به گزارش گروه اجتماعی مشرق، آذرخش مکری روانپزشک، استاد دانشگاه تهران و معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد عامل گرایش جوانان به قلیان را عدم محدودیت در مصرف و الگوبرداری می داند.
وی گفت: پایین آمدن سن مصرف قلیان به دلیل در دسترس بودن و الگوبرداری راحت است و معمولا آسیب روانی در سنین پایین عامل گرایش به دخانیات نیست.
این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: نظریه ی دخانیات نظریه پیچیده ای است، مسلئه این نیست که چرا جوانان به طرف قلیان و دخانیات می روند، بلکه این است که چرا از رشد آن ممانعت بعمل نمی آید.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد: قلیان و نمونه های مانند آن را اگر رها کنیم، در جامعه رشد می کنند، در واقع مثل ان است که بگوییم چرا کویرها درحال گسترش هستند.
وی تاکید کرد: دلیل اصلی این است که چرا کسی جلوی رشد قلیان را نمی گیرد و انهایی که عامل عرضه آن هستند، به دنبال عرضه بیشتر هستند. در حقیقت، مثل این ماند که بگوییم چرا مردم چاق می شوند. وقتی عرضه زیاد باشد و برای مهار آن اقدام نشود، خودبخود رشد پیدا می کند و انگیز هم نمی خواهد.
این روانپزشک تاکید کرد: اگر شما باغی رو رها کنید، علف های زیادی در آن رشد می کند، مسئله در اینجا این نیست که چرا رشد کرده بلکه چرا کنترل نشده است.
وی گفت: در صورت رها شدن جامعه و عدم نظارت دولت و فعال شدن سیستم مهاری مصرف اینگونه مواد افزایش پیدا می کند و در نهایت کار به جایی می رسد که حدود 40 تا 50 درصد پتانسیل مصرف دخانیات را پیدا می کنند.
آذرخش مکری اضافه کرد: برای جلوگیری از رشد مصرف قلیان و دخانیات باید در مدارس و اماکن عمومی فعالیت هایی آغاز شود. در حقیقت، در حوزه حدمات عمومی و بهداشت روانی سرمایه گذاری کمی اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به عوامل اجتماعی گرایش به مصرف قلیان گفت: پدیده ای لذت بخش که در دسترس همگان باشد، خودبخود در جامعه رشد می کند. ما باید فعالانه برای جلوگیری از رشد مصرف دخانیات هزینه کنیم، برای مثال اگر فردی رها شود، چاق شده و به تحلیل می رود، اما باید به طور فعالانه فرد وادار به ورزش شود تا بدنی سالم داشته باشد.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد افزود: حداکثر و پیک شروع دخانیات در دنیا بین 45 تا 60 درصد بوده است، یعنی زمانیکه هیچ مخالفتی با آن نمی شده و برای پیشگیری از آن هیچ اقدام و سرمایه گذاری صورت نمی گرفته است. در نتیجه با فروش آزاد این مواد، تا 60 درصد مردم از آن استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: باید در فرهنگ مردم، فعالیت های جایگزین و تفریخات متنوع و ایجاد کمپین علیه قلیان و دخانیات سرمایه گذاری شود تا مصرف آن کاهش پیدا کند.
آذرخش مکری گفت: بین سیگار و قلیان تفاوت آنچنان زیادی وجود ندارد چراکه قلیان را در تمام طول روز نمی توان مصرف کرد اما امکان استعمال سیگار در همه اوغات وجود دارد.
وی در واکنش به خبری مبنی بر کاهش سن مصرف قلیان در کشور از 14 سال به 10 سال گفت: بنده این آمار را قابل اطمینان نمی دانم، چراکه وقتی می گویند سن مصرف به 10 سالگی رسیده، معنایش مبهم است، یعنی مشخص نیست که سن میانگین به 10 سالگی رسیده است یا شروع مصرف.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر منظورشان این باشد که سن شروع مصرف به 10 سالگی رسیده هم امکان ندارد. میانگین سن شروع مصرف بدین معناست که نیمی از مصرف کنندگان باید زیر 10 سال باشند که محتمل نیست.
