این اتفاق ادامه داشت و امسال در ضلع جنوب غربی محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران نخستین نمایشگاه تخصصی بینالمللی «نوشتافزار و لوازمالتحریر» به مدت 4 روز دایر بود. ما هم چند باری به این نمایشگاه سر زدیم تا کم و کیف برگزاری آن و محصولاتی که در معرض دید عموم قرار گرفته گزارش تهیه کنیم.
اول به سالن شیک و مجلل شماره دو رفتیم. جایی که محصولات نام آشنا و در واقع غول های نوشت افزار در کشورهای مختلف غرفه داشتند. غرفه های سالن دو با طراحی و دیزاینی بسیار زیبا و چشم نواز بود تعداد زیادی از محصولات خودشان را در معرض دید عموم گذاشته بودند.
نیاز به توضیح ندارد که سر هر غرفه و غرفه دارانش حسابی شلوغ بود و هر لحظه برای فروش محصولاتشان بعد از نمایشگاه سفارش های ریز درشت میگرفتند. طراحی بعضی از این وسایل آنقدر زیبا بود که دل ما هم برای چند لحظه برای دوران مدرسه تنگ شد و دوست داشتیم چند مدادتراش و دفتر فانتزی برای خودم بخرم اما چون موضوع گزارش ما در باره نوشت افزارهای ایرانی بود خیلی زود از سالن دو به سالن شماره یک رفتیم. جایی که تازه وارد های دنیای لوازم التحریر غرفه داشتند.
ایام، روشنا، قاصدک، شکرستان(آزاده)، کانون پرورش فکری کودکان، نجیب پوشان و... عنوان برندهای ایرانی است که در حال حاضر میتوان نوشت ابزارهای آنها را در بازار پیدا کرد و در چهار روز برپایی نمایشگاه از غرفه داران سالن یک بودند.
در میان غرفه ها به شرکت "آریا انیمیشن(صنعت تخیل)" برخوردیم. غرفه ای که هم نوشت افزارهایی با طرح چهره شخصیت های شاهنامه برای فروش داشت و هم در مانیتورهایش انیمیشن بلندی از نبرد رستم و سهراب را نمایش می داد. این اولین بار بود که میدیدیم یک شرکت ایرانی از روی کاری که به صورت انیمیشن تولید کرده به صورت هم زمان اقلام تحریری هم ساخته است.
وی در خصوص تولید نوشت افزارهای فانتزی اظهار داشت: در حوزه تولید لوازم التحریر قدم های بزرگی برداشتیم و توانستیم با چند تولید کننده عظیم وارد همکاری شویم تا تولید محصول ایرانی با شخصیت های ملی و مذهبی ایرانی رونق بگیرد. تا کنون 22 فلم محصول نوشت افزاری تولید کردهابم که عرضه آن را به بازار شروع کرده ایم و شکرخدا استقبال مردم هم خوب بوده است. چندین سفارش کوچک و بزرگ هم از نمایندگی های معتبر در تهران و شهرستان ها، ارگان های دولتی، عمده فروشان و مدارس داشتیم.
مدیر روابط عمومی آریا صنعت ادامه داد: ما در جریان فعالیت دیگر شرکت ها مثل قاصدک، آزاده و غیره هستیم که تمام تلاششان را برای تولید کالای ایرانی اسلامی صرف میکنند، هستیم و علاقه همکاری با آنها را هم داریم. گسترش وصعت فعالیت این عزیزان باعث افتخار ما است. چرا که هدف آنها هم مثل ما این است که کودکان این سرزمین با شناخت چهره های بزرگ ملی و مذهبی رشد کنند.
وی در پایان گفت: مشکل مالی که همیشه هست و نهادهایی که بخواهند ما را در این امور یاری کنند بسیار اندک هستند اما رسالتی که بر دوش ماست آنقدر بزرگ است که نمیتوانیم به خاطر مشکلات مالی از حرکت بایستیم. به هر حال این خلا باید پر شود ما تلاشمان را میکنیم و اگر مسئولان مارا کمک کنند سرعتمان بالاتر میرود.
نوبتی هم که باشد نوبت آزاده است. شرکتی که یک پویانمایی تلویزیونی به نام "شکرستان" را دستمایه تولید نوشت افزار قرار داده و سال گذشته جزو پرفروشها بوده است. "آزاده" ظاهرا به لحاظ مالی شرایط خوبی داشت و بنابراین برای خودش سالن جداگانه ای برپا کرده بود.
وی در ادامه گفت: نکته مهم در مورد آزاده استفاده از بهترین مواد اولیه برای تولید نوشت افزارهای ایرانی است. با وجود مشکلاتی که در حوزه تولید کاغد داریم اما سعی کردیم از مواد مرغوب ایرانی استفاده کنیم و امروز بیش از 40 درصد از متریال مورد استفاده ما ایرانی است و در تلاش هستیم که روز به روز وابستگی خودمان به محصولات خارجی را کاهش بدهیم. به هر حال هنوز خیلی کمبود داریم.
