کد خبر 31964
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۲

آيت‌الله محفوظي با نقل خاطره‌اي از سفر خود به خارج از کشور، درباره دستورالعمل مرحوم آيت‌الله بهجت به يک جوان ايراني مقيم خارج، مطلب جالبي را بيان کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، آيت‌الله محفوظي در نشست طلاب، فضلا و روحانيون شهرستان فومن و شفت گفت: در سفري که به خارج از کشور داشتم، جواني ايراني، از من درخواست دستورالعمل کرد، جواب دادم، از حضرت آيت‌الله بهجت ‌(ره) دستور بگيريد، نامه‌اي براي آقا نوشت، بعد از مدتي که به ايران آمد، سؤال کردم، نسخه‌ات را گرفتي؟ گفت: در خواست زيادي داشتم، اما آقا جواب مختصري دادند که به يک خط هم نرسيد، نوشته بودند: «راه رسيدن به کمال دوچيز است، تعبّد و تحرّز» والسلام، محمد تقي بجهت.
وي افزود: اين جوان خدمت آيت‌الله‌ بهجت رسيد و عرض کرد، آقا نسخه دادي، ولي مختصر بود، آقا گفتند: بگو چه نوشتم. جوان گفت: نوشتيد، راه رسيدن به کمال دو چيز است تعبد و تحرز. آقا گفتند: همين! غير اين نيست.
محفوظي در ادامه با اشاره به آيه «اقْرَأْ کِتَابَکَ کَفَى بِنَفْسِکَ الْيَوْمَ عَلَيْکَ حَسِيبًا» (14 / اسراء) خطاب به طلاب گفت: علماي اخلاق، قرآن و ائمه معصومين (ع)، راه اول سعادت انسان را ترک معصيت معرفي مي‌کنند.

 

* پاسخ آخوند حسينقلي همداني به طلاب

استاد خارج حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: علماي تبريز نامه‌اي براي آخوند حسينقلي همداني نوشتند که ما مي‌خواهيم در سير و سلوک وارد شويم، چه کنيم، ايشان در جواب گفتند: گناه نکنيد.
وي در ادامه با اشاره به آيه 110 سوره کهف، کمال واقعي در سير و سلوک و ترک گناه را رسيدن به لقاءالله معرفي کرد و افزود: اين امر ميسر نمي‌شود، مگر اينکه انسان در اين راه سعي و تلاش داشته باشد چون خداوند در سوره انشقاق آيه 6 مي‌فرمايد: «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِيهِ»؛ اي انسان! با هر رنج و زحمتي در راه عبادت و طاعت حق بکوش که با پروردگار خود ملاقات خواهي کرد.

 

* با کدام چشم مي‌توان امام زمان (عج) را ديد؟

اين استاد اخلاق در مورد ارتباط با امام زمان ‌(عج) و لزوم پيراستگي از معاصي خاطرنشان کردند: با کدام چشم مي‌خواهيم حضرت ولي‌عصر ‌(عج) را ببينيم؟! آيا با چشم آلوده مي‌شود آقا را ديد؟ با گوش و زبان آلوده مي‌شود؟! اگر حضرت ولي‌عصر‌(عج) از ما بپرسند با کدام چشم مي‌خواهيد مرا ببينيد؟ چه بگوييم.
وي با استناد به حديثي از اميرالمؤمنين ‌(ع) متذکر شد: حضرت مي‌فرمايند: «ثمرة المحاسبة اصلاح النفس» (غرر الحکم ص 235) يعني؛ نتيجه حسابگري انسان از خود، اصلاح نفس است.
آيت‌الله محفوظي در پايان در مورد لزوم مخالفت انسان با خواهش‌هاي نفساني و حفظ بيت‌المال با نقل روايتي از اميرالمؤمنين ‌(ع) بيان داشت: شخصي ظرف عسلي، براي حضرت آورده بود، حضرت با انگشت خود مقداري عسل برداشت و نگاهي کرد و بعد انگشت خود را با لبه ظرف پاک کرد، آن شخص عرض کرد آيا عسل تقلبي است؟ حضرت فرمود: خير، اما براي من نيست، من پولش را ندادم. عرض کرد: آقا، اين همه طلا و نقره با بار شتران، از بصره براي شما آورده‌اند. حضرت جواب دادند اين اموال براي من نيست مال مستضعفين و فقرا است.