بنادر«صلاله» در عمان با 23 مرتبه و کشور «جیبوتی» با 15 مرتبه بیشترین حضور ناوگان دریایی ایران را شاهد بودند و بعد آز آنها، بندر «پورت سودان» در کشور سودان با 4 مرتبه، بندر «مسقط» در در عمان با 3 مرتبه، بنادر «جده» در عربستان و «کلمبو» در سریلانکا با 2 مرتبه و نیز بنادر «دوحه» در قطر، «لاذقیه» در سوریه، «ژان ژیانگ» در چین، «بمبئی» در هند و «دارالسلام» در تانزانیا با یک مرتبه قرار دارند.
این درحالیست که نیروی دریایی ارتش بنا بر تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور موثر در محدوده «مثلث طلایی»، حضور در این پهنه آبی استراتژیک جهان که بیشترین نقل و انتقالات کالا و انرژی در آن صورت می گیرد را برای اولین بار در قالب اعزام همین ناوگروهها تجربه کرد.
تنگه هرمز (حدفاصل دریای عمان و خلیج فارس) به عنوان مهمترین تنگه جهان که بیشترین نقل و انتقالات انرژی در آن صورت میگیرد، تنگه بابالمندب (حدفاصل اقیانوس هند و دریای سرخ) و تنگه مالاکا (حدفافصل اقیانوس هند و اقیانوس آرام) 3 راس این مثلث طلایی را تشکیل می دهند.
ناوگروههای 30گانه ارتش توانستند در طول این 5 سال، امنیت کامل را برای کشتیهای نفتکش، گازبر و کالابر جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در برابر تهاجمات و تهدیدات دزدان دریایی برقرار کرده و به این ترتیب پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را پس از سالها نه فقط در محدوده دریای عمان و خلیج فارس بلکه در پهنه بی کران آبهای آزاد به اهتزاز درآورند.
انواع ناوشکن ها، ناوهای لجستیک، بالگرد و زیردریایی سنگین ارتش ایران با حضور مستمر در آبهای آزاد نشان دادند، متخصصان جوان و متعهد صنعت دفاعی تا چه میزان در «عمردهی انقلابی» به سامانه های رزمی و شناوری موفق بودهاند.
اینفوگرافی پیش رو، موقعیت مثلث طلایی تنگه هرمز، مالاکا و بابالمندب، محدوده حضور ناوگان دریایی ارتش و نیز بنادری که ناوگروههای اعزامی در آنها پهلو گرفته اند را به خوبی نشان میدهد.
حضور ناوگان دریایی ارتش در آبهای آزاد و خلیج عدن، با اعزام ناوگروه سیویکم متشکل از ناو رزمی «بایندر» و ناو لجستیک «بندرعباس» همچنان ادامه دارد.