به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه ساماندهی زمان آموزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: بر این اساس باید از زمان آموزش برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت به بهترین نحو استفاده کرد.
وی افزود: زمان آموزش، نمودهای مختلفی دارد که کل سال تحصیلی از آغاز تا پایان از جمله آنهاست و البته جای تامل دارد. در همین رابطه میتوان به تعطیلات گسترده تابستانی اشاره کرد که طول آن حداقل سه ماه است و در برخی استانهای گرمسیری به چهار ماه و نیم میرسد و آسیبهای آموزشی و تربیتی فراوانی به همراه دارد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تصمیمگیری پیرامون تعطیلات تابستانی در حیطه اختیارات آموزش و پرورش نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبهای دارد که بر اساس آن سال تحصیلی از اول مهرماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه مییابد و خرداد هر سال به برگزاری امتحانات اختصاص پیدا میکند.
نوید ادهم افزود: البته پیشنهاد کوتاه شدن تعطیلات تابستانی و حتی شناور شدن آن در طول سال، مطرح است و امیدواریم روزی نمایندگان مجلس این موضوع را در دستورکار خودشان قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه از بعد دیگر، زمان آموزش به مجموع روزهایی که یک دانشآموز باید در طول هفته به مدرسه بیاید نیز اطلاق میشود، گفت: این زمان میتواند پنج و یا شش روز باشد. اکثر کشورهای دنیا بویژه در مقاطع ابتدایی بر اثربخشی پنج روز آموزشی در هر هفته تاکید دارند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین طول ساعاتی که دانشآموز باید روزانه در مدرسه حضور یابد از منظر ساماندهی زمان آموزش اهمیت پیدا میکند. ساعات موظفی تعیین شده و بر طبق آن دانشآموزان دوره ابتدایی باید 25 ساعت در هفته در مدرسه حضور داشته باشند که در پنج روز ساماندهی میشود.
نوید ادهم ضمن تاکید بر اینکه استفاده بهینه از زمان آموزش در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت یک اصل مهم در فرآیند یادگیری تلقی میشود، اظهار کرد: مصوبه "ساماندهی زمان آموزش" شورای عالی آموزش و پرورش نیز بر این اصل مهم تاکید دارد، بنابراین در این زمینه از واژه "تعطیلی" استفاده نکرده است و اگر هم برای پنجشنبهها برنامه رسمی تعریف شده، به منزله فرصتی است که باید برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت از آن بهره برداری کرد.
وی افزود: این تعطیلات "اختیاری" است و میتواند فعالیتهای اردویی، آزمایشگاهی، تفریحی و بازدیدی را در بر بگیرد. بر اساس مصوبه شورای عالی از آنجا که بخشی از ماموریت آموزش و پرورش بخصوص در دوره ابتدایی بر مبنای مشارکت خانوادهها انجام میشود، فراغت پنجشنبهها فرصتی است تا دانشآموزان بتوانند به فعالیتهای خانوادگی از جمله صله رحم بپردازند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه ریزی برای پنجشنبههای مدارس به مدیران اجرایی واگذار شده و اکنون در دستور کار وزارتخانه قرار دارد، عنوان کرد: کارشناسان مشغول بررسی طرحهای مختلفی در این خصوص هستند که به محض آماده شدن ابلاغ خواهد شد. تاکید وزیر آموزش و پرورش اجرای این طرح از مهرماه امسال است.
نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که "اختیاری" بودن تعطیلات مدارس در این روز به دانشآموزان باز میگردد یا مدارس؟ اظهار کرد: این یک تصمیم اجرایی است، همانگونه که وقتی مجلس قانونی را وضع میکند، دولت مخاطب آن است، شورای عالی نیز همین گونه است و وقتی قانونی را وضع میکنیم، وزارتخانه مخاطب ماست. آن هم یا به صورت متمرکز درباره اجرا تصمیم میگیرد، یا به فراخور موضوع آن را به استانها، مناطق و مدارس واگذار میکند. اما فوق برنامه در وازرتخانه یک امر اختیاری است، به این معنا که دانشآموزان مختار هستند در این فعالیت شرکت کنند یا خیر. بنابراین اجباری در فوق برنامهها نخواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه مدارس در روزهای پنجشنبه باز بوده و ملزم به ارائه خدمات فوق برنامه به دانشآموزان هستند؟ گفت: همه مدارس باید از ظرفیت پنجشنبهها استفاده و اجرای فعالیتهای آموزشی، فرهنگی، تفریحی و .... را دنبال کنند. حال مدارس میتوانند از این فرصت استفاده کنند یا خیر. البته توصیه ما استفاده از این ظرفیت است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: در اینجا اصل بر تعطیلی نیست، بلکه بر دایر بودن مدارس و ارائه این خدمات به دانشآموزان است، مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ به عنوان مثال امکانات در اختیار نباشد، بچهها نخواهند، خانوادهها همراهی نکنند و مواردی از این دست.
وی هعمچنین درباره ضابطه تعیین هزینه فوق برنامهها در مدارس مختلف از دولتی گرفته تا هیئت امنایی گفت: فوق برنامهها در آموزش و پرورش آییننامه دارد و مدارس هیئت امنایی و ... میتوانند بر اساس ضوابط خود آن را تعیین کنند. این موضوع در اختیار مدرسه است.
