به گزارش گروه اجتماعی مشرق، بیش از دوازده میلیون دانش آموز؛ همین که بدانیم جمعیت دانش آموزی کشورمان از جمعیت شمار زیادی از کشورهای جهان بیشتر است، چه بسا پذیرش مشکلات فراوان مجموعه آموزش و پرورش برایمان آسان تر شده و رویکردمان از نقد و گلایه به اقداماتی از این دست سوق پیدا کند.
به فاصله چند روز تا نیمه تابستان و در حالی که ثبت نام مدارس تقریبا به انتهای خود نزدیک شده است، همزمان با آغاز فصل دغدغه اولیای دانش آموزان برای تهیه و تدارک مایحتاج تحصیل فرزندان چون کیف و کفش و لوازم التحریر، هستند دانش آموزانی که گاه از کار در مزارع و باغات یا چرای گوسفندان خسته میشوند اما رغبتی به شروع سال تحصیلی و بازگشت به مدرسه ندارند!
کافی است فیلمی که به تازگی از مدرسهای واقع در نقطهای محروم منتشر کردیم (اینجا) را به یاد آورید تا چرایی رویگردان بودن دانش آموزان سخت کوش ساکن مناطق محروم از مدرسه برای مان حل شود و جای آن را انبوه سوالات و گلایه ها بگیرد؛ انتقاداتی که تا حدود زیادی وارد هستند.
این در حالی است که اگر بدانیم جمعیت دانش آموزی کشورمان از جمعیت شمار زیادی از کشورهای جهان بیشتر است و به این مولفه، جمعیت معلمان و اولیای مدارس را بیافزاییم، دور از انصاف خواهد بود که حل تمامی این مشکلات انباشته شده از سالیان طولانی را به یکباره طلب کنیم و توقع داشته باشیم که مشکلات این جمعیت بزرگ، به سرعت حل و فصل شود؛ هرچند قابل قبول هم نخواهد بود که از یکسو از مدارس کپری بشنویم و از سوی دیگر وعده هوشمند سازی مدارس به گوشمان برسد!
تکیه بر جمعیت بزرگ دانش آموزی شاید بهترین راه برای درک مشکلات این عرصه بوده و ترغیبی برای ورود مردم به حل مشکل باشد؛ یعنی همین رویکردی که یک جمعیت داوطلب جهادی مد نظر قرار داده و ثابت کردهاند که ترجیح میدهند به جای نقد به حق مسئولان و نهادهای مختلف بابت کوتاهیهایی که به خرج دادهاند -و موجب محرومیت زایی شده،- آستین بالا زده و وارد گود شوند.
از جمله این اقدامات، ساخت مدارس در نقاط محروم یا بازسازی آنهاست که مدتی است در دستور کار برخی اردوگاه های جهادی قرار گرفته است؛ به این صورت که ابتدا مناطق محروم و مشکلات طی سفرهایی شناسایی میشوند و بعد با بهره گیری از توانایی های افراد، برای رفع آنها اقدام میشود.
شاید ساخت مدرسه روستای دشتک که قصد داریم در قالب فیلم روایتش کنیم، بهترین مثال برای تشریح این روند باشد. مدرسهای فرسوده و مستهلک که بیم آن میرفت تیرهای چوبی سقف کلاس های درسش به زودی بر سر دانش آموزان آوار شود و فاجعه ای رقم بزند و با کمک تعدادی از هموطنان دلسوز در قالب اردویی جهادی به سرعت تجدید بنا شد.
کافی است به همراهی دانش آموزان و معلم مدرسه با گروهی که برای ساخت مدرسه آستین بالا زده اند دقت کنیم تا دریابیم که چگونه میتوان بهترین کلاس درس تابستانی دانش آموزان ساکن منطقهای محروم را رقم زد و در اقدامی خیر خواهانه، جور کم کاری مسئولان را به نفع مردمان سختی کشیده، کشید.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تابناک
به فاصله چند روز تا نیمه تابستان و در حالی که ثبت نام مدارس تقریبا به انتهای خود نزدیک شده است، همزمان با آغاز فصل دغدغه اولیای دانش آموزان برای تهیه و تدارک مایحتاج تحصیل فرزندان چون کیف و کفش و لوازم التحریر، هستند دانش آموزانی که گاه از کار در مزارع و باغات یا چرای گوسفندان خسته میشوند اما رغبتی به شروع سال تحصیلی و بازگشت به مدرسه ندارند!
کافی است فیلمی که به تازگی از مدرسهای واقع در نقطهای محروم منتشر کردیم (اینجا) را به یاد آورید تا چرایی رویگردان بودن دانش آموزان سخت کوش ساکن مناطق محروم از مدرسه برای مان حل شود و جای آن را انبوه سوالات و گلایه ها بگیرد؛ انتقاداتی که تا حدود زیادی وارد هستند.
این در حالی است که اگر بدانیم جمعیت دانش آموزی کشورمان از جمعیت شمار زیادی از کشورهای جهان بیشتر است و به این مولفه، جمعیت معلمان و اولیای مدارس را بیافزاییم، دور از انصاف خواهد بود که حل تمامی این مشکلات انباشته شده از سالیان طولانی را به یکباره طلب کنیم و توقع داشته باشیم که مشکلات این جمعیت بزرگ، به سرعت حل و فصل شود؛ هرچند قابل قبول هم نخواهد بود که از یکسو از مدارس کپری بشنویم و از سوی دیگر وعده هوشمند سازی مدارس به گوشمان برسد!
تکیه بر جمعیت بزرگ دانش آموزی شاید بهترین راه برای درک مشکلات این عرصه بوده و ترغیبی برای ورود مردم به حل مشکل باشد؛ یعنی همین رویکردی که یک جمعیت داوطلب جهادی مد نظر قرار داده و ثابت کردهاند که ترجیح میدهند به جای نقد به حق مسئولان و نهادهای مختلف بابت کوتاهیهایی که به خرج دادهاند -و موجب محرومیت زایی شده،- آستین بالا زده و وارد گود شوند.
از جمله این اقدامات، ساخت مدارس در نقاط محروم یا بازسازی آنهاست که مدتی است در دستور کار برخی اردوگاه های جهادی قرار گرفته است؛ به این صورت که ابتدا مناطق محروم و مشکلات طی سفرهایی شناسایی میشوند و بعد با بهره گیری از توانایی های افراد، برای رفع آنها اقدام میشود.
شاید ساخت مدرسه روستای دشتک که قصد داریم در قالب فیلم روایتش کنیم، بهترین مثال برای تشریح این روند باشد. مدرسهای فرسوده و مستهلک که بیم آن میرفت تیرهای چوبی سقف کلاس های درسش به زودی بر سر دانش آموزان آوار شود و فاجعه ای رقم بزند و با کمک تعدادی از هموطنان دلسوز در قالب اردویی جهادی به سرعت تجدید بنا شد.
کافی است به همراهی دانش آموزان و معلم مدرسه با گروهی که برای ساخت مدرسه آستین بالا زده اند دقت کنیم تا دریابیم که چگونه میتوان بهترین کلاس درس تابستانی دانش آموزان ساکن منطقهای محروم را رقم زد و در اقدامی خیر خواهانه، جور کم کاری مسئولان را به نفع مردمان سختی کشیده، کشید.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تابناک