به گزارش گروه اجتماعی مشرق، اگرچه دانشآموزان از سالم و ناسالم بودن غذاها اطلاعات کافی دارند اما این آگاهی به این معنا نیست که آنها به اندازه کافی میوه و سبزیجات میخورند. استفاده از رفتارهای تشویقی والدین برای خوردن غذا و میوههای سالم در این میان بسیار موثر است اما ایجاد رقابت در آنها تاثیر آن را سه برابر میکند.
مطالعات اخیری که در زمینه آموزش، ترک سیگار و ورزش انجام شده نیز نشان میدهد که اختصاص یک پاداش خاص در بهبود رفتار کودک و ترغیب او به خوردن غذاهای سالم موثر است. مطالعات تایید میکند که در نظر گرفتن پاداش فردی برای کودکان در انتخاب و مصرف میوه و سبزیجات در آنها موثر است و زمانی که فضای رقابتی در میان آنها ایجاد میشود این تاثیر 33 درصد بیشتر میشود.
در این میان سن نیز نقش مهمی دارد. در شرایط غیررقابتی کودکان در سنین بالاتر به این پاداشها پاسخهای مثبتتری میدهند. در واقع در شرایط رقابتی، دختران، دانشآموزان اقشار ضعیف و آنهایی که سنین کمتری دارند پاسخهای مثبتتری به مصرف خوردنیهای سالم نشان دادند. پسران، دانشآموزان سنین بالاتر و آنهایی که در خانوادههای متمولتر زندگی میکنند به هر دو محرک یعنی هم به پاداش فردی و هم به شرایط رقابتی پاسخ مثبت دادند.
به طور کلی یافتهها حاکی از آن است که در کنار تاثیر پاداشهای فردی، ایجاد شرایط رقابتی در ترغیب کودکان برای تغذیه سالم موثرتر از راههای دیگر است و در صورتی که پاداشهای فردی به نتیجه مطلوبی نرسید، ایجاد شرایط رقابتی تاثیرات بیشتر روانی و طولانیمدتتری بر استفاده از غذاهای سالم خواهد داشت.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
مطالعات اخیری که در زمینه آموزش، ترک سیگار و ورزش انجام شده نیز نشان میدهد که اختصاص یک پاداش خاص در بهبود رفتار کودک و ترغیب او به خوردن غذاهای سالم موثر است. مطالعات تایید میکند که در نظر گرفتن پاداش فردی برای کودکان در انتخاب و مصرف میوه و سبزیجات در آنها موثر است و زمانی که فضای رقابتی در میان آنها ایجاد میشود این تاثیر 33 درصد بیشتر میشود.
در این میان سن نیز نقش مهمی دارد. در شرایط غیررقابتی کودکان در سنین بالاتر به این پاداشها پاسخهای مثبتتری میدهند. در واقع در شرایط رقابتی، دختران، دانشآموزان اقشار ضعیف و آنهایی که سنین کمتری دارند پاسخهای مثبتتری به مصرف خوردنیهای سالم نشان دادند. پسران، دانشآموزان سنین بالاتر و آنهایی که در خانوادههای متمولتر زندگی میکنند به هر دو محرک یعنی هم به پاداش فردی و هم به شرایط رقابتی پاسخ مثبت دادند.
به طور کلی یافتهها حاکی از آن است که در کنار تاثیر پاداشهای فردی، ایجاد شرایط رقابتی در ترغیب کودکان برای تغذیه سالم موثرتر از راههای دیگر است و در صورتی که پاداشهای فردی به نتیجه مطلوبی نرسید، ایجاد شرایط رقابتی تاثیرات بیشتر روانی و طولانیمدتتری بر استفاده از غذاهای سالم خواهد داشت.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.