گروه سیاسی مشرق- با وجود اینکه نزدیک به ده روز از درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم می گذرد، این درخواست هنوز توسط هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول نشده است تا سرانجام این استیضاح به بعد از جلسه نمایندگان استیضاح کننده با لاریجانی و وزیر علوم موکول شود.
قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در اینباره به فارس گفت: پس از طرح استیضاح، هیأت رئیسه مجلس میخواهد با کدخدامنشی موضوع را به پیش ببرد؛ نمایندگان در این زمینه خواستار اجرایی شدن قانون هستند، زیرا مهلتهای لازم به وزیر علوم داده شده است.
وی با اشاره به رایزنی نمایندگان با هیأت رئیسه مجلس برای اعلام وصول استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: آقای لاریجانی گفتند اگر آنها (وزارت علوم) قول دهد که خواستههای منطقی نمایندگان را اجرایی کند میتوان در این زمینه تصمیم دیگری گرفت لذا رئیس مجلس فردا جلسهای با حضور وزیر علوم و نمایندگان استیضاح کننده برگزار خواهد کرد.
آقای لاریجانی میگوید: اگر در جلسه فردا به نتیجهای نرسیدیم، استیضاح را اعلام وصول میکنیم.
این در حالی است که در طی چند روز گذشته جلسات متعددی بین نمایندگان دولت و وزارت علوم با استیضاح کنندگان برگزار شده بود که نمایندگان دولت در این جلسات نتوانسته بودند تصمیم نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم را تغییر دهند.
آخرین جلسه هفته گذشته به همت حجت الاسلام ابوترابی فر نائب رئیس اول مجلس، بین برخی امضا کنندگان استیضاح و وزیر علوم برگزار شد.
الیاس نادران در مورد جزئیات جلسه به تسنیم گفت: آقای ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس روز گذشته به مصلحتاندیشی خود چند تن از نمایندگانی که برگه استیضاح را امضا کردهبودند را دعوت کرد ولی این جلسهی استیضاح کنندگان با وزیر نبود چرا که استیضاح کنندگان 60 نفر هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان از پاسخهای وزیر علوم در این جلسه قانع شدهاند، ادامه داد: کسی بنا نبود که در این جلسه قانع شود و نمایندگانی که در این جلسه حضور داشتند نقطه نظرات خود در مورد رفتار کلی وزارت علوم و مدیریت دانشگاهها مطرح کردند و آقای فرجی دانا نیز صحبتهای خود را مطرح کرد.
منتقدان و نمایندگان طالب استیضاح وزیر علوم دلایل مختلفی را برای این مسئله عنوان میکنند. مسائلی که طی 8 ماهه گذشته به عنوان چالش وزیر علوم با نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح بود و هر از چند گاهی این وزارتخانه را دچار حاشیههایی میکرد و نمایندگان را به واکنش وا میداشت.
چالشهای مجلس نهم و فرجیدانا
یکی از مهمترین دلایل استیضاح کنندگان انتقاد به انتصابهاست. انتصاباتی که هم در حوزه ستاد وزارت علوم و هم در حوزه ریاست دانشگاهها رخ داد.
به گزارش تسنیم فرجیدانا تنها چند روز پس از حضورش در وزارت علوم توفیقی و میلیمنفرد را علیرغم انتقادات نمایندگان به عنوان مشاور عالی و معاون آموزشی وزارت علوم انتخاب کرد. انتخابی که اعتراضات فراوانی را به همراه داشت، اما مسئله انتصابها در وزارت علوم به همین جا ختم نشد و چندی بعد پای وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به انتصابات مسئلهدار به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باز شد.
طبق گفته وزیر اطلاعات، وزیر علوم از وزارت اطلاعات درباره برخی از انتصابها استعلام گرفته، اما علیرغم جواب منفی برخی از این استعلامها، انتصاباتی را در وزارت علوم صورت داده بود.
