کد خبر 33078
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲

بايد فکر و برنامه‌ريزي کرد تا مجرياني که از مقام خود سوءاستفاده کرده و درآمدهاي اقتصادي را لحاظ مي‌کنند مجال جولان در رسانه ملي را نيابند.

به گزارش مشرق، شبکه ايران نوشت: محمود گبرلو روزنامه‌نگار و منتقد سينما نيز داشتن آگاهي و نگاه کارشناسانه در حوزه مورد بحث را يکي از مهمترين فاکتورهاي مجري برنامه‌هاي گفت‌وگو محور اعلام کرده و مي‌افزايد: اگر مجري تخصص و شناختي از موضوع بحث نداشته باشد طبيعتا توفيقي در مديريت مبحت نخواهد داشت.

وي علاوه بر آگاهي و دانش نسبت به موضوع مورد بحث، تسلط و شناخت مجري نسبت به مسائل روز فرهنگي و اجتماعي را از مولفه‌هاي لازم براي اجراي موثر مي‌داند.

 

مخاطبان و بينندگان بايد قاضي اين حکم باشند

گبرلو در پاسخ به سوالي در خصوص شناخت مجري از چهارچوب‌هاي رسانه‌اي و عدم عدول از مرز جسارت در اين حيطه مي‌گويد: يک مجري بايد شجاعت در بيان نظرات و ديدگاه‌هاي منصفانه و قاطعانه را داشته باشد؛ نه اينکه از ابتدا فرد مصاحبه‌شونده را به محاکمه بکشاند و آن را محکوم کند بلکه نظرات مختلف را بيان کند تا فرد بتواند ديدگاه خودش را در اين مسير انتقال دهد و درنهايت مخاطبان و بينندگان بايد قاضي اين حکم باشند.

اين منتقد و کارشناس سينما مجري را فردي منصف و عادل مي‌داند که بدون حب و بغض نظر داده و در عين حال با شجاعت و جسارت آن را عنوان نمايد، بدون آنکه مرعوب شخصيت مصاحبه شونده شود. وي مي‌گويد: معمولا اغلب مجريان رسانه سياست‌هاي مصلحت انديشانه در پيش گرفته و با در نظر داشتن برخي جوانب حاشيه‌اي از صراحت بيان پرهيز مي‌کنند.

 

شومن‌هايي که سعي مي‌کنند مخاطبان را به هر روشي جلب کنند

گبرلو توافق چنداني با بحث ستاره‌سازي مجريان سيما به معناي متداول در فرهنگ غرب ندارد. وي دلايل خود را اينگونه توضيح مي‌دهد: مفهوم ستاره‌سازي شايد در بعد رسانه غربي مفهوم داشته باشد، معمولا مجري‌هايي که در غرب پشت دوربين قرار مي‌گيرند کارشناسان چندان آگاهي نيستند و اغلب شومن‌هايي هستند که سعي مي‌کنند مخاطبان را به هر روشي که شده جلب کنند و تبديل به سوپراستارهايي شوند که طرفداران خاص خود را دارند؛ اما مجريان متخصص بايد اعتباري به برنامه ببخشند و با مطرح شدن به عنوان کارشناس حرفه‌اي و مسلط پشتوانه‌اي براي برنامه باشند.

وي مي‌افزايد: اينجا بحث ستاره‌سازي مطرح نيست بلکه مخاطب به دانش، فهم و تحليل مجري نگاه مي‌کند و وقتي مي‌بيند بحث را در مسير درستي سوق مي‌دهد به او اعتماد مي‌کند.

 

مجرياني که تبديل به تاجر فرهنگي-هنري مي‌شوند

گبرلو در ادامه خاطرنشان مي‌سازد: بسياري از مجريان وقتي در اين عرصه مطرح مي‌شوند از شخصيت مجري‌ خارج شده و تبديل به تاجر فرهنگي-هنري مي‌شوند. بايد فکر و برنامه‌ريزي کرد تا مجرياني که از مقام خود سوءاستفاده کرده و درآمدهاي اقتصادي را لحاظ مي‌کنند مجال جولان در رسانه ملي را نيابند.

 

سکان اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و پرمخاطب به مجريان مجرب‌تري سپرده شود

اين منتقد سينما در ادامه تاکيد مي‌کند: در وهله اول مجري بايد شناخت درستي از مقام و موقعيت خود پيدا کند و از سوي ديگر مصوب کننده و ناظر برنامه هم اين نکته را مدنظر داشته باشد که اگر يک مجري در سطح جامعه معروف شد و به منافع خودش بش از اهداف برنامه بها داد از اجرا طرد شود.

گبرلو در پايان از حضور مجريان بدون تسلط و دانش در رسانه تلويزيون گلايه کرده و ابراز اميدواري کرد سکان اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و پرمخاطب به مجريان مجرب‌تري سپرده شود.