کد خبر 332873
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

واردات 65 راس اسب‌ از طریق هواپیمای بوئینگ و انعکاس آن در رسانه‌های مختلف سر و صدای زیادی را در کشور ایجاد کرد که نه تنها هیچ سودی برای جامعه ورزش و سوارکاری ندارد، بلکه به نوعی سر فدراسیون سوارکاری هم بی‌کلاه مانده است.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته خبری در رسانه‌های مختلف مبنی بر ورود 65 راس اسب اصیل و گران‌قیمت به ایران از طریق هواپیمایی لوفتهانزای آلمان سر و صدا به پا کرد.

ماجرا از این قرار بود که در روز عید فطر یک فروند بوئینگ 777 در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران بر زمین نشست که مسافران ویژه‌ای داشت.

مسافران این بوئینگ، اسب‌های نه چندان گران‌قیمتی بودند که به گفته واردکنندگان آنها برای فعالیت‌های ورزشی و مسابقات سوارکاری به کشورمان وارد شده‌اند.

متاسفانه جریان‌سازی برخی از رسانه‌ها در مورد واردات این اسب‌ها هم تا آنجا پیش رفت که عنوان رکورد شکنی در عرصه حمل و نقل هوایی! و انتقال اسب‌ها با فرست کلاس! و پرواز ویژه را بر آن نهادند تا به نوعی در این‌باره خبرسازی و عناوینی تحت عنوان گشایش تحریم‌ها و ... را القا کنند.

موضوعی که برخی رسانه‌های داخلی هم با پر و بال دادن به آن تصورات اشتباهی را بر سر زبان برخی مخاطبان انداختند.

در این‌باره رامین شفیعی مسئول بین‌الملل فدراسیون سوارکاری که خود دانش‌آموخته رشته پرورش اسب است و سال‌ها در ورزش سوارکاری فعالیت داشته است، صحبت‌های جالبی را در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس داشت.

شفیعی در این‌باره گفت: از مطالبی که در یک هفته گذشته منتشر شده خنده‌ام می‌گیرد، اینکه گفته می‌شود این محموله بزرگ‌ترین محموله حمل و نقل و جابه‌جایی هوایی چهارپایان بوده که اصلاً اینطور نبوده و در حدود دو ماه پیش یک محموله 69 راس اسب وارد ایران شده و اصلاً در مسابقات بین‌المللی گاهی اوقات بیش از 300 راس اسب جابه‌جا می‌شود.

وی افزود: درباره اینکه گفته می‌شود این اسب‌ها با هواپیمای بوئینگ 777 کارگو منتقل شده و به صورت پرواز فرست کلاس بوده، فقط خبرسازی است. اصلاً برای اسب فرقی نمی‌کند که با چه پروازی بیاید و در چه هواپیمایی باشد، به‌ طور کلی با توجه به بلندی قد اسب‌ها، نمی‌توان این چهارپایان را با هواپیمای مسافربری حمل کرد و به همین جهت باید از طریق کارگو منتقل کرد و در این هواپیماها اسطبل‌هایی وجود دارد که اسب‌ها در آن قرار می‌گیرند.

جدا از بحث حضور پر سر و صدای این محموله ورزشی به کشورمان که به اندازه کافی سوژه‌ رسانه‌های داخلی و خارجی شد و تایید و تکذیب‌های مختلفی از ناجا گرفته تا سایر بخش‌ها را به همراه داشت، در جریان نبودن مسئولان فدراسیون سوارکاری و بی‌اطلاعی آنها به عنوان متولی اصلی رشته سوارکاری هم نکته‌ای بود که بسیاری از آن غافل شدند.

سودی که متولیان این واردات از این محموله می‌بردند و بخش‌های ورزشی مربوط به سوارکاری و در راس آن فدراسیون سوارکاری که تنها نظاره‌گر تصاویر و اخبار آن بودند!

در این باره هم مسعود خلیلی که به تازگی سکان هدایت فدراسیون سوارکاری را در دست گرفته است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی فارس هرگونه ارتباط فدراسیون با این انتقال و واردات را قاطعانه تکذیب می‌کند و اعلام می‌کند فدراسیون به هیچ وجه در جریان این انتقال نبوده است.

وی این محموله را مربوط به خریداران بخش خصوصی می‌داند که اجازه‌نامه‌های خود را چند ماه پیش از جهاد کشاورزی اخذ کرده‌اند.

خلیلی تایید می‌کند که فدراسیون سوارکاری به عنوان متولی اصلی این رشته باید این حق را داشته باشد تا در جریان ورود اسب برای فعالیت‌های ورزشی قرار بگیرد و در این‌باره عنوان کرد: در حدود 15 روز قبل یک توافقی با مسئولان وزارت جهاد داشتیم و قرار شد کمیته مشترکی برای تسهیل در صدور شناسنامه، پاسپورت و ... تشکیل شود تا این مسئله از بخش خصوصی خارج شود.

وی ادامه داد: یک جلسه‌ دیگری هم با مسئولان جهاد داشتیم و قرار بر این شده که در آئین‌نامه واردات اسب یک بازنگری صورت گیرد تا در این باره هم فدراسیون سوارکاری نقشی پررنگ داشته باشد تا هم از نظر ملی و هم از نظر اقتصادی و مالی برای این رشته ورزشی سودآوری داشته باشد.

صحبت‌های امیدوار کننده رئیس فدراسیون سوارکاری در شرایطی است که تاکنون بخش خصوصی و به نوعی افرادی خاص با وارد کردن اسب‌های مختلف به کشور سودهای کلانی به جیب زده‌اند و در این رابطه به نوعی سر فدراسیون سوارکاری به عنوان متولی اصلی این ورزش بی‌کلاه مانده است.

در حالی که اگر گوشه‌‌ای از مبلغ این معامله کلان و پرطمطراق اگر به فدراسیون می‌رسید و یا در این رشته سرمایه‌گزاری شود دیگر این فدراسیون برای اعزام سوارکاران به مسابقات بین‌المللی از جمله رقابت‌های آسیایی اینچئون (در صورت قطعی‌ شدن) از جیب ورزشکار و گشتن به دنبال اسپانسر، به راحتی هزینه یک سفر را حداقل تامین می‌کرد!
منبع: فارس