بازگشت دانشجویان ستارهدار
مسئله دیگری که چندی این وزارتخانه را دچار حاشیه کرد، بحث تحصیل مجدد دانشجویان ستارهدار بود. مسئلهای که مجددا پای وزیراطلاعات را به جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باز کرد و پس از کش و قوسهایی اینگونه از سوی وزیر اطلاعات مطرح شد که هر اطلاعاتی از ما خواستند اعلام کردیم، مثلاً نوشتیم که این افراد نمیتوانند ادامه تحصیل دهند، اما مسئولان وزارت علوم برای پاسخ استعلامها دلیل خواستهاند. باید لیستی از ما خواسته شود و سوابق فردی را بخواهند، البته نمیتوانیم همه موارد را اعلام کنیم، چون منع امنیتی دارد.
روش جدید تعیین روسای دانشگاهها و مخالفت شواری عالی انقلاب فرهنگی
در حالی که هنوز مدتی از حاشیههای ایجاد شده در وزارت علوم بر سرانتصابهای مسئلهدار نگذشته بود، این وزارتخانه با اعزام هیئتهای چند نفره برای نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی و گاها نظرسنجی به شکل الکترونیک روش جدیدی را در نحوه انتخاب روسای دانشگاهها در پی گرفت.
مسئلهای که باب تازهای از انتقادات را به سوی این وزارتخانه باز کرد و حتی دامنه آن به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی کشیده شد.
منتقدان، رویه انتخاباتی شدن تعیین رئیس دانشگاههای دولتی را خلاف قانون میدانند که ممکن است مشکلات عمدهای به همراه داشته باشد و عملاً تصمیمات و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را بی اثر جلوه میدهد که در صورت مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با گزینهای، این شورا را در مقابل نظر اساتید آن دانشگاه قرار خواهد داد.
در برخی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرجیدانا نسبت به این رویکرد تذکر داده شد و حتی رئیسجمهور نیز تذکراتی در این زمینه به وزیر خود اعلام کرد، اما باز هم در چنین شرایطی وزیر علوم روسای دانشگاههای بزرگی مانند تهران، تربیتمدرس و صنعتی امیرکبیر را به این شکل منصوب کرد و در این میان تعیین مجدد سرپرست برای دانشگاه تهران که چندین ماه با حضور سرپرست اداره میشد، انتقادات بیشتری را برانگیخت تا جایی که محمدحسین امید سرپرست قبلی دانشگاه تهران را نیز به واکنش وا داشت.
مخالفت رئیس جمهور با روش وزیر علوم
منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره انتقادات اعضای این شورا به نحوه تعیین روسای دانشگاه از سوی وزیر علوم با اشاره به جمعبندی نظر اعضای شورا و رئیسجمهور در این زمینه، گفت: اگر این مشورت طوری جلوه کند که از صندوق آراء چه به صورت فیزیکی و چه الکترونیکی، آرا به هر شکلی خارج شود که عملا در شنونده اینگونه القاء کند که یک نوع رأیگیری انجام شده، نتیجه آن اینگونه میشود که دست شورای عالی انقلاب فرهنگی در تأیید و یا رد روسای دانشگاهها بسته میشود.شورای عالی انقلاب فرهنگی به اساتید دانشگاهها علاقمند است و نمیتواند نظر 500 نفر و یا مثلا در دانشگاه تهران 2 هزار عضو هیئتعلمی را نادیده بگیرد. این نحو انتخاب این طور جلوه میکند که نصف حق شورای عالی انقلاب فرهنگی میخواهد گرفته شود و رئیسجمهور و و اعضاء به درستی اینگونه جمعبندی کردند که نباید در انتخاب رؤسای دانشگاهها القای انتخابات صورت گیرد.
بورسهای تحصیلی؛ بازی جدید وزیر علوم
مسئله دعوت به مصاحبه مجدد برخی دانشجویان دکتری که در دولت قبل مراحل بورس خود را طی کرده بودند و اعلام وجود به اصطلاح 3 هزار بورسیه غیرقانونی از دولت قبل در دانشگاهها نیز از جمله مواردی بود که برای مدتی روابط وزارت علوم و نمایندگان مجلس را تیره کرد.
مسئلهای که باعث واکنش وزیر علوم دولت قبل و مسئولان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم سابق شد. منتقدان نحوه اطلاعرسانی سازمان امور دانشجویان را در این باره اغراق آمیز اعلام کردند و در نهایت قرار شد در جلسهای این موضوع توسط مسئولان سازمان امور دانشجویان دولت قبل و فعلی بررسی شود و تصمیم نهایی درباره سرنوشت تعداد معدودی از دانشجویان در این زمنیه اتخاذ شود.
