تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران آخر هفته جاري براي مذاكرات نهايي با 1+5 در مورد توافق نهايي عازم وين مي‌شود تا يك بار ديگر درباره آنچه كه بايد در توافق نهايي گنجانده شود با اعضاي گروه 1+5 گفت‌وگو كند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

تغییرات مدیران دولتی حتی در پایین ترین سطح

با وجود اینکه رئیس جمهور در زمان تبلیغات انتخاباتیش به موضوع عزل و نصب ها در دولت جدید اشاره کرده بود و گفته بود که با داس نمی آید اما عزل و نصب و تغییرات مدیران دولتی در پایین ترین سطح همچنان ادامه دارد. محمد رضا خباز نماینده پیشین مجلس در یادداشتی در روزنامه آرمان به توجیه این تغییرات پرداخته است: « آنچه مسلم است اینکه این حق مسلم دولت است که برای پیاده کردن نظرات و اهداف خود، افرادی را به عضویت کابینه بیاورد که گفتمان و تفکر تدبیر و امید را قبول داشته باشند. اخیرا رئیس‌جمهور بعد از 10 ماه اعلام کردند فرماندارانی که سیاست دولت را قبول ندارند تعویض کنید و این کاملا امری طبیعی است بنابراین سوال جدی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا آقایان از این امر ناراحت هستند؟!»

وی در ادامه می‌نویسد: «. تصور دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که عموما هر رئیس جمهوری وقتی پیروز میدان می‌شود از کسانی استفاده می‌کند که تفکر وی را قبول داشته باشد فلذا آنچه مسلم است این که طیفی که دائما انتقاد می‌کنند چرا از اصولگرایان استفاده نشده لازم است به قبل از انتخابات باز گردند و نگاه کنند که آیا مدافع این تفکر بوده اند یا خیر و به عبارت بهتر بهتر از نگاه کنند از پیش از پیروزی در انتخابات چه کسانی از رئیس جمهور فعلی حمایت کرده‌اند. لذا این حق مسلم است که دولت از همفکران خود در کابینه و در بخش‌های مدیریتی استفاده کنند بنابراین ضمن تاکید بر فراجناحی بودن دولت باید اذعان کرد کسانی که تا دیروز مخالف و منتقد دولت بودند و هستند نباید توقع داشته باشند امروز دولت از افرادی که تفکری مخالف با دولت را دارند استفاده کند.»

روحانی نمی‌خواهد زیر دست هاشمی به نظر بیاید

روزنامه کیهان نوشت: «روحانی گرچه اشتراکات زیادی با هاشمی دارد اما ترجیح می‌دهد تمایزش با او را برجسته ساخته و از زیر سایه هاشمی بیرون بیاید»

وبسایت وابسته به طیفی از اصلاح‌طلبان خارج نشین ضمن انتشار این مطلب نوشت: اخیراً غلامعلی رجایی از افراد نزدیک به هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای بر نقاط تمایز رفسنجانی تأکید کرد و گفت: «در این باره که می‌گویند روحانی، هاشمی دوم است و دولت روحانی، دولت هاشمی است باید تصریح کنم که هاشمی نسخه دوم ندارد و این دولت نیز دولت هاشمی نیست ولی دولتی است که آقای هاشمی ایده‌آل‌های خود را در آن جست و جو می‌کند و دوست دارد تجربه‌های خود را به آن منتقل کند و روحانی نیز به این تجربه‌ها احترام می‌گذارد. این را هم بگویم که شخصیت آقای روحانی یک شخصیت مستقل است.»

علی افشاری از اعضای سابق دفتر تحکیم در تحلیل سایت خودنویس یادآور می‌شود: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و از حلقه نزدیکان روحانی در برنامه شناسنامه صدا و سیما نیز توضیحاتی در خصوص رابطه رفسنجانی و روحانی ارائه کرد. معلوم نیست حرف‌های وی در واکنش به اظهارات رجایی بوده یا اینکه به صورت مستقل بیان شده است. نوبخت گفت «هاشمی، روحانی را برای حضور در این عرصه ]کاندیداتوری در انتخابات[ تشویق و ترغیب می‌کرد. البته من در ذهنم واژگانی است که نشان دهد هاشمی حضورش در انتخابات را به طور کلی منتفی اعلام کرده باشند. واقعیت این است که ما حضور هاشمی را متصور نبودیم... فکر نمی‌کنم جلسات روحانی و هاشمی در این مدت به تعداد انگشتان دست برسد. البته بهره‌گیری از نظرات او و دیگر شخصیت‌های انقلاب در عرصه‌های مختلف برای ما مهم است اما این طور نیست که بگوییم دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی است! روحانی گفت که من با نگرش اعتدالی کابینه را تشکیل می‌دهم و وابستگی‌های سیاسی افراد برایم مهم نیست و فقط شایستگی ملاک است.»

خودنویس می‌افزاید: اظهارات رجایی و نوبخت نشان می‌دهد روحانی مستقل از رفسنجانی تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته است. در همان ایام انتخابات فائزه هاشمی تصریح کرد که روحانی با نظر پدرش کاندید نشده است. رفسنجانی وقتی روحانی کاندیداتوری‌اش را اعلام کرده بود، در انتخابات در واپسین لحظات ثبت‌نام کرد. این امر نشان می‌دهد وی روحانی را بدیل خود نمی‌دانست. اما بعد از رد صلاحیت شدن در بین کاندیداهای موجود روحانی به او نزدیک‌تر بود.

اظهارات فوق نشان می‌دهد هر دو طرف ضمن ابراز احترام اما تمایز و تفاوت خود را نشان می‌دهند. روحانی نمی‌خواهد در سایه رفسنجانی باشد و رفسنجانی نیز به نوبه خود تمایل ندارد حضور روحانی در میدان حکومت به معنای حضور ثانوی وی تفسیر گردد. در موازنه قوای کنونی آنها همسو هستند و نسبت به اصولگرایان به هم نزدیک هستند. اما تفاوت‌های آنها نیز قابل نادیده گرفتن نیست.

در ادامه این تحلیل آمده است: «روحانی اکنون که رئیس جمهور شده دیگر سطح و منزلت خود را کمتر از رفسنجانی نمی‌داند از این‌رو رفتار وی با رفسنجانی تغییر کرده و رویکرد افقی را به جای عمودی در مناسبات دنبال می‌کند. او دیگر به مانند سابق زیر دست رفسنجانی نیست و از سایه وی بیرون آمده است. برخی از گزارش‌های غیر رسمی نیز حاکی از دلخوری رفسنجانی نسبت به روحانی است. روحانی تاکنون انتظارات وی را در زمینه کسب مشاوره برآورده نکرده است.

هاشمی در سخنرانی‌ها و دیدارهایش به شیوه‌ای نرم هشدار می‌دهد افرادی که در انتخابات پیروز شدند نباید فکر کنند کار تمام شده و دیگر به خواسته‌ها توجه نداشته باشند. مخاطب این حرف نمی‌تواند کسی جز روحانی باشد.»

پرداخت قسط ۵۵۰ ميليون دلاري هند به ايران

روزنامه آرمان نوشت: خبرگزاري انگليسي رويترز از پرداخت قسط ۵۵۰ميليون دلاري ايران خبر داده است. سيدعباس عراقچي، عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي پيش از اين گفت كه اقساط ششم و هفتم از 2/4ميليارد دلار دارايي‌هاي بلوكه‌شده نفتي در چارچوب توافقنامه ژنو آزاد شده و طي روزهاي آينده از طريق مبالغي كه در هند داريم، به حساب بانك مركزي واريز مي‌شود. براساس برنامه اقدام مشترك كه در تاريخ سوم آذرماه ۱۳۹۲ بين وزراي امورخارجه ايران و شش كشور (۱+۵) مورد توافق قرار گرفت، بر بازگشت مبالغ مشخص از عوايد فروش نفت ايران در خارج از كشور به ايران تاكيد و قرار شد كه 2/4 ميليارد دلار از درآمدهاي بلوكه‌شده حاصل از فروش نفت ايران طي 8قسط (در تاريخ‌هاي زير) به ايران پرداخت شود. ۵۵۰ميليون دلار در ۱۲ بهمن (اول فوريه). ۴۵۰ميليون دلار در ۱۰ اسفند (اول مارس) پس از تاييد رقيق شدن يك‌چهارم از ذخيره اورانيوم ۲۰ درصد غني‌شده ايران توسط آژانس. ۵۵۰ميليون دلار در ۱۶ اسفند (۷ مارس). ۵۵۰ميليون دلار در ۲۱فروردين (۱۰ آوريل). ۴۵۰ ميليون دلار در ۲۶فروردين (۱۵ آوريل) پس از تاييد رقيق شدن يك‌چهارم ديگر از ذخيره اورانيوم ۲۰درصد غني‌شده ايران توسط آژانس. ۵۵۰ميليون دلار در ۲۴ارديبهشت (۱۴ مه). ۵۵۰ ميليون دلار در ۲۷خرداد (۱۷ ژوئن). ۵۵۰ميليون دلار در ۲۹تير (۲۰ ژوئيه) پس از آنكه آژانس اجراي تمام تعهدات ايران را تاييد كرد. قسط اول دارايي‌هاي ايران كه مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار و نزد بانك مركزي ژاپن بود، سوم فوريه از طريق نشنال بانك سوئيس به فرانك سوئيس تبديل و به حساب بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران واريز شد. قسط دوم از مبلغ 2/4 ميليارد دلار مورد توافق نيز به ين ژاپن در تاريخ ۳ مارس ۲۰۱۴ برابر با 12اسفند ماه ۱۳۹۲ آزاد و در اختيار بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت. قسط سوم ۷مارس مصادف با ۱۶اسفندماه و قسط چهارم نيز ۱۰آوريل برابر با ۲۱ فروردين به حساب بانك مركزي واريز شد. قسط پنجم نيز ۱۷آوريل از طريق كره به حساب بانك مركزي واريز شد.

زیباکلام: دوست نداشتم بگویم ولی رای روحانی مال اصلاح‌طلبان است!

روزنامه کیهان نوشت: صادق زیباکلام می‌گوید دوست نداشته به تعداد آراء خود روحانی بپردازد اما این اصلاح‌طلبان بودند که موجب شدند روحانی 19 میلیون رای بیاورد.

وی اخیراً مدعی شده بود روحانی یک میلیون رای بیشتر نداشته و نباید او و اطرافیانش دچار سوءتفاهم شوند.

زیباکلام اکنون در مصاحبه با تابناک و در پاسخ این سؤال که «شما گفته‌اید روحانی بیش از یک میلیون رای نداشته است؛ دلیل شما برای چنین اظهاراتی چیست؟» اظهار داشت: صورت مسئله این نبوده که از ابتدا بگویم، روحانی یک میلیون بیشتر رای نداشته است. داستان این گونه بود که آقای سعید حجاریان در اظهارنظری گفته‌اند، بدنه اجتماعی رای آقای روحانی اصلاح‌طلبان هستند و اگر اصلاح‌طلبان از ایشان ناامید شوند، چیزی برای آقای روحانی و دولتش نمی‌ماند. پس از این سخنان آقای حجاریان،‌آقای حجت‌الاسلام اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری حرف بدی زد و به آقای حجاریان بی‌احترامی کرد. ایشان گفت: آقای حجاریان بیکار است و خدا کاری برای ایشان جور کند تا ایشان سرش گرم شود تا این قدر حرف‌های بی‌جا نزند. آقای نوبخت نیز پاسخی که به آقای حجاریان دادند، بی‌ادبانه بود. من از رفتار اینها خیلی خوشم نیامد. البته دوست هم نداشتم به این داستان بپردازم که روحانی چقدر رای دارد.

زیباکلام که چند ماه پیش‌ نیز مدعی شده بود روحانی به طور تصادفی انتخاب شده، در مصاحبه با تابناک تصریح کرد: بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بود که 19 میلیون رای برای دولت به همراه آورد.
وی چند روز پیش در مصاحبه با نسیم گفته بود: با روحانی و نزدیکانش در برخی موضوعات مخالف هستم به دلیل اینکه مدتی است می‌گویند ما مستقل هستیم و پیروزی ما مدیون هیچ کس نیست؛ اینها گزافه‌گویی است. کسی از آقای نوبخت و امیری صالحی و بانک و نعمت‌زاده و فریدون انتظار ندارد که این کار را بکنند یا آن کار را. ولی اینکه فکر می‌کنند آنها بودند که باعث پیروزی روحانی شدند نشان می‌دهد سخت در اشتباهند چرا که بدنه اجتماعی که باعث این پیروزی شد، اصلاح‌طلبان بودند.
 
ظریف: دست از زیاده خواهی بردارید

روزنامه اعتماد نوشت: تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران آخر هفته جاري براي مذاكرات نهايي با 1+5 در مورد توافق نهايي عازم وين مي‌شود تا يك بار ديگر درباره آنچه كه بايد در توافق نهايي گنجانده شود با اعضاي گروه 1+5 گفت‌وگو كند. اما پيش از آنكه دو طرف يك بار ديگر چمدان‌هاي خود را براي سفر به وين ببندند و اين‌بار راهي طولاني‌ترين مذاكرات فشرده خود در چند سال گذشته شوند، بر عزم خود براي حل پرونده هسته‌يي ايران تا پايان مهلت توافق ژنو تاكيد كرده‌اند.

 از يك سو بروكسل هفته گذشته ميزبان ديدار هماهنگي مديران سياسي گروه 1+5 در مورد برنامه هسته‌يي ايران بود و در همين ديدار به گفته مايكل مان، سخنگوي مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، اعضاي 1+5 اعلام كردند كه به دنبال راهبردي براي دستيابي به توافق با ايران تا آخر تير ماه هستند. روسيه نيز در بيانيه‌يي با اشاره به اين نشست كه روز پنجشنبه با حضور كاترين اشتون برگزار شده است اعلام كرد كه در نشست هماهنگي مديران سياسي وزارت خارجه كشورهاي عضو گروه 1+5 در مورد وضعيت برنامه هسته‌يي ايران و مسائل مربوط به مقدمات دور آينده مذاكرات كه قرار است دوم ماه جولاي آينده در وين برگزار شود، بحث و بررسي شد.

اما ازسوي ديگر با نزديك شدن به مذاكرات ايران و 1+5 كه از 11 تير ماه در وين آغاز خواهد شد، محمد جواد ظريف وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه ايران پيشنهادهاي معقولي براي رسيدن به راه‌حل در مذاكرات هسته‌يي ارائه كرده است يك بار ديگر تاكيد كرده است كه ايران آماده رسيدن به راه‌حل است. او البته به1+5 هشدار داده تا دست از زياده‌خواهي بردارند.

 اين چندمين بار است كه ظريف نسبت به آنچه كه زياده‌خواهي طرف مقابل در مذاكرات توصيف مي‌كند هشدار مي‌دهد و آن را مانعي در پيشبرد مذاكرات بيان مي‌كند. اين‌بار او در حالي به طرف مقابل هشدار داده است كه تنها چند روز تا شروع دوباره گفت‌وگو‌ها باقي‌مانده و اينكه طرف‌هاي درگير در اين مذاكرات با چه اهدافي قدم به مذاكرات وين 6 مي‌گذارند از اهميت برخور‌دار است.
از اين رو وزير خارجه كشورمان روز پنجشنبه در ديدار با «مارسلينو مدينا گونزالس»، قائم مقام وزير روابط خارجي كوبا اظهار داشته كه اگر طرف مقابل با زياده‌خواهي مانع توافق شود در آن صورت عامل به بن بست رسيدن مذاكرات براي دنيا مشخص خواهد شد. وزير امور خارجه همچنين با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي تصميم نهايي را درباره پذيرش پروتكل الحاقي مي‌گيرد، گفت: يكي از موضوعات توافق جامع هسته‌يي با 1+5 پذيرش پيوستن به پروتكل الحاقي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است اما در مذاكرات هنوز به آن مرحله نرسيده‌ايم. «محمدجواد ظريف» درباره امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران، افزود: اگر توافق جامع هسته‌يي به نتيجه برسد و متن آن به شكل كامل تدوين و به امضاي ايران و 1+5 برسد يكي از موضوعات آن پذيرش پيوستن به پروتكل الحاقي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. وي يادآور شد: اگر به آن مرحله برسيم مجلس در اين زمينه تصميم مي‌گيرد. همچنين محمدجواد ظريف اظهار كرد كه جريان مذاكرات هسته‌يي «با جزييات» به رهبر جمهوري اسلامي گزارش مي‌شود و «تيم مذاكره‌كننده خود را ملزم به اجراي دقيق سياست‌هاي نظام و نقطه نظرات رهبري مي‌داند.» مجيد تخت روانچي، معاون اروپا و امريكا وزارت امور خارجه ايران نيز در ديدار هيات پارلماني فرانسه با اعلام آمادگي جمهوري اسلامي براي دستيابي به توافق نهايي پيش از 29 تير (20 جولاي) تصريح كرده است اين توافق زماني حاصل مي‌شود كه طرف مقابل از مواضع حداكثري اجتناب ورزد و به دور از توهمات، حقوق هسته‌يي كشورمان را مورد احترام قرار دهد. به هر ترتيب با نزديك شدن به زمان ديدار مقامات ايران و 1+5 رايزني‌هاي داخلي اعضاي گروه 1+5 شكل جدي‌تري به خود گرفته است.

در همين ارتباط لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه پس از ديدار با جان كري همتاي امريكايي خود روز پنجشنبه اعلام كرد كه كشورش با برنامه صلح‌آميز هسته‌يي ايران موافق است. فابيوس گفت كه با كري به‌طور ويژه در مورد ايران و مذاكرات هسته‌يي مذاكره كرده است. وي اضافه كرد كه كاملا مي‌پذيريم كه ايران مي‌تواند از انرژي غيرنظامي هسته‌يي برخوردار باشد. مذاكرات وين 6 از 11 تير ماه در وين آغاز مي‌شود. پيش از آن در مذاكرات وين 5 ، كه 5 روز به طول انجاميد، ايران و 1+5 كار تنظيم توافق نهايي را آغاز كردند اما به گفته ايران و اعضاي 1+5 اختلافات آنها زياد بوده و از اين رو موارد اختلافي را داخل پرانتز گذاشتند اين‌بار در مورد در وين 6 آنها گفت‌وگو كنند. مذاكرات وين 6 قرار است به مدت دو هفته با حضور همه اعضاي تيم مذاكره‌كننده ايران و 1+5 در وين برگزار شود تا از وراي آن شايد تا آخر تير ماه به توافق نهايي دست يابند.

ابطال مصوبه مهم دولت دهم درباره تامين اجتماعي

روزنامه خراسان نوشت: در حالي که بر اساس مصوبه دولت دهم در آخرين روز اداري سال 88، تعدادي از شرکت هاي مشهور نفتي و برقي بابت طلب سازمان تامين اجتماعي از دولت به اين سازمان واگذار شده بود، سازمان بازرسي کل کشور با ارسال شکواييه اي به دستگاه قضايي خواستار ابطال اين مصوبه به علت در نظر نگرفتن شرايط غيرقانوني براي فروش سهام اين شرکت ها و کارخانجات شده بود که پس از بررسي هاي مختلف، مصوبه دولت سابق طي روزهاي اخير ابطال و به دولت يازدهم اعلام شد.

ديدار سيد مهدي طباطبايي با خاتمي و احمدي‌نژاد

روزنامه اعتماد نوشت: حجت‌الاسلام سيد مهدي طباطبايي از روحانيون سرشناس تهران و از اعضاي جامعه روحانيت مبارز طي ماه‌هاي گذشته ديدارهاي جداگانه‌يي با سيد محمد خاتمي و محمود احمدي‌نژاد داشته است. به گزارش آفتاب به نقل از سايت اميد، طباطبايي كه از منتقدان سياست‌هاي احمدي‌نژاد است در ديدار اخيرش با او كه در فروردين ماه صورت گرفت انتقادات خود را مجددا نسبت به عملكرد احمدي‌نژاد مطرح كرد و در مواقعي اين ديدار به مجادله لفظي نيز كشيده شد. طباطبايي همچنين با حضور در دفتر رييس‌جمهور اسبق با وي ديدار كرد. بر اساس اطلاعات دريافتي در ديدار طباطبايي با سيد محمد خاتمي كه در فضاي دوستانه برگزار شد درباره موضوعات مهم كشور از جمله مسائل روز بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

حکم دادگاه آمریکایی علیه دامنه‌ اینترنتی «دات آی آر»

روزنامه شرق نوشت : گروهی از اسراییلی‌ها و آمریکایی‌ها که مدعی‌اند قربانی تروریسم هستند، حکم دادگاهی آمریکایی را برای ضبط جوازها و نام‌های دامنه‌های اینترنتی متعلق به سه کشور ایران، سوریه و کره‌شمالی دریافت کردند. معاون وزیر ارتباطات هم با اعلام اینکه از طریق رسانه‌ها متوجه این موضوع شده و سازمان متولی این امر («آیکن») کشورمان را در جریان امور قرار نداده، از پیگیری این موضوع خبر داده است. نشریه اسراییلی «هاآرتص» نوشت، این حکم ضبط، 10روز دیگر قابل اجرا خواهد شد. بنابر این حکم، آن گروه از شاکیان پرونده که با حکم دادگاه‌های قبلی، خسارت دریافت کرده‌اند، نیز می‌توانند در گرفتن خسارت در این حکم شرکت کنند. حکم دادگاه برای شرکت اینترنتی برای «نام‌ها و شماره‌های واگذارشده» یا «آیکن»صادر شده است. «آیکن»، یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت بازرگانی آمریکا در واشنگتن است که مدیریت شبکه جهانی «وب» یا «www» را برعهده دارد.

این گزارش می‌افزاید: ««نیتسانا دارشان لیتنر»، وکیل اسراییلی، که همراه با «رابرت تالچین»، وکیل نیویورکی این پرونده را پیگیری می‌کند، به این نشریه گفته است که حکم ضبط به‌منظور بستن «وب‌سایت»‌های معمولی در ایران نیست، بلکه شاکیان را قادر می‌کند که پول‌هایی را که ایران به «آیکن» می‌پردازد، تصرف کنند. این پرداخت‌ها را ایران بابت بازکردن «وب‌سایت»های جدید یا «وب‌سایت»هایی که تجدید ثبت می‌شوند و در انتهای نشانی خود علامت «دات‌آی‌آر» دارند، به «آیکن» می‌پردازد.»«دارشان لیتنر» ادعا کرد: «ما فقط سایت‌هایی را که بخواهیم ببندیم، می‌بندیم،... همه وب‌سایت‌های متعلق به حکومت به مجرد آنکه اینترنت ایران تحت اختیار ما درآمد، دیگر ثبت نخواهد شد.» «داشا لیتنر» و دیگر وکیلان این پرونده، مدعی شده‌اند که «نام یک دامنه، جزو دارایی‌های قراردادی حساب می‌شود و از این‌رو قابل ضبط است.» به گفته آنان، «هرگاه دادگاه ثبت‌نام دامنه‌ای را متوقف کند، آن نام تا زمانی که پرونده حل‌وفصل نشده، قابل انتقال به کس دیگری نیست.» به گفته این وکیل اسراییلی، «شاکیان پرونده، پیشتر بخشی از حساب‌های بانکی و دارایی‌های ملکی ایران را که ده‌هامیلیون‌دلار قیمت دارد، مسدود کرده‌اند.»«آیکن» دوروز فرصت دارد تا به این حکم پاسخ دهد. به عبارت دیگر یا باید همه دامنه‌ها و جواز‌های اینترنتی ایرانی را به شاکیان تسلیم کند یا در برابر این حکم از دادگاه درخواست تجدیدنظر کند. هنوز «آیکن» واکنشی در این‌باره نشان نداده است.

جهانگرد: موضوع را پیگیری می‌کنیم

این خبر در حالی روز گذشته رسانه‌ای شده است که نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با «شرق»، ضمن تاکید بر اینکه از طریق رسانه‌ها در جریان این خبر قرار گرفته است، گفت که «این موضوع را پیگیری خواهند کرد.» او البته توضیح داد که «این موضوع از طریق «آیکن» به ایران اعلام نشده تا ما هم بتوانیم وکیل گرفته و دفاع کنیم.» جهانگرد همچنین گفت که «سازمان «آیکن» تا به حال در هیچ مقطعی چنین کاری انجام نداده است.» به‌گفته جهانگرد «سازمان آیکن دادگاه‌های تخصصی دارد که این دادگاه‌ها تنها می‌توانند در حوزه مباحث مربوط به نت وارد شوند. مثل ورود در دعوای شرکت‌ها بر سر مسایلی مثل اختلاف بر سر نام دامنه یا مالکیت دامنه.» او ادامه داد: «اساسا آیکن مرجع رسیدگی به دعواهای سیاسی یا اقتصادی که خارج از این حوزه اتفاق می‌افتد نیست.» او همچنین اضافه کرد که «هدف این گروه‌ها محدودکردن همکاری ایران با این سازمان‌هاست اما چنین موضوعی امکانپذیر نیست.» به گفته جهانگرد «طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان هیچ کشوری را از دسترسی به «اینترنت» محروم و محدود کرد.»