کد خبر 34504
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۶

کارشناسان، سوخت‌گيري در بعد ازظهر و حتي ساعات شب که هنوز هوا کاملا سرد نشده است را توصيه نمي‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، به اعتقاد آنان، صبح زود که حرارت زمين هنوز در پايين‌ترين حد قرار دارد، بهترين زمان براي بنزين زدن است؛ چراکه در تمام پمپ بنزين‌ها مخزن اصلي در زير زمين قرار دارد و هرچه زمين سرد‌تر باشد، بنزين غليظ‌ تر و متراکم‌تر است و وقتي هوا گرم مي‌شود، بنزين منبسط مي‌شود و تمايل بيشتري به بخار شدن دارد.

با وجود اين بيژن حاج محمدرضا - رييس انجمن جايگاه‌داران، با تاييد اين موضوع، مقدار تبخير بنزين در ساعات گرم را بسيار ناچيز مي‌داند.

* * براي سوختگيري عجله نکنيد

يک توصيه ديگر کارشناسان اين است که وقتي مشغول بنزين زدن هستيد، دستگيره را تا آخر فشار ندهيد و سعي کنيد با آرامش بنزين را به باک تزريق کنيد، چرا که در اين حالت ميزان تبخيري که بر اثر پمپ شدن بنزين حاصل مي‌شود، به حداقل مي‌رسد.

به گفته آنان، اگر سريع بنزين بزنيد، بنزين بيشتري بخار مي‌شود و به مخزن زيرزميني برمي‌گردد؛ به طوري که وقتي که شما در اين حالت بنزين مي‌زنيد، در واقع ممکن است به آن مقدار که دستگاه نشان مي‌دهد، بنزين نزده‌ باشيد!

البته رييس انجمن جايگاه‌داران با اشاره به محدوديت زماني خودروها در زمان سوخت‌گيري، اين مورد را در هنگام سوخت‌گيري بي‌تاثر دانسته و توضيح داد: حتي اگر در اين شرايط ميزان تبخير افزايش يابد، بخار بنزين در باک خودرو دوباره به بنزين تبديل مي‌شود.

* * با باک خالي سوختگيري نکنيد

يکي ديگر از بهترين زمان‌هاي سوخت‌گيري از نظر کارشناسان، وقتي است که باک اتومبيل شما نصف است. دليل اين موضوع اين است که هرچه بنزين بيشتري داخل باک باشد، هواي کمتري فضاي خالي آن را اشغال مي‌کند و بر اساس آن بنزين سريع تبخير نمي‌شود.

در اين باره نيز حاج محمدرضا گفت: حتي‌ اگر اين موضوع صحت هم داشته باشد، باز هم به دليل اين‌که بخار بنزين در باک اتومبيل به بنزين تبديل مي‌شود، دليلي براي نگراني نيست.

* * هنگام تخليه تانکر سوخت سوخت‌گيري نکنيد

آخر اين که هنگامي که تانکر سوخت در حال تخليه به مخزن اصلي جايگاه است، زمان خوبي براي بنزين زدن نيست؛ چرا که به احتمال زياد بنزيني که تخليه مي‌شود، سبب مي‌شود که بنزين داخل مخزن به هم بخورد و ضايعات و آلودگي که معمولا ته نشين شده بالا بيايد که در اين صورت حتما قسمتي از آن نصيب اتومبيل شما خواهد شد.

البته حاج‌محمدرضا، اين مورد را رد و خاطرنشان کرد: مخازن جايگاه‌ها مرتبا از سوي بازرسان شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ارزيابي مي‌شود و در صورت وجود رسوب دستور لايروبي صادر مي‌شود.

اما با وجود اين وي معتقد است که در صورت صحت ورورد ضايعات به باک خودرو در هنگام تخليه سوخت از تانکر به مخزن اصلي جايگاه، نمي‌توان جايگاه را تعطيل کرد؛ چرا که به طور متوسط در روز پنج بار تانکرهاي سوخت کار تخليه را انجام مي‌دهند و هر بار 45 دقيقه نياز است که سوخت به مخزن اصلي منتقل شود، که در صورت تعطيل شدن جايگاه صف‌هاي طولاني ايجاد خواهد ‌شد.