان در نظر بگیرد. جالب اینکه اگر سخنان جهانگیری درست باشد همه کسانی که اقدام به ثبت‌نام کنند یارانه خواهند گرفت چون اگر دولت یارانه کسی را قطع کند، مشخص می‌شود اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر خط قرمز بودن اطلاعات مردم سخنی بیش نبوده است.

3 دهک بالا هم یارانه می‌گیرند
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز حرف‌های دیگری هم زد که خودش متناقض و پرابهام بود. او گفت: «با استفاده از تجربیات گذشته قرار شد هدفمندی یارانه‌ها با شتاب نباشد و سه دهک بالای درآمدی را حذف نکنیم». این سخن به معنای این است که موضوع سقف درآمدی گزینه‌ای است که هنوز دولتی‌ها به نتیجه واحدی برای آن نرسیده‌اند. تصور کنید دولت این همه تهدید کرده و بعد تهدیدها را تکذیب می‌کند و مدام بر نیازمند بودن کسانی که یارانه دریافت خواهند کرد تاکید می‌کند اما جهانگیری به یکباره می‌گوید که به 3 دهک درآمد بالایی هم یارانه می‌دهیم! این جمله در تناقض آشکار با اصل ثبت‌نام‌هاست و شاید مسؤولان دولتی فعلی مانند مسؤولان دولت سابق دچار تصمیم‌گیری‌ها و اظهارنظرهای لحظه‌ای شده‌اند.

ابهامات دیگر
مسؤولان اعلام کرده‌اند کسانی که تا به حال یارانه دریافت نمی‌کردند نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. چرا؟ آیا نمی‌توان خانواده‌هایی که نیازمند واقعی به یارانه هستند را یافت که در گذشته به یارانه احتیاج نداشتند اما هم‌اکنون به آن نیاز دارند؟
همچنین کسانی که تازه تشکیل خانواده دادند و به عبارتی به تازگی سرپرست خانوار شدند نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. طبق گفته مسؤولان فقط کسانی که تا 22 اسفند ماه توانستند ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند و مرکز آمار هم آمار آنها را به سازمان هدفمندی داده می‌توانند ثبت‌نام کنند! معلوم نیست چرا دولت چنین تصمیمی گرفته است چراکه با توجه به امکاناتی که در اختیار دولت است ثبت‌نام آنهایی که به تازگی (از 22 اسفند 92 تاکنون) ازدواج کرده‌اند، یا به تازگی سرپرست خانوار شده‌اند مشکل نبود و قطعا دولت نیز دچار زحمت نمی‌شد. جالب اینکه یکی از مسؤولان از احتمال ایجاد فرصت جدید برای خانوارهای تازه تشکیل شده سخن گفته است و مشخص نیست چرا همین فرصت در همین روزها داده نشده تا فرآیند ثبت نام به ماه‌های بعدی کشیده نشود. یکی دیگر از نکات جالب ثبت‌نام‌ها، نداشتن اعتبار حقوقی تاییدیه صفحه اول اینترنتی سایت رفاهی است. در این صفحه آمده: «اینجانب سرپرست خانوار متقاضی دریافت یارانه، آگاهی کامل خود را از قوانین و مقررات مربوط اعلام و تایید می‌کنم.» بعد از این عبارت 6 گزینه وجود دارد که یکسری تعهداتی به ثبت‌نام‌کننده تحمیل می‌کند و تا گزینه تایید انتخاب نشود نمی‌توان ثبت‌نام کرد. بسیاری از کارشناسان حقوقی گرفتن تعهدات به این شیوه را غیرقانونی می‌دانند که اصلا مبنای حقوقی ندارد. برای دریافت تعهد در فضای مجازی، «امضای اینترنتی» یا «امضای دیجیتال» که مورد تایید قوه قضائیه است ملاک قانون است و فقط یک «گزینه تایید» نمی‌تواند بار حقوقی را به ثبت‌نام‌کننده تحمیل کند. هم‌اکنون در کشور ما «امضای دیجیتال» وجود دارد اما در فرآیند ثبت‌نام یارانه فعلی، دولت چنین امضایی از مردم نمی‌گیرد و فقط به انتخاب گزینه «با آگاهی کامل مفاد مندرجات فوق را تایید می‌کنم» بسنده کرده است. شاید همین موضوع در آینده دولت را دچار چالش تازه‌ای کند. همچنین طبق اعلام رسمی سازمان هدفمندی، افرادی که در طول یک ماه گذشته چهار تغییر اصلی تولد، فوت، ازدواج و طلاق را داشته‌اند که در سامانه رفاهی ثبت نشده می‌توانند از اردیبهشت‌ و با بازگشایی مجدد بخشی که نسبت به ثبت تغییرات خانواده‌ها اقدام می‌کند، تغییرات خود را ثبت کرده و در گام دوم یارانه بگیرند تا آن زمان افراد می‌توانند طبق اطلاعات ارائه شده در گام نخست هدفمندی یارانه‌ها و در قالب خانواده‌های سابق خود یارانه دریافت کنند.

