کد خبر 332660
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حاشیه پردازی و سلب مسئولیت ویژگی افرادی است که از مهارت حل مسئله استفاده نمی‌کنند و این موضوع در نهایت موجب رشد نایافتگی و مختل شدن ارتباطات اجتماعی و فردی می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سید عبدالمجید بحرینیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به مهارت حل مسئله به عنوان یکی از مهارت‌های ده‌گانه زندگی اظهار داشت: روش حل مسئله یکی از مهارت‌های لازم است که سازمان جهانی بهداشت آن را مطرح کرده است. لزوم یادگیری آن به این دلیل است که پاک کردن صورت مسئله موجب پرخاشگری و دور شدن از واقعیت می‌شود، متأسفانه برخی افراد در مواجهه با مشکلات زندگی به جای برخورد عینی با مشکل، طرف مقابل را متهم می‌کنند.

وی افزود: طرح مسائل حاشیه‌ای و سلب مسئولیت ویژگی افرادی است که از این مهارت استفاده نمی‌کنند و این موضوع در نهایت موجب رشد نایافتگی و مختل شدن ارتباطات اجتماعی و فردی می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان تأکید کرد: انسان موجودی اجتماعی است و اگر نتواند مشکلات خود را حل کند زندگی‌اش مختلف می‌شود همه افراد در زندگی مشکلاتی دارند و بسته به شرایط و نگرش آنها متفاوت است.

سازمان جهانی بهداشت معتقد است که مشکل باید از طریق علمی و مناسب حل شود تا اختلالات روانی، نگرانی‌ها و بیماری‌های روان‌تنی در پی نداشته باشد.

وی افزود: این مهم در گرو یادگیری حل مسئله است، روش حل مسئله روشی شناختی است که سازمان جهانی بهداشت آن را پیشنهاد می‌کند. روش شناختی برمبنای عقل و استدلال است و تا زمانی که از عقل پیروی می‌کند قابل قبول است.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها بر سر مسائل ساده و کم‌اهمیت دچار اختلال، قهر، عصبانیت و پرخاشگری می‌شوند و ممکن است احساسی برخورد کردن آنها منجر به اختلافات شدید و حتی بر هم خوردن یک رابطه شود.

وی با بیان گام‌های مؤثر در حل مسئله گفت: گام اول شناخت مشکل است که باید در این گام ابعاد مسئله را بررسی کنیم، گام بعدی انتخاب راه‌حل‌های مناسب است که از ساده‌ترین راه‌حل تا سخت‌ترین آن تشکیل می‌شود.

وی گفت: همچنین باید بهترین و بدترین راههای موجود را بررسی کنیم، توصیه می‌شود افراد برای تمرکز تمام راههای موجود روی کاغذ بنویسند به این روش بارش فکری می‌گویند، گام آخر نیز بررسی عواقب هر راه است که با مقایسه دو به دو نقاط مثبت و منفی راهها بررسی و در نهایت به یک راه‌حل خواهیم رسید.

وی ادامه داد: باید به خودمان بگوییم که ما همه تلاشمان را کردیم و مسئولیت راه‌حل نهایی را نیز می‌پذیریم در متون دینی نیز توجه به این نکته که بهترین راه‌حل را انتخاب و سایر امور را به خدا واگذار کنیم نشان می‌دهد که افراد بر اساس بضاعت فکری خود تصمیم‌گیری کرده و تمام عواقب را به خود نسبت ندهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر با روش حل مسئله مشکلات را حل کنیم بسیاری از سوءتفاهم‌ها و درگیری‌ها حل می‌شود مثلاً در اختلافات خانوادگی چند راه‌حل وجود دارد راه‌حل اول قطع رابطه است شیوه گفت‌وگوی متقابل راهکار دوم، فردی را واسطه قرار دادن راه سوم، وارد کردن ضرر و زیان به طرف مقابل راهکار چهارم و عذرخواهی یا بخشش راهکار پنجم است.

وی افزود: بخشش روشی است که در آثار علمی و دینی وجود دارد کسی که انتظار بخشش از خداوند را دارد باید دیگران را ببخشد منتهی این بخشش به لحاظ علمی باید آگاهانه باشد و از طرفی فردی که می‌بخشد نباید در اختلافات بعدی موضوع اختلاف قبلی را مطرح کند.

وی خاطرنشان کرد: مهارت حل مسئله مستلزم یادگیری مهارتهای دیگر مانند قاطع بودن و مهارت «نه» گفتن است. توصیه می‌شود همه افراد به ویژه آنهایی که در روابط بین فردی خود دچار مشکلات زیادی می‌شوند مهارت‌های حل مسئله را با حضور در کارگاه‌هایی که در این رابطه تشکیل می‌شود بیاموزند.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس