به گزارش مشرق، سعید مدنی در گفتوگو با «صدای صنعت» عنوان کرده، قیمت تمام شده پراید حدود 17 میلیون تومان است و از این مبلغ حدود یک میلیون و 800 هزار تومان بابت هزینه تولید زیر 400 هزار دستگاه به سایپا تحمیل میشود و حدود یک میلیون و 200 هزار تومان نیز به مالیات بر ارزش افزوده تعلق میگیرد.
به گفته وی، با این حساب سایپا در تولید پراید، مبلغ 3میلیون تومان هزینه مازاد دارد که اگر به آن، هزینههایی چون شمارهگذاری، بیمه و عوارض نیز اضافه شود، در مجموع حدود 4میلیون تومان هزینه تحمیلی نصیب هر دستگاه پراید میشود. مدنی همچنین تاکید کرده که از هزینههای تولید هر خودرو حدود 13درصد شامل انواع مالیات و عوارض و پرداختیهای دیگر میشود و 17 درصد نیز بابت بار مالی بر دوش سایپا قرار میگیرد و با این حساب، 30درصد قیمت خودرو اصلا به جیب خودروساز نمیرود.
گفتههای مدیرعامل سایپا در شرایطی است که پراید در حال حاضر قیمتی حول و حوش 20 میلیون تومان در بازار دارد و این موضوع برای بسیاری از مشتریان قابل هضم نیست، چه آنکه پراید ارزانترین خودرو تولید داخل به شمار میرود؛ اما قیمت فعلی آن، دست خیلیها را برای خریدش بسته است. پراید روزگاری قیمتی زیر هفت میلیون تومان داشت و با تیراژ بسیار بالایش در ایران، دسترسی به این خودرو برای خیلیها مقدور بود، اما با سه برابر شدن قیمت و کاهش تولید آن طی دو سال گذشته، حالا بسیاری از مشتریان توان خرید آن را ندارند.
البته برخی مشتریان نیز با توجه به کیفیت نهچندان مناسب و امکانات اندکی که پراید دارد، راضی نمیشوند 20 میلیون تومان برای خرید آن هزینه کنند و از همین رو، خرید خودرویی دست دوم و با کیفیتتر را ترجیح میدهند.
منبع: دنیای اقتصاد
به گفته وی، با این حساب سایپا در تولید پراید، مبلغ 3میلیون تومان هزینه مازاد دارد که اگر به آن، هزینههایی چون شمارهگذاری، بیمه و عوارض نیز اضافه شود، در مجموع حدود 4میلیون تومان هزینه تحمیلی نصیب هر دستگاه پراید میشود. مدنی همچنین تاکید کرده که از هزینههای تولید هر خودرو حدود 13درصد شامل انواع مالیات و عوارض و پرداختیهای دیگر میشود و 17 درصد نیز بابت بار مالی بر دوش سایپا قرار میگیرد و با این حساب، 30درصد قیمت خودرو اصلا به جیب خودروساز نمیرود.
گفتههای مدیرعامل سایپا در شرایطی است که پراید در حال حاضر قیمتی حول و حوش 20 میلیون تومان در بازار دارد و این موضوع برای بسیاری از مشتریان قابل هضم نیست، چه آنکه پراید ارزانترین خودرو تولید داخل به شمار میرود؛ اما قیمت فعلی آن، دست خیلیها را برای خریدش بسته است. پراید روزگاری قیمتی زیر هفت میلیون تومان داشت و با تیراژ بسیار بالایش در ایران، دسترسی به این خودرو برای خیلیها مقدور بود، اما با سه برابر شدن قیمت و کاهش تولید آن طی دو سال گذشته، حالا بسیاری از مشتریان توان خرید آن را ندارند.
البته برخی مشتریان نیز با توجه به کیفیت نهچندان مناسب و امکانات اندکی که پراید دارد، راضی نمیشوند 20 میلیون تومان برای خرید آن هزینه کنند و از همین رو، خرید خودرویی دست دوم و با کیفیتتر را ترجیح میدهند.
منبع: دنیای اقتصاد