گروه جنگ نرم مشرق- غول مخابراتی اریکسوندر جدیدترین گزارش راهبردی خود با عنوان «چشم انداز رسانه در ۲۰۲۰» پیشبینی کرده است که استفاده از کلیپهای ویدئویی در تلفنهای همراه و تبلتها با سرعت بسیاری در حال افزایش است و پیشبینی میشود که ظرف ۵ سال آینده تعداد دستگاههای همراه متصل به اینترنت نظیر تلفنهای هوشمند و تبلتها از ۱٫۶ میلیارد به ۱۵ میلیارد دستگاه افزایش یابد.
■ استفاده از کلیپهای ویدئویی در تلفنهای همراه و تبلتها با سرعت بسیاری در حال افزایش است■
برآوردها و پیشبینیهای منتشر شده از سوی شرکت «اریکسون» و همچنین سایر آمارهای جهانی در مورد دادههای مورد استفاده در تلفنهای همراه نشان میدهند که استفاده از کلیپهای ویدئویی در تلفنهای همراه با سرعت بسیاری در حال افزایش است و این امر پیامدهایی را برای تولیدکنندگان محتوا در پی خواهد داشت. شرکت ارتباطات و فناوری اطلاعات «اریکسون» در سوئد پیشبینی کرده که ظرف پنج سال آینده، میزان استفاده از کلیپهای ویدئویی از طریق تلفنهای همراه و تبلتها به اوج خود خواهد رسید. آمار و ارقامها نشان میدهند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۰ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت وجود خواهد داشت و ۱۵ میلیارد از کل این میزان را دستگاههای تلفنهمراه و تبلتها تشکیل میدهند که کابرانشان را قادر میسازند تا به صورت آنلاین به فیلمها و کلیپهای ویدئویی دسترسی داشته باشند. بخشی دیگر از این آمارها حاکی از آنست که تا پایان این دهه پهنای باند شبکههای تلفن همراه ۹۰ درصد از جمعیت کل جهان را تحت پوشش قرار خواهد داد.
■ تا پنج سال آینده نیمی از دادهها و اطلاعات در قالبهای تصویری و ویدئویی عرضه خواهد شد ■
این آمارها همچنین نشان میدهند که تا پنج سال آینده استفاده کاربران از فیلمها و کلیپهای ویدئویی به اندازهای خواهد رسید که میزان ترافیک داده در سراسر جهان ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت و تقریباً نیمی از دادهها در قالب ویدئو به کاربران ارائه خواهند شد. در نتیجه این امر ترافیک دادههای ویدئویی نیز ۱۳ برابر رشد خواهد داشت. با توجه به حجم فایلهای اطلاعاتی تعجبی ندارد که ویدئو و کلیپهای ویدئویی سهم عمدهای از اطلاعات و دادهها را به خود اختصاص دهند. اما جالب است که بدانیم پیشبینیها حاکی از آن هستند که میزان استفاده از فایلها و دادههای صوتی در مقایسه با میزان گسترش دادههای تصویری و ویدئویی، شبکههای اجتماعی و یا مرور و بازدید از صفحات وب افزایش و رشد چندانی را از خود نشان نمیدهند.
■ کاربران زمان بسیاری را صرف دسترسی و استفاده از محتوای تصویری و ویدئویی خواهند کرد ■
قطعاً این روند پیامدهایی را نیز برای تولیدکنندگان محتوا در پی خواهد داشت. سرویسها و خدمات رادیویی و صوتی نیز بخش بسیار گستردهای را تشکیل میدهند اما باید گفت که تنها آنهایی از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار خواهند بود که بتوانند از تصویر و قابلیتهای تصویری نهایت استفاده و بهرهبرداری را انجام دهند. روندهای موجود نشان میدهند که دستگاههای دستی قابل اتصال به اینترنت از جمله تلفنهای همراه و تبلتها (عمدتاً تلفنهای همراه)، عمدتاً از سوی کاربران به عنوان دستگاههایی برای استفاده از دادههای تصویری و ویدئویی قلمداد میشوند. روند ایجاد شده در حال تغییر رفتار استفاده از دادهها و اطلاعات است و باعث خواهد شد تا در مقایسه با دادهها و محتوای صوتی و سایر گونههای دیگر اطلاعاتی، کاربران زمان بسیار زیادی را صرف استفاده از محتوای تصویری و ویدئویی نمایند.
■ کاربران سراسر جهان اتصال به اینترنت را به عنوان یکی از ابزارهای لازم و ضروری در زندگی میدانند■
از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد (IP) دستگاههای متصل به اینترنت که قادر به پخش ویدئو هستند از حدود ۲۰۰ میلیون به بیش از ۱٫۶ میلیارد افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر بازار رایانههای شخصی به سوی تلفنهای هوشمند و تبلتها گرایش پیدا کرده است. پیشبینی میشود که ظرف ۵ سال آینده این میزان به ۱۵ میلیارد دستگاه برسد. در حالیکه کاربران سراسر جهان اتصال به اینترنت را به عنوان یکی از ابزارهای لازم و ضروری در زندگی میدانند، هزینههای پیوسته در حال کاهش پهنای باند نیز برای این کاربران شرایط بهتری را مهیا و فراهم میآورد.
گفتنی است یافتههای این گزارش راهبردی میتواند در ترسیم چشمانداز رسانهای میهن عزیزمان نیز مورد بهرهبرداری و استفاده قرار گیرد.