به گزارش مشرق، دکتر منوچهر منطقی، رئیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در کنفرانس بینالمللی فرصتهای سرمایه گذاری و همکاری در حوزه هوایی و هوانوردی ایران گفت: شبکه AVICO به منظور بهره گیری صنایع هوایی کشور از ادبیات و فناوری روز دنیا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راهاندازی میشود.
وی افزود: با راهاندازی این شبکه و تعمیم آن به شبکههای بینالمللی ایران میتواند به جمع بازیگران صنعت هوایی دنیا بپیوندد و توانمندیهای خود را در زمینه طراحی، تولید و بازاریابی محصولات حوزه هوایی و هوانوردی به نمایش بگذارد.
منطقی با اشاره به چشم انداز ترسیم شده برای شبکه AVICO اظهار کرد: اگر ایران اسلامی بخواهد به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه هوایی و هوانوردی به ایفای نقش بپردازد، باید توسعه منظم و صادرات ملی داشته باشد و تحقق این امر مستلزم ایجاد همکاری و برقراری تعاملات در سطح بینالمللی است.
وی به مجموعه وظایف تعیین شده در این شبکه برای افزایش تعاملات بینالمللی اشاره و تصریح کرد: طراحی و ساخت قطعات هوایی، توجه به بخش اورهال (توسعه، بازار و تعاملات)، انتقال توانمندی به دیگر کشورها و توانمندسازی دانشگاهها در ارائه فناوریهای نوین هوایی و هوانوردی از جمله این وظایف است.
به گفته وی، استراتژی در نظر گرفته شده برای این شبکه در توسعه همکاریها خلاصه می شود، به این معنا که میزان همکاری فعلی کشور با هشت کشور به چند ده کشور برسد.
رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، شبکه AVICO را اولین شبکه هوایی در سطح ملی دانست و افزود: این شبکه در دو بخش محصولات و ارائه خدمات ورود پیدا میکند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش محصولات میتوان به ارائه محصولاتی چون هلی کوپتر، بالگرد 6نفره چندمنظوره، بالگرد 8 و 14 نفره اشاره کرد. که بالگرد 8 و 14 نفره به ترتیب در سال های 2017 و 2015 به بازار عرضه می شود.
دکتر منطقی به پیشرفت های صنعت هوایی ایران در ساخت و تعمیرات هواپیمای منطقه ای اشاره و اظهار کرد: هم اکنون در کشور به این توانمندی دست یافته ایم که می توانیم با بهره گیری از بیس هواپیما کاربری های مختلف بر روی آن طراحی کنیم.
وی از طراحی هواپیمای گشت دریایی با استفاده از دستیابی به فناوری های روز دنیا در کشور خبر داد و افزود: برای توسعه توانمندی در صنعت هوایی از وجود شبکه دانشگاهی برای طراحی هواپیمای 150 نفره بهره می گیریم.
به گفته وی، هماکنون طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره با رعایت تمامی استانداردهای هوایی به پایان رسیده و پیکربندی و چیدمان آن مشخص شده است. از این رو به فاز طراحی کلی آن ورود پیدا کردهایم.
رئیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی از خوداتکایی کشور در بخش تولید موتور و مینی جتها خبر داد و گفت: هم اکنون صنعت هوایی کشورمان از نظر پایههای الکترونیک، مخابرات و کنترل قویتر از گذشته عمل میکند.
وی یادآور شد: این توانمندی ها به همت صنایع دانش بنیان هوایی حاصل شده و هم اکنون برای دستیابی به موفقیت های بیشتر در این صنعت به دنبال یکپارچه سازی این صنایع هستیم.
منطقی تصریح کرد: در حال حاضر پشتیبانی از بالگردها بی نظیر است تا حدی که تنها یکی از مراکز پشتیبان کننده تا کنون یک هزار و 250 بالگرد را تعمیر و پشتیبانی کرده، این در حالی است که در مراکز دنیا یک دهم این آمار هم کار انجام نشده است.
به گفته وی بالگردهای تعمیر و پشتیبانی شده تا کنون بیش از 1.3 میلیون ساعت پرواز ایمن داشتهاند که این امر نشان دهنده قابلیتهای ما در صنعت هوایی کشور است.
رئیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی به زمینههای آماده همکاری ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی در زمینههایی چون هوانوردی عمومی (در بخش سرمایه گذاری مشترک، طراحی مشترک، ساخت مشترک و بازاریابی مشترک) و ایجاد توانمندی برای طراحی هواپیمای 150 نفره آماده همکاری با دیگر کشورهاست.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کشور ما در زمینه سرمایه گذاری، طراحی و بازاریابی بالگرد سبک و بخش اورهال آمادگی خود را برای همکاری با دیگر کشورها اعلام می کند.
رئیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم اکنون طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره با رعایت تمامی استانداردهای هوایی به پایان رسیده و پیکربندی و چیدمان آن مشخص شده است. از این رو به فاز طراحی کلی آن ورود پیدا کردهایم.
منبع: ایسنا