فروش نفت توسط ناجا، افشای اسامی 10 تا 15نفر از همکاران بابک زنجانی، چراغ سبز برای کاهش نرخ سود بانکی و نامه توکلی در نقد یک یادداشت اقتصادی عناوین جذاب صفحات اقتصادی روزنامه های اصلاح طلب و حامی دولت بود و در مقابل روزنامه های منتقد بررسی کیفیت بنزین وارداتی و افزایش واردات از چین را مورد توجه قرار دادند

گروه اقتصادی مشرق: اظهارات احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر فروش نفت توسط ناجا به علت بدهی دولت مورد توجه شدید رسانه های حامی دولت قرار گرفت.

روزنامه شرق در این مورد گزارش مفصلی منتشر کرد و با تیتر "ناجا نفت فروخت تا حقوق کارکنانش را بدهد" این خبر را منتشر کرد. این روزنامه نوشت: "داستان فروش دو محموله نفتی توسط ناجا همچنان محل مناقشه است.

دو محموله نفتی که در سال 91 توسط «ناجا» به فروش رفته است و فرمانده «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی» می‌گوید هر دو محموله به فروش رفته و پول هر دو هم واریز شده است، اما اخباری که پیش از این منتشر شده، متفاوت بودند. به گفته احمدی‌مقدم اواخر سال ۱۳۹۱ و اوایل سال ۱۳۹۲ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تایید دولت وقت، دو محموله نفت از وزارت نفت تحویل گرفته و راسا آنها را فروخته است. ارزش یکی از آنها ۱۸۰میلیون‌دلار و دیگری ۶۰میلیون‌دلار بوده است.

محموله اول برای جبران کسر حقوق سال ۹۱ نیروی انتظامی از سوی دولت وقت به ناجا داده شد؛ محموله دوم نیز تجاری بوده و به بخش‌های تجاری بنیاد تعاون نیروی انتظامی تحویل داده شده است. اما تیرماه سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که ظاهرا نیروی انتظامی موفق به فروش محموله‌های نفتی نشده است.

قمصری با اشاره به اینکه «پول این دو محموله پرداخت نشده و انشاءالله زمانی که محموله‌ها به فروش رسید، نیروی انتظامی پول را پرداخت می‌کند»، گفته بود «اگر نیروی انتظامی بخواهد، می‌توانیم محموله نفت را برایشان بفروشیم.»

روزنامه آرمان امروز هم گزارش خود در این باره را با عنوان " جزئیات دقیق فروش نفت توسط ناجا " این گونه نوشت: ماجرای فروش نفت توسط نیروی انتظامی ابتدا در دولت قبل اتفاق افتاد و داستان از این قرار بود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت پیشین در ازای 11 درصد کسری بودجه ناجا پیشنهاد داده که این ارگان، محموله نفتی بفروشد و پولش را بردارد. البته آرمانی ها در پایان نتیجه می گیرد: "پس از انتشار این خبر حجم زیادی از اخبار و تحلیل‌های درست و غلط در اینباره منتشر شد که به نظر می‌رسد توضیحات دقیق احمدی‌مقدم در اینباره مهر پایانی بر گمانه‌زنی‌ها و انتشار اخبار و تحلیل‌های نادرست در اینباره باشد."

باز هم بابک زنجانی

بابک زنجانی هنوز برای شرقی ها جذاب است و سخنان وزیر دادگستری در این زمینه با وجود تکراری بودن مورد توجه این روزنامه قرار گرفته است:" وزیر دادگستری گفته است پرونده بابک زنجانی دارای پیچیدگی‌های زیادی است و متاسفانه راه‌ها در این پرونده هموار نمی‌شود." همچنین سخنان امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده «بابک زنجانی» که در سایت نفتنا منتشر شده منبع شرق قرار گرفته است. او گفته " در بررسی این پرونده به اسامی گردن‌کلفتی رسیده‌ایم و به‌زودی نام 10 تا 15‌نفر از همکاران زنجانی افشا خواهد شد. نام برخی از مدیران رده‌بالای دولت قبل هم در آن به چشم می‌خورد.