چه کسانی موافق استیضاح هستند؟
اقدامات و عملکرد وزیر علوم طی هشت ماه گذشته به گونهای بوده است که برخی از نمایندگان مجلس پیش بینی می کنند در صورت مطرح شدن استیضاح، اکثریت مجلس با آن موافق خواهند بود؛ احمد بخشایش در گفت و گو با فرارو به این موضوع اشاره دارد: اگر طرح استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شود احتمال استیضاح ایشان توسط نمایندگان زیاد است؛ هرچند این موضوع به نوع دفاع وزیر بستگی دارد.
برخی از تشکلهای دانشجویی هم با صدور بیانیه، مخالفت خود با اقدامات وزیر علوم را اعلام کردهاند؛ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه خود مینویسد: « متاسفانه وزیر با ژست دموکراسی بیثباتی را در دانشگاهها رقم زده و نه تنها موجبات اصلاح آن را فراهم نکرده بلکه حاشیه را برای آن به ارمغان آورده است.
بیش از چهار ماه است دانشگاه تهران، نماد آموزش عالی کشور با سرپرست اداره میشود، سرپرست با سرپرست تودیع میشود. یک نفر برای دو مجموعه دانشگاهی به عنوان سرپرست معرفی میشود. افراد حاشیهدار در وزاتخانه جای داده میشوند.
آیا وزیر در دانشگاه تهران میتینگ سیاسی برگزار نکرده و نهادهای نظارتی را زیر سوال نبرده است؟ چه کسی میخواهد استاد و دانشجو را در برابر ارکان نظام قرار دهد؟ چگونه در این وزارتخانه قرار است مسئله علمی کشور در راس قرار بگیرد در حالی که متاسفانه در این مدت حاشیه بر متن غلبه پیدا کرده است.
از نمایندگان مجلس انتظار داریم در عمل به وظیفه ذاتی خود با شناخت این برهه تاریخی جلوی این عقبگرد را گرفته و ثبات و آرامش را به فضای دانشگاه برگردانند و دولت را در رسیدن به اهداف خود کمک کنند.»
مخالفان استیضاح
با وجود اینکه اکثریت مجلس، اقدامات اخیر وزیر علوم را دلیل کافی و قانع کننده برای استیضاح وزیر میدانند با این حال این استیضاح مخالفانی نیز در مجلس و خارج از آن دارد.
اخیراً بیانیهای توسط برخی از اساتید دانشگاه تهران در حمایت از وزیر علوم صادر شده است که این بیانیه به امضای 269 تن از اساتید رسیده است. به گزارش انصاف نیوز در این بیانیه آمده است: «جناب آقای دکتر فرجی دانا، خداوند منان را سپاس می گوییم که با توفیقات الهی گام دیگری در مسیر ساختن دانشگاهی که می خواهیم برداشته شده است. استادان دانشگاه در صحنه حضور دارند و با جدیت، شکیبایی و تدبیر از جنابعالی حمایت و پشتیبانی می کنند و امیدوارند که آموزش عالی، پژوهش و فنآوری کشور با آرامش و همدلی و امید، صحنه شکوفایی و رشد و توسعه پایدار و سازنده برای کشور و مردم عزیزمان شود.»
محمدرضا تابش یکی از مخالفین استیضاح نیز به شرق میگوید: «وزارت علوم از ابعاد مختلفی برای ما تعیینکننده است، هشتسال حضور احمدینژاد به حذف برخی دانشجویان نخبه از دانشگاه منجر شد، تنها با برچسبی سیاسی. آن موقع کمتر نمایندهای دنبال این مساله و سوال رفت که دلیل ستارهدارشدن اینهمه دانشجو چه بوده. اما حالا گامهای مثبت فرجیدانا در مسیر بازگرداندن ثبات و آرامش به دانشگاهها با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شده؛ مخالفتی که لایههای مختلف آن بیشتر سیاسیکاری است تا دغدغه فرهنگی.»
