پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار ، گزارش شور دوم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح انتقال پایتخت، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد رد طرح بیمه اجتماعی فراگیر (همگانی)، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح آئیندادرسی جرائم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی برای تصویب مدت اجرای آزمایشی آن طبق اصل (85) قانون اساسی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه ایجاد و راهاندازی بانک اطلاعاتی سازمان همکاریهایاقتصادی (اکو) درخصوص قاچاق و تخلفات گمرکی.
**مجلس با پرداخت "حداقل معیشت" به افراد جویای کار موافقت کرد
ابتدای جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس درمورد طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیماران متقاضی کار را که پس از ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع اشکالات شورای نگهبان مجددا به پارلمان اعاده شده بود، را مورد بررسی قرار دادند.
شورای نگهبان در بررسی این طرح اعلام کرده بود که دارای بار مالی است و نمایندگان پس از اصرار بر مصوبه خود طرح بیمه بیکاری را به مجمع ارجاع دادند.
مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نظر شورای نگهبان مبنی بر داشتن بار مالی این طرح را تأیید کرده بود اما از آنجا که مجلس در قانون بودجه سال 1393 حدود دو هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمندی یارانهها را به بیمه بیکاری اختصاص داده بود، مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس توصیه کرده بود با تعامل با دولت مشکل بار مالی این طرح را رفع کند.
وکلای ملت نیز در ادامه این جلسه، به منظور تأمین نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و به دلیل داشتن بار مالی طرح مذکور، ماده 6 تا 25 این طرح را که در مورد مشمولین بیمه بیکاری بود، حذف کردند.
در ماده 6تا 25 طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیماران متقاضی کار دایره شمول افرادی که تحت پوشش بیمه بیکاری قرار میگرفتند، افزایش می یافت. در واقع در این قسمت افرادی که دارای کار بودند اما به دلیلی بیکار شدند، میتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند البته این موضوع در بیمه تأمین اجتماعی نیز لحاظ شده بود و در این طرح بر روی این موضوع مجدد تأکید شده بود و با حذف این مواد تغییری در اصل موضوع رخ نداد چراکه افرادی که شاغل بودند و به هر دلیلی دچار بیکاری میشدند، میتوانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند.
بهارستاننشینان با 168 موافق، 28 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر با حذف ماده 6تا 25 از طرح بیمه بیکاری موافقت کردند.
همچنین وکلای ملت به منظور تأمین نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده دیگری از طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار را مورد اصلاح قرار دادند.
به موجب این مصوبه مجلس، بیکار متقاضی کار این قانون فرد ذکوری است که به سن 25 سالگی رسیده و یا فردی اناثی است که سرپرست خانوار، بدسرپرست یا خودسرپرست و یا حرفه و مهارتی دارد که به تأیید سازمان فنی و حرفهای رسیده و در مراکز کاریابی دولتی تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبتنام کرده و حداقل به مدت یک سال پیگیر اشتغال باشد و پرداخت حق بیمه یا سابقه اشتغال برای وی الزامی نیست.
**مجلس عنوان طرح انتقال پایتخت را تغییر داد
پس از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان گزارش شور دوم کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح انتقال پایتخت را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت پیش از این کلیات این طرح را به تصویب رسانده بودند و جزئیات این طرح به کمیسیون شوراها ارجاع شده بود و کمیسیون شوراها نیز با تغییر نام این طرح مجددا به صحن علنی ارجاع داد.
محمدجواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها در جلسه علنی امروز طی سخنانی اظهار داشت: ما نام طرح انتقال پایتخت را به طرح بررسی ساماندهی و تمرکززدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری گذاشتیم.
وی ادامه داد: این طرح را به این عنوان تغییر نام دادیم تا اشتباهی که درباره انتقال پایتخت در اذهان عمومی مردم ایجاد شده، از بین برود.
نایب رئیس کمیسیون شوراها همچنین تصریح کرد: در این طرح برای ساماندهی و تمرکززدایی از تهران شورای ساماندهی پیشبینی شده که مسئولیت بررسی این طرح را برعهده دارد.
**طرح ساماندهی پایتخت به کمیسیون شوراها برگشت
در ادامه در جریان بررسی طرح انتقال پایتخت که به طرح بررسی ساماندهی و تمرکززدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری تغییر عنوان داده بود، محمد مهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان طی اخطاری با استناد به اصل 75 قانون اساسی اظهار داشت: این طرح بار مالی دارد و نمیتوانیم به این شیوه قانونگذاری کنیم.
وی افزود: در جزئیات این طرح مشکل بار مالی را رفع میکردیم تا مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگیرد.
همچنین احمد توکلی نماینده مردم تهران و محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان طی اخطاری خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس تأکید کردند که این طرح بار مالی دارد و باید این مشکل در کمیسیون شوراها حل شود.
