به گزارش مشرق، با وجود پیشنهاد وزارت نفت و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برای ساخت دکلهای حفاری به جای واردات این تجهیزات پرمصرف حفاری از چین به صنعت نفت ایران، واردات دکل چینی نه تنها متوقف نشده بلکه افزایش هم یافته است.
از این رو پس از واردات گسترده دکل های حفاری چینی توسط شرکت حفاری شمال، شرکت ملی حفاری ایران هم خرید هشت دستگاه دکل جدید حفاری از چین را در دستور کار قرار داده است.
ناصر قلی پور مدیر برنامهریزی شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه در سال جاری 8 دکل حفاری وارد ناوگان حفاری این مجموعه نفتی خواهد شد، گفت: این دکل های با استفاده منابع داخلی و خارجی (فاینانس چینی) خریداری شده است.
با این وجود شرکت ملی حفاری ساخت سه دستگاه دکل حفاری خشکی را هم به سازندگان داخلی واگذار کرده است و با واردات 8 دکل چینی ناوگان دکل های شرکت ملی حفاری ایران به 76 دستگاه افزایش می یابد.
عماد حسینی معاون مهندسی وزیر نفت سال گذشته با بیان اینکه واردات هرگونه دکل حفاری بدون استاندارد و بدون کیفیت از کشورهای مختلف جهان به ویژه چین را به صنایع نفت و گاز ایران ممنوع است، گفته بود: ساخت دکل حفاری با مشارکت سازندگان ایرانی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
فریبرز گردانی نژاد قائم مقام مدیر سامانه کالای وزارت نفت هم با تاکید بر اینکه "دکل حفاری" برای صنعت نفت حکم "موشک" برای وزارت دفاع در زمان جنگ تحمیلی را دارد، تاکید کرده است: نباید به واردات دکل دل خوش کنیم و برای تامین نیازهای صنعت نفت باید به فکر باشیم.
بیژن زنگنه وزیر نفت هم در گفتگویی درباره واردات دکل حفاری از چین، یادآور شده است: بهترین دکلها در جهان توسط آمریکا ساخته میشود ولی واردات دکل موضوعی است که در شرایط رقابتی باید انجام بگیرد.
تابستان سال گذشته و همزمان تعلیق بزرگترین قرارداد ساخت دکل توسط سازندگان و صنعتگران داخلی، صنعت نفت شاهد موج گسترده ورود دکل های حفاری از چین به پروژه های مختلف نفت و گاز کشور است.
براساس گزارشهای غیر رسمی در طول چند سال گذشته تاکنون بیش از 20 دستگاه دکل حفاری دریایی و خشکی از چین وارد صنعت نفت کشور شده است و در این بین کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند که باید در کنار واردات گسترده دکل چینی فرصتی هم به سازندگان ایرانی برای ساخت دکل حفاری با برند بومی و ملی داده شود.
در این بین اکبر ترکان کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه حتی در شرایط غیر تحریم هم ساخت دکلهای حفاری برای صنعت نفت کشور از نان شب واجبتر است، با اشاره به توان حدود 70 درصدی صنعتگران داخلی در ساخت دکل حفاری، یادآور میشود: اگر نظارت و هوشیاری کافی نباشد علاوه بر افزایش فعالیتهای دلالی و سوآوری کاذب، تجهیزات درجه چندم وارد نفت میشود.
برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس هم نسبت به واردات دکلهای حفاری از چین واکنش نشان داده و ورود دکل چینی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی صنعت نفت به خارجیها به هیچ وجه توجیه فنی و اقتصادی ندارد.
در همین حال هدایت الله خادمی پیشتر با بیان اینکه این شرکت قرارداد تامین 14 دستگاه دکل حفاری خشکی و دریایی را با سازندگان چینی نهایی کرده است، گفت: بر این اساس شرکت حفاری شمال 4 دستگاه دکل دریایی و 10 دستگاه دکل حفاری خشکی از چین خریداری می کند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه قرار است 80 درصد منابع مالی این دکل ها توسط فاینانسورهای چینی تامین شود، اظهار داشت: همچنین 20 درصد از کل منابع مالی یعنی معادل 200 میلیون دلار دیگر آن توسط این مجموعه تامین خواهد شد.
این مقام مسئول همچنین از صدور مجوزی توسط وزارت نفت به منظور تامین منابع مالی خرید دکلهای حفاری خبر داد و افزود: در مجموع درخواست 1.5 میلیارد دلار منابع مالی از صندوق توسعه ملی داشته که تاکنون با موافقت وزارت نفت با حدود 180 میلیون دلار آن موافقت کرده اند.