جواد هروی نیز تنها عضو کمیسیون آموزش است که برخلاف آرای همکاران خود در این کمیسیون مخالف استیضاح وزیر علوم است؛ وی در گفت و گویی با شرق میگوید: «باید به فرجیدانا تا اینجای کار نمره قبولی داده و به خاطر وضعیت دانشگاه از او تشکر کنیم. حال و هوای زندهای در فضای دانشگاهی به وجود آمده که جای تقدیر دارد نه استیضاح. تمام تلاش ما این است که اجازه ندهیم استیضاحی برگزار شود.»
وی با اشاره به رایزنی نمایندگان با هیأت رئیسه مجلس برای اعلام وصول استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: آقای لاریجانی گفتند اگر آنها (وزارت علوم) قول دهد که خواستههای منطقی نمایندگان را اجرایی کند میتوان در این زمینه تصمیم دیگری گرفت لذا رئیس مجلس فردا جلسهای با حضور وزیر علوم و نمایندگان استیضاح کننده برگزار خواهد کرد.
آقای لاریجانی میگوید: اگر در جلسه فردا به نتیجهای نرسیدیم، استیضاح را اعلام وصول میکنیم.
این در حالی است که در طی چند روز گذشته جلسات متعددی بین نمایندگان دولت و وزارت علوم با استیضاح کنندگان برگزار شده بود که نمایندگان دولت در این جلسات نتوانسته بودند تصمیم نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم را تغییر دهند.
آخرین جلسه هفته گذشته به همت حجت الاسلام ابوترابی فر نائب رئیس اول مجلس، بین برخی امضا کنندگان استیضاح و وزیر علوم برگزار شد.
الیاس نادران در مورد جزئیات جلسه به تسنیم گفت: آقای ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس روز گذشته به مصلحتاندیشی خود چند تن از نمایندگانی که برگه استیضاح را امضا کردهبودند را دعوت کرد ولی این جلسهی استیضاح کنندگان با وزیر نبود چرا که استیضاح کنندگان 60 نفر هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان از پاسخهای وزیر علوم در این جلسه قانع شدهاند، ادامه داد: کسی بنا نبود که در این جلسه قانع شود و نمایندگانی که در این جلسه حضور داشتند نقطه نظرات خود در مورد رفتار کلی وزارت علوم و مدیریت دانشگاهها مطرح کردند و آقای فرجی دانا نیز صحبتهای خود را مطرح کرد.
منتقدان و نمایندگان طالب استیضاح وزیر علوم دلایل مختلفی را برای این مسئله عنوان میکنند. مسائلی که طی 8 ماهه گذشته به عنوان چالش وزیر علوم با نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح بود و هر از چند گاهی این وزارتخانه را دچار حاشیههایی میکرد و نمایندگان را به واکنش وا میداشت.
چالشهای مجلس نهم و فرجیدانا
یکی از مهمترین دلایل استیضاح کنندگان انتقاد به انتصابهاست. انتصاباتی که هم در حوزه ستاد وزارت علوم و هم در حوزه ریاست دانشگاهها رخ داد.
طبق گفته وزیر اطلاعات، وزیر علوم از وزارت اطلاعات درباره برخی از انتصابها استعلام گرفته، اما علیرغم جواب منفی برخی از این استعلامها، انتصاباتی را در وزارت علوم صورت داده بود.
بازگشت دانشجویان ستارهدار
مسئله دیگری که چندی این وزارتخانه را دچار حاشیه کرد، بحث تحصیل مجدد دانشجویان ستارهدار بود. مسئلهای که مجددا پای وزیراطلاعات را به جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باز کرد و پس از کش و قوسهایی اینگونه از سوی وزیر اطلاعات مطرح شد که هر اطلاعاتی از ما خواستند اعلام کردیم، مثلاً نوشتیم که این افراد نمیتوانند ادامه تحصیل دهند، اما مسئولان وزارت علوم برای پاسخ استعلامها دلیل خواستهاند. باید لیستی از ما خواسته شود و سوابق فردی را بخواهند، البته نمیتوانیم همه موارد را اعلام کنیم، چون منع امنیتی دارد.