در ادامه نیز علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با وارد دانستن اخطار این نمایندگان گفت: برای بررسی موضوع امکانسنجی انتقال پایتخت باید هزینه قابل توجهی صرف شود لذا این طرح متحمل بار مالی است بنابراین اخطار را وارد میدانم.
وی ادامه داد: در شور اول این طرح که بررسی کلیات این طرح اختصاص داشت، داشتن بار مالکی ملاک نبود چون احتمال داشت که در کمیسیون و در بررسی جزئیات اشکال بار مالی رفع شود اما این مشکل همچنان پابرجاست.
در ادامه رئیس مجلس این اخطار را به رأی وکلای ملت گذاشت که نمایندگان نیز با 129 رأی موافق از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن علنی این اخطار را وارد دانستند.
رئیس مجلس نیز با ارجاع این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: این طرح به کمیسیون ارجاع میشود تا مشکل آن برطرف شود همچنین تا آنجا که اطلاع دارم، دولت مخالفتی با این طرح ندارد لذا بهتر است معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور طی جلساتی با اعضای کمیسیون شوراها، این موضوع را بررسی کند همچنین اگر دولت موافق این طرح است، کتباً به مجلس اعلام کند.
بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، طرح بررسی ساماندهی و تمرکززدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع دادند.
**طرح بیمه اجتماعی فراگیر از دستور کار مجلس خارج شد
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح بیمه اجتماعی فراگیر مورد بررسی قرار گرفت که در جریان بررسی آن، با اخطار قانون اساسی غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار که معتقد بود این طرح دارای بار مالی است، با موافقت لاریجانی و نمایندگان مجلس از دستور کار صحن علنی پارلمان خارج شد.
نمایندگان با 112 رأی موافق، 46 رای مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس، اخطار کاتب را وارد دانستند.
قاسم احمدیلاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس در مخالفت با رد طرح بیمه اجتماعی فراگیر در سخنانی گفت: یکی از نکاتی که باعث رد این طرح شد این بود که این طرح بار مالی داشت؛ ما معتقدیم اگر دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانهها، منابع را در اختیار افراد نیازمند متقاضی قرار دهد، منابعش تأمین میشود و مشکلی نخواهد بود.
این نماینده مجلس در ادامه تأکید کرد: این طرح امکان برخورداری از بیمه را برای آحاد مردم فراهم میکند و علاوه بر آن، صندوق بیمه فراگیر اجتماعی را راهاندازی کرده و درآمدهای آن جهت پوشش تمامی مردم و برخورداری از آنها برای داشتن بیمه فراگیر در بحث درمان و از کار افتادگی را ایجاد میکند.
احمدی لاشکی با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح، اقشار آسیبپذیر جامعه تحت پوشش بیمه قرار میگیرند، گفت: باید سازوکاری فراهم میشود که آحاد جامعه بدون پرداخت پول هنگفت از مزایای بیمه برخوردار شوند.
علیمحمد احمدی نیز به عنوان نماینده مخالف رد این طرح طی سخنانی گفت: رفاه اجتماعی و دستیابی به دولت رفاه، بدون پوشش اجتماعی و بیمه اجتماعی فراگیر امکانپذیر نیست. در کشور ما علیرغم اینکه صندوقها و ساختارهای متفاوتی برای بیمه اجتماعی در نظر گرفته شده است، اما متأسفانه در حال حاضر نزدیک به 19 میلیون نفر از جمعیت کشور از مزایای بیمه اجتماعی فراگیر بیبهره هستند.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که یک بسته کامل بیمه اجتماعی فقط شامل درمان نیست بلکه بحث از کارافتادگی، فوت، بازنشستگی و مزایای متعددی دارد که باید در طرح بیمه اجتماعی فراگیر مدنظر قرار گیرد چرا که میتواند کمک کند که ما به اهداف متعالیمان در ایجاد رفاه برسیم.
**احمدی: افرادی در جامعه وجود دارد که چند بیمهای هستند
این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: امکان برخورداری از بیمه اجتماعی فراگیر برای آحاد جامعه باید فراهم شود. امروز متأسفانه به دلیل همپوشانی، افرادی را در جامعه داریم که از چند بیمه استفاده میکنند اما عمده افشار آسیبپذیر و مستضعف جامعه از هیچ پوشش بیمهای استفاده نمیکنند. نکته دوم این است که باید یک صندوق مجزا تشکیل دهیم. صندوقی که برخلاف برخی صندوقهای موجود بیمه اجتماعی، بنگاهداری نمیکند بلکه عمدتا به دنبال تحقق اهداف بیمههای اجتماعی است.
احمدی با بیان اینکه این صندوق تلاش میکند تا با هدایت درست منابع، طرحها و پروژههای زودبازده را تقویت کند، گفت: از این طریق کسانی که عمدتا سرمایهگذار و بیمهگذار هستند از آن منتفع میشوند.
