کد خبر 32462
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰

مشاور ستاد توسعه فناوري هوافضا گفت: توان موشکي جمهوري اسلامي ايران باعث شده که راهبردهاي جهاني در برابر ايران تغيير پيدا کند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايسنا، دکتر جدي، مشاور ستاد توسعه فناوري هوافضا که در افتتاحيه‌ دهمين کنفرانس انجمن هوافضاي ايران در دانشگاه تربيت مدرس سخن مي‌گفت، خاطرنشان کرد:‌ توان ورود و توسعه در حوزه هوافضا هم اکنون تنها در انحصار تعداد محدودي از کشورهاي مطرح دنياست. فعاليت‌هاي هوافضا در کشور نيز موجب بالا رفتن حس اعتماد و عزت عمومي در جامعه و نيز کشورهاي دوست ايران مي‌شود.

مشاور ستاد توسعه‌ فناوري هوافضا با بيان اين که در منطقه توان رقابت با توسعه فناوري هوافضاي ايران وجود ندارد، تصريح کرد: کشورهاي منطقه در حوزه‌هاي هوايي، فضايي و موشکي و به خصوص توسعه‌ فناوري توانايي رقابت با ايران را ندارند و شايد تنها در خدمات هوايي مقداري از کشور پيشرفته‌تر باشند.

جدي با بيان اين که پيچيدگي فناوري فضايي باعث مي‌شود که طيف وسيعي از فناوري‌ها در يک محصول نمود پيدا کند، اظهار کرد:‌ ساخت موشک جديد قيام، طراحي سامانه پدافند هوايي، ساخت نسل سوم موشک فاتح 110، طراحي و ساخت اولين پهباد جت بمب‌افکن به نام کرار، طراحي و ساخت نمونه مهندسي ماهواره‌بر سفير 1B و ساخت کمپسول زيستي کاوشگر 4 از جمله دستاوردهاي صنعت هوافضايي کشور طي سال‌هاي اخير به شمار مي‌رود.

مشاور ستاد توسعه‌ فناوري هوا فضا گفت: سياست‌گذاري در حوزه‌ هوافضا بايد در جهت به کارگيري طيف وسيعي از متخصصان و دانشمندان مرتبط با حوزه‌هاي هوافضايي و فعاليتهاي دانش بنيان باشد. به عنوان مثال، يکي از مهمترين اقدامات، جذب نخبگان کشور در بخش فناوري‌هاي پيشرفته است.

 وي با بيان اين که سه حوزه هوايي و هوانوردي،‌ فضايي و موشکي بايد در صنعت هوافضا مورد توجه قرار گيرد، خاطرنشان کرد: در حوزه‌ هوايي و هوانوردي بايد بيشتر تمرکز‌مان بر روي توسعه‌ حمل و نقل هوايي باشد تا مردم به راحتي بتوانند از اين امکانات استفاده کنند. در حوزه فضايي بايد به قابليت قرار دادن ماهواره‌هاي مخابراتي و تلويزيوني در مدار زمين آهنگ و اعزام انسان به فضا دست يابيم. همچنين در حوزه موشکي نيز بايد بازدارندگي را تا حدي بالا ببريم که فکر جنگ از ذهن دشمنان کشور کنار برود.