کد خبر 32430
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۵

يکي از مهمترين واکنش هاي استکبار جهاني پيرامون خيزش هاي اخير در کشورهاي مسلمان، تلاش براي انکار ماهيت اسلامي اين انقلاب هاست. تلاشي که يک روز انقلاب مصر را انقلاب فيس بوک مي نامد و روزي ديگر انقلاب ليبي را مديون لپ تاپ ها معرفي مي کند.

 

به گزارش مشرق به نقل از جهان، خبرگزاري الجزيره، با انتشار گزارشي با عنوان " ستاد فرماندهي انقلاب ليبي"! تلاش کرد تا نقش شبکه هاي اجتماعي و ارتباطات مجازي را در انقلاب ليبي پررنگ کند.

اين تلاش الجزيره البته تا آنجا پيش رفت که در همين گزارش از انقلاب ليبي به نام "شورش سايبري" ياد مي شود و در عين حال هيچ اشاره اي به کشتار مردم انقلابي و مسلمان ليبي توسط نيروهاي قذافي و در عين حال جهاد مسلحانه انقلابيون با گارد ديکتاتوري نمي کند.

الجزيره در گزارش خبرنگار خود ضمن تلاش براي پررنگ کردن نقش رسانه هايي همچون بي بي سي و سي ان ان در راهبري حرکات انقلابيون، از يک ساختمان مجعول که عده اي در آن مشغول انجام فعاليت هاي مجازي و اينترنتي هستند به عنوان "مقر اصلي و محرک انقلاب ليبي" نام مي برد و مي نويسد:

" در اتاق اصلي اين ساختمان،‌ اين احمد سنالا و همراهان او هستند که روي لپ تاپ‌هاي خود خم شده اند.

"طبقه بالا مرکز اينترنت ماست که از سه شنبه گذشته فعال شده است" اين را سنالا مي گويد.

سنالا در همين حال به يکي از اعضاي اتاق که در حال تلاش براي آپلود يک ويدئو بر روي يوتيوب است مي‌گويد که سرعت الان ? کيلو بايت در ثانيه است که البته خيلي کم است.

احمد يعقوب، يکي ديگر از کاربران است که ?? ساله است و يک وبلاگ در سرويس ورد پرس به زبان عربي ايجاد کرده است که "صداي انقلاب ?? فوريه" (روز خشم در ليبي) نام دارد.

يعقوب مي گويد: او و همراهانش از انقلاب در مصر و تونس شجاعت کسب کرده‌اند و راه را نيز يافته اند.

"مصري ها عاملي براي کمک به انقلاب ليبي شده‌اند. نه تنها از طريق مرز مشترک ليبي با مصر بلکه از طريق شهرهاي مرزي مصر که در نزديکي ليبي هستند، اطلاعات ايجاد شده در رسانه‌هاي اينترنتي در ليبي، بر روي رسانه هايي همچون فيس بوک آپلود مي شوند و همچنين مصري‌ها تجربيات خود را در نحوه مواجهه با سرکوب هاي دولت نيز به ما ياد مي‌دهند."

اين مطلب را نيز سنالا مي گويد.

او همچنين مي گويد: معترضين در گرماگرم اعتراضات در بنغازي، به دليل قطع شدن اينترنت تحت فشار بودند. اما شيخ احمد به اينجا آمد و اين معضل را به وسيله تلفن ماهواره‌اي و سيستم هاي اسکايپ رفع کرد و ارتباط ما با جهان خارج وصل شد.

سنالا از همين طريق با رسانه‌هايي از قبيل بي بي سي و سي ان ان نيز ارتباط برقرار کرده و حتي مي تواند با آنها چت کند.

آنها همچنين گروه‌هايي را در فيس بوک و توييتر نيز تشکيل داده‌اند."

الجزيره در ادامه گزارش خود از زبان يکي از مصاحبه شوندگان، اخبار مربوط به حرکات انقلابي مردم ليبي را "اغراق آميز" مي خواند و ضمن بيان ناپيداي اين نکته که تنها راه ممکن براي اطلاع يافتن از وقايع ليبي استفاده از شبکه هاي مجازي و شبکه هايي چون فيس بوک و توييتر است، مي نويسد: " بخش عمده اطلاعاتي که در هفته هاي اخير از انقلاب ليبي به دست رسانه‌هاي غربي رسيد از ارتباطات تلفني، ايميل‌ها و پيام هايي بود که طي هفته هاي اخير از داخل ليبي انتشار يافت که البته عمدتا ناقص و يا اغراق آميز بودند."

اين رسانه عربي، در ادامه گزارش خود باز هم صفت ديگري را براي فضاي ذکر شده به کار مي برد و از آن به عنوان "خانه انقلاب" ياد مي کند.

الجزيره مي نويسد:

" در اين دفتر همچنين چندين مرد و زن در حال تلاش هستند و با رايانه‌هاي خود کار مي‌کنند. آنها مشغول جمع‌آوري فيلم‌ها و عکس هاي مختلف هستند و آرشيو بزرگي نيز از اين اطلاعات تهيه کرده‌اند.

بخش عمده اي از تجهيزات اين دفتر شامل کامپيوترها، مواد غذايي و ... اهدا شده است تا نبض شورش در بنغازي همچنان بتپد.

يکي از افراد مي گويد: براي کساني که در خارج از اين منطقه هستند مهم است که بدانند ما که هستيم و براي چه اين اقدامات را انجام مي‌دهيم."

نکته قابل توجهي که به نظر مي رسد الجزيره از روي عمد به آن هيچ اشاره اي نمي کند اين است که ارتباطات مجازي قبل از خيزش اسلامي مردم ليبي هم در اين کشور ميسر بوده است. اما اينکه چرا با وجود اين ارتباطات اين کشور همچنان از وجود ديکتاتوري رنج مي برده است نکته ايست که الجزيره از کنار آن با سکوت رد مي شود.

اين رسانه عربي، در گزارش خود هيچ اشاره اي به تلاش انقلابيون مسلمان ليبي براي مبارزه همه جانبه با ديکتاتوري قذافي و نيز کشته شدن چند هزار نفر از مردم مسلمان اين کشور در جريان عصيان مردم ليبي نمي کند.

پيش از اين نيز خبرگزاري رويترز، در گزارشي پيرامون انقلاب مصر، انقلاب اسلامي مردم اين کشور را انقلاب فيس بوکي ناميده بود.

رسانه هاي صهيونيستي دنيا، پس از آغاز خيزش هاي مردم مسلمان، تلاش هاي وافري را براي پر رنگ کردن نقش شبکه هاي اجتماعي و مجازي در بروز اين خيزش ها آغاز کرده اند که بخشي از نقشه شيطاني آنها براي انکار ماهيت اسلامي اين خيزش ها يا همان بيداري اسلامي است.

خيزش اسلامي مردم ليبي تاکنون بيش از چند هزار کشته داشته است. مردم اين کشور هم اکنون با دسترسي به بخشي از مهمات ارتش ليبي وارد مبارزه مسلحانه با ديکتاتور ليبي شده اند.

شهرهاي بسياري از ليبي هم اکنون به دست مخالفان مسلمان افتاده است و گفته مي شود ليبي بحران هاي شديدتري را پيش رو خواهد داشت.

مقام معظم رهبري چندي پيش در خطبه هاي نماز جمعه تهران با اشاره به قيام اسلامي مردم مصر تأکيد کردند: "قيام ملت مسلمان مصر، يک حرکت اسلامي و آزاديخواهانه است"

آنچه که در ادامه مي بينيد تصاويري است که الجزيره در گزارش "ستاد فرماندهي انقلاب ليبي" به کار برده است.