وی ادامه داد: از طریق ادغام صندوقهای دیگر در این صندوق، موضوع تجمیع صندوقها که یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه کشور است را نیز محقق میکنیم. اگر همه این ویژگیها را کنار هم قرار دهیم، میتوانیم یک صندوق بیمه اجتماعی فراگیر داشته باشیم که این صندوق این قابلیت را داشته باشد که منابع محدود را جمعآوری کرده و آنها را به شیوهای مناسب و کارآمد سرمایهگذاری و هدایت کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه بررسی این طرح مصطفی افضلیفرد نماینده مردم اردبیل به عنوان موافق رد این طرح در سخنانی گفت: همه نمایندگان خواهان تحقق بیمه شدن تمامی مردم هستند اما باید سازوکار لازم به ویژه اعتبار مورد نیاز برای اجرایی کردن این طرح فراهم شود تا این طرح به سرنوشت بسیاری از طرحهایی دچار نشود که علیرغم زحمت نمایندگان اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: بنده معتقدم که این طرح دارای بار مالی است. باید محل تأمین هزینههای آن مشخص شود.
نماینده مردم اردبیل در مجلس تأکید کرد: محل تامین هزینههای این طرح، منابعی است که پیش از این هزینههایی برای آن تعیین شده است. از طرف دیگر، میسر نیست که از محل یک درصد افزایش درآمد مالیات بر ارزش افزوده بتوان منابعی را برای این طرح پیشبینی کرد چون این منابع تنها برای تامین هزینههای بیمه روستاییان است. این طرح تنها انتظاری را در جامعه ایجاد میکند که به دلیل نداشتن منابع، جهت تأمین بار مالی نمیتوان آن را اجرایی کرد.
پس از سخنان افضلیفرد به عنوان موافق رد این طرح، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس در اخطار با استناد به اصل 75 قانون اساسی، گفت: در این طرح، دولت مکلف شده که 50 درصد از حق بیمه را از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها تامین کند، این در حالی است که دولت امسال به جای آنکه از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی درآمد 48 هزار میلیارد تومانی را کسب کند، فقط میتواند درآمد 38 هزار میلیارد تومانی را به دست آورد که این رقم حتی نمیتواند احکام قانون بودجه 93 را پوشش دهد چه برسد به اینکه بگوییم این درآمدها برای بحث بیمه همگانی مصرف شود. از سوی دیگر این امکان وجود ندارد که میزان حق بیمه خانوار مشخص شود.
**لاریجانی: کمیسیون بهداشت مجلس به دلیل داشتن بار مالی این طرح را رد کرده است
وی در ادامه از رئیس مجلس خواست که این اخطار را به رای بگذارد تا وقت مجلس بیش از این گرفته نشود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اخطار کاتب را وارد دانست و گفت:کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به دلیل داشتن بار مالی این طرح را رد کرده است. این طرح حداقل در مورد سهم دولت، بار مالی دارد و دارای ابهاماتی است. بنده این اخطار را قبول دارم و از نمایندگان میخواهم که نظراتشان را در این رابطه اعلام کنند.
**قاضیپور: بدعت جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه پارلمان طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار را که پس از ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع ایرادات شورای نگهبان مجددا به مجلس اعاده شده بود، مورد بررسی قرار دادند.
این طرح به دلیل داشتن بار مالی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نظر شورای نگهبان را در این زمینه تأیید کرده بود البته مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل اینکه مجلس در بودجه سال 93 دو هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری اختصاص داده بود، به مجلس توصیه کرده در این زمینه با دولت به تعامل برسند تا این طرح اجرایی شود.
در جریان بررسی این طرح نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه در مجلس طی اخطاری خطاب به علی لاریجانی گفت: این بدعت جدید است که مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای اینکه نظر مجلس را رد یا تأیید کند، به مجلس توصیه کرده تا با دولت تعامل کند.
در ادامه مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس در طی اخطاری اظهار داشت: وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام حل اختلافات است اما اینجا قانون اساسی مورد تعارض جدی قرار گرفته و نباید اجازه تعرض به قانون اساسی داده شود.
وی ادامه داد: همچنین به موجب ماده 202 آیین نامه مجلس مجمع تنها در موارد اختلاف میتواند اظهارنظر قطعی کند لذا چه مجوزی در آییننامه وجود دارد که یک مصوبه که از مجلس به مجمع رفته، دوباره توسط مجمع به مجلس برگردانده شود تا با مجلس با دولت به تفاهم برسد.
این نماینده گفت: این موضع در طی 35 سال گذشته سابقه نداشته و بدعت جدیدی است چراکه مجمع در مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان باید نظر قطعی بدهد و از آنجا که این طرح بار مالی دارد، میتوانست آن را رد کند نه اینکه توصیه داشته باشد.
**لاریجانی: این موضوع بدعت نیست
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام میتواند یا نظر مجلس را قبول کند و یا نظر شورای نگهبان را و از آنجا که این طرح بار مالی داشت، مجمع نظر شورای نگهبان را تأیید کرده اما از آنجا که در بودجه پولی برای بیمه بیکاری گذاشتهایم و با این طرح میخواهیم بودجه بیکاران محقق شود، مجمع این نظر را داده است.
