روز جمعه سپاهان برای چهاردهمین بار در ادوار لیگ برتر فوتبال میزبان پرسپولیس است در حالی که تاکنون تنها یک مرتبه در خانه مغلوب ارتش سرخ شده است.

گروه ورزشی مشرق - بی تردید بازی بزرگ ایستگاه یازدهم لیگ برتر فوتبال روز جمعه در ورزشگاه فولادشهر برگزار خواهد شد؛ جایی که سپاهان رده چهارمی با سرمربی جدیدش حسین فرکی، انتظار پرسپولیس رده هفتمی با حمید درخشان تازه وارد به اردوی سرخ ها را می کشد.
پرسپولیس با کسب 15 امتیاز از 10 بازی قبلی خود تلاش می‌کند مثل دو بازی قبل برابر راه آهن و استقلال صنعتی، سپاهان را هم شکست دهد. در مقابل نصف جهانی‌های مدعی که در دو دیدار اخیرشان برابر صبا و تراکتورسازی با تساوی 1-1 متوقف شده اند به چیزی جز کسب 3 امتیاز بازی بزرگ روز جمعه نمی اندیشند.



سپاهان 6 امتیاز و 6 گل از پرسپولیس جلوتر است
در طول تاریخ 13 ساله لیگ برتر، سپاهان و پرسپولیس 26 مرتبه مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند که حاصل 9 پیروزی برای اصفهانی‌ها و 7 برد برای سرخپوشان تهرانی‌ بوده است، ضمن اینکه دو تیم در 10 دیدار به تساوی رضایت داده اند تا جمعه سپاهان با پشتوانه 37 امتیازی که از پرسپولیس گرفته در مقابل تیمی بایستد که در 26 بازی قبلی 31 امتیاز گرفته است. سپاهانی ها در ادوار لیگ برتر 34 مرتبه دروازه پرسپولیس را فتح کرده‌ و 28 مرتبه به این تیم چراغ سبز نشان داده اند تا تفاضل گل‌شان برابر رقیب 6+ باشد.

در جدول زیر آمار تقابل دو تیم سپاهان و پرسپولیس در ادوار مختلف لیگ برتر را ببینید:

تیم برد خانگی برد خارج خانه شکست خانگی شکست خارج خانه تساوی خانگی تساوی خارج خانه گل زده خانگی گل خورده خانگی گل زده خارج خانه گل خورده خارج خانه امتیاز خانگی  امتیاز خارج خانه
پرسپولیس 6 1 3 6 4 6 22 20 6 14 22 9
سپاهان 6 3 1 6 6 4 14 6 20 22 24 13

خبرنگار مشرق با مرور همه بازی‌های دو تیم قدیمی ایران به نتایج جالبی دست یافته است که در زیر جزئیات این تحقیق را می خوانید:

** پرسپولیس 10 سال و 8 ماه و 15 روز است در اصفهان پیروز نشده!

پرسپولیس پرامید راهی اصفهان می شود تا نشان دهد در خارج از خانه هم توانایی‌های لازم را برای توفیق برابر حریفانش دارد، با این حال سوابق نشان می‌دهد که قرمزها تنها یک مرتبه در اصفهان موفق به شکست دادن سپاهان شده اند.

در نیم فصل دوم لیگ سوم حرفه ای(جمعه 26 دی ماه 1382) سپاهان میزبان پرسپولیس بود که با گل دقیقه 46 محمود کریمی از قرمزها پیش افتاد اما ابتدا افشین پیروانی روی صحنه ای پر حرف و حدیث گل مساوی پرسپولیس را-در دقیقه 54-به ثمر رساند و بعد در دقیقه پایانی دیدار پژمان جمشیدی گل دوم پرسپولیس را زد تا اولین و آخرین پیروزی پرسپولیس بر سپاهان در ادوار لیگ برتر رقم بخورد. به واقع پرسپولیس آخرین بار 10 سال و 8 ماه و 15 روز قبل موفق شده سپاهان را در اصفهان مغلوب کند.



** دو نیم فصل‌ متفاوت برای قرمزها و زردها

به گزارش مشرق، پرسپولیس تاکنون 7 مرتبه موفق به شکست دادن سپاهان در مسابقات لیگ برتر شده با این حال به جز یک مورد در نیم فصل‌های نخست ادوار لیگ برتر موفق به شکست دادن حریفش نشده است. در 13 بازی که این دو تیم در نیم فصل اول 13 دوره قبلی لیگ به انجام رسانده اند قرمزها تنها در بازی رفت لیگ هشتم روی گل‌های نیکبخت واحدی(2) و کریم باقری، گلهای عمادرضای عراقی را پرپر کردند تا تنها پیروزی‌شان در نیم فصل های اول را برابر سپاهان جشن بگیرند. در نیم فصل های نخست 5 دیدار دو تیم هم با تساوی به پایان رسید.

