کد خبر 332643
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌‌های کشور با اشاره به درآمد مطلوب کشور از محل پروازهای عبوری و استفاده از فضای کشور، بیان کرد: در این‌باره رایزنی‌های مستمر با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده است.

به گزارش مشرق، ابراهیم شوشتری با ‌بیان اینکه منابع اصلی درآمد شرکت فرودگاه‌‌های کشوراز محل فعالیت‌های آن است، اظهار داشت: «دریافت هزینه نشست و برخاست هواپیما‌ها»، «اجاره اماکن» و «درآمد پروازهای عبوری»، سه منبع اصلی تأمین درآمد شرکت است.

ظرفیت پذیرش روزانه 750 پرواز عبوری از آسمان ایران

وی ادامه داد: تا پیش از این روزانه در 24 ساعت 495 پرواز از آسمان کشور و فضای کشور استفاده می‌کرد که این رقم در چند روز اخیر به 631 پرواز رسیده است که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است‌.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌‌های کشور یادآور شد: این رکورد نشان‌ دهنده‌ این است که امنیت فضایی آسمان ایران خوب و مطلوب است و به همین دلیل پروازهای زیادی روزانه در آسمان ایران انجام می‌گیرد.

شوشتری با بیان اینکه معدل پروازها در ماه گذشته 495 پرواز ‌در حوزه over fly (بالاسر) بوده است، ادامه داد: ‌در صورت توزیع مناسب پروازها در طول شبانه‌روز، آسمان ایران ظرفیت پذیرش 750 پرواز عبوری در روز را دارد.

افزایش درآمد ارزی با رشد پرواز‌‌های عبوری از فضای کشور

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌‌های کشور بیان کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور جزو معدود شرکت‌هایی است که از محل پروازهای عبوری ارز به خزانه کشور واریز می‌کند.

وی اظهار داشت: پرواز‌های عبوری از فضای کشور بستری برای کسب درآمدهای ارزی است، این مورد‌ قبل از هر چیز به نفع کشور در حوزه درآمد ارزی است ضمن آنکه شرکت فرودگاه‌های کشور می‌تواند از این منابع در راستای بهسازی فرودگاه‌ها که هزینه کلانی را می‌طلبد، اقدام کند.

 افزایش پرواز‌‌های عبوری و به‌روز سازی تجهیزات راداری و ناوبری

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر پروازهای عبوری از فضای ایران را به بهترین وجه سرویس‌دهی می‌کنیم، باید طی فعالیت‌های تخصصی فضا را طوری فراهم کرد تا به افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور و ارزآوری بیشتر بیانجامد، زیرا افزایش پرواز‌های عبوری از آسمان یک کشور به اعتبار آن کشور می‌افزاید.

وی گفت: ورود پروازها به فضای کشور نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌های فرودگاهی از نظر تجهیزات راداری، تجهیزات ارتباطی و تجهیزات ناوبری است. همواره باید این تجهیزات را به روز و مدرن کنیم که به روز کردن آنها هزینه‌های سنگینی دارد بنابراین چنین منابعی نظیر پروا‌ز‌های عبوری از آسمان کشور، موجب افزایش درآمد شرکت فرودگاه‌های کشور خواهد شد.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌‌های کشور با اشاره به اینکه در فضای ایران ظرفیت افزایش پروازهای عبوری‌ به خوبی فراهم است، اضافه کرد: پوشش راداری کشور در حال حاضر قادر است بهترین خدمات را به پرواز‌های داخلی، خارجی و عبوری ارائه دهد.

شوشتری بیان کرد: ورود پروازهای شرکت‌های بزرگ هواپیمایی دنیا به آسمان ایران و عبور از طریق جمهوری اسلامی ایران، خود به خود نشان‌دهنده امنیت در فضای کشور است، ضمن آنکه ارتقاء امنیت برای کشور را به دنبال خواهد داشت.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها اضافه‌ کرد: با توجه به امکانات مرکز کنترل و ظرفیت فضای کشور، وجود نیروهای متخصص کنترل پرواز، امنیت فضای ایران و عضویت جمهوری اسلامی ایران در ایکائو، ‌آمادگی در ایران برای پذیرش پروازهای عبوری افزون بر ترافیک موجود در راه‌های هوایی کشور وجود دارد.

تقاضای شرکت‌های هواپیمایی دنیا برای عبور از آسمان ایران

وی با اشاره به تقاضای کشورها برای عبور از آسمان ایران،‌ گفت: موقعیت جغرافیایی و خاص ایران، بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات ناوبری و رعایت استانداردهای هوانوردی، برخورداری از پرسنل متخصص و مهمتر از همه ثبات امنیت در فضای ایران علت افزایش تقاضای شرکت‌های هواپیمایی عنوان شده است. ‌

کاهش فاصله پروازی ایرلاین‌های خارجی در صورت استفاده از فضای ایران برای عبور

رایزنی با ستاد کل نیروهای مسلح برای ساماندهی راه‌های هوایی

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌‌های کشور با اشاره به درآمد مطلوب کشور از محل پروازهای عبوری و استفاده از فضای کشور، بیان کرد: در این‌باره رایزنی‌های مستمر با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده است.

 

وی گفت: در حوزه‌های مختلف در حال رایزنی هستیم که بتوانیم از این موقعیت خدادادی و وضعیت جغرافیای مطلوب کشور بهترین استفاده را داشته باشیم تا پروازهای عبوری بیشتری را جذب کنیم.معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌‌های کشور بیان کرد: در همین راستا مکاتبات لازم انجام شده است و به صورت مستقیم در حال رایزنی هستیم تا این هدف محقق شود؛ بخشی از این رایزنی‌ها شامل «ساماندهی راه‌های هوایی» و «ایجاد مسیرهای مستقیم موازی» است.

شوشتری افزود: البته قصد ورود در حوزه‌های دیگر را ‌با شناسایی و رصد شارژ پروازهای عبوری در منطقه داریم تا بتوان متناسب با آن، فعالیت بازرگانی داشت و از ظرفیتی که در کشور از نظر جذب پروازهای عبوری وجود دارد، نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

منبع: فارس