وی ادامه داد: در بودجه سال 93 حدود دو هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری درنظرگرفته شده که مجمع برای اینکه این بودجه عملیاتی شود، گفته میتوانید با دولت تفاهم کنید؛ حال نظر با شما نمایندگان است که یا میتوانید این موضوع را کنار بگذارید و یا کمک کنید این دو هزار میلیارد از بین نرود.
رئیس مجلس در ادامه افزود: این موضوع بدعت نیست چون نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که با این وضع چنین قانونی اجرایی نیست.
**انصاری: طرح بیمه بیکاری 8 هزار میلیارد بار مالی دارد و قابل اجرا نیست
در ادامه مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور به عنوان نماینده دولت درباره طرح بیمه بیکاری گفت: من از نمایندگان میخواهم رسیدگی به این طرح را از دستور خارج کنند چراکه براساس این طرح افراد ذکور بالای 25 سال میتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند که محاسبات نشان میدهد بار مالی این طرح طی سه تا چهارسال پیش بینی شده در قانون حدود 8 هزار میلیارد تومان میشود.
وی ادامه داد: برخی نیز پیش بینی کردهاند این بار مالی به 12 هزار میلیارد تومان میرسد لذا در شرایطی که کشور در تورم و رکود است، این بار مالی ضربه زیادی به کشور وارد میکند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور ضمن مخالفت با این طرح گفت: با توجه به اینکه بار مالی این طرح کمرشکن و سنگین است، این طرح از سوی دولت قابل اجرا نیست بنابراین امیدواریم راهی پیدا شود تا این طرح از دستور کار مجلس خارج شود چراکه برای امسال دو هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است اما تحمل این بار برای سالهای بعد ممکن نیست.
در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نیز طی تذکری به علی لاریجانی گفت: نظر مجمع این بوده که برای رفع ایراد شورای نگهبان در مورد اصل 75 دولت و مجلس با هم تفاهم کنند اما اکنون نماینده دولت رسما اعلام کرد که تفاهمی ندارد بنابراین دیگر نیازی به رأی گیری در این زمینه نیست.
وی گفت: مجلس با این طرح به هدف خود نمیرسد چراکه دولت با این طرح مخالف است لذا لزومی ندارد اصلاحات کمیسیون را به رأی مجلس بگذاریم.
**مفتح: واحدهای تولیدی با مشکل بسیار مواجه شدهاند
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمد مهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خانه ملت در مورد دو فوریت طرح دائمی شدن بند 16 قانون بودجه 92 کل کشور در سخنانی گفت: این حکم در سالهای 90، 91 و 92 در قانون بودجههای سالانه در نظر گرفته شده است.
وی در همین زمینه افزود: این قانون میگوید که واحدهای تولیدی، کشاورزی و صنعتی که در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی به دلیل مشکلات اقتصادی دچار مشکل میشوند، بانکها مجازند که این اقساط را حداقل در 5 سال تقسیط کنند، به طوری که اگر واحدهای تولیدی توانستند در این مدت آن را بپردازند، جریمه تاخیر آنها بخشیده میشود.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه این حکم در بودجه امسال نیامده است، گفت: واحدهای تولیدی با مشکل بسیار مواجه شدهاند که از نمایندگان میخواهم به دو فوریت این طرح رأی مثبت دهند.
**نادران: سیستم بانکی با انباشت بدهیهای معوقه و لاوصولی مواجه شده است
به گزارش خبرگزاری تسنیم، الیاس نادران در مخالفت با 2 فوریت این طرح در سخنانی گفت: بنده استدعا میکنم که دوستان به اصل مسئله دقت داشته باشند که وجه حذف این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و در صحن علنی نیز روشن شود.
وی افزود: مشکل و معضل اساسی که نظام بانکی کشور امروز با آن مواجه است، این است که بخش قابل توجهی از بدهکاران بزرگ سیستم بانکی بدهی خودشان به این سیستم را نمیپردازند، در نتیجه سیستم بانکی با انباشت بدهیهای معوقه، سررسید گذشته و لاوصولی مواجه شده که بیش از 80 هزار میلیارد تومان بر روی نظام پولی کشور بار گذاشتهاند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بخش قابل توجهی از اینها هم افرادی هستند که به بهانههای مختلف وامهای کلان چند ده میلیارد تومانی و چند صد میلیونتومانی گرفتهاند و پرداخت نکردهاند. مجلس به دلیل مشکلاتی که در سالهای گذشته، واحدهای تولیدی داشتند با آنها همراهی کرد اما برای سال 93 دولت با مجلس همراهی کرد و قرار شد که یکسال دیگر تمدید نشود تا آنهایی که بدهی دارند، بدهیهایشان را تعیین تکلیف کنند.
