تیم ملی والیبال ایران در دیدار فینال بازی‌های آسیایی برابر ژاپن به پیروزی دست یافت تا مدال طلای این دوره از بازی‌ها را برای اولین بار به خود اختصاص دهد.

به گزارش مشرق، تیم ملی والیبال ایران با پیروزی 3 بر یک مقابل ژاپن برای نخستین بار به مدال طلای بازی‌های آسیایی رسید. ملی‌پوشان والیبال ایران در روزی که شباهت چندانی به تیم لیگ و مسابقات جهانی نداشت، برابر ژاپن 3 بر یک (28-26، 23-25، 25-19، 25-19) به برتری رسید و مدال طلا را به دست آورد. مهمترین چیزی که بازیکنان ایران امروز و در آخرین دیدار خود به آن می‌اندیشیدند، خوشنودی روح «حسین معدنی» با کسب مقام قهرمانی هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی اینچئون بود تا آرزوی 56 ساله والیبال ایران تحقق یابد.

جایگاه ایران در جدول توزیع مدالی اینچئون +اسامی مدال آوران

تنها افتخاری که والیبال ایران از میادین آسیایی در کارنامه نداشت، مدال طلای بازی‌های آسیایی بود. تیم ملی ایران در دوره گذشته این مسابقات که در گوانگژو برگزار شد با هدایت زنده‌یاد حسین معدنی با قدرت به فینال رسید اما در یک بازی عجیب و غریب 3 بر صفر به ژاپن باخت و نایب قهرمان شد.

در ست اول کار برای ایران بسیار دشوار پیش رفت و در شرایطی که از حریف عقب افتاده بود توانست با نتیجه 28 بر 26 به برتری برسد.

در ست دوم باز هم برتری از آن ژاپنی‌ها بود و شیمیزوی پیر اما با کارآمد تا توانست امتیاز گرفت هر چند ایران 6 امتیاز عقب افتادگی را جبران کرد اما در پایان 25 بر 23 بازی را واگذار کرد.

در ست سوم ایران به خودش آمد و بازی را مقتدرانه شروع کرد. اخم‌های کواچ حتی با امتیازهای پیاپی ایران از هم باز نمی‌شد. برتری ایران در این ست کاملا مشهود و نتیجه 25 بر 18 نیز آن را تایید کرد.

ست چهارم باز هم کار پایاپای دنبال شد. شیمیزو باز هم وظیفه اصلی امتیازآوری را بر عهده داشت، اما مشخص نبود چرا مدافعان ایران باز منتظر حمله سرعتی زن حریف بودند و به دفاع کنار اضافه نمی‌شدند. با این حال برتری امتیازی ایران ادامه داشت و نتیجه ست 25 بر 19 به سود ایران رقم خورد.

حالا بازیکنان ایران بعد از 2 قهرمانی متوالی آسیا، 2 دو متوالی متوالی حضور در لیگ جهانی و کسب عنوان چهارم این رقابت‌ها و همچنین به دست آوردن مقام ششم مسابقات قهرمانی جهان، برای نخستین بار در تاریخ مسابقات، مدال طلا را از انحصار کره، چین و ژاپن خارج کردند و با هدایت کواچ که نخستین میدان آسیایی خود را تجربه می‌کرد یک طلای با ارزش به ویترین افتخارات خود اضافه کردند.

قهرمانی والیبال شمار طلاهای کاروان ایران را به عدد 21 رساند تا رکورد تعداد مدال طلاهای ایران در این بازی‌ها پس از انقلاب اسلامی شکسته شود. در دوره گذشته ایران 20 طلا به دست آورد. آمار طلاهای ایران هر چند نسبت به دوره گذشته بیشتر شد، اما جایگاه ایران یک پله سقوط کرد.