امکان ویرایش وجود ندارد
هرکسی در سایت رفاهی ثبت‌نام کند امکان ویرایش برای آن وجود ندارد. این هم یکی از مواردی است که برای خیلی‌ها ایجام مشکل کرده است. حتی در کم‌اهمیت‌ترین آزمون‌های کنکور با شرکت‌کنندگانی به مراتب کمتر از ثبت‌نام کنندگان فعلی یارانه هم امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد اما چنین امکانی برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله جدید فراهم نیست. البته یکی از مسؤولان سازمان هدفمندی گفته اگر مردم سهوا یا عمدا اطلاعات خود را ناقص ثبت کرده باشند امکان اصلاح یا ویرایش آن وجود ندارد و مردم باید دقت کافی در زمان درج اطلاعات داشته باشند. در حال حاضر تصمیمی برای اصلاح یا ویرایش اطلاعات در نظر گرفته نشده است. این مسؤول گفته شاید در مراحل بعدی (بعد از 10 روز ثبت‌نام یارانه) امکان اصلاح وجود داشته باشد.

این اظهارات مسؤولان نشان می‌دهد که هنوز برنامه دقیقی برای رفع مشکل آنهایی که به علت عدم‌برنامه‌ریزی نتوانستند ثبت‌نام کنند یا اطلاعات اشتباه دادند، وجود ندارد و مسؤولان از این ابهامات با کلماتی مثل «بعدا» یا «مراحل بعدی» می‌گذرند. غیر از این مسائل شاید کسی که متقاضی یارانه است بخواهد حسابی که در آن یارانه واریز می‌شود را تغییر بدهد که طبیعتا در این مرحله نمی‌تواند. آیا دولت نمی‌توانست چنین امکانات ابتدایی را فراهم کند؟


تیرماه با ایران به توافق می رسیم

روزنامه ایران در گفتگو با آلن ایر سخنگوی فارسی زبان کاخ سفید نوشت: دور دوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین به آستانه نگارش پیش نویس توافقنامه رسید و قرار است در نیمه سوم اردیبهشت ماه،‌زمینه ساز توافق نهایی شود. دیپلماتها و حقوقدانان دو طرف به صورت فشرده روند مذاکرات را در پیچ رایزنی های فنی و حقوقی به پیش بردند. در حاشیه دور اخیر مذاکرات وین، با آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان کاخ سفید که وندی شرمن را در بیشتر مذاکرات هسته ای با ایران همراهی کرده است گفت وگو کردیم تا نگاه یک مقام رسمی دولت آمریکا را که بدون شک تاثیرگذاترین کشور گروه 1+5 در گفت وگوهای هسته ای با ایران محسوب می شود، درباره روند رو به پیشرفت گفت وگوها جویا شویم، مشروح این گفت وگو از نظر می گذرد:

 روند مذاکرات جدید وین را که برای رسیدن به توافق جامع آغاز شده چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ارزیابی ما از روند مذاکرات جدید وین بطور کلی مثبت است، در این دور و دور قبلی مذاکرات، گفت‌وگوهای محتوایی در مورد همه موضوعات مربوط به رسیدن به یک توافق جامع انجام شده است، که موجب افزایش و تعمیق درکمان از مواضع و دیدگاه‌های طرف مقابل شده است.
این به آن معنی نیست که رسیدن به یک توافق جامع حتمی یا حتی محتمل است. اگر بتوانیم این شکاف‌های موجود را پر کنیم به توافق می رسیم، ولی از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نمی‌کنیم. 