نادران در ادامه افزود: واحدهای موفقی که از آنها صحبت میشود که در همدان و یا جاهای دیگر هستند، اصل مسئله این است که به وامگیرنده دانه درشتی که بدهیهای سنگین بانکی دارد، میگویند که شما پولت را تقسیط کن و از سرفصل بدهی معوقه و یا سررسید گذشته، خارجت کنیم و در بدهکاران جدید قرارت دهیم. در نتیجه، این کار به لحاظ سوری اتفاقی میافتد اما عملا پولی به بانک نمیرسد و امکانی برای تولید جدید نیز فراهم نمیشود و نه تسهیلات جدیدی داده میشود و نه افراد دیگر نمیتوانند از این فرصت برای سرمایهگذاری استفاه کنند.
وی ادامه داد: رسوب این پول در سیستم بانکی که بیش از 80 هزار میلیارد تومان شده است، میخواهیم جایزه دهیم به افرادی که سالهای سال به بهانههای مختلف بدهیهایشان را ندادهاند و معوقاتی را پیدا کردهاند و سررسید گذشته است و سیستم بانکی نیز به دنبال آنهاست که ما از طریق این طرح میخواهیم ابزاری در اختیار آنها قرار دهیم که آنها از این طریق به سیستم بانکی فشار وارد کنند و بگویند که بدهیهای سررسید گذشتههای ما را 5 سال دیگر تقسیط کنید و یک دوره تنفس به من هم بدهید و اگر هم بعد آن را ندادیم، آن را 5 سال دیگر تمدید کنیم.
این نماینده مجلس در همین زمینه اظهار داشت: این کار یک دور باطل است که تا 100 سال دیگر نیز حل نمیشود. سیستم بانکی هم از این معضل و منجلاب بیرون نمیآید. ما داریم نظام پولی کشور را فلج میکنیم. سیستم بانکی امکان وامدهی برای وامهای چند میلیون تومانی ازدواج را ندارد. جوانان این مملکت برای گرفتن کمترین وام مشکل پیدا کردهاند.
**دستگاه قضایی، سیستم بانکی و مجلس حریف دانهدرشتها نمیشوند
نادران ادامه داد: اینگونه نیست که سیستم بانکی نمیخواهد پولش را در چرخه اقتصادی کشور به گردش درآورد اما مسئله این است که یک عده افراد دانهدرشت که پولهای کلانی به سیستم بانکی بدهکارند و سیستم بانکی آنها را ممنوعالخروج کرده، الان میخواهند جایزه 5 ساله به صورت قانون دائمی و تا سال 1400 نیز از این قانون استفاده کنند و هر وقت اراده کردند و سیر شدند، سهم سیستم بانکی را بدهند. در این باره نه برای سیستم بانکی، نه برای سرمایهگذاران جدید، نه برای وامگیرندگان خرد که در شهرستانها به نمایندگان مراجعه میکنند و نه برای آنها که میخواهند در اقتصاد کشور کار تولیدی انجام دهند، مزیتی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: اغلب اینها دلال و تاجر هستند. اغلب اینها وضعیت میلیاردی دارند اما حاضر نیستند که حق و حقوق بانکها را بپردازند. وثیقههای کمارزشی در بانکها گذاشتهاند و سیستم بانکی را با مشکل مواجه کردهاند. در این روزها میبینیم که دستگاه قضایی، سیستم بانکی و مجلس درگیر این افراد دانهدرشت شدهاند که حریفشان نمیشوند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:بنده استدعا دارم که دوستان به این افراد جایزه ندهند و اجازه دهند که سیستم بانکی کار خودش را به صورت طبیعی انجام دهد و آن را یکسال تجربه کنیم و ببینیم که تلاشهایی برای استعداد حقوق مردم از این دانهدرشتهای گردن کلفت که حاضر نیستند بدهیهای بانکی را پرداخت کنند، چطور پیش میرود.
ایرج ندیمی نماینده لاهیجان به عنوان مخالف و هادی قوامی و جبار کوچکینژاد نمایندگان اسفراین و رشت به عنوان موافقان دو فوریت این طرح مواردی را مطرح کردند و معتقد بودند که باید در راستای کمک به ایجاد اشتغال و رونق تولید، به تولیدکنندگان کمک شود.