مکری تصریح کرد: این آمارها احتمالا مبتنی بر موارد نادر یا خاصی است که در آن، مصرف در 10 سالگی هم دیده شده است.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: انتخاب
وی گفت: پایین آمدن سن مصرف قلیان به دلیل در دسترس بودن و الگوبرداری راحت است و معمولا آسیب روانی در سنین پایین عامل گرایش به دخانیات نیست.
این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: نظریه ی دخانیات نظریه پیچیده ای است، مسلئه این نیست که چرا جوانان به طرف قلیان و دخانیات می روند، بلکه این است که چرا از رشد آن ممانعت بعمل نمی آید.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد: قلیان و نمونه های مانند آن را اگر رها کنیم، در جامعه رشد می کنند، در واقع مثل ان است که بگوییم چرا کویرها درحال گسترش هستند.
وی تاکید کرد: دلیل اصلی این است که چرا کسی جلوی رشد قلیان را نمی گیرد و انهایی که عامل عرضه آن هستند، به دنبال عرضه بیشتر هستند. در حقیقت، مثل این ماند که بگوییم چرا مردم چاق می شوند. وقتی عرضه زیاد باشد و برای مهار آن اقدام نشود، خودبخود رشد پیدا می کند و انگیز هم نمی خواهد.
این روانپزشک تاکید کرد: اگر شما باغی رو رها کنید، علف های زیادی در آن رشد می کند، مسئله در اینجا این نیست که چرا رشد کرده بلکه چرا کنترل نشده است.
وی گفت: در صورت رها شدن جامعه و عدم نظارت دولت و فعال شدن سیستم مهاری مصرف اینگونه مواد افزایش پیدا می کند و در نهایت کار به جایی می رسد که حدود 40 تا 50 درصد پتانسیل مصرف دخانیات را پیدا می کنند.
آذرخش مکری اضافه کرد: برای جلوگیری از رشد مصرف قلیان و دخانیات باید در مدارس و اماکن عمومی فعالیت هایی آغاز شود. در حقیقت، در حوزه حدمات عمومی و بهداشت روانی سرمایه گذاری کمی اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به عوامل اجتماعی گرایش به مصرف قلیان گفت: پدیده ای لذت بخش که در دسترس همگان باشد، خودبخود در جامعه رشد می کند. ما باید فعالانه برای جلوگیری از رشد مصرف دخانیات هزینه کنیم، برای مثال اگر فردی رها شود، چاق شده و به تحلیل می رود، اما باید به طور فعالانه فرد وادار به ورزش شود تا بدنی سالم داشته باشد.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد افزود: حداکثر و پیک شروع دخانیات در دنیا بین 45 تا 60 درصد بوده است، یعنی زمانیکه هیچ مخالفتی با آن نمی شده و برای پیشگیری از آن هیچ اقدام و سرمایه گذاری صورت نمی گرفته است. در نتیجه با فروش آزاد این مواد، تا 60 درصد مردم از آن استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: باید در فرهنگ مردم، فعالیت های جایگزین و تفریخات متنوع و ایجاد کمپین علیه قلیان و دخانیات سرمایه گذاری شود تا مصرف آن کاهش پیدا کند.
آذرخش مکری گفت: بین سیگار و قلیان تفاوت آنچنان زیادی وجود ندارد چراکه قلیان را در تمام طول روز نمی توان مصرف کرد اما امکان استعمال سیگار در همه اوغات وجود دارد.
وی در واکنش به خبری مبنی بر کاهش سن مصرف قلیان در کشور از 14 سال به 10 سال گفت: بنده این آمار را قابل اطمینان نمی دانم، چراکه وقتی می گویند سن مصرف به 10 سالگی رسیده، معنایش مبهم است، یعنی مشخص نیست که سن میانگین به 10 سالگی رسیده است یا شروع مصرف.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر منظورشان این باشد که سن شروع مصرف به 10 سالگی رسیده هم امکان ندارد. میانگین سن شروع مصرف بدین معناست که نیمی از مصرف کنندگان باید زیر 10 سال باشند که محتمل نیست.
مکری تصریح کرد: این آمارها احتمالا مبتنی بر موارد نادر یا خاصی است که در آن، مصرف در 10 سالگی هم دیده شده است.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: انتخاب