گفته می‌شود مذاکرات وین شروع خوبی داشت نظر شما درباره آن چیست؟
بله، بعد ازشروع اجرای توافق ژنو، جلسه اولمان درشهر وین (وین 1) به منظور تعیین چارچوب برای مذاکرات پیش رو بود و این دو دور آخر (وین 2 و 3) به منظور افزایش درکمان از دیدگاه‌های طرف مقابل بود. حالا با جلسه بعدی «وین3»، کار سخت و پیچیده تدوین پیش نویس آغاز خواهد شد که در برگیرنده تلاش برای کم کردن اختلافات و پر کردن شکاف‌ها است.
نکته مهم آن است که پیشرفتی که تاکنون در فرایند مذاکرات صورت گرفته در چارچوب توافقات و بر مبنای احترام متقابل و جدیت بی سابقه از هر دو طرف بوده است و از این روند منظم و روبه جلوی گفت‌وگوها می‌توان دریافت که همه مصمم هستند این مذاکرات را به نقطه مشخصی برسانند ضمن اینکه شکل گیری این فضا باعث شده که طرفین هرچه بیشتر در جریان مذاکرات پیش می‌روند، مواضع یکدیگر را بهتر درک می‌کنند. بر همین اساس مباحث کلی که بین طرفین در دو دور مذاکرات وین مطرح شد کمک زیادی به پیشرفت پروسه کرد. به هر حال ما مصمم هستیم  تا 20 ژوئیه (29 تیر) به توافق جامع برسیم.

نحوه اجرای توافق ژنو از سوی دو طرف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در این دور از مذاکرات همان گونه که در متن برنامه اقدام مشترک آمده است، کمیسیون مشترک تشکیل جلسه داد و جمع بندی این کمیسیون این بود که همه طرف‌ها تعهداتشان در چارچوب توافق ژنو را اجرا کرده‌اند و می‌کنند.  پس، بعد از سه ماه که نصف راه دوران توافق ژنو است، همه طرف‌ها کماکان به تعهداتشان وفادار ماندند که این پایبندی باعث افزایش اعتماد شده است. ضمن اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تأیید کرد ایران به تعهدات توافق ژنو  پایبند بوده است و از طرف ما هم این تعهدات به خوبی انجام شده است و همین فضای مثبتی را به وجود آورده است که می‌تواند مسیر مذاکرات را هموار کند. این فضای حاکم بر گفت‌وگوها به کم کردن اختلاف‌ها کمک زیادی می‌کند.

 آیا فکر می‌کنید موضوع بحران اوکراین و اختلاف‌های امریکا و روسیه بر فضای مذاکرات هسته‌ای تأثیرگذار خواهد بود؟ تحلیل شما چیست؟
تاحالا مسأله اوکراین بر این مذاکرات تأثیرچندانی نداشته است. هیأت مذاکره کننده روسیه مثل همیشه حرفه‌ای و سازنده بود و توجهشان مانند توجه همه ما، بر هدف رسیدن به توافق جامع متمرکز شده است. ضمن اینکه ما تلاش می‌کنیم این اختلاف‌ها را به خوبی مدیریت کرده تا در موضوع‌هایی مانند مسأله هسته‌ای ایران که باید وحدت نظر داشته باشیم نقشی نداشته باشد و اتحاد و انسجام ما در مذاکره با ایران حفظ شود  اما به هر حال خارج از مسأله هسته‌ای باید گفت همان طور که وزیر خارجه، جان کری گفته ما عمیقاً نگران موضوع کریمه هستیم و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
محورهای اصلی اختلاف در جریان مذاکرات را در چه چیزهایی می‌دانید؟ یک بحث است که گفته می‌شود امریکا پس از پذیرش غنی‌سازی در ایران درباره میزان و مکان غنی‌سازی با ایران دچار اختلاف خواهد شد، نظر شما در این خصوص چیست؟ همچنین موضوع راکتور آب سنگین اراک هم محل جدل خواهد بود؟

تعجب آور نیست اگر وارد جزئیات مذاکرات نمی شوم، چون رسانه‌ای نمی‌شود مذاکره کرد (یا به قول یک سیاستمدار ایرانی، «مسأله هسته‌ای کف خیابان حل نمی‌شود»). همانطور که قبلاً عرض شد، اعتقاد راسخ ما این است که هیچ کشور، از جمله ایران، طبق ان. پی . تی. به اصطلاح «حق غنی‌سازی» ندارد، چون چنین حقی در آن پیمان وجود ندارد.

