گروه اجتماعی مشرق – یکی از افتخارات خطوط ریلی معتبر دنیا برنامه ریزی دقیق و حرکت در راس ساعت مقرر است تا مسافران بتوانند با توجه به تعدد مسیرها و استفاده از ترکیب اتوبوس ، قطار و تاکسی بتوانند سریعترین راه برای رسیدن به مقصد را برنامه ریزی کنند. رعایت این زمان بندی ها نشانه ای از احترام به گرانبهاترین داشته انسانها یعنی زمان است.
شهرداری تهران نیز در همین راستا در اقدامی ارزنده نرم افزاری برای کاربران گوشی های هوشمند طراحی کرده تا مسافران بتوانند از ساعت دقیق حرکت قطارهای مترو مطلع شوند. به غیر از این نرم افزار، بارگزاری برنامه دقیق ساعت حرکت قطارها در سایت متروی تهران، نصب ریز ساعات ورود و خروج در ایستگاه های مترو و قرار دادن تابلوی مکان نمای قطار در اکثر ایستگاه ها، راهکارهایی است که مدیریت مترو برای ارزش گذاشتن به وقت مسافران به کار برده است.
اما گاهی به دلایل مختلف مانند نقص فنی ، ازدحام ایستگاه ها و یا ترافیک مسیر، حرکت قطارها طبق برنامه صورت نمی گیرد که با توجه به اینکه امکان پیش بینی برخی از این علل وجود ندارد، اختلال در برنامه ها امری موجه است ولی در همین زمان های بحرانی است که مدیریت میتواند با بازگرداندن سریع اوضاع به شرایط عادی و حرکت طبق برنامه، کارآمدی خود را نشان دهد.
مشاهدات خبرنگار مشرق از ایستگاه های متروی تهران نشان میدهد ماحصل مدیریت مسئولان مربوطه، عادی شدن تاخیر در ورود و خروج قطارها بوده و جدول های نصب شده در ایستگاه ها بدون هیچ کارایی فقط به تزیین دیوارهای مترو کمک می کند.
در کنار این تاخیرهای کلافه کننده که امکان هرگونه برنامه ریزی را از مسافران گرفته است، گاهی مسئولان ایستگاه ها با اتخاذ تصمیمات عجیب برای خروج از شرایط خاص موجب سردرگمی مسافران می شوند. آخرین نمونه این اقدامات عجیب دیروز 28 مرداد در خط متروی صادقیه به گلشهر رخ داد.
به گزارش خبرنگار مشرق، قطارهای خط 5 متروی تهران طبق برنامه اعلام شده از ساعت 16 الی 21 یکی در میان سریع السیر بوده و با توجه به فاصله 10 دقیقه ای بین قطارها اختلال در ساعت حرکت، حداقل باعث تاخیر 20 دقیقه ای مسافران می شود.
این در حالی است که دیروز در پیک شلوغی خط 5 قطارها با تاخیر 15 دقیقه ای وارد ایستگاه ها شده و با لغو شدن قطار سریع السیر باعث ازدحام بیشتر مردم در ایستگاه صادقیه شدند؛ ولی مسئولان ایستگاه با اعلام چند باره سریع السیر بودن قطار 19:15 باعث هجوم مردم برای سوار شدن به این قطار شدند و پس از سوار شدن اکثر مسافران و لحظاتی قبل از بسته شدن درها، بلندگوها مجددا اعلام می کردند این قطار عادی است.
مردم خود به خوبی از مشکلات موجود در تامین واگن ، قطار و بودجه و ... آگاه هستند و تلاش می کنند بیشترین همکاری را با مسئولان انجام دهند و در مقابل تنها انتظاری که دارند، توجه مسئولان به مشکلات و احترام گذاشتن به زمانی است که در اختیار دارند.
این کمترین خواسته شهروندان است که مدیران با استفاده از نیروهای موجود در ایستگاه و یا بلندگوها اطلاعات دقیق و واقعی در اختیار آنها داده و به مردم اجازه دهند که در کنار تحمل شلوغی ، فشار ، گرما و تاخیر، اختیار تنظیم برنامه خود را داشته باشند.
