کد خبر 321014
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷

بانک مرکزی به صرافان دارای مجوز شرایط گواهی امضای الکترونیک جهت احراز هویت ورود به سامانه سنا 2 را اعلام کرد.

 به گزارش مشرق، بانک مرکزی درخصوص گواهي امضاي الکترونيک(توکنهاي نماد) که جهت احراز هويت در هنگام ورود به سامانه سنا 2 مورد استفاده مي‌گيرد، موارد ذيل را به کلیه صرافان داراي مجوز اعلام کرد:

1- توکنهاي توليد شده برای شخص حقيقي صادر شده است و به مرور زمان در سامانه هاي مختلف اينترنت بانک و ساير سامانه‌هاي شبکه بانکي برای  احراز هويت به کار گرفته خواهد شد. بنابراين لازم است کاربران امضاي الکترونيک خود را در اختيار ديگران قرار ندهند.

2- کاربران جديد صرافي بايد گواهي امضاي الکترونيک مربوط به خود را دريافت و از آن طريق وارد سامانه سنا شوند.

3- در صورت قطع همکاري کاربر با صرافي، توکن متعلق به کاربر مي باشد. جهت جلوگيري از دسترسي اين کاربر، مدير عامل صرافي مي‌تواند کاربر را از ليست کاربران صرافي در سامانه سنا2 حذف نمايد.

4- با توجه به موارد ذکر شده، کاربراني که قبلاً جهت دريافت توکن ثبت نام نموده اند(حتي در صورت قطع همکاري با صرافي) لازم است هرچه سريعتر نسبت به دريافت آن اقدام نمايند.

5- کاربران  توجه داشته باشند در صورت ثبت 3 بار اشتباه، PIN توکن به وضعيت قفل در مي‌آيد و ضروري است جهت خروج از اين وضعيت کد PUK (موجود در پاکت همراه توکن) مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در صورتي که اين کد نيز سه بار اشتباه وارد گردد، توکن اصطلاحاً مي سوزد و لازم است کليه مراحل ثبت نام و پرداخت وجه، مجدداً تکرار گردد.

6- شماره تلفن مرکز پشتيباني سامانه سنا، 4848 6446 021 و شماره تلفن مرکز پشتيباني گواهي امضاي ديجيتال (توکن)؛  9-02188910658 مي باشد.

7- در حال حاضر ثبت نام اوليه در محل بانک مرکزي متوقف شده است. لذا مراکز ذيل در شهر تهران جهت ثبت نام و اخذ گواهي امضاي الکترونيک تجهيز و راه‌اندازي شده‌اند.(فهرست و نشانی مراکز در پایین صفحه)

8-  به مرور زمان مراکز ديگري در تهران و ساير استانها جهت ثبت نام و تحويل گواهي امضاي الکترونيک فعال خواهند شد که مشخصات اين مراکز به موازات راه اندازي، به اطلاع صرافان خواهد رسيد.

9- مديران و کاربران صرافي ها جهت دسترسي به سامانه سنا2 لازم است شخصاً و با همراه داشتن اصل و کپي شناسنامه و کارت ملي جهت ثبت نام و دريافت گواهي امضاي الکترونيک به مراکز فوق مراجعه نمايند.

نانچه به هر دلیلی از جمله مفقودي، سوختن يا خرابي توکن نياز به ثبت نام مجدد باشد، مراجعه به بانک مرکزي الزامي است.

10- توکن کاربران صرافي توسط مدير عامل صرافي(به شرح موجود در راهنماي کاربري) و توکن مديرعامل صرافي از طريق تماس با تلفن 29952382 فعال سازي مي گردد.
منبع: مهر