نرخ سود بانکی مورد توجه روزنامه اعتماد قرار گرفته و این رسانه در مقام حامی آزادسازی نرخ سود بانکی برآمده است. گزارش اصلی اعتماد با عنوان " چراغ سبز دولت به كاهش نرخ سود بانكي" به این مساله پرداخته که تاثیر کاهش تورم باید بر سود بانکی نیز تاثیر بگذارد. این روزنامه با اقتصاددانان مورد نظر خود ر این زمینه گفتگو کرده و در نهایت نتیجه گرفته که نرخ سود بانکی باید آزاد شود.

نامه احمد توکلی به یک نویسنده منتقد دولت و نقد یک یادداشت اقتصادی مهم خوراک مطلب اصلی اقتصادی اعتماد را فراهم آورده تا این روزنامه با تیتر"هجمه به حجم نقدينگي" به این مساله بپردازد که منتقدان اقتصادی دولت هم سیاسی کاری می کنند و حتی برای نقد کردن با آمارها توجه نمی کنند یا آن را وارونه نشان می دهند. صفحات اقتصادی روزنامه دولت یکی از خنثی ترین روزهای خود را سپری کرد. "برنامه زمانبندی توزیع سوخت پاک درکشور" و یک گفتگو درباره زمین خواری از مطالب مهم اقتصادی امروز روزنامه ایران بود.

صفحه اقتصادی روزنامه فرهیختگان، تریبون دانشگاه آزاد اسلامی نیز به پیشواز نتایج اجرای بسته ضد رکود رفته و در گفتگو با چند کارشناس نتیجه گرفته که بازار مسکن بدون اینکه تورم افزایش یابد رونق خواهد گرفت.

بنزین و کارگران چینی

"کنترل کیفیت بنزین از سوی سازمان استاندارد" عنوان مهمترین خبر اقتصادی از سوی روزنامه کیهان است. رئیس سازمان ملی استاندارد گفته که به زودی کنترل کیفیت بنزین وارداتی و تولید داخل به سازمان استاندارد سپرده می‌شود.

همچنین هزینه ماهانه یک خانوار کارگری که 2 میلیون و 200 هزار تومان اعلام شده مورد توجه این روزنامه قرار گرفته است.

روزنامه جوان که در تقسیم بندی ها به عنوان منتقد دولت شناخته می شود امروز در صفحه اقتصادی تیتر اصلی خود به حمایت از دولت اختصاص داده و عنوان "افزایش 20 درصدی صادرات غیر نفتی در 6 ماهه امسال" را برگزیده است.

چنین تیتری را هیچ کدام از روزنامه های اصلاح طلب هم کار نکرده اند و البته این روزنامه نقدی برای سخنان رئیس انجمن انبوه سازان که گفته بود مسکن تا 70 درصد گران خواهد شد نوشته است.

روزنامه وطن امروز هم مانند روزنامه جوان گزارشی درباره صادرات و واردات منتشر کرده اما تیتر " افزایش اشتغال برای کارگران چینی!" را برگزیده که اشاره به نقد روحانی از دولت سابق دارد. طبق آمارهای گمرک میزان واردات از چین در 6 ماهه اول سال 61 درصد افزایش یافته است. سخنان طیب نیا در توضیح آمار رشد اقتصادی هم از عناوین اصلی دیگر صفحات اقتصادی وطن امروز است واین روزنامه نتیجه گرفته که آمار رشد اقتصادی 4.6 درصدی آمار نبود بلکه مقایسه بود.

روزنامه همشهری نیز "سکوت بانک مرکزی در برابر 2 پیشنهاد افزایش وام مسکن" را تیتر اصلی اقتصادی انتخاب کرده و پیشنهاد کرده مسوولان این نهاد سیاست گذار زودتر درباره وام 80 میلیون تومانی مسکن تصمیم گیری کند.

رای منفی مجلس به فوریت آزادسازی سهام عدالت از جمله اخبار مهمی بود که هیچکدام از روزنامه های امروز توجه زیادی به آن نکردند.