شهرداری تهران نیز در همین راستا در اقدامی ارزنده نرم افزاری برای کاربران گوشی های هوشمند طراحی کرده تا مسافران بتوانند از ساعت دقیق حرکت قطارهای مترو مطلع شوند. به غیر از این نرم افزار، بارگزاری برنامه دقیق ساعت حرکت قطارها در سایت متروی تهران، نصب ریز ساعات ورود و خروج در ایستگاه های مترو و قرار دادن تابلوی مکان نمای قطار در اکثر ایستگاه ها، راهکارهایی است که مدیریت مترو برای ارزش گذاشتن به وقت مسافران به کار برده است.
اما گاهی به دلایل مختلف مانند نقص فنی ، ازدحام ایستگاه ها و یا ترافیک مسیر، حرکت قطارها طبق برنامه صورت نمی گیرد که با توجه به اینکه امکان پیش بینی برخی از این علل وجود ندارد، اختلال در برنامه ها امری موجه است ولی در همین زمان های بحرانی است که مدیریت میتواند با بازگرداندن سریع اوضاع به شرایط عادی و حرکت طبق برنامه، کارآمدی خود را نشان دهد.
مشاهدات خبرنگار مشرق از ایستگاه های متروی تهران نشان میدهد ماحصل مدیریت مسئولان مربوطه، عادی شدن تاخیر در ورود و خروج قطارها بوده و جدول های نصب شده در ایستگاه ها بدون هیچ کارایی فقط به تزیین دیوارهای مترو کمک می کند.
در کنار این تاخیرهای کلافه کننده که امکان هرگونه برنامه ریزی را از مسافران گرفته است، گاهی مسئولان ایستگاه ها با اتخاذ تصمیمات عجیب برای خروج از شرایط خاص موجب سردرگمی مسافران می شوند. آخرین نمونه این اقدامات عجیب دیروز 28 مرداد در خط متروی صادقیه به گلشهر رخ داد.
به گزارش خبرنگار مشرق، قطارهای خط 5 متروی تهران طبق برنامه اعلام شده از ساعت 16 الی 21 یکی در میان سریع السیر بوده و با توجه به فاصله 10 دقیقه ای بین قطارها اختلال در ساعت حرکت، حداقل باعث تاخیر 20 دقیقه ای مسافران می شود.
این در حالی است که دیروز در پیک شلوغی خط 5 قطارها با تاخیر 15 دقیقه ای وارد ایستگاه ها شده و با لغو شدن قطار سریع السیر باعث ازدحام بیشتر مردم در ایستگاه صادقیه شدند؛ ولی مسئولان ایستگاه با اعلام چند باره سریع السیر بودن قطار 19:15 باعث هجوم مردم برای سوار شدن به این قطار شدند و پس از سوار شدن اکثر مسافران و لحظاتی قبل از بسته شدن درها، بلندگوها مجددا اعلام می کردند این قطار عادی است.
ایستگاه صادقیه به گلشهر 28/5/93 ساعت 19
با این ترفند ساده، ایستگاه خلوت شد و سوار شدن در قطارهای بعدی سرعت بیشتری پیدا کرد، اما به قیمت تلف شدن وقت بسیاری از مسافران. این درصورتی است که مسئولان ایستگاه ابزارهای گوناگونی برای مدیریت این شرایط در اختیار دارند .
مردم خود به خوبی از مشکلات موجود در تامین واگن ، قطار و بودجه و ... آگاه هستند و تلاش می کنند بیشترین همکاری را با مسئولان انجام دهند و در مقابل تنها انتظاری که دارند، توجه مسئولان به مشکلات و احترام گذاشتن به زمانی است که در اختیار دارند.
این کمترین خواسته شهروندان است که مدیران با استفاده از نیروهای موجود در ایستگاه و یا بلندگوها اطلاعات دقیق و واقعی در اختیار آنها داده و به مردم اجازه دهند که در کنار تحمل شلوغی ، فشار ، گرما و تاخیر، اختیار تنظیم برنامه خود را داشته باشند.