**نمایندگان با تمدید مهلت به بدهکاران بانکی برای پرداخت معوقات مخالفت کردند
در پایان بررسی این طرح نمایندگان با 90 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 19 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه علنی با دو فوریت این طرح مخالفت کردند البته نمایندگان با یک فوریت این طرح نیز با همین تعداد رأی مخالفت کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بند 16 قانون بودجه سال 92 میگوید که به منظور حمایت از تولید و اشتغال بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی پس از تأیید هیأت مدیره بانک با درخواست متقاضی اصل و سود اعم از سود قبل و بعد از سررسید تسهیلات ریالی یا ارزی سررسید گذشته و معوقه پرداختی به اشخاص حقیقی و یا حقوقی بابت فعالیت در امور تولیدی صنعتی،معدنی، کشاورزی و خدماتی در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی به دلایل موجه دچار مشکل شدهاند و قادر به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی نیستند برای یک بار و تا پنج سال تقسیط و سرفصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج نمایند همچنین جریمه خسارت تأخیر پس از تعیین تکلیف تا آن زمان به انجام تسویه حساب کامل مورد تأیید بانک و یا مؤسسات مالی و اعتباری بخشوده می شود به نحوی که در این موارد نرخ سود تسهیلات جدید حداکثر معادل نرخ سود تسهیلات تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار باشد چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی برای تسویه بدهی های معوق خود به بانک های عامل مراجعه نمایند به هیأت مدیره بانک ها اجازه داده می شود با رعایت قوانین و مقررات برای مطالبات بیش از 5 میلیارد ریال خود از سایر اموال منقول و غیر منقول آنان مازاد بر وثایق تحویلی به بانک ها اقدام نمایند.
**نطق 31 دقیقهای ناطقان میان دستور
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم آباد در مجلس، حجتالاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس، سید عنایتالله هاشمی نماینده مردم سپیدان در مجلس، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس و عباس فلاحی باباجان نماینده مردم اهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.
**آقامحمدی:حتی نفس کشیدن ما هم برای آژانس قابل کنترل شده است
ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرمآباد در مجلس در نطق میان دستور با اشاره به توافق هستهای ایران با 1+5 در ژنو اظهار داشت: توافق هستهای ایران با 1+5 در ژنو مهمترین مسئله کشور است که با تشکر از زحمات تیم مذاکرهکنندگان و حمایت از نفس مبارزه بر پایه اخبار منتشره بعد از توافق ژنو صنعت هستهای در تمام سایتهای ما تعطیل شده است.
وی ادامه داد: به دلیل تعطیل نیمی از نطنز و سه چهارم فردو توافق شد، بازرسی جاسوسان سیا در قالب آژانس از مذاکره هستهای به صورت سابق پذیرفته شد که حتی نفس کشیدن ما هم برای آنها قابل کنترل است.
نماینده مردم لرستان در مجلس گفت: پروتکل الحاقی که امری اختیاری است به شکلی تحقیرآمیز جزء الزامات توافق ژنو لحاظ شده و تیم مذاکرهکننده به جای مجلس متعهد به پذیرش آن شده در صورتی که این موضوع از حقوق مجلس است.
**حسینی:منتظر کنار رفتن پردهها از روی اسامی ویژهخوارانی هستیم که خون ملت را در شیشه کردهاند
حجتالاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: در اینجا اعلام میکنم که به عنوان یک اصولگرا موضعگیریهایم براساس یک رویه خط خشک سیاسی نیست بلکه به خاطر تعهدی است که به شهیدان و امام (ره) دارم.
وی با بیان اینکه اصولگرایی مخالفتی با شعار مطرح این روزها، اعتدال ندارد، افزود: اصولگرایی مخالفتی هم با اصلاحطلبی به معنای درست این کلمه ندارد. اصولگرایی از اصلاحات استقبال کرده و آن را وظیفه خود میداند اما اندیشه اصول گرایی هیچگاه اجازه نخواهد داد به نام اعتدال و اصلاحطلبی، ضدارزشهای رایج در دنیا مثل سرمایهداری، اشرافیگرایی، تسامح و تساهل در مقابل دشمنان، خودباختگی مقابل قشر روشنفکر غربزده و مسائلی از این دست در جامعه به هنجار تبدیل شود.
نماینده مردم قزوین در مجلس با تأکید بر اینکه به عنوان یک اصولگرا با تطهیر فتنهگران مخالفم، گفت: ما با فساد اخلاقی مخالفیم و اقدامات انجام شده در این راستا را ناکافی میدانیم. چرا عدهای اندک باید بتوانند با استفاده از رانت حجم وسیعی پول را در اختیار بگیرند و اقتصاد کشور را با مشکلات عدیده مواجه کنند؟
حسینی با طرح این پرسش که آن عدهای که گفته میشود ثروت بانکها در دست آنها است، چه کسانی هستند؟ تصریح کرد: حامیان صاحبنام و بانفوذ آنها چه کسانی هستند که با حمایت این افراد توانستند به چنین ثروتهای نجومی دست پیدا کنند. افکار عمومی جامعه آماده شنیدن اقدامات قاطع با فاسدان اقتصادی است و منتظر کنار رفتن حجابها و پردهها از روی اسامی ویژهخوارانی است که خون ملت را در شیشه کردهاند.