در مقابل سپاهانی‌ها 7 مرتبه در دیدارهای نیم فصل‌های نخست پیروز شدند، به عبارت دیگر هر چه سپاهان در نیم فصل‌های نخست ادوار مختلف لیگ آماده و سرحال به مصاف پرسپولیس رفته قرمزها در نیم فصل‌های دوم به جبران مافات مقابل این حریف قدرتمند پرداخته‌اند. پرسپولیس 6 پیروزی از 7 بردی که برابر سپاهان به ثبت رسانده را در نیم فصل های دوم بدست آورده است، درست برخلاف مردان دیار زاینده رود که در نیم فصل‌های دوم تنها 2 بار قرمزها را مغلوب کرده اند.

** 8 گلزن در ترکیب دو تیم

از میان بازیکنانی که شانس حضور در بازی غروب جمعه ورزشگاه فولادشهر را دارند 8 نفر سابقه گلزنی به تیم رقیب را دارند؛ در بین پرسپولیسی ها هادی نوروزی با سابقه 2 بار گلزنی به سپاهان پیشتاز است. هادی در لیگ های نهم و دوازدهم موفق به گشودن دروازه اصفهانی ها شد. در کنار این مازندرانی، محمدنوری(لیگ یازدهم) و محمد عباس زاده (لیگ سیزدهم) از دیگر مردان سرخپوشی هستند که می توانند در بازی حساس روز جمعه بر تعداد گل‌هایشان بیفزایند.
در اردوی میزبان محرم نوید کیا دیرپاترین گلزن سپاهان است. محرم بیش از یک دهه قبل در بازی رفت دومین دوره لیگ برتر یکی از دو گل سپاهان را وارد دروازه پرسپولیس کرد. البته هادی عقیلی با 3 گل زده به قرمزها جدی ترین خطر روی ضربات ایستگاهی برای دروازه سرخ پوشان به حساب می آید. در کنار او جواهیر سوکای آلبانیایی با دو گل و احسان حاج صفی در جناح چپ از دیگر مردانی هستند که پیش تر چارچوب دروازه پرسپولیس را پیدا کرده اند.

در جدول زیر ریز جزئیات تقابل های سپاهان و پرسپولیس را در ادوار مختلف لیگ برتر می توانید ببینید:

** س: سپاهان و پ: پرسپولیس

لیگ/سال

بازی‌رفت

گلزنان پ

گلزنان س

بازی‌برگشت

گلزنان پ

گلزنان س

اول80-81

س0 پ0

-

-

پ 3 س 2

رهبری فرداصلانیان ابوالقاسمپور

لئون استپانیان حاجی پور

دوم81-82

س2 پ1

انصاریان

بزیک نویدکیا

پ 1 س 1

انصاریان

ناصرفرشباف

سوم82-83

پ3 س3

جباری سلمانی ترائوره

بزیک2طالب نسب

س 1 پ 2

جمشیدی پیروانی

محمود کریمی

چهارم83-84

پ0 س0

-

-

پ 1 س 2

کاظمیان

رسول خطیبی2

پنجم84-85

پ2 س3

کاظمیان پژمان نوری

خطیبی2جعفری

س 2 پ 0

-

خطیبی جابا مجیری

ششم85-86

س0 پ0

-

-

پ 2 س 1

حاجی زاده معدنچی

نویدکیا

هفتم86-87

س2 پ1

عباس آقایی

عمادرضا نصرتی(گل به خودی)

پ 2 س 1

خلیلی حیدری

حاج صفی

هشتم87-88

پ3 س2

نیکبخت2کریم باقری

عمادرضا2

س 0 پ 0

-

-

نهم88-89

س2 پ1

سپهر حیدری

ابراهیم توره عقیلی

پ 1 س 1

هادی نوروزی

مهدی کریمیان

دهم89-90

پ1 س4

تیاگو

توره عقیلی خسروحیدری عنایتی

س 0 پ 0

-

-

یازدهم90-91

پ0 س0

-

-

س 1 پ 1

محمد نوری

جواهیر سوکای

دوازدهم91-92

س2 پ0

-

سوکای عادل کلاه کج

پ 1 س 0

هادی نوروزی

-

سیزدهم92-93

س2 پ0

-

عقیلی جهان عالمیان

پ 2 س 0

علی عسگر عباس زاده

-

چهاردهم93-94

؟-؟

-

-

؟-؟

-

-