در مورد محورهای اصلی اختلاف به این نکته بسنده می‌کنم که به همه موضوع‌های کلیدی در توافق ژنو به نحوی اشاره شده است و همان گونه که یک مقام بلند پایه امریکایی گفت، رسیدن به این توافق شبیه چیدن قطعات یک مکعب روبیک است، ما نمی توانیم به هیچ یک از وجوه آن به شکل مجزا بپردازیم و باید کل این بسته را که ما می‌توانیم بر سر آن توافق کنیم و هدف‌های ما را تأمین می‌کند، در نظر بگیریم. پس همانگونه که در توافق ژنو آمده است، هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود.

آیا امریکا پذیرفته است که در مذاکرات پیش رو بین ایران و گروه 1+5،  فقط موضوع هسته‌ای ایران مورد بحث قرار گیرد؟
خب، گره‌گشایی این معضل خودش کار حضرت فیل است!  از شوخی گذشته، مکانیسم گروه 1+5 برای حل مسأله هسته‌ای ایران توسط سازمان ملل متحد ایجاد شده است، و حکم و اختیارش فراتر از آن نمی رود. ولی نباید فراموش کرد که جزئی از حل آن، پرداختن به موضوع قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است.

آیا کاخ سفید توانسته مانع از پیگیری طرح افزایش تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره امریکا شود؟
همان طور که اعضای گروه 1+5 برای اتخاذ تصمیم واحد با یکدیگر مشورت و رایزنی‌های زیادی انجام می‌دهند به همان شکل هم بین قوه اجرایی و قوه قانونگذاری ما مشورت صورت می‌گیرد که این مسأله  و همچنین وجود اختلاف‌ها میان دو قوا امری طبیعی است و عجیب نیست که رئیس جمهوری با کنگره مشورت کند. اما رئیس جمهور اوباما تاکنون موفق شده برای اجرای تصمیماتش کنگره را متقاعد کند، چرا که هدف ما یکسان است و آن رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران است. نکته مهمی که در این خصوص باید به آن اشاره کنم این است که موضوع هسته‌ای ایران در  جامعه سیاسی امریکا مسأله‌ای فراجناحی است و فقط به دلیل اختلاف‌های تاریخی ایران و امریکا نیست، همان طور که این مسأله در عرصه بین‌المللی هم به یک دغدغه تبدیل شده و از طریق مجاری بین‌المللی مانند آژانس و شورای امنیت به موضوع هسته‌ای ایران پرداخته شده است.

تا حالا هم کنگره با مشورت و رایزنی با آقای اوباما، دولت را در این راستا همراهی کرده است.  موضع ما این است که در حال مذاکره کردن با ایران مخصوصاً با پیشرفتی که کرده‌ایم، وقتش نیست که تشدید تحریم کنیم. اما باید تأکید کنیم که تحریم‌های موجود را کماکان به طور کامل اجرا می‌کنیم، مگر آن تحریم‌هایی که در توافق ژنو آمده‌اند.

اظهارات مختلفی از سوی مقام‌های امریکایی درباره لغو تحریم‌ها منتشر شده است. برخی رسانه‌های غربی به نقل از مقام‌های امریکایی اعلام کرده‌اند که در صورت دستیابی طرفین به توافق جامع با ایران،‌امریکا خواهان لغو همه تحریم‌ها علیه ایران است اما برخی دیگر از مقام‌های امریکایی گفته‌اند تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران باقی می‌ماند، دلیل این اظهارات متناقض چیست؟ رویکرد اصلی امریکا درباره تحریم‌ها چگونه خواهد بود؟
خب، در سند توافق ژنو آمده است: «این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.»
دولت امریکا تحریم را وسیله می‌داند، نه هدف.  هدف این است که ما مطمئن شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد مگر اینکه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز باشد.

آیا از نظر امریکا توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 در مدت زمان شش ماهه امکان پذیر خواهد بود؟
حتماً شدنی است و ما با شدت و حدت تمام کار می‌کنیم تا قبل از ضرب‌الاجل  بیستم ژوئیه به توافق جامع برسیم.  نمی دانیم آیا در این حیث موفق می شویم یا خیر.

فضای سیاسی را برای تعامل میان ایران و امریکا چگونه می‌بینید؟
تعاملمان بر سر موضوع هسته‌ای در چارچوب این مذاکرات سازنده و مثبت بود و ان شاءالله اگر حل شود دایره این تعامل گسترده‌تر شود. اما الان آنچه اولویت دارد حل این مسأله هسته‌ای است.

