کد خبر 317818
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

لباس به عنوان یکی از اصلی‌ترین مایحتاج عمومی مردم اهمیت بسیاری در زندگی بشر دارد و به همین دلیل بخش بسیاری از افراد در هر جامعه به نحوی درگیر تولید و تهیه آن هستند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، امروز وضعیت اقتصادی جوامع بشری دوران سختی را از سر می‌گذراند به طوری که افراد تلاش می‌کنند تا با صرفه‌جویی در هزینه‌ها این بحران که سراسر دنیا را درگیر خود کرده است از سر بگذرانند. از سوی دیگر جهان سرمایه‌داری مسیری از تولید به مصرف را به انسان نشان می‌دهد، مسیری که عده‌ای معتقدند باید مصرف‌کننده‌ای باشد تا تولید در آن اتفاق بیفتد و برخی دیگر می‌گویند افزایش تولید باعث شد تا رویکرد به مصرف نیز بالا برود و این مساله در درازمدت منجر به روند صعودی این مساله شود.

لباس به عنوان یکی از اصلی‌ترین مایحتاج عمومی مردم اهمیت بسیاری در زندگی بشر دارد و به همین دلیل بخش بسیاری از افراد در هر جامعه به نحوی درگیر تولید و تهیه آن هستند اما افزایش قیمت کالا در بازار ایران باعث شده تا خانواده‌ها تلاش کنند با دقت بیشتری از لباس‌های خود نگهداری کنند تا قدری هزینه‌ها را کاهش دهند. در این گزارش می‌خواهیم نکته‌هایی برای کاهش هزینه پوشاک به شما ارائه بدهیم.

اول از همه برای خرید لباس باید بدانید دنبال چه نوع لباسی می‌گردید. همیشه سعی کنید لباسی متناسب بخرید و این متناسب بودن معنی‌های بسیاری دارد؛ از رنگ و دوخت لباس گرفته تا نوع پارچه و طریقه شست‌وشو. با این حال پیش از خرید لباس مشخص کنید تا چه میزان می‌توانید هزینه کنید و پیش از خرید حتما قیمت‌های مختلف در جاهای مختلف شهر را بپرسید. البته در زمان‌های مختلف سال حراجی‌هایی هستند که می‌توانید با قیمت‌های کمتری لباس‌هایی که می‌خواهید تهیه کنید.

همیشه بدانید به‌دنبال خرید چه لباسی هستید، سلیقه و نیازتان را در نظر بگیرید تا از هزینه‌های اضافی برای لباس‌هایی که احتیاج ندارید، جلوگیری شود. از دیگر مسایل ست کردن لباسی که می‌خرید با دیگر لباس‌هایتان است.

هر چه رنگی که می‌خرید با لباس‌های بیشتری هماهنگ باشد، استفاده از آن راحت‌تر خواهد بود. همیشه تلاش کنید لباسی با جنس بهتر بخرید، ممکن است هزینه بیشتری بدهید اما ماندگاری بیشتری نیز خواهد داشت.

برخی لباس‌هایی که دائم از آن‌ها استفاده می‌کنید مانند لباس‌های زیر، تی‌شرت‌ها و جوراب را به‌صورت عمده و از بازار تهیه کنید. اگر بتوانید لباس‌های مختلف‌تان را با هم ست کنید، می‌توانید بارها از آن‌ها استفاده کنید بدون آن‌که نیاز باشد برای هر مراسمی یک دست لباس جدید تهیه کنید. با این حال مهم‌ترین مساله اعتماد به نفسی است که شما دارید چرا که افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند نگران چشم‌وهم‌چشمی‌های معمول نیستند.

هنگام خرید دقت کنید سایز و اندازه لباس متناسب باشد و حتما آن را پرو کنید تا از راحتی آن اطمینان داشته باشید، مثلا دست‌هایتان را بچرخانید، یقه را امتحان کنید و ... همچنین دقت کنید جنس پارچه لباس آب می‌رود یا نه؟ درزهای لباس را چک کنید تا پارگی نداشته و دوخت آن خوب باشد.

در هنگام خرید لباس بهتر است به برچسب‌های نگهداری و الیاف تشکیل‌دهنده آن‌ها هم توجه کنید. گاهی نگهداری و شست‌وشوی برخی لباس‌ها کمی مشکل است و فقط باید با دست شسته شوند یا حتما باید اتو شوند، در برخی لباس‌ها نیز رنگشان ثابت نیست یا زیاد چروک می‌شوند. ممکن است این موارد در تصمیم‌گیری ما برای خرید لباس موثر باشند.