روش جدید تعیین روسای دانشگاهها و مخالفت شواری عالی انقلاب فرهنگی
در حالی که هنوز مدتی از حاشیههای ایجاد شده در وزارت علوم بر سرانتصابهای مسئلهدار نگذشته بود، این وزارتخانه با اعزام هیئتهای چند نفره برای نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی و گاها نظرسنجی به شکل الکترونیک روش جدیدی را در نحوه انتخاب روسای دانشگاهها در پی گرفت.
مسئلهای که باب تازهای از انتقادات را به سوی این وزارتخانه باز کرد و حتی دامنه آن به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی کشیده شد.
منتقدان، رویه انتخاباتی شدن تعیین رئیس دانشگاههای دولتی را خلاف قانون میدانند که ممکن است مشکلات عمدهای به همراه داشته باشد و عملاً تصمیمات و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را بی اثر جلوه میدهد که در صورت مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با گزینهای، این شورا را در مقابل نظر اساتید آن دانشگاه قرار خواهد داد.
در برخی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرجیدانا نسبت به این رویکرد تذکر داده شد و حتی رئیسجمهور نیز تذکراتی در این زمینه به وزیر خود اعلام کرد، اما باز هم در چنین شرایطی وزیر علوم روسای دانشگاههای بزرگی مانند تهران، تربیتمدرس و صنعتی امیرکبیر را به این شکل منصوب کرد و در این میان تعیین مجدد سرپرست برای دانشگاه تهران که چندین ماه با حضور سرپرست اداره میشد، انتقادات بیشتری را برانگیخت تا جایی که محمدحسین امید سرپرست قبلی دانشگاه تهران را نیز به واکنش وا داشت.
مخالفت رئیس جمهور با روش وزیر علوم
منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره انتقادات اعضای این شورا به نحوه تعیین روسای دانشگاه از سوی وزیر علوم با اشاره به جمعبندی نظر اعضای شورا و رئیسجمهور در این زمینه، گفت: اگر این مشورت طوری جلوه کند که از صندوق آراء چه به صورت فیزیکی و چه الکترونیکی، آرا به هر شکلی خارج شود که عملا در شنونده اینگونه القاء کند که یک نوع رأیگیری انجام شده، نتیجه آن اینگونه میشود که دست شورای عالی انقلاب فرهنگی در تأیید و یا رد روسای دانشگاهها بسته میشود.شورای عالی انقلاب فرهنگی به اساتید دانشگاهها علاقمند است و نمیتواند نظر 500 نفر و یا مثلا در دانشگاه تهران 2 هزار عضو هیئتعلمی را نادیده بگیرد. این نحو انتخاب این طور جلوه میکند که نصف حق شورای عالی انقلاب فرهنگی میخواهد گرفته شود و رئیسجمهور و و اعضاء به درستی اینگونه جمعبندی کردند که نباید در انتخاب رؤسای دانشگاهها القای انتخابات صورت گیرد.
بورسهای تحصیلی؛ بازی جدید وزیر علوم
مسئله دعوت به مصاحبه مجدد برخی دانشجویان دکتری که در دولت قبل مراحل بورس خود را طی کرده بودند و اعلام وجود به اصطلاح 3 هزار بورسیه غیرقانونی از دولت قبل در دانشگاهها نیز از جمله مواردی بود که برای مدتی روابط وزارت علوم و نمایندگان مجلس را تیره کرد.
مسئلهای که باعث واکنش وزیر علوم دولت قبل و مسئولان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم سابق شد. منتقدان نحوه اطلاعرسانی سازمان امور دانشجویان را در این باره اغراق آمیز اعلام کردند و در نهایت قرار شد در جلسهای این موضوع توسط مسئولان سازمان امور دانشجویان دولت قبل و فعلی بررسی شود و تصمیم نهایی درباره سرنوشت تعداد معدودی از دانشجویان در این زمنیه اتخاذ شود.
چه کسانی موافق استیضاح هستند؟
اقدامات و عملکرد وزیر علوم طی هشت ماه گذشته به گونهای بوده است که برخی از نمایندگان مجلس پیش بینی می کنند در صورت مطرح شدن استیضاح، اکثریت مجلس با آن موافق خواهند بود؛ احمد بخشایش در گفت و گو با فرارو به این موضوع اشاره دارد: اگر طرح استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شود احتمال استیضاح ایشان توسط نمایندگان زیاد است؛ هرچند این موضوع به نوع دفاع وزیر بستگی دارد.