خانم وندی شرمن پس از مذاکرات وین در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره تعامل ایران و امریکا گفته که به عادی شدن رابطه ایران و امریکا امیدوار است. تحلیل شما از مهمترین موانع داخلی امریکا برای برقراری رابطه با تهران چیست؟
ببینید، ریشه کن کردن ریشه‌های عمیق این اختلافات فیمابین، کار آسانی نیست. حتی اگر این مسأله هسته‌ای حل شود، اختلافات جدی بین ایران و امریکا سر جای خودش باقی می‌ماند. اما به قول معروف «نردبان پله پله» و با تعامل به جای تقابل و فرصت سازی به جای فرصت‌سوزی امکان بهبود روابط دوجانبه هست.
آقای روحانی اخیراً در کنفرانس داووس در خصوص تعامل دو کشور ایران و امریکا اعلام کرده‌اند که ایران با هیچ کشوری مشکل و خصومت دائم ندارد،‌ موضع مقامات امریکا در این رابطه چیست؟
اصل مطلب خصومت یا دشمنی یا به قول بعضی‌ها «ایران ستیزی و ایران هراسی» نیست.  موضع ما این است که در موارد کلیدی، سیاست و کارکرد جمهوری اسلامی ایران در راستای ثبات زدایی و کاهش امن وآرامش منطقه‌ای است و در داخل هم ایران باید به حقوق بشر شهروندان خود احترام بگذارد.
ما با ایران مستقل و مقتدر مشکلی نداریم، اما نقشی که ایفا می‌کند باید مثبت و سازنده باشد.

آیا در صورت حل مسأله هسته‌ای می‌توان گفت ایران و امریکا به حل سایر مشکلات  بپردازند و وارد دوران تازه ای از تعامل شوند؟
خدا بزرگ است، یا به قول معروف، «اول چاه را بکن بعد مناره را بدزد» بگذاریم مسأله هسته‌ای به طور مرضی الطرفین حل شود، بعد در مورد مسائل دیگر تفکر و تعمق کنیم.


 کلیپ‌های مستهجن در سایت‌های با دامنه ایرانی IR

روزنامه جمهوری اسلامی‌ در قالب اخبار جهت اطلاع امروز شنبه خود نوشت: از اصفهان خبر می‌رسد سازمان بسیج رسانه استان اصفهان با صدور بیانیه‌ای به تلاش برای دفن ریچارد فرای آمریکایی در اصفهان اعتراض کرد وخواستار لغو این تصمیم در شهر شهیدان شد. در بخشی از این بیانیه آمده است:او در طول سالهای متمادی گذشته اقدامات مختلفی را بر ضد نظام جمهوری اسلامی طراحی و به اجرا درآورده است. ریچارد فرای با غفلت برخی از عناصر نا آگاه اقدام به جمع آوری اطلاعات محرمانه و انتقال به خارج کشور و تلاش در جذب برخی از مدیران اجرایی و نقش منحصر بفردی در طراحی راهبردهایی همچون مهار و بی‌ثباتی، نفوذ و استحاله و ناکارامد نشان دادن گفتمان انقلاب اسلامی داشته است.

* بنیان خانواده از طریق کلیپ‌های موسیقی تهدید می‌شود. در یک هجمه جهانی به ارزش‌های خانوادگی در کل جهان که توسط رسانه و فرهنگ سازی هالیوودی در غرب به آن دامن زده می‌شود، کلیپ‌‌های موسیقی نیز در راهبری به این مقصود در حال تنظیم هستند. بعد از آواز "بهشت" گوگوش خواننده ایرانی در ترغیب و مجاز شمردن ازدواج همجنس گرایانه با تصویرهای پراحساس و اشک ریختن گوگوش و دو همجنسگرای زن؛اکنون نوبت ترویج و مجاز بودن عشق‌های مثلثی و خیانت به همسر (شوهر) در کلیپ‌های موسیقی شده است. این کلیپ موسیقی که محتوای آن شرم‌آور است متأسفانه توسط یک خواننده دلقک ایرانی اجرا و در ماهواره‌ها و فضای مجازی و حتی در سایت‌های با دامنه ایرانی IR و مجاز منتشر شده است! سؤال مهم اینست که دست‌اندرکاران امور فرهنگی کشورمان چرا برای مقابله با چنین هجمه‌هائی اقدام نمی‌کنند؟