اما مهم‌ترین شیوه نگهداری لباس، چگونگی شست‌وشو و اتو کردن آن است. بسیاری از لباس‌ها نیاز به اتو ندارند و حتی ممکن است باعث از میان رفتن بافت آن شود. درجه حرارت آب نیز در تغییر بافت لباس‌ها اهمیت دارد. در ادامه نگاه مختصری به چگونگی شستن هر نوع از پارچه‌ها می‌اندازیم.

لباس‌های نخی یا کتانی

لباس‌های نخی یا کتانی اغلب الیافی محکم دارند و می‌توانند درجه‌های بالا‌تر دمای آب را تحمل کنند. آن‌ها را پس از شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی هنگامی که هنوز کمی مرطوب هستند اتو کنید و از اتوی بخار یا اسپری آب هنگام اتوکشی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. لباس‌های نخی سفید را می‌توان با استفاده از سفیدکننده‌ها لکه‌گیری کرد اما توجه داشته باشید که پس از لکه‌گیری لباس را خوب آبکشی کنید تا مایع سفیدکننده به صورت لکه‌های زرد رنگ روی لباس باقی نماند.

لباس‌های پشمی

لباس‌های پشمی را هرگز با آب گرم نشویید چون الیاف پشم کاملا جمع می‌شود و به اصطلاح آب می‌رود. این لباس‌ها را با دست در آب سرد بشویید یا به روش خشک‌شویی تمیز کنید. هیچ‌وقت لباس‌های بافتنی را آویزان نکنید بلکه آن‌ها را تا کرده یا روی میله افقی چوب لباسی آویزان کنید.

استات

پارچه‌هایی از جنس استات را تنها به روش خشک‌شویی تمیز کنید مگر آن‌که در راهنمای شست‌وشوی آن قید شده باشد «قابل شست‌وشو با دست». در این صورت ممکن است لباس را با یک شوینده ملایم و آب نیم‌گرم بشویید و به دور از حرارت مستقیم خشک کنید.

آکریلیک

لباس‌های آکریلیک را پیش از شست‌وشو به پشت برگردانید. این لباس‌ها را می‌توانید هم با دست و هم با ماشین لباس‌شویی در درجه پایین بشویید.

پارچه‌های کشی یا استرچ

لباس‌های کشی را با دست بشویید و از آب گرم و شوینده‌ای ملایم استفاده کنید یا آن‌ها را در لباس‌شویی با درجه مخصوص الیاف مصنوعی بشویید. برای این لباس‌ها هرگز از سفیدکننده استفاده نکنید زیرا الیاف آن‌ها را از بین می‌برند. ضمنا لباس‌های سفید کفشی را با لباس‌های رنگی در ماشین لباس‌شویی نشویید چون به سرعت رنگ می‌گیرند. اغلب لباس‌های کفشی را می‌توان با درجه حرارت‌های پایین اتو کرد.

نایلون و پلی استر

لباس‌های نایلونی را بهتر است با دست بشویید زیرا الیاف ظریفی دارند. در صورتی که از ماشین لباس‌شویی برای این لباس‌ها استفاده می‌کنید درجه شست‌وشو را روی درجه مخصوص الیاف مصنوعی قرار دهید.

ابریشم

از آنجا که اغلب ابریشم‌های رنگ شده، رنگ پس می‌دهند بهتر است این لباس‌ها را خشک‌شویی کنید در غیر این صورت پارچه‌های ابریشمی را با دست و با آب گرم و صابون به آرامی بشویید و آبکشی کنید. آب اضافی پارچه را با اندکی فشردن آن بگیرید و در حالی که هنوز مرطوب است آن را با درجه مخصوص ابریشم اتو کنید.

لباس‌های چرمی

برای تمیز کردن لباس‌های چرمی بهتر است ظرفی را پر از آب کرده و مقداری شامپو بچه در آن حل کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج یا پارچه به آرامی و با ملایمت سطح آن را پاک کنید. بعد آن را با پارچه‌ای خشک تمیز کنید. دقت داشته باشید هرگز عطر و اسپری را مستقیم روی البسه چرمی، جیر یا نبوک نزنید، همچنین از شستن جیر و چرم و نبوک در ماشین لباس‌شویی خودداری کنید.

