کد خبر 314649
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴

مدیرعامل همراه اول در مورد علت افت اخیر کیفیت اینترنت همراه اول، گفت: از سال گذشته در پی رشد مصرف دیتا بین مشترکان، میانگین سرعت دانلود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول، در پاسخ به این سوال که مدتی است در تهران کیفیت اینترنت همراه اول به طور چشم‌گیری کاهش یافته و کیفیت سرویس در شهرستان‌ها به مراتب بهتر از تهران است، گفت: در گذشته متوسط سرعت دانلود مشترکان همراه اول ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلوبیت بر ثانیه بود که از یک سال گذشته در پی رشد چشم‌گیر مصرف دیتا بین مشترکان میانگین سرعت دانلود حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است و هم‌اکنون متوسط سرعت دانلود مشترکان همراه اول ۱۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است.

مدیرعامل همراه اول در مورد علت این کاهش کیفیت، توضیح داد: ۱۰ سال است که در حوزه باند پهن در کشور عقب هستیم؛ بازار و تقاضای پهنای باند ایجاد شده، اما بستر ارائه خدمات فراهم نیست و مردم به ناچار برای دریافت سرویس‌های دیتا از نسل ۲ استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: می‌خواهیم با نسل ۲ کار نسل ۳ را انجام دهیم که امکان پذیر نیست و نسل ۲ تنها تا حدی می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز مشترکان باشد. زیرا نسل ۲ اساساً برای مکالمه پایه‌ریزی شده سپس به GPRS و GDGE ارتقا یافته است و اگر بخواهیم پاسخ‌گویی واقعی نیاز مشترکان باشیم، باید با نسل ۳ سرویس دهیم.

صدوقی با اشاره به رشد چشم‌گیر مصرف دیتا در کشور، افزود: با اینکه حدودا هر ۴ ماه لینک‌ها و ظرفیت پایه‌ core را افزایش می‌دهیم، اما ۱۱ برابر شدن مصرف دیتا در ۱۵ ماهه گذشته را پیش‌بینی نمی‌کردیم که مطمئن هستیم، ما و رقیب از جمله رشد ترافیک دیتا غافل‌گیر شده‌ایم.

مدیرعامل همراه اول در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام رگولاتوری مبنی بر توسعه مناسب زیرساخت‌های دیتا در شبکه همراه اول، به نظر می‌رسد، مشکل فعلی بیشتر ناشی از کمبود پهنای باند است، بستر ارتباطی، گفت: مشکل کمبود پهنای باند نداریم و میزان پهنای باند مرتب در حال افزایش است؛ اما منابع رادیویی برای ارائه سرویس edge و GPRS محدود است. نمی‌توان توقع داشت GPRS جواب‌گوی ۳G و LTE باشد.

وی تاکید کرد: اگرچه در حال توسعه شبکه هستیم، اما معتقدیم این سرمایه گذاری که از بستر نسل ۲ سرویس دیتا بدهیم، غیر اقتصادی است.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس