کد خبر 322995
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱

دبیرکانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران با بیان اینکه هیچ‌کدام از برندهای عرضه شده برنج در بازار گواهی اصالت برنج ایرانی را ندارند، گفت: عمدتا این برنج‌ها خارجی‌اند و عرضه‌کنندگان از نام ایرانی برای تبلیغ استفاده می‌کنند.

 به گزارش مشرق، غلامرضا خانکشی‌پور دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران در خصوص چگونگی عرضه برنج خارجی بجای برنج ایرانی با برندهای مختلف، گفت: در مورد ایرانی یا غیرایرانی بودن برنج‌های عرضه شده در بازار نظارتی وجود ندارد.

وی افزود: برند یک عنوان تجاری است که مصرف‌کننده با شنیدن آن نام باید به یاد خصوصیاتی بیفتد که آن برند کالایش را با آن خصوصیات تبلیغ می‌کند و مصرف کننده هم پس از مصرف آن کالای تبلیغ شده به آن خصوصیات می‌رسد و پس از هر بار تکرار مصرف آن، خصوصیات تبلیغ شده با همان کیفیت باید تکرار ‌شود.

* برنج‌های ایرانی فاقد برند هستند


دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران تصریح کرد: اکنون در بازار انواع برندهای برنج، محصول ارائه شده به بازار را ایرانی معرفی می‌کنند، در حالی که اصلا در مورد برنج‌های ایرانی چنین برند نداریم و تولید‌کننده برنج ایرانی دارای چنین تشکل و هماهنگی نیستند که برندی را با نام برنج ایرانی عرضه کند.

* برند‌های مختلف برنج در بازار عمدتا خارجی هستند

خانکشی‌پور بیان داشت: برندهای موجود چون می‌دانند برنج ایرانی عطر و طعم خوبی دارد از این عنوان استفاده می‌کنند، در حالی که بنظر می‌رسد، این برنج‌ها فقط نام ایرانی را یدک می‌کشند و در حالی که عمدتا برنج خارجی هستند، با تبلیغات گسترده مصرف کننده را اغوا می‌کنند.

وی افزود:  برای اینکه برنج یک مشخصه کامل داشته باشد باید از یک استاندارد پیروی کند و برای کنترل و نظارت باید خصوصیات برنج ایرانی را مطابق استاندارد کامل داشته باشیم.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران اظهار داشت: اگر برندی مدعی است که برنجش ایرانی است، باید خودش متقاضی شود و نهادهای ذیربط که توانایی انجام این کار را دارند برنج را آزمایش و مورد پایش قرار دهند و به اصیل بودن و ایرانی بودن آن گواهی دهند، آن و تایید کنند.

خانکشی پور تصریح کرد: من به عنوان دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران آمادگی کامل  کانون را اعلام می‌کنم، تا در صورتی که  هر تولید‌کننده‌‌ای  مایل باشد، ما محصول برنج را پایش و آزمایش کنیم و گواهی مبنی بر اصیل بودن و ایرانی بودن برنج صادر کنیم.

وی افزود: اما تا این لحظه هیچ برندی از ما چنین چیزی را نخواسته و از هیچ نهادی هم چنین تقاضایی نشده است و هیچ کنترلی بر روی برندهای موجود در بازار در مورد ایرانی بودن برنج انجام نشده است.

* ارائه گواهی اصالت برنج ایرانی به مصرف‌کننده اجباری نیست


دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران بیان داشت: استاندارد برنج اجباری نیست و اصراری هم در تجارت مبنی بر ارائه گواهی برای ایرانی بودن برنج وجود ندارد و این موضوع یعنی ارائه گواهی در مورد ایرانی بودن و اصالت برنج بستگی به مصرف کننده دارد.

خانکشی‌پور گفت: اگر مصرف‌کننده برنجی را که گواهی ایرانی بودن را ندارد، از بازار خریداری نکنند، تولید‌کننده مجبور به اخذ چنین گواهی می‌شوند، در حالی که هنوز بازار مصرف به آن جایگاه دست نیافته که چنین چیزهایی را مطالبه کند و ارتقا بازار مصرف هم نیازمند زمان است.

خانکشی پور افزود: ارقام وارداتی به لحاظ وجود فلزات سنگین و آلودگی باید گواهی سلامت بگیرند و این کار هم در مرز انجام می‌شود اما علیرغم انجام این کار گاهی اوقات وزارت بهداشت یا سازمان استاندارد از وجود برنج‌های ناسالم در بازار خبر می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عرضه کنندگان برندهای مختلف برنج از خلاء قانونی در مورد اجباری نبودن استاندارد برنج استفاده می‌کنند، گفت: خلاء قانونی وجود دارد، ولی مهمترین موضوع مصرف کننده است که وقتی برندی مشخصاتی را برای محصولش ادعا می‌کند آن مشخصات واقعی باشد و جعلی نباشد و گواهی آن مشخصات را مطالبه کند.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران اظهار داشت: قطعا برنج‌های عرضه شده با برندهای مختلف  در بازار ایرانی نیستند، زیرا تاکنون هیچ کدام از این برندها گواهی اصالت ایرانی بودن برنج را نگرفته‌اند و همچنین چندین خصوصیتی را که در ارقام خود بیان می‌کنند، تقریبا در هیچ برنج ایرانی به صورت یکجا دیده نمی‌شود.

منبع: فارس