رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: صادرکنندگان از سال‌های قبل ۳۵۰ میلیارد تومان جایزه صادراتی طلب دارند که پرداخت آن فعلاً ممکن نیست، اما سعی می‌کنیم با ارائه تسهیلاتی هزینه تمام‌شده صادرکنندگان را کاهش دهیم که حذف تدریجی ثبت سفارش یکی از آنهاست.

 به گزارش مشرق، ولی‌الله افخمی راد در حاشیه چهل و یکمین نشست مجمع نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران در مورد جایزه ویژه صادراتی و نحوه پرداخت آن به صادرکنندگان گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه دولت یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌کند، نمی خواهد در این زمینه هم وارد شود، اما باید تصمیمی اتخاذ شود تا هزینه تمام‌شده صادرکنندگان در بخش خدمات فنی مهندسی و کالایی کاهش یابد. در چنین شرایطی باید روش‌های مناسب برای سال‌های بعد در پیش گرفته شود، تا هزینه تمام‌شده کمتر باشد.

وی در مورد میزان طلب صادرکنندگان که از حدود سه سال قبل از جایزه ویژه صادراتی باقی مانده، گفت: 350 میلیارد تومان در این زمینه معوقات داریم که اگر احیاء شود، به شکل سابق نخواهد بود و سعی می‌کنیم، در زمینه‌های مختلف تسهیلات را به صادرکنندگان بدهیم.

افخمی‌راد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از تجار، ایجاد پایانه‌های صادراتی را یکی از راه‌های تسهیل صادرات به عنوان مشوق از سوی دولت می‌دانند، گفت: ایجاد پایانه صادراتی اگرچه تأثیرگذار است، اما سرعت نقل و انتقالات با کارهایی مانند حذف ثبت سفارش بیشتر می‌شود که ما سعی داریم به مرور در یک بازه زمانی، ثبت سفارش را حذف کنیم و از دستگاه‌های مرتبط می‌خواهیم که با روند فعلی، تبصره به ثبت سفارش اضافه نکنند و یا خودشان را روی این موضوع وصل نکنند، چرا که گمرک بهترین منبع آمار دقیق از واردات و صادرات در کشور است و اینکه بخواهیم جای دیگری را موازی با گمرک ایجاد کنیم، کار درستی نیست.

منبع: فارس