هجله های پر از چراغ که به عکس جوانان ناکام مزین شده است در خیابان های پایتخت نوید شوم مرگ موتورسوارنی را می دهد که هم جان خود را به خطر می اندازند و هم یک انسان را برای همیشه قاتل می کنند!

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، "مرگ موتور سوار زیر چرخ های بی آر تی"، "تصادف مرگبار موتور سوار با کامیون"، "مرگ دردناک جوان بی احتیاط روی موتور" و ... این ها نمونه تیترهایی است که در بریده جراید حوادث روزنامه ها و سایت های خبری زیاد یافت می شود.

اصلا چرا راه دور برویم، هجله های پر از چراغ که به عکس جوانان ناکام مزین شده است در خیابان های پایتخت نوید شوم مرگ موتورسوارنی را می دهد که هم جان خود را به خطر می اندازند و هم یک انسان را برای همیشه قاتل می کنند!

 در هر حال، بی توجهی به قوانین و راه های دور زدن آن در رانندگی یکی از مشکلات قدیمی و ریشه دار در میان رانندگان ایرانی است و  جالب اینجاست که در بسیاری موارد رعایت کردن قانون بسیار ساده تر از نقض آن است!



با این حال به نظر می رسد رانندگان ایرانی  از تمام خلاقیت و توان خود برای نقض قوانین استفاده می کنند.

از بالا دادن صندوق عقب ماشین و پیچیدن پلاک خودرو در ملافه و... هنگام عبور از دوربین های ثبت تخلف در محدوده طرح ترافیک گرفته تا تغییر چهره خودرو با گل و لای جوی آب به جای خرید یک طرح ترافیک روزانه یکی از هزاران رفتارهای عجیبی است که بارها و بارها دیده شده است.

اما این تمام ماجرا نیست چرا که ایرانیان به بد رانندگی کردن شهرت دارند. بد رانندگی کردن و ویراج دادن در اتوبان های شلوغ کلان شهرها یا عدم استفاده از بوق و راهنما در خیابان ها آنقدر برای همه عادی شده که اگر کسی قانون را رعایت کند با اعتراض رانندگان مواجه خواهد شد!

در این بین موتور سواران هم به قول معروف قوز بالا قوز هستند و کار را برای رانندگان حواس پرت ایرانی سخت تر می کنند.

در واقع کافی است لحظه غافل شوی تا یک موتور سوار در خلاف جهت خیابان یا از گوشه و کنار خودرو ها سر برسد و با خودروی شما برخورد کند که البته در اکثر موارد هم خودروها مقصر قلمداد می شوند و کسی به خلاف های مووتور سوران توجهی نمی کند!

آمارها از تلفات  تصادفات شهری  نیز حکایت از بی قانونی های موتور سوران دارد تا جایی که  به‌گفته معاون آموزش سازمان ترافیک حدود 25 درصد تلفات ناشی از حوادث رانندگی چه در کل کشور و چه در تهران مربوط به موتورسواران است.

 شهرام جباری‌زادگان از ایام گرم سال؛ ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور به عنوان فصل مرگ و میر موتورسواران نام برد هو اضافه کرده: 45 درصد مرگ و میر موتورسواران در این چهار ماه است و ضربه به سر با 61 درصد و انواع شکستگی‌ها با 20 درصد، دلایل عمده تلفات موتورسواران است که البته گذاشتن کلاه ایمنی استاندارد، مرگ و میر موتورسواران را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

 جباری‌زادگان با بیان اینکه تلفات موتورسواران در تهران هر سال معادل ظرفیت مسافران یک هواپیمای بویینگ 727 است، تصریح کرده: به‌طور متوسط هر 48 ساعت یک موتورسوار در تهران کشته می‌شود و این در حالی است که با وجود میلیون‌ها دستگاه موتورسیکلت و تردد میلیون‌ها موتورسوار در تهران و اقصی نقاط کشور، هنوز محلی برای آموزش اصول و مهارت‌های موتورسواری در کشورمان وجود ندارد.

 به گفته او، سال گذشته حدود 800 نفر بر اثر حوادث ترافیکی در تهران کشته شدند و سهم موتورسواران از این تعداد حدود 200 نفر بود و البته در کشته شدن حدود 400 عابر پیاده در سوانح ترافیکی تهران نیز موتورسواران نقش داشتند.

جباری‌زادگان با بیان اینکه 36 درصد موتورسواران زیر 24 سال، 26‌درصد 24 تا 29 سال و 15 درصد 30 تا 39 سال سن دارند، تصریح کرده: به‌عبارتی 75 درصد موتورسواران از نیروهای مولد جامعه محسوب شده و زیر 40‌سال سن دارند، ضمن این که 80 درصد آنها راکب و 20‌درصد آنها ترک‌نشین موتور و البته 95 درصد کشته‌ها مرد و 5 درصد آن‌ها نیز زن هستند.

به این ترتیب جوانان موتور سوار  ایرانی هر روزبیشتر از دیروز در تصادفات شهری از بین می روند اما هنوز هم موتورها در خیابان های کشور به خصوص پایتخت جولان می دهند و بی قانونی می کنند اما کسی به فکر نیست و معلوم نیست زندگی چند خانواده باید ویران شود تا کسی به فکر آموزش درست رانندگی کردن موتور سوران بیافتد.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: پارسینه