وی گفت: دولت پاسخ دهد که موضوع رانت 85 میلیون دلاری و 650 یورویی که دکتر توکلی به آن اعتراض کرد و دیوان محاسبات و کمیسیون اقتصادی نیز این اعتراض را وارد دانستند به کجا رسیده؟
هاشمی: از رئیسجمهور میخواهم که در در صحبتها از خط امام و رهبری عدول نکند
سید عنایتالله هاشمی نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با بیان اینکه استکبار جهانی شیعه را با شیعه و شیعه را با سنی به جان هم میاندازد و اسلامهراسی به راه میاندازند، اظهار داشت: در این میان بودجه کشورهای اسلامی هم صرف کشتار و مقابله با یکدیگر میشود.
وی ادامه داد: مشاهده میشود که روسای جمهور آمریکا و کشورهای اروپایی از خود اختیاری ندارند و با یک فریاد نخستوزیر رژیم صهیونیستی از مذاکرات و توافقها عدول میکنند و از موضع خود عقب مینشینند و اروپاییان و آمریکاییها باید این بی اختیاری روسای خود را درک کنند.
نماینده مردم سپیدان در مجلس افزود: اینکه اصلاحطلبان و اصولگرایان به هم میتازند و این بحثها را به رسانهها میکشند به غیر از تضعیف نظام فایدهای ندارد لذا از رئیسجمهور و دولت میخواهم که در انتخاب افراد و در صحبتها و در برنامهها به نحوی عمل کنند که از خط امام و رهبری عدول نکنند تا باعث عصبانیت دیگران نشود.
**دلسوزی نماینده تهران برای دریاچه ارومیه
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مراسم هفته کارگر در سال 93 به خوبی برگزار شد.
وی بر اجرای دقیق استفساریه مجلس در مورد شناخت هفت هزارو 300 روز به عنوان تنها مأخذ برای مشاغل سخت و زیان آور، اجرای آرای دیوان عدالت اداری در مورد قانون نوسازی صنایع، استمرار سبد کالا برای کارگران و حل مشکل قراردادهای معین برای دو هزار و 500 نفر از بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد.
محجوب گفت: حل مشکل بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور و سوابق بیمه ای کارگران نیز از دیگر خواستههای ما است چرا که آنها سالها است که منتظر حل مسائل خود هستند همچنین حل مشکل تعاونیها و اشخاصی که از وزارت جهاد کشاورزی زمین اختیار کرده و پول آن را پرداخت کردهاند توسط وزارت راه را میخواهیم.
وی ادامه داد: باید مشکل کارگزاران مخابرات روستایی هرچه زودتر حل شود و انتظار داریم بیش از این شرکت مخابرات آنها را آزار ندهد. فرار از قانون نکنید و قانون را اجرا کنید و آنچه مخابرات به آن متعهد شده باید اجرایی و عملیاتی شود.
نماینده مردم تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در مسائل ملی و منطقهای اولویتهای اساسی و مهم را نباید فراموش کرد. دریاچه ارومیه هر روز به خشکی میرود و انتظار توجه به آن داریم.
**مخالفت مجلس با بررسی فوری طرح اداره هیئت امنایی نواحی آموزش و پرورش
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح مدیریت ادارات کل شهرستانها، نواحی و مناطق آموزش و پرورش به صورت هیئت امنایی را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت در نهایت با بررسی فوری این طرح با 78 رای موافق، 88 رای مخالف و 17 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن علنی مخالفت کردند.
طرح مذکور به امضای 42 نفر از نمایندگان مجلس رسیده و دارای یک مقدمهای توجیهی و 7 ماده است که در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی پارلمان و در راستای اجرای سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و صنعت تحول بنیادین آموزش و پرورش، ادارات کل آموزش و پرورش استانها، شهرستانها، نواحی و مناطق کشور به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد.
**تذکر دواتگری به وزیر ارتباطات
در ادامه جلسه تذکرات شفاهی نمایندگان به مسئولان اجرایی مطرح شد. مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر ارتباطات اظهار داشت: شرکت مخابرات مکلف به استمرار بیمههای پیمانکاران روستایی است و حداقل حقوق این پیمانکاران 620 هزار تومان است درحالی که شرکت مخابرات با کارگزاران روستایی قرارداد 200 تا 300 هزار تومانی امضا میکند.
وی ادامه داد: شرکتهای دولتی باید حقوق کارگزاران را محفوظ بدارند. لذا به وزیر ارتباطات تذکر میدهم که پیش از مواجه شدن با واکنش مجلس اقدام به تأمین حقوق این افراد کند.
احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلام طی سخنانی ضمن تشکر از مواضع هوشمندانه تیم مذاکره کننده اظهار داشت: به وزیر نفت در خصوص تسریع در پروژه گازرسانی به دهلران و آبدانان تذکر میدهد چرا که با گذشت 4 سال عملیات اجرایی وزارت نفت هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده است.
وی در تذکری به وزیر رفاه در خصوص مرحله دوم سبد کالا نیز گفت: باید در مرحله دوم به گونهای برنامه ریزی شود که کرامت مردم حفظ شود. همچنین با توجه به حاکم شدن آرامش نسبی در اقتصاد کشور وزیر اقتصاد باید از نوسانات ارزی جلوگیری کند.
نماینده مردم دهلران در پایان خواستار تسریع در پرداخت خسارات سیل استان حوزه انتخابیه خود شد.
**جراره: بی تدبیری در حل مشکل اشتغال جوانان
جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس در تذکر شفاهی با اشاره به مشکلات اشتغال جوانان به ویژه تحصیلکردگان گفت: با بی تدبیری مشکل اشتغال جوانان ادامه یافته است. لذا از رئیس جمهور درخواست داریم که دستور دهد تا حقوق مردم هرمزگان با استخدام آنها رعایت شود.
آذین نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر کشور گفت: افراد سلیقهدار قرار است در کرمان صاحب منصب شوند در حالی که باید شایسته سالاری مدنظر قرار گیرد. لذا به وزیر کشور در زمینه انتصاب در کرمان تذکر میدهم.
وی در تذکری به وزیر جهاد گفت: در کل کشور 450 هزار هکتار باغات پسته وجود دارد که در این زمینه باید نسبت به افتتاح دفتر پسته اقدام شود درحالی که دفتر پسته تعطیل شده است.
میرگلوبیات نماینده مردم ساوه در مجلس در تذکری به وزیر نیرو گفت: تابستان در پیش است و مشکلات کم آبی ساوه و زرندیه همچنان حل نشده است. همچنین به وزیر آموزش و پرورش در زمینه به کارگیری پرسنل غیربومی تذکر میدهم.
**میرگلوبیات: ایجاد مشکلات اقتصادی و گران فروشی نتیجه بیکاری 3500 بازرس وزارت صنعت
وی با اشاره به بیکاری سه هزار و 500 بازرس وزارت صنعت در تذکری به وزیر صنعت گفت: سه هزار و 500 بازرس این وزارتخانه که 80 نفر آنها مربوط به استان مرکزی است از قراردادی به شرکتی تبدیل وضعیت شدند که موجب ایجاد مشکلات اقتصادی، گران فروشی و مشکلات معیشتی خواهد شد.
مرادی نماینده مردم سنندج در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر صنعت گفت: بازرسان این وزارتخانه باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند و ما نیازمند اعتمادسازی و آرامش در میان این افراد هستیم.
**موسوی: اخراج 80 جوان از وزارت صنعت توسط مدیر "گرین کارتی"
موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس طی سخنانی در تذکر به هیئت رئیسه مجلس گفت: تذکر من به هیئت رئیسه است. چرا که سوگند یاد کرده تا حافظ منافع نظام و حافظ اقتدار مجلس باشد.اما در طول مجلس نهم شاهد ضعف مجلس در برخی تصمیمات هستیم.
وی ادامه داد: یک مدیر در وزارت صنعت ابریشمی 70 تا 80 نفر جوان را اخراج کرده و کسی جرأت حرف زدن به وی را ندارد ضمن اینکه گرین کارت کانادا را دارد.
در ادامه حجت الاسلام ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن را برعهده داشت، خطاب به موسوی گفت: از شما که شاکله رفتاریتان برای ما آموزنده است درخواست میکنم از افراد نام نبرید.
در پایان قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر جهاد کشاورزی گفت: 11 و 12 بهمن 92 حادثه برف خسارات زیادی را به باغات، گلخانهها، دامداران و منابع آبزی وارد کرد که تا به حال هیچ حمایتی از طرف دولت صورت نگرفته است.
وی در پایان در تذکری به وزیر کشور در خصوص آزمونهای استخدامی گفت: 11 اسفند 91 استانداری مازندران آزمونی را برگزار و گزینش، مصاحبه و معاینه انجام شد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و انتظار تعیین تکلیف این افراد وجود دارد.
همچنین لازم است که هرچه سریعتر بیمارستان چالوس مجهز به امکانات کامل شود.
در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
**نامه نمایندگان مجلس به روحانی درباره مشکلات استان کرمان
در پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه پارلمان نامه نمایندگان مجلس به روحانی درباره مشکلات استان کرمان را قرائت کرد.
در این نامه که به امضای 163 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است نمایندگان ضمن اشاره به مشکلات کشاورزی جنوب استان کرمان از رئیسجمهور خواستند تا با اعزام یک هیئت به استان کرمان به خصوص جنوب این استان مسائل و مشکلات کشاورزان را بررسی و نسبت به حل آنها چارهاندیشی کند.
**اعلام وصول طرح اصلاح تعیین محدودههای حوزههای انتخابیه مجلس
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.
به گفته وی طرح اصلاح قانون تعیین محدودههای حوزههای انتخابیه مجلس شورای اسلامی مصوب 31 تیرماه 1366 به صورت عادی اعلام وصول شد.
**پایان جلسه علنی/ جلسه بعدی سهشنبه
جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام ابوترابیفرد نایب رئیس اول مجلس خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را سهشنبه ساعت 8 صبح اعلام کرد.