کد خبر 315910
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶

مشکلات مالی باشگاه راه آهن و پیشنهاد مسئولان مس کرمان برای خرید امتیاز این تیم ریشه دار، قطار باشگاه 77 ساله تهرانی را روی ریل انحلال قرار داده است.

به گزارش مشرق، باشگاه راه آهن به عنوان یکی از قدیمی ترین باشگاه های فوتبال در تهران که قدمتی 77 ساله دارد به دلیل سوء مدیریت و تخلفات مالی مالک میلیاردر و خبرساز خود و به دنبال آن رای دادستانی مبنی بر لزوم فروش دارایی های این فرد در جهت تسویه با طلبکاران در آستانه فروش یا به تعبیر دیگر در حال فروپاشی است.

حال باشگاه مس کرمان که به دسته یک سقوط کرده می‌خواهد با خرید امتیاز راه آهن، دیگر سختی های تلاش در لیگ یک برای صعود به لیگ برتر را متحمل نشود و با دادن پول به قول معروف یک شبه ره صد ساله را برود! موردی که فقط سابقه انجام آن را می‌توان در فوتبال ایران پیدا کرد.

اما باشگاه راه آهن در ۱۸ تیرماه سال۱۳۹۱ توسط بابک زنجانی خریداری شد. موضوعی که در آن زمان به هیچ وجه مورد توجه مسئولان فدراسیون فوتبال قرار نگرفت این بود که آیا این شرکت و مالک آن تجربه ای در زمینه باشگاهداری حرفه ای داشتند یا خیر و یا اینکه صرفا در جهت اغراض فردی، گروهی، جناحی و... تصمیم به تیمداری گرفته اند یا بواقع هدفشان خدمت به فوتبال ایران بوده است؟

رییسی کیا، مدیر عامل باشگاه راه‌آهن در پاسخ به سوالی درباره هدف زنجانی از ورود به باشگاهداری در فوتبال ایران به ایسنا گفته بود: زنجانی قصد داشت برای تبلیغ شرکت های زیرمجموعه خود بصورت گسترده اقدام کند که ما نیز در این باره پیشنهاد دادیم با خرید راه آهن می‌تواند به بهترین شکل ممکن به هدف خود برسد، ضمن اینکه با این کار می‌تواند خدمت بزرگی به فوتبال ایران داشته باشد. البته او پس از خرید راه آهن در جهت تبلیغات یک قرارداد میلیاردی با صدا و سیما بست! در حالی که این مبلغ اگر در باشگاه هزینه می‌شد می‌توانست کمک زیادی در جهت موفقیت هر چه بیشتر مجموعه باشد.

تیم فوتبال راه آهن در رقابتهای فصل پیش لیگ برتر عنوان یازدهمی را از آن خود کرد اما بدلیل همین مشکلات هنوز بسیاری از بازیکنان آن در رده های مختلف از بزرگسالان گرفته تا نونهالان از وضعیت نابسامان خود و پرداخت نشدن طلب هایشان شدیدا گلایه دارند و حتی تعدادی از بازیکنان بزرگسال این تیم قصد دارند در جهت روشن شدن وضعیتشان دست به شکایت بزنند.

بابک زنجانی هم اینک در بازداشت بسر می‌برد و فردی به نام کریمی را مسئول فروش باشگاه راه آهن به بهترین خریداری که حاضر باشد بیشترین پول را بابت خرید بپردازد، کرده است.

رئیسی‌کیا پیش از این از تصمیم قاطع مبنی بر فروش باشگاه به خریداری حکایت داشت که تعهد دهد تیم را در تهران نگه دارد و اعلام کرد اولویت، ماندن تیم در تهران است اما او اخیرا در مصاحبه خود با ایسنا به نوعی از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده و می‌گوید: من دیگر مسئول فروش باشگاه نیستم اما شرکت هلدینگ قصد دارد به بهترین پیشنهاد پاسخ مثبت بدهد، هر چند که سعی بر این است که حتی المقدور تیم در تهران بماند اما در یک معامله تجاری مسلما فروش دارایی به بالاترین قیمت از بدیهیات است!

او در ادامه به پیشنهاد مس کرمان که به دسته یک سقوط کرده برای خرید راه آهن اشاره می‌کند و به ایسنا می‌گوید: مس کرمان نیز به عنوان یکی از مشتریان پیشنهاد جدی خود را در این باره مطرح کرده است. البته مهدی تاج رییس سازمان لیگ برتر در این رابطه تاکید می‌کند تیم فوتبال مس کرمان نمی‌تواند اقدام به خرید امتیاز راه آهن کند و باید شانس خود را برای لیگ برتری شدن از راه تلاش دوباره در لیگ یک امتحان کند، نه اینکه به این شیوه برای حضور در لیگ برتر متوسل شود.

این اتفاق به شکل دیگری موجب از هم گسیختگی تیم فوتبال پاس تهران که عنوان قهرمانی آسیا را در پرونده دارد شد و این تیم پس از انتقال به همدان هم اینک خود را برای حضور در لیگ دسته دو آماده می‌کند! این انتقال با سوءمدیریت مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی که اعتقاد داشتند هر استان حداکثر می‌تواند 2 تیم در لیگ برتر فوتبال داشته باشد و همچنین فشار برخی نمایندگان مجلس در کنار روابط پشت پرده صورت گرفت و به همین راحتی و مانند آب خوردن یک تیم ریشه دار و پر افتخار به این حال و روز در آمد. یا مشابه این اتفاق برای تیم فوتبال سپاهان نوین اصفهان افتاد که پس از صعود این تیم به لیگ برتر فوتبال امتیازش توسط فولاد خوزستان که به دسته یک سقوط کرده بود خریداری شد و فولاد سریعا به لیگ برتر بازگشت.

آیا باز هم باید دست روی دست گذاشت و شاهد نابودی یک تیم با ریشه دیگر بود، یا اینکه این بار مسئولان از انجام این انتقال جلوگیری کرده و از تجربه پاس عبرت خواهند گرفت؟! باید منتظر ماند و دید...
منبع: ایسنا