برخی از تشکلهای دانشجویی هم با صدور بیانیه، مخالفت خود با اقدامات وزیر علوم را اعلام کردهاند؛ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه خود مینویسد: « متاسفانه وزیر با ژست دموکراسی بیثباتی را در دانشگاهها رقم زده و نه تنها موجبات اصلاح آن را فراهم نکرده بلکه حاشیه را برای آن به ارمغان آورده است.
بیش از چهار ماه است دانشگاه تهران، نماد آموزش عالی کشور با سرپرست اداره میشود، سرپرست با سرپرست تودیع میشود. یک نفر برای دو مجموعه دانشگاهی به عنوان سرپرست معرفی میشود. افراد حاشیهدار در وزاتخانه جای داده میشوند.
آیا وزیر در دانشگاه تهران میتینگ سیاسی برگزار نکرده و نهادهای نظارتی را زیر سوال نبرده است؟ چه کسی میخواهد استاد و دانشجو را در برابر ارکان نظام قرار دهد؟ چگونه در این وزارتخانه قرار است مسئله علمی کشور در راس قرار بگیرد در حالی که متاسفانه در این مدت حاشیه بر متن غلبه پیدا کرده است.
از نمایندگان مجلس انتظار داریم در عمل به وظیفه ذاتی خود با شناخت این برهه تاریخی جلوی این عقبگرد را گرفته و ثبات و آرامش را به فضای دانشگاه برگردانند و دولت را در رسیدن به اهداف خود کمک کنند.»
با وجود اینکه اکثریت مجلس، اقدامات اخیر وزیر علوم را دلیل کافی و قانع کننده برای استیضاح وزیر میدانند با این حال این استیضاح مخالفانی نیز در مجلس و خارج از آن دارد.
اخیراً بیانیهای توسط برخی از اساتید دانشگاه تهران در حمایت از وزیر علوم صادر شده است که این بیانیه به امضای 269 تن از اساتید رسیده است. به گزارش انصاف نیوز در این بیانیه آمده است: «جناب آقای دکتر فرجی دانا، خداوند منان را سپاس می گوییم که با توفیقات الهی گام دیگری در مسیر ساختن دانشگاهی که می خواهیم برداشته شده است. استادان دانشگاه در صحنه حضور دارند و با جدیت، شکیبایی و تدبیر از جنابعالی حمایت و پشتیبانی می کنند و امیدوارند که آموزش عالی، پژوهش و فنآوری کشور با آرامش و همدلی و امید، صحنه شکوفایی و رشد و توسعه پایدار و سازنده برای کشور و مردم عزیزمان شود.»
محمدرضا تابش یکی از مخالفین استیضاح نیز به شرق میگوید: «وزارت علوم از ابعاد مختلفی برای ما تعیینکننده است، هشتسال حضور احمدینژاد به حذف برخی دانشجویان نخبه از دانشگاه منجر شد، تنها با برچسبی سیاسی. آن موقع کمتر نمایندهای دنبال این مساله و سوال رفت که دلیل ستارهدارشدن اینهمه دانشجو چه بوده. اما حالا گامهای مثبت فرجیدانا در مسیر بازگرداندن ثبات و آرامش به دانشگاهها با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شده؛ مخالفتی که لایههای مختلف آن بیشتر سیاسیکاری است تا دغدغه فرهنگی.»
جواد هروی نیز تنها عضو کمیسیون آموزش است که برخلاف آرای همکاران خود در این کمیسیون مخالف استیضاح وزیر علوم است؛ وی در گفت و گویی با شرق میگوید: «باید به فرجیدانا تا اینجای کار نمره قبولی داده و به خاطر وضعیت دانشگاه از او تشکر کنیم. حال و هوای زندهای در فضای دانشگاهی به وجود آمده که جای تقدیر دارد نه استیضاح. تمام تلاش ما این است که اجازه ندهیم استیضاحی برگزار شود.»