کد خبر 314991
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا: خط تولید سراتو در حال راه‌اندازی است و علاوه بر کیا با رنو و نیسان درحال همکاری هستیم ضمن آن‌که مذاکرات با کشورهای دیگر نیز در جریان است.

 به گزارش مشرق، سعید مدنی در حاشیه مراسم اعلام نام محصولات جدید این شرکت، اظهار کرد: در سال 91 و 92 تولید محصولات زیان‌ده بوده و امسال نیز در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها زیان سنگینی را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که درباره قیمت خودرو اظهارنظر نکرده و آن‌را به شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: با ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری ممکن است افزایش قیمت ناچیزی داشته باشیم.

مدنی در رابطه با فعالیت دلالان و واسطه‌ها در بازار خودرو اظهار کرد: ظرف دو سال گذشته حجم تولید به دلیل مساعد نبودن فضای کسب و کار کاهش یافت و تقاضای انباشته شده در سال جاری خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: به همین دلیل برای پاسخ به این تقاضا افزایش تولید را در دستور کار قرار داده‌ایم که در کنار آن موضوع خودروهای فرسوده نیز وجود داشته و ظرفیت تولید باید افزایش یابد.

مدیرعامل سایپا با بیان این‌که برای تنظیم بازار فروش فوری محصولات در دستور کار است، تصریح کرد:‌ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو فرمول مناسبی است و طبق این فرمول خودروسازان می‌توانند با افزایش کیفیت محصولات خود مجوز افزایش قیمت را نیز کسب کنند.

مدنی درباره میزان تولید این شرکت اظهار کرد: میزان تولید سایپا در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال به طور میانگین 50 درصد بیشتر از میانگین تولید سال گذشته بوده است.

وی با بیان این‌که در سال جاری صادرات قطعات به صورت سی‌کی‌دی به ونزوئلا و عراق و همچنین در صورت ثبات در سوریه در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد:‌ همچنین خودروهای تولیدی به کشورهایی چون مصر، نیجریه، آذربایجان و 30 کشور دیگر صادر خواهد شد.

مدیرعامل سایپا افزود: خودروی سایپا 232 با نام جدید ساینا و همچنین تیبا 2 به تدریج جایگزین پراید خواهند شد البته تفاوت قیمت این خودروها با پراید حداکثر 30 تا 40 درصد و به طور میانگین 29 میلیون تومان خواهد بود.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی ما صادرات 50 هزار دستگاه خودرو به صورت سی‌کی‌دی و سی‌بی‌یو در سال جاری است، تصریح کرد: ‌برنامه تولید امسال 500 هزار دستگاه است که سعی می‌کنیم آن‌را به 600 هزار دستگاه برسانیم.

مدنی در رابطه با فعال سازی پایگاه‌های ساخت خودرو در آمریکای لاتین گفت: برخی از خودروهای ما در کشورهای دیگر خریدار دارد بنابراین حتی اگر تولید این خودروها در داخل کشور متوقف شود خطوط تولید آن در خارج از کشور ایجاد و به مشتریان خارجی تحویل داده خواهد شد.

وی با بیان این‌که با این کار قطعه‌سازان داخلی در این حوزه همچنان فعال خواهند بود، تصریح کرد: به طور معمول ترجیح می‌دهیم خودروهای کامل را صادر کنیم البته در برخی کشورها به دلیل قوانین تعرفه‌ای صادرات خودروی آماده به صرفه نیست که در این زمینه صادرات سی‌کی‌دی و مونتاژ کاری در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، خودروسازان از این پس سرمایه‌گذاری جدیدی در خارج از کشور نداشته و خطوط تولید جدید با سرمایه‌گذاری داخلی خود این کشورها و با مشاوره فنی، اجرایی و ارسال قطعات ایرانی صورت خواهد گرفت.

مدنی با بیان این‌که خودروهای چینی بخش بسیار محدودی از سبد محصولات ما را تشکیل خواهند داد، تصریح کرد: ‌خط تولید سراتو در حال راه‌اندازی است و علاوه بر کیا با رنو و نیسان درحال همکاری هستیم ضمن آن‌که مذاکرات با کشورهای دیگر نیز در جریان است.

به گفته وی، شرکت چینی چانگان به صورت مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری کرده و امکان خرید سهام سایپا را نیز خواهد داشت.
منبع: ایسنا