لباس‌های توری

هر نوع توری باید با دست، آب سرد و شوینده‌ای ملایم شسته شود. لباس توری را در خشک‌کن قرار ندهید و اگر بخشی از لباس توری است، پیش از شستن تمامی دکمه‌ها و زیپ‌ها را ببندید تا تور به جایی گیر نکند و پاره نشود. از ساییدن شدید خودداری کنید تا الیاف تور خراب نشود. برای آبکشی نیز آن را به آرامی فشارش دهید.

نکته:

علاوه بر موارد گفته شده رعایت نکات زیر نیز می‌تواند در نگهداری بهتر لباس‌ها به شما کمک کند و طول عمر لباس را افزایش دهد.

۱- در فصل تابستان برای خشک شدن لباس‌های شسته شده بهتر است لباس‌ها را پشت و رو پهن کنید تا آفتاب تاثیر کمتری روی رنگ لباس داشته باشد و یا لباس را در سایه پهن نمایید.

۲- لباس‌ها را پشت و رو اتو کنید زیرا حرارت اتو نیز باعث کم دوام شدن و کم رنگ شدن پارچه لباس شما می‌شود.

۳- برای از بین بردن لکه‌های کم رنگ روی لباس به جای استفاده از محلول‌های روشن‌کننده که ترکیبات شیمیایی بسیار مخربشان هم برای سیستم تنفسی بدن بسیار خطرناک است و هم باعث می‌شود پارچه لباس شما کهنه شده و زود از بین برود، از صابون‌های مخصوص شستشوی لباس استفاده کنید.

۴- بسیاری از لکه‌های روی لباس‌ها با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از بین می‌روند، پس قبل از استفاده از هر مایع پاک‌کننده‌ای نور آفتاب را امتحان نمایید.

۵- قالبا با توجه به جنس لباسی که تهیه می‌کنید بهترین روش شست و شوی آن لباس روی مارک لباس و یا روی بسته‌ای که لباس در آن قرار گرفته درج شده است، بنابراین قبل از هر اقدامی بسته و یا مارک لباس را به دقت مطالعه کنید.

علاوه بر شیوه شست‌وشوی لباس‌ها، راه‌های ساده دیگری را نیز باید در نظر گرفت، مانند این‌که لباس‌ها را به صورت فشرده به هم قرار ندهید تا هوا در بین آن‌ها جریان داشته باشد. آویزان کردن لباس‌ها و مرتب قرار دادن آن‌ها در مسیر جریان هوا نیز می‌تواند به افزایش عمر لباس‌هایتان کمک کند. همچنین اگر لباس‌های زیر و جوراب‌هایتان را هر شب بشویید، هم به سلامتی خود کمک کرده‌اید و هم به عمر آن‌ها افزوده‌اید. با رفو کردن سوراخ‌های ایجاد شده در لباس‌هایتان می‌توانید مدت بیشتری از آن‌ها استفاده کنید در ضمن می‌توانید با استفاده از ربان یا دیگر وسایل تزیینی با ایجاد شکل‌های جذاب، لباس متفاوت‌تری نیز داشته باشید.

با این حال دلیل خوب دیگری نیز برای این افزایش مراقبت نیز می‌توان مطرح کرد و آن این‌که هر چند سال یک‌بار مُدهای گذشته دوباره مطرح می‌شوند و افرادی که لباس‌های قدیمی خود را به خوبی نگهداری کرده‌اند، می‌توانند بار دیگر از آن‌ها استفاده کنند و به‌روز باشند.

برخی اما به دنبال هنر خیاطی می‌روند تا علاوه بر دوختن آن‌چه دوست دارند، هزینه خود و خانواده را کاهش دهند. با تمام این حرف‌ها و به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است! اگر بر اساس آن‌چه در برچسب‌های نگهداری لباس آمده، از آن‌ها مراقبت کنیم، راه آسان‌تر و مطمئن‌تری رفته‌ایم؛ و در نهایت بازیافت لباس‌های قدیمی راه دیگری است که می‌تواند راهگشا باشد، کافی است در اینترنت سرچ کنید تا بتوانید لباس تازه‌ای از خاکستر لباس قدیمی‌تان تولید کنید.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: دختیران