از این رو پس از واردات گسترده دکل های حفاری چینی توسط شرکت حفاری شمال، شرکت ملی حفاری ایران هم خرید هشت دستگاه دکل جدید حفاری از چین را در دستور کار قرار داده است.
ناصر قلی پور مدیر برنامهریزی شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه در سال جاری 8 دکل حفاری وارد ناوگان حفاری این مجموعه نفتی خواهد شد، گفت: این دکل های با استفاده منابع داخلی و خارجی (فاینانس چینی) خریداری شده است.
با این وجود شرکت ملی حفاری ساخت سه دستگاه دکل حفاری خشکی را هم به سازندگان داخلی واگذار کرده است و با واردات 8 دکل چینی ناوگان دکل های شرکت ملی حفاری ایران به 76 دستگاه افزایش می یابد.
عماد حسینی معاون مهندسی وزیر نفت سال گذشته با بیان اینکه واردات هرگونه دکل حفاری بدون استاندارد و بدون کیفیت از کشورهای مختلف جهان به ویژه چین را به صنایع نفت و گاز ایران ممنوع است، گفته بود: ساخت دکل حفاری با مشارکت سازندگان ایرانی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
فریبرز گردانی نژاد قائم مقام مدیر سامانه کالای وزارت نفت هم با تاکید بر اینکه "دکل حفاری" برای صنعت نفت حکم "موشک" برای وزارت دفاع در زمان جنگ تحمیلی را دارد، تاکید کرده است: نباید به واردات دکل دل خوش کنیم و برای تامین نیازهای صنعت نفت باید به فکر باشیم.
بیژن زنگنه وزیر نفت هم در گفتگویی درباره واردات دکل حفاری از چین، یادآور شده است: بهترین دکلها در جهان توسط آمریکا ساخته میشود ولی واردات دکل موضوعی است که در شرایط رقابتی باید انجام بگیرد.
تابستان سال گذشته و همزمان تعلیق بزرگترین قرارداد ساخت دکل توسط سازندگان و صنعتگران داخلی، صنعت نفت شاهد موج گسترده ورود دکل های حفاری از چین به پروژه های مختلف نفت و گاز کشور است.
براساس گزارشهای غیر رسمی در طول چند سال گذشته تاکنون بیش از 20 دستگاه دکل حفاری دریایی و خشکی از چین وارد صنعت نفت کشور شده است و در این بین کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند که باید در کنار واردات گسترده دکل چینی فرصتی هم به سازندگان ایرانی برای ساخت دکل حفاری با برند بومی و ملی داده شود.
در این بین اکبر ترکان کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه حتی در شرایط غیر تحریم هم ساخت دکلهای حفاری برای صنعت نفت کشور از نان شب واجبتر است، با اشاره به توان حدود 70 درصدی صنعتگران داخلی در ساخت دکل حفاری، یادآور میشود: اگر نظارت و هوشیاری کافی نباشد علاوه بر افزایش فعالیتهای دلالی و سوآوری کاذب، تجهیزات درجه چندم وارد نفت میشود.
برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس هم نسبت به واردات دکلهای حفاری از چین واکنش نشان داده و ورود دکل چینی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی صنعت نفت به خارجیها به هیچ وجه توجیه فنی و اقتصادی ندارد.
در همین حال هدایت الله خادمی پیشتر با بیان اینکه این شرکت قرارداد تامین 14 دستگاه دکل حفاری خشکی و دریایی را با سازندگان چینی نهایی کرده است، گفت: بر این اساس شرکت حفاری شمال 4 دستگاه دکل دریایی و 10 دستگاه دکل حفاری خشکی از چین خریداری می کند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه قرار است 80 درصد منابع مالی این دکل ها توسط فاینانسورهای چینی تامین شود، اظهار داشت: همچنین 20 درصد از کل منابع مالی یعنی معادل 200 میلیون دلار دیگر آن توسط این مجموعه تامین خواهد شد.
این مقام مسئول همچنین از صدور مجوزی توسط وزارت نفت به منظور تامین منابع مالی خرید دکلهای حفاری خبر داد و افزود: در مجموع درخواست 1.5 میلیارد دلار منابع مالی از صندوق توسعه ملی داشته که تاکنون با موافقت وزارت نفت با حدود 180 میلیون دلار آن موافقت کرده اند.