کد خبر 311310
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
گروه تاریخ مشرق- به مناسبت آغاز بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی یکی دیگر از آثار ارزشمند پژوهشی  خود را به علاقه مندان تاریخ معاصر ایران عرضه کرد.


كتاب روز شمار " جمهوری اسلامی ایران " روايتگر 38 روزِ نخستينِ پس از پيروزي انقلاب اسلامي است. مردم ايران، در اين روزها شاهد از بين رفتن برخي نهادها و سازمانها و پيدايي نهادها و سازمانهاي جديد، به حسب نياز نظام تازهتأسيس است. وزارتخانهها و سازمانهايي نيز كه ادامه فعاليتشان ضروري است، در حال دگرديسي و تغيير خطمشي خود و تطبيق با نظام مورد خواست مردم بودند.

نگارش روزشمار اين دوره پر تب و تاب كه خبرهاي آن از فراز و فرود بسياري برخوردار است، ميتواند به درك صحيح روند شكلگيري ساختار سياسي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران كمك كند. كتاب حاضر بر آنست تا تصوير واضح و درستي از شرايط كشور و پيرامون ارائه دهد. آنگونه که ناشر این اثر گران سنگ اعلام کرده است ، اين مجلد نخستين سري از مجموعه روزشمار «جمهوري اسلامي ايران» است و مجلدات بعدي نيز بر اساس الگوي جلد نخست تدوين و به بازار نشر عرضه خواهد شد.

یکی از مهم ترین مسائلی که هر پژوهشگر تاریخی به ان نیاز مبرم دارد، اطلاع از روند  چگونگی تبدلیل نظام شاهنشاهی فاسد به یک نظام جدید مبتنی بر ارزش های انقلابی و اسلامی است. آفای دکتر محسن غنی یاری  نویسنده کتاب روزشمار جمهوری اسلامی ایران به کمک همکاران خود توانسته است با تدوین روزنگاری مستند و بی پیرایه از هرگونه جهت گیری جناحی و غیر علمی، به این نیاز اساسی پاسخ دهد.

علاوه بر این روزشمار «جمهوري اسلامي ايران» بر آن است تا گزارش دقيقي از روزهاي پرالتهاب و پرخبر  به دست دهد.  خبرهاي اين روزها  سرشار از بیم ها و امیدها و نشان از تغيير در تمام اركان كشور دارد.

در این روزها تحت رهبری امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، نخستین بار در جهان نظامی مبتنی بر ارزشهای الهی و دینی به جهان سیاست ارائه شد. این نظام به عنوان الگوی حکومت اسلامی نه در سطح کتاب و تئوری بلکه در عمل ساختار سیاسی نوینی را بنیان گذاشت.  که  مورد توجه نظریه پردازان جهان سیاست قرار گرفت.

کتاب "روز شمار جمهوری اسلامی ایران"  با دقت و وسواس درخور توجه ای این امکان را به مخاطبان خود می دهد تا بتوانند با مروری دقیقی، روند تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بصورت جامع و پیوسته مورد مطالعه قرار دهند.

انتقال تجربه های موفق  ، درس آموزی از کاستی ها روزهای پس از پیروزی انقلاب همه و همه در این کتاب به ترتیب تاریخی بدون وارد شدن به  دام تحلیل های جهتدار در اختیار مخاطبان فرهیخته قرار گرفته است.

  اگر می خواهید با تحولات تاریخ ساز  38 روز نخست پیروزی انقلاب اسلامی كه امام خمینی و يارانش به پشتيباني مردم مسلمان در سراسر كشور،  نظام جدید را مستقر ساختند آشنا شوید و اگر علاقه مند هستید با چگونگی مقابله با  آخرين بازماندگان حكومت پهلوي و بازگشت كشور به آرامش و آغاز سازندگي آشنا شوید ، لازم است حتما کتاب روزشمار جمهوری اسلامی ایران را مطالعه کنید.

در کتاب "روزشمارجمهوری اسلامی ایران" خبرها و رویداد هایی را در کنار هم مشاهده خواهید کرد که تا قبل از این در هیچ جا به شکل دقیق و علمی بصورت مدون و در کنار هم در یک کتاب عرضه نشده است.

همچنین پژوهشگران تاریخ انقلاب می توانند با مطالعه  کتاب روزشمار با مواضع گروهها، جريانات، احزاب، سازمانها در روزهای نخستین شکل گیری جمهوری اسلامی ایران   بصورت مستقیم و بی واسطه  آشنا شوند و حتما برای انها بسیار جالب خواهد بود که ببینید افرادي كه دردوره تسلط سلطنت پهلوي، به ويژه در چند سال پاياني خاموش بوده يا درخارج از كشور در پي زندگي عادي و دور از دردسر خود بودند ، اكنون كه پيروزي مردم، مجالي براي آنان فراهم ساخته، چگونه با صدور اعلاميه، اطلاعيه، انتقاد از حكومت چند روزه و نوپا، در پي باز كردن ردپايي در قدرت براي خود بوده و بعضاً نيز در مقام جلودار و پيشرو، براي امام، مردم و دولت موقت انقلاب، تعین تکلیف می کردند و نسخههايي بر اساس آموزههاي حكومتداري غرب يا شرق مي پيچند.

 اگر می خواهید بدانید در اين 38 روز آمريكا كه باني حكومت پهلوي بود و پس از كودتاي آمريكايي - انگليسي 28 مرداد 1332 تكيهگاه اصلي حكومت پهلوي به شمار ميرفت، چگونه تلاش می کرد تا شايد بتواند با كمك بازماندگان حكومت پيشين يا نفوذ در دستگاه حاكمه، يك بار ديگر صحنة معادلات را به نفع خود تغيير دهد. حتما به کتاب ارزشمند روزشمار جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید.

  مروری بر ویژه گی های کتاب روزشمار

1. خبرهاي جلد اول روزشمار «جمهوري اسلامي ايران»، وقايع و رويدادهاي 22 بهمن 1357 تا 29 اسفند 1357 را دربر ميگيرد.

2. خبرهاي اين جلد، از بولتنهاي خبرگزاري پارس شامل «بولتن ايران در 24 ساعت گذشته» و «بولتن گزارشهاي ويژه»، دوره 22 جلدي صحيفه امام، محضر نور جلد 1، سه روزنامه اطلاعات، كيهان و آيندگان و در نهايت دوره 11 جلدي اسناد لانه جاسوسي آمريكا استخراج شده است.

3. خبرها با نثر امروزين آمده است. برخي اخبار نيز در چند منبع وجود داشت كه خبر كاملي از درهمكرد آنها توليد و درج شده است.

4. تلاش بر اين بوده كه خبرها در روز وقوع درج شوند؛ خبرهايي كه روز وقوع آنها مشخص نشده، در تاريخ انتشار خبر آمده است

.5. بيشتر خبرها شامل عنوان، شرح و منبع خبر است. البته در برخي اخبار داراي اهميتِ كمتر، تنها به درج عنوان خبر اكتفا شده است.

6. در پايان هر خبر منبع آن به صورت اختصار آمده تا خواننده گرامي در صورت نياز به اصل منبع رجوع كند.

7. در ذيل برخي اخبار، توضيحاتي درباره اشخاص، ماهيت خبر، اصطلاحات به كار رفته، سابقه خبر و مانند آن توسط تدوينكننده آمده است؛ اين توضيحات با علامت ? مشخص شده تا تفاوت آن با اصل خبر مشخص باشد.

8. منابع مورد استفاده براي نگارش توضيحات مشخص شده است. البته در برخي توضيحات از منابع مشخصي استفاده نشده و مطالب بر اساس يافتههاي تدوينكننده آمده است. اطلاعات كتابشناسي منابع مورد استفاده در اين بخش نيز به طور كامل در قسمت فهرست منابع درج شده است.

9. زندگينامه افراد و دورة فعاليت گروهها در بخش توضيحات، تا روز خبر را دربرگرفته است. به عنوان نمونه در ذيل خبر انتصاب هر فرد به سمت جديدش، مختصري از زندگينامه سياسي و اجتماعي فرد از تولد تا روز انتشار خبر آمده است. اين رويه درباره تمام توضيحات تدوينكننده صدق ميكند.

10. برخي اخبار شامل متن مصاحبه، اعلاميه، سخنراني و مانند آن است. در بسياري از اين خبرها، خلاصهاي از متن مصاحبه يا سخنراني آمده و مطالعه متن كامل آن با ذكر شماره، به بخش ضميمه موكول گرديده است. تعداد ضميمهها 250 فقره است.

11. در چينش اخبارِ هر روز، نكات مختلفي مدنظر قرار گرفته است. ابتدا خبرهاي مربوط به فروپاشي سلطنت پهلوي آمده است. خبرهاي بعدي مربوط به ديدارها، پيامها، دستورات و ساير خبرهاي مربوط به امام خميني(ره) است. خبرهاي بعد به اقدامات و اطلاعيههاي دولت موقت انقلاب اسلامي اختصاص يافته كه نشاندهنده ايجاد نظم جديد اداري و ساختار تشكيلاتي در كشور است. پس از اخبار مربوط به دولت، اعلاميهها و نظرات مراجع تقليد و عالمان ديني آمده است. پس از اين خبرها، اخبار حوادث و اتفاقات كشور به ترتيب استاني و بر اساس فراواني و اهميت خبر آمده است. در پي اخبار حوادث و جريانات كشور، اخبار مربوط به گروهها و اشخاص كه بيشتر شامل صدور اعلاميه، اعلام نظرات و خواستهاي آنان است، درج شده است. پايانبخش اخبار هر روز، اخبار خارجيِ مرتبط با انقلاب اسلامي و نظام نوپاي ايران و سخنان شخصيتهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... غيرايراني است.

12. هنگام نگارش اخبار، خبرهايي به چشم ميخورد كه تكذيب آن در روزهاي بعد، آمده بود. اخبار مهمي از اين دست به همراه تكذيب آن، به دليل اثري كه در اظهارنظرها و تصميمات آن روز داشته، آمده است. با اين حال از آوردن خبرهاي نه چندان مهم كه بعدها تكذيب شده است، صرفنظر گرديد.