کد خبر 314839
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

برخي از افراد گمان مي‌کنند که هورمون‌هاي مختلفي براي رشد بهتر و بيشتر در بال مرغ تزريق مي‌شوند. اين باور از آنجا شکل گرفته که معمولا برخي از واکسن‌هاي مختلف براي مرغ‌هاي زينتي را در بال آنها تزريق مي‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، اين در حالي است که دکتر آراسب دباغ‌مقديم، دامپزشک و متخصص بهداشت مواد غذايي در اين مورد گفت: به مرغ‌هاي مصرفي، هيچ هورموني تزريق نمي‌شود. مهم‌ترين دليل آن هم اين است که قيمت هورمون‌هاي مختلف مانند آندروژن يا ناندرولون، بسيار گران است و استفاده از آنها براي مرغدارها، اصلا صرفه اقتصادي ندارد. يعني محال است که يک مرغدار با قيمت کنوني هر کيلوگرم از گوشت مرغ و هر عدد از آمپول‌هاي هورموني، تصميم بگيرد يا بخواهد که به‌ مرغ‌هاي خود، هورمون تزريق بکند».

با اين حساب،‌ مي‌توان گفت که بايد خيال مصرف‌کننده‌ها از عدم وجود هورمون‌هاي مختلف در گوشت مرغ و به‌خصوص در بال آن، راحت باشد. وي افزود: «مصرف‌کنندگان محترم مرغ‌ها بايد بدانند که آنتي‌بيوتيک‌ها هم به‌دليل زمان‌بر بودن و استرس‌زا بودن تزريق براي مرغ‌ها، در بال يا هيچ قسمت ديگري از بدن آنها تزريق نمي‌شود و فقط در آب مصرفي مرغ‌ها حل مي‌شوند. به‌همين دليل هم مصرف بال مرغ از نظر وجود هورمون يا آنتي‌بيوتيک، مشکلي ندارد».

دکتر دباغ‌مقدم تاکيد کرد که بال مرغ يکي از چرب‌ترين قسمت‌هاي آن و داراي حجم بالايي از اسيدهاي چرب اشباع است. «مصرف اسيدهاي چرب اشباع، علاوه بر بالا بردن سطح کلسترول خون، شانس ابتلا به انواع بيماري‌هاي قلبي و گرفتگي عروق را افزايش مي‌دهد. با اين حساب و تنها به همين دليل، توصيه مي‌شود که در مصرف بال مرغ، حد اعتدال را رعايت کنيد و زياده‌روي در مصرف آن را در برنامه غذايي‌تان نداشته باشيد».

راستي! حواستان باشد پوست بال مرغ که سرشار از بافت چربي است را هم پيش از خوردن گوشت آن جدا کنيد تا ميزان دريافت اسيدهاي چرب اشباع از اين طريق در بدن شما به حداقل ممکن برسد. پوست مرغ هم به دليل همين چربي بالايي که دارد، بايد پيش از مصرف آن جدا و دور انداخته بشود.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: آریا