نوید ادهم درباره هزینههای روز پنجشنبه و درآمدزایی آن برای مدارس گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره اوقات فراغت و همچنین مدارس غیردولتی این اجازه به ما داده شده است که برای فعالیتهای فوق برنامه از دانشآموزان علاقهمند هزینههای لازم دریافت شود. اما شرط آن این است که ثبتنام و اخذ وجه نباید در زمان ثبت نام انجام شود.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
وی افزود: زمان آموزش، نمودهای مختلفی دارد که کل سال تحصیلی از آغاز تا پایان از جمله آنهاست و البته جای تامل دارد. در همین رابطه میتوان به تعطیلات گسترده تابستانی اشاره کرد که طول آن حداقل سه ماه است و در برخی استانهای گرمسیری به چهار ماه و نیم میرسد و آسیبهای آموزشی و تربیتی فراوانی به همراه دارد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تصمیمگیری پیرامون تعطیلات تابستانی در حیطه اختیارات آموزش و پرورش نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبهای دارد که بر اساس آن سال تحصیلی از اول مهرماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه مییابد و خرداد هر سال به برگزاری امتحانات اختصاص پیدا میکند.
نوید ادهم افزود: البته پیشنهاد کوتاه شدن تعطیلات تابستانی و حتی شناور شدن آن در طول سال، مطرح است و امیدواریم روزی نمایندگان مجلس این موضوع را در دستورکار خودشان قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه از بعد دیگر، زمان آموزش به مجموع روزهایی که یک دانشآموز باید در طول هفته به مدرسه بیاید نیز اطلاق میشود، گفت: این زمان میتواند پنج و یا شش روز باشد. اکثر کشورهای دنیا بویژه در مقاطع ابتدایی بر اثربخشی پنج روز آموزشی در هر هفته تاکید دارند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین طول ساعاتی که دانشآموز باید روزانه در مدرسه حضور یابد از منظر ساماندهی زمان آموزش اهمیت پیدا میکند. ساعات موظفی تعیین شده و بر طبق آن دانشآموزان دوره ابتدایی باید 25 ساعت در هفته در مدرسه حضور داشته باشند که در پنج روز ساماندهی میشود.
نوید ادهم ضمن تاکید بر اینکه استفاده بهینه از زمان آموزش در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت یک اصل مهم در فرآیند یادگیری تلقی میشود، اظهار کرد: مصوبه "ساماندهی زمان آموزش" شورای عالی آموزش و پرورش نیز بر این اصل مهم تاکید دارد، بنابراین در این زمینه از واژه "تعطیلی" استفاده نکرده است و اگر هم برای پنجشنبهها برنامه رسمی تعریف شده، به منزله فرصتی است که باید برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت از آن بهره برداری کرد.
وی افزود: این تعطیلات "اختیاری" است و میتواند فعالیتهای اردویی، آزمایشگاهی، تفریحی و بازدیدی را در بر بگیرد. بر اساس مصوبه شورای عالی از آنجا که بخشی از ماموریت آموزش و پرورش بخصوص در دوره ابتدایی بر مبنای مشارکت خانوادهها انجام میشود، فراغت پنجشنبهها فرصتی است تا دانشآموزان بتوانند به فعالیتهای خانوادگی از جمله صله رحم بپردازند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه ریزی برای پنجشنبههای مدارس به مدیران اجرایی واگذار شده و اکنون در دستور کار وزارتخانه قرار دارد، عنوان کرد: کارشناسان مشغول بررسی طرحهای مختلفی در این خصوص هستند که به محض آماده شدن ابلاغ خواهد شد. تاکید وزیر آموزش و پرورش اجرای این طرح از مهرماه امسال است.
نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که "اختیاری" بودن تعطیلات مدارس در این روز به دانشآموزان باز میگردد یا مدارس؟ اظهار کرد: این یک تصمیم اجرایی است، همانگونه که وقتی مجلس قانونی را وضع میکند، دولت مخاطب آن است، شورای عالی نیز همین گونه است و وقتی قانونی را وضع میکنیم، وزارتخانه مخاطب ماست. آن هم یا به صورت متمرکز درباره اجرا تصمیم میگیرد، یا به فراخور موضوع آن را به استانها، مناطق و مدارس واگذار میکند. اما فوق برنامه در وازرتخانه یک امر اختیاری است، به این معنا که دانشآموزان مختار هستند در این فعالیت شرکت کنند یا خیر. بنابراین اجباری در فوق برنامهها نخواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه مدارس در روزهای پنجشنبه باز بوده و ملزم به ارائه خدمات فوق برنامه به دانشآموزان هستند؟ گفت: همه مدارس باید از ظرفیت پنجشنبهها استفاده و اجرای فعالیتهای آموزشی، فرهنگی، تفریحی و .... را دنبال کنند. حال مدارس میتوانند از این فرصت استفاده کنند یا خیر. البته توصیه ما استفاده از این ظرفیت است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: در اینجا اصل بر تعطیلی نیست، بلکه بر دایر بودن مدارس و ارائه این خدمات به دانشآموزان است، مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ به عنوان مثال امکانات در اختیار نباشد، بچهها نخواهند، خانوادهها همراهی نکنند و مواردی از این دست.
وی هعمچنین درباره ضابطه تعیین هزینه فوق برنامهها در مدارس مختلف از دولتی گرفته تا هیئت امنایی گفت: فوق برنامهها در آموزش و پرورش آییننامه دارد و مدارس هیئت امنایی و ... میتوانند بر اساس ضوابط خود آن را تعیین کنند. این موضوع در اختیار مدرسه است.
نوید ادهم درباره هزینههای روز پنجشنبه و درآمدزایی آن برای مدارس گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره اوقات فراغت و همچنین مدارس غیردولتی این اجازه به ما داده شده است که برای فعالیتهای فوق برنامه از دانشآموزان علاقهمند هزینههای لازم دریافت شود. اما شرط آن این است که ثبتنام و اخذ وجه نباید در زمان ثبت نام انجام شود.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.