حدیدی در پایان تاکید کرد: رسانه ها باید بیشتر به کمک ما بیایند. محصولات ما هنوز آنگونه که باید معرفی نشده و نیاز داریم که تبلیغات گسترده ای صورت بگیرد. از طرفی آموزش و پرورش باید توجه بیشتری به ما داشته باشد. ظرفیت های چنین وزارت خانه ای کاملا می تواند در راستای معرفی محصولات ایرانی و نوشت افزارهای ملی مورد استفاده باشد.
بعد از کمی گشت و گذار جایی که می خواستیم را پیدا کردیم! غرفه ساده و جمع و جوری به نام مجمع لوازم التحریر اسلامی ایرانی که در واقع با هدف هماهنگی هجده تولید کننده و توزیع کننده لوازم التحریر بوجود آمده و کارشان ایجاد هماهنگی های لازم میان شرکت های مختلف نوشت افزار بود.
وی در خصوص نوپا بودن صنعت نوشت افزار ملی گفت: طی یکی دو سال اخیر دیدیم که بازاری ها خیلی در برابر ورود این محصولات مقاوت کردند. از نظر آنها کاری که ما می کنیم مشتری ندارد و اعتماد نمی کنند. به ما می گفتند بروید اینها را در مساجد و راهیان نور پخش کنید چه کسی عکس شهید را می خرد؟ اما به هر حال ما محصولاتمان را وارد بازار کردیم و فروش نسبتا خوبی داشتیم. امسال با تشکیل این مجمع قصد داریم همه چیز را متمرکز تر و منسجم تر دنبال کنیم.
خزعلی ادامه داد: برخلاف تصور بازاری ها کارهایی که برای شهدا تولید کردیم مخصوصا طرح شهید احمدی روشن با فروش بی نظیری مواجه شد. از طرفی شکرستان هم خوب فروخت. بنابراین نشان می دهد که باید کاربیشتری صورت بگیرد و تلاش بیشتری بکنیم تا بازار به ما اعتماد کند. یکی از تولید کنندگان داخلی که طی حدود هفت هشت سال فعالیتش فقط طرح های غربی کار می کرد، با دیدن استقبال مردم از کارهای ملی امسال طرح های شهدا و بته جقه های ایرانی را به محصولاتش اضافه کرده است.
روابط عمومی مجمع لوازم التحریر اسلامی ایرانی در خصوص استفاده از مواد اولیه نیز اظهار داشت: برای تولید کاغذ هنوز مشکلات بسیاری داریم. فعلا یک کارخانه تولید کاغذ با کیفیت نسبتا مرغوب در ایران شروع به کار کرده که ما محصولات درجه دو خودمان را با آنها تولد می کنیم. بنابراین بخشی از تولیدات ما 100 در 100 ایرانی است. اما برای محصولات مرغوبتر هنوز مجبوریم از مواد اولیه خارجی بهره بگیریم. در هر حال جلد، تلق، کارهای فانتزی و بقیه چیزهارا خودمان از تولیدکنندگان داخلی میخریم و به لحاظ کیفیت واقعا با دیگر برندها برابری می کنیم.
وی در پایان با ابراز نارضایتی از عدم حمایتها گفت: مدیران ما به صورت میانگین حدود 25-26 سال سن دارند و می توان گفت خیلی کم ترجبه هستند. بنابراین نمی توان آنها را سرمایه دار و با تجربه نامید. ما برای خرید کاغذ سرمایه میلیاردی و اعتبار کافی در بازار میخواهیم اما وقتی نه پول کافی داریم و نه بازاری ها به ما اعتماد می کنند، نمی توانیم آنگونه که باید و شاید عرض اندام کنیم. ما ذوف و تکنیک مورد نیاز را داریم. نقشه هایمان را کشیده ایم و سودمان را به حداقل رسانده ایم اما واقعا نیاز به حمایت درست و حسابی داریم تا به کمال برسیم.
نخستین نمایشگاه نوشت افزار در حالی پایان یافت که برخلاف انتظار ما پیشرفت چشمگیری در تولید محصولات ایرانی حاصل نشده بود. اگر چه غرفهداران گلایه خاصی از کمبودها نداشتند اما مشکلات مالی و بدقولی مسئولانی که سال قبل در همین روزها حسابی برای پا گرفتن یک حرکت ایرانی اسلامی جو گیر شده و قول همکاری داده بودند، باعث شد که تعداد برو بچه های فعال در حوزه نوشت افزارهای ایرانی و همینطور برندهای معرفی شده افزایش پیدا نکند.
روشنا، قاصدک، ایام، نجیب پوشان و بقیه برندها اگرچه گذشت یک سال حضور در بازار کسب و کار و رقابت را به فال نیک میگیرند اما ای کاش این چند ده شرکت در آینده تبدیل به چند صد شرکت فعال شوند و رقابتی هم اگر هست بین برندهای ایرانی باشد. انشاالله...