کد خبر 301471
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷

منابع آگاه از تشدید درگیری ها میان داعش و جبهه النصره در دیرالزور و فرار سرکرده النصره از مناطق درگیر با داعش به سوی ترکیه خبردادند.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار در مطلبی با اشاره به شعله ور شدن درگیری ها در دیرالزور و حضور افراد مسلح وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام در نزدیکی منطقه الشحیل یکی از مهمترین پایگاه های جبهه النصره در منطقه آورده است: بحث درگیری های پراکنده مطرح نیست بلکه موضوع به پایان نفوذ جبهه النصره به سرکردگی ابو محمد الجولانی مربوط می شود.

منابع وابسته به گروهک داعش اهداف حملاتی که علیه براداران جبهه النصره و همپیمان آن جبهه اسلامی انجام می دهند را این گونه شرح داده اند: بازپس گیری استان الخیر(نامی که داعش بر دیرالزور گذاشته است) پایانی بر جبهه الجولانی و شروعی بر مرحله حذف الظواهری شامی خواهد بود. ما قسم خورده بودیم که به استان الخیر بازمی گردیم و هم اکنون هستیم و آنها از برابر ما شکست خورده خواهند گریخت.

الاخبار در ادامه می نویسد: این درحالی است که درگیری ها در برخی از مناطق حومه دیرالزور میان طرفین ادامه دارد و هر یک ضربات دردناکی بر دیگری وارد کرده است که داعش موفق تر عمل کرده است.درگیری های دو روز قبل در مناطق الصور،کباجب،الحریجیه و غربیه بوده است و گروه وابسته به داعش به سرکردگی عمر الشیشانی موفق به سیطره بر الصور در سی کیلومتری شمال دیرالزور و ده کیلومتری الشحیل شده است.

در این درگیری ها حداقل چهل نفر کشته شدند و افراد مسلح وابسته به داعش پل منطقه الحریجیه را منفجر کرده اند.شب گذشته داعش منطقه غربیه را به محاصره خود درآورده است تا به آن یورش ببرد و در مقابل جبهه النصره و همپیمانانش پاتکی را برای بازگرداندن منطقه الصور آغاز کرده اند تا مانع از حرکت داعش به سوی الشحیل یکی از مهمترین مراکز النصره در دیرالزور و مرکز اصلی فرماندهی آن شوند.

همچنین درگیری هایی میان طرفین در مبادی منطقه کباجب در  حومه جنوب غربی دیرالزور در جریان است.این منطقه از موقعیت استراتژیکی برخوردار است زیرا در واقع دروازه بادیه الشام به سوی حمص و حماه محسوب می شود.

از سوی دیگر یک منبع وابسته به جبهه تروریستی النصره از تسلط تروریست های این جبهه بر مبادی "کباجب" و کشته شدن شمار زیادی از تروریست های داعش، به غنیمت گرفتن سلاح های آنها و سقوط قریب الوقوع منطقه کباجب خبر داد.

در درگیری های میان داعش با جبهه النصره و همپیمانش جبهه اسلامی تعدادی از سرکرده های آنها از جمله محمد الرمضان المزعل ملقب به ابوخطاب که یکی از سرکرده های مشهور جیش الاسلام در دیرالزور است کشته شده اند و در نبرد الصور میان داعش با جبهه النصره بیست نفر از تروریست های جبهه النصره کشته شده اند.

الاخبار در ادامه نوشت: به نظر می رسد که داعش مصصم به بسط نفوذ خود بر بخش زیادی از حومه دیرالزور است و می کوشد که بر مناطق استراتژیک اساسی که ارتباط سوریه را با عراق آسان کند مسلط شود.در مقابل جبهه النصره و همپیمانانش نیز می کوشند که توان را در منطقه ای که نفت خیز است برقرار کنند.تا چندی پیش جبهه النصره تلاش می کرد که بر حوض الخابور مسلط شود اما درگیری های جدید آنها را در موضع دفاعی قرار داده است.داعش می کوشد که عشایر را جذب خود کند و تاسیس جیش الانصار در الرقه که از عشایر است در این راستاست.

همزمان اعلام شده است: ابو محمد الجولانی سرکرده جبهه النصره به منظور یافتن پناهگاهی امن به داخل اراضی ترکیه رفته است.الجولانی به منطقه الشحیل به عنوان یک منطقه امن نگاه می کرد اما با شدت گرفتن درگیری ها در این منطقه و کاهش نفوذ النصره،انتقال الجولانی به ترکیه ضروری شده است.

یک منبع وابسته به داعش اعلام کرد: اطلاعاتی وجود دارد که الجولانی از منطقه خارج شده است اما به حومه حلب نرفته است زیرا النصره نفوذ زیادی در آنجا ندارد و با وجود اینکه مناطق تحت کنترل همپیمانان جبهه النصره زیاد است اما وی اعتمادی به آنها ندارد.بر اساس اطلاعات دریافتی وی به کشور رجب طیب اردوغان رفته است و ما به دنبال آن هستیم که از صحت کامل آن مطمئن هستیم.داعش غلبه بر الجولانی را به منزله فروپاشی النصره می داند.

منبع: تسنیم