به گزارش مشرق، غلامرضا شافعی در مراسم تودیع خود به عنوان رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت: تولید خودرو در سال 75 حدود 124 هزار دستگاه بود که 80 هزار دستگاه به پیکان اختصاص داشت.
وی ادامه داد: از سال 86 به بعد سرمایهگذاری قابل توجهی در صنعت خودرو انجام شد و 500 میلیون دلار که برای تبدیل به ریال در اختیار دولت قرار داشت، با رایزنیها به صنعت خودرو اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه سرمایهگذاری در صنعت خودرو تا سال90 ادامه یافت، اظهار داشت: در سال 90 تولید خودرو در کشور به یک میلیون و 700 هزار دستگاه رسید اما این رقم در سال 91 به شدت کاهش یافت.
وی با اشاره به برگزاری جلسهای در ایران خودرو در خرداد سال 91 با حضور معاون اول رئیسجمهور و مسئولان سیستم بانکی گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، تحریمها و مشکلات گشایش السی برای اختصاص هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای خودروساز تصمیمگیری شد که در نهایت پرداخت نشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تحریم قطعات خودرو کمرنگ شده و تولید خودرو رونق گرفته، کشورهای شرقی و غربی علاقه خود را برای همکاری با خودروسازان ایرانی نشان میدهند که در این شرایط خودروسازان باید با اغتنام فرصت، با هدف ارتقاء کیفیت، تنوع و تولید رقابتی محصول، از دستاوردهای خود در دوران تحریم حراست کنند.
رئیس سابق سازمان گسترش با تأکید بر این مصرع که «پریدن نتوان با پر و بال دیگران» گفت: برخی شرکتهای خارجی ممکن است هر لحظه اراده کنند و به شرکتهای ایرانی قطعه تحویل ندهند که خودروسازان داخلی باید خود را تجهیز کنند و از اتفاقاتی که قبلا افتاده درس بگیرند.
وی در عین حال گفت: صنعت بدون ارتباط با دیگران نمیتواند کار کند ولی باید با کسانی کار کنیم که دستمان را در پوست گردو نگذارند.
شافعی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی 20.2 درصد است، گفت: قرار است این رقم تا سال 1404 به 25 درصد برسد که در این صورت بخش صنعت باید 550 میلیارد دلار از تولید ملی را ایجاد کند.
وی ادامه داد: به این ترتیب سازمانهای توسعهای مانند ایدرو، ایمیدرو با پتروشیمی هر کدام باید تا سال 1404 معادل 110 میلیارد دلار در تولید ملی نقش ایفا کنند.
وی با اشاره به پیشبینی تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 افزود: اگر ارزش هر خودرو را 15 هزار دلار در نظر بگیریم ارزش کل این تولیدات حدود 5 میلیارد دلار خواهد بود.
رئیس سابق سازمان گسترش در مورد مالکیت سهام این سازمان نیز اظهار داشت: اصلح آن است که سهام این سازمان ارزیابی و در بازار سرمایه عرضه شود البته این تصمیم قبلا نیز گرفته شده بود ولی در دولت بعدی بازگشت کرد و با مشکلاتی روبرو شد.
وی با تأکید بر نقش سازمان گسترش در توسعه کشور گفت: حتی قبل از انقلاب نیز شاه دستور داده بود که به منظور حمایت از این سازمان هزینه طرحهای اجرا شده توسط آن به موقع پرداخت شود و به رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی نیز دستور داده بود تا خیلی مزاحم این سازمان نشوند.
شافعی در پایان با ذکر این مصرع که «از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران» این بیت را نیز خواند که «سهل باشد همه بگذاشتن و بگذشتن/ کین بود عاقبت کار جهان گذران»
وی ادامه داد: از سال 86 به بعد سرمایهگذاری قابل توجهی در صنعت خودرو انجام شد و 500 میلیون دلار که برای تبدیل به ریال در اختیار دولت قرار داشت، با رایزنیها به صنعت خودرو اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه سرمایهگذاری در صنعت خودرو تا سال90 ادامه یافت، اظهار داشت: در سال 90 تولید خودرو در کشور به یک میلیون و 700 هزار دستگاه رسید اما این رقم در سال 91 به شدت کاهش یافت.
وی با اشاره به برگزاری جلسهای در ایران خودرو در خرداد سال 91 با حضور معاون اول رئیسجمهور و مسئولان سیستم بانکی گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، تحریمها و مشکلات گشایش السی برای اختصاص هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای خودروساز تصمیمگیری شد که در نهایت پرداخت نشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تحریم قطعات خودرو کمرنگ شده و تولید خودرو رونق گرفته، کشورهای شرقی و غربی علاقه خود را برای همکاری با خودروسازان ایرانی نشان میدهند که در این شرایط خودروسازان باید با اغتنام فرصت، با هدف ارتقاء کیفیت، تنوع و تولید رقابتی محصول، از دستاوردهای خود در دوران تحریم حراست کنند.
رئیس سابق سازمان گسترش با تأکید بر این مصرع که «پریدن نتوان با پر و بال دیگران» گفت: برخی شرکتهای خارجی ممکن است هر لحظه اراده کنند و به شرکتهای ایرانی قطعه تحویل ندهند که خودروسازان داخلی باید خود را تجهیز کنند و از اتفاقاتی که قبلا افتاده درس بگیرند.
وی در عین حال گفت: صنعت بدون ارتباط با دیگران نمیتواند کار کند ولی باید با کسانی کار کنیم که دستمان را در پوست گردو نگذارند.
شافعی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی 20.2 درصد است، گفت: قرار است این رقم تا سال 1404 به 25 درصد برسد که در این صورت بخش صنعت باید 550 میلیارد دلار از تولید ملی را ایجاد کند.
وی ادامه داد: به این ترتیب سازمانهای توسعهای مانند ایدرو، ایمیدرو با پتروشیمی هر کدام باید تا سال 1404 معادل 110 میلیارد دلار در تولید ملی نقش ایفا کنند.
وی با اشاره به پیشبینی تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 افزود: اگر ارزش هر خودرو را 15 هزار دلار در نظر بگیریم ارزش کل این تولیدات حدود 5 میلیارد دلار خواهد بود.
رئیس سابق سازمان گسترش در مورد مالکیت سهام این سازمان نیز اظهار داشت: اصلح آن است که سهام این سازمان ارزیابی و در بازار سرمایه عرضه شود البته این تصمیم قبلا نیز گرفته شده بود ولی در دولت بعدی بازگشت کرد و با مشکلاتی روبرو شد.
وی با تأکید بر نقش سازمان گسترش در توسعه کشور گفت: حتی قبل از انقلاب نیز شاه دستور داده بود که به منظور حمایت از این سازمان هزینه طرحهای اجرا شده توسط آن به موقع پرداخت شود و به رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی نیز دستور داده بود تا خیلی مزاحم این سازمان نشوند.
شافعی در پایان با ذکر این مصرع که «از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران» این بیت را نیز خواند که «سهل باشد همه بگذاشتن و بگذشتن/ کین